Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JuhaH

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 12
1
On Teillä murheet. Isäni on koko sotien jälkeisen ajan vastannut ensin lapsuudenkotinsa ja myöhemmin oman perheensä toimeentulosta. Nyt kun hän ensimmäistä kertaa tunsi itsensä niin sairaaksi, että haki apua terveyskeskuksesta, niin paikallinen terveyskeskus näytti hänelle keskisormea. Isäni menehtyi muutama päivä sitten.

Suomessa pitää vissiin itse kunkin alkaa kantamaan kenkälankkipurkkia taskussaan. Jos jotain sattuu, niin sitten voi äkkiä sutaista sopivan pigmentin ja puhhu vaha hoono soomi, niin voivat vaikka luulla kunniakansalaiseksi eikä hoidon saaminenkaan olisi enää ongelma. On se hiano maa tää suami.

2
Yleinen keskustelu / Vs: RC-auton/sta kuvaaminen
« : 10.12.10 - klo: 14.18 »
MikroPC:ssäkin oli juttua aiheesta otsikolla "Kypäräkamera kauko-ohjattavan auton kyydissä":
http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/article544723.ece?s=u&wtm=mpc-10122010

3
Laitoithan myös "Aseta tietokone lepotilaan: Ei koskaan" ?

Tämänkin tein. Vanhoissa XP-koneissa nämä virransäästöjutut sai päältä suht' helposti, mutta seiskassa en ole vielä onnistunut. Olen huomannut, että jotkin sovellukset kaatuvat kun kirjautuu uudelleen sisään, joskus taas ruutu jää pimeäksi eikä kone tottele muuta kuin töpseliä.

4
Juuri nuo toimenpiteet teinkin, mutta control panelin puolelta eikä niillä ollut pienintäkään vaikutusta koneen nukkumaanmenoaikoihin. Onko näytönohjaimen puolella vielä omansa?

5
Tähän väliin;
saako seiskassa mitenkään pois päältä automaatista näytönsammutusta ja uudelleenkirjauspakkoa. Usein näyttö jää mustaksi tämän jäljiltä ja uudelleenkirjautuminen kaataa ohjelmia. En ole virransäästöpuolelta löytänyt mitään millä olisi tähän vaikutusta.

6
Tuli hankittua PSB kaiuttimet vanhan Aiwan minisarjan mukana tulleiden tilalle. Edullisesta hinnastaan huolimatta ne ovat yllättäen hyvä-ääniset voittaen taannoisen HiFi maailman halpiskaiutin testin. Ensikuulemalta ainakin Herbie Hancockin Maiden Voyage kuulosti hyvältä ja sain ensi kertaa selvää myös Ron Carterin bassolinjoista ja löysin muutenkin aiemmin kuulumattomiin jääneitä ääniä albumilta.

http://www.psbspeakers.com/products/Alpha-Series/Alpha-B1-Monitor

7
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 17.11.10 - klo: 18.55 »
Käväisin alkuviikosta pikavisiitillä Dűsseldofissa. Harmittavasti en ehtinyt kaupungille levykauppaan, mutta kentän putiikin Jazz hyllystä löytyi sentään Brian Culbertsonin XII, jolla on myös oheinen:

http://www.youtube.com/watch?v=ne_TpC-ibyQ

Brian on siis tuo kosketinsoittaja.

8
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 10.49 »
Siis täh???

Mistä sä ny yhtäkkiä keksit että kitka on 95%


Siksi sanoinkin että jospa kitka onkin ollut vaikkapa sen 5% kehnompi uutena verrattuna siihen nastarenkaaseen. (tämäkin 5 prosenttia ihan vain hatusta heitettynä ajattelematta yhtään sitä minkälainen desimaali siitä aikaiseksi saadaan... mikäli pointti ei mene itse pähkäillessä perille niin heitetään nyt sitten vaikka eroksi 10%)

Eli...
Nasta 100 * 0,8 = 80
Kitka 100 * 0,85 = 85

Jos Nastarengas pitää uutena 100 yksikköä ja kitkarengas 5% huonompi, niin eikö se silloin pidä 95 yksikköä. Tämä on lähtötilanne. Jos eroksi laitetaan 10 prosenttia, niin silloin kitka pitää uutena 90 yksikköä.

Uudet luvut

1. Vuosi
Nasta 80
Kitka 76,5

2. Vuosi
Nasta 64
Kitka 65

3. Vuosi
Nasta 51,2
Kitka 55,3

4. Vuosi
Nasta 41
Kitka 47

Eli tilanne vähän tasoittuu eikä käänny päälaelleen koko kuviteltavissa olevan elinkaaren aikana. Kitkarengas ohittaa tässäkin tapauksessa nastarenkaan toisen vuoden aikana.


9
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 09.35 »

Se että nastarenkaan pito katoaa enemmän kuin kitkan, on taas suhteellista.
Eli... nastarengashan on pitänyt alussa enemmän kuin kitka.
Okei... molemmat kuluvat, lamelit pyöristyvät ja kumi vanhenee.

Nastarenkaissa vielä nastat pyöristyy.
Eli joo... nastarengas on menettänyt enemmän pitoaan samassa ajassa kuin kitka.
Mutta... jos lähdetään laskemaan (karkee vertauskuva vain eikä perustu mihinkään faktaan) karusti niin että molemmissa renkaissa pito on uutena 100% ja kitka on menettänyt pitokyvystään 15% ja nastarengas 20%
Okei... nastarengas on menettänyt pitoaan enemmän, mutta eihän tuo sano vielä yhtään mitään siitä että onko se nastarengas nyt sitten muka pidoltaan huonompi kuin kitkarengas...
Entäpäs jos sen parhaan nastarenkaan pitoa pidetään referenssinä 100%
Ja se verrokki kitka on ollut tuota jo alkujaan sen 5% perässä niin silloinhan oltaisiin pidoiltaan tasoissa mikäli nastarengas olisi tosiaan menettänyt pitoaa nopeammin.


Olisin kommentoinut vähän tuota prosenttilaskua. Ellen ihan koulussa väärin ymmärtänyt niin eikö se lasketa näin:
Nastarengas 100 * 0,8 =80
Kitkarengas 95 * 0,85 =80,75

Eli näillä lähtötiedoilla kitkarengas olisi vuoden päästä 0,75 yksikköä nastarengasta parempi kahden vuoden jälkeen eron ollessa jo lähes viisi yksikköä kitkarenkaan hyväksi. Eli tilanne on kahdessa vuodessa kääntynyt päälaelleen, mistä taas seuraa että elinkaarensa aikana kitkarengas on ylivertainen verrattuna nastarenkaaseen - siis näillä lähtötiedoilla.

10
Vapaa keskustelu / Vs: Musiikkisoittimet
« : 01.11.10 - klo: 11.42 »
Jatketaanpa yksinpuhelua. Kävikö kukaan palstalaisista viikonvaihteetta musiikki- ja kirjamessuilla? Kävimme tutkailemassa tarjontaa ja olihan siellä kaikenlaista. Fenderin ruotsalaisilla edustajille oli ihme asenne. Poika halusi testata Fenderin Jazz Bassoa, mutta ruotsalaiset höpöttivät koko ajan että ihan väärä soitin pojalle; ostakaa Squier. Fenderit ovat sitä paitsi niin kalliitakin; Squier sen olla pitää. Hinnasta puhumista he eivät älynneet lopettaa edes siinä vaiheessa kun kerroin sen olevat "peanuts" verrattuna pojan kontraan. Miksi niitä yleensä tultiin Ruotsista asti esittelemään,jos niitä ei kuitenkaan saa katsoa. Ehkä tällä kertaa sattui väärät katsojat.

11
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 31.10.10 - klo: 08.29 »
Tuli mieleen yksi kymysys.

Millä perusteilla olet tullut siihen päätökseen että kitkarengas on juuri se sinun rengas?
Eli miksi kitka... miksi ei nasta?

Joskus tulee ajeltua omalla autolla maissa, joissa nastarenkaat ovat lailla kiellettyjä. Tuttavani kertoivat kuinka he olivat noissa maissa joutuneet nyppimään nastat pois renkaista jotta saivat jatkaa matkantekoa. Päätin kokeilla kitkarenkaita ja huomasin, että kyllähän näilläkin pärjää jos pitää maltin matkassa.

12
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 22.10.10 - klo: 14.45 »
Tuli käytyä männä tiistaina Marcus Millerin Konsertissa Kulttuuritalolla. Konsertti oli muutn loistava, mutta pojat soittivat liian lujaa po. tilaan ja musiikki puuroutui välillä täysin. Olipa joku laittanut pätkän keikasta juutuubiin ilmeisesti kännykkäkameralla kuvattuna.

http://www.youtube.com/watch?v=FSZEb-4JcMo&videos=4GqHIr6lpnM&feature=BF

parin minuutin kohdalla Miller aloittaa yhden illan lukemattomista bassosooloistaan. Ei ehkä tässä kuule, mutta joka iskulla penkki hypähti ja äänenpaine löi rintakehään.

13
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 20.10.10 - klo: 21.37 »

jokos porukalla on renkaat vaihdettu ?

Huomenna ajattelin vaihtaa pihalla kiinalaisen hallitunkin avustuksella. Käyttääkö moni tunkeissaan mm. Biltemastakin saatavia kumitassuja suojaamaan nostokohdan alustamassaa. Itse huomasin, että tunkki syö melko tehokkaasti massat pois ja paljasti raudan, mistä syystä itse aloin näitä käyttämään. Vaihdon jälkeen luonnollisesti pesen vanteet ja levitän vahan niihin varastoinnin ajaksi. Renkaisiin hölvään Rubber Carea; (lieneekö tuosta hyötyä?), ja sijoitan ne varastin pimeimpään nurkkaan rengastelineeseen.

14
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 16.10.10 - klo: 10.32 »
Päivän paperihesarissa oli taas rengasasiaa renkaanvaihtajan muistilistoineen jota toimittajat copypeistaavat vuodesta toiseen lähes sellaisenaan. Itse en ymmärrä vuodesta toiseen toistuvaa suositusta, että paremmat renkaat pitäisi laittaa taakse. Pohjallahan tässä on tietysti se, että perä voi irrota lukkojarrutuksessa, jos etupyörät pitävät paremmin.

Ehkä tämä on ollut hyvä neuvo pari vuosikymmentä sitten, kun ABS:ää ei ollut ja isompi osa autoista oli takavetoisia. Olen myös huomannut, että renkaat kuluvat enemmän edessä kuin takana. Jos toimisin toimittajan haluamalla tavalla minulla olisi edessä huomattavasti kuluneemmat renkaat. Maalaisjärjellä ajateltuna turvallisinta lienee se, että kaikki renkaat olisivat suunnilleen yhtä kuluneita. Siksi itse laitan paremmat renkaat aina eteen.

15
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 15.10.10 - klo: 11.33 »
Taisin vihjaista asiasta jo 1:1 autokeskustelussa, mutta linkkaanpa vielä tänne. Eli keväällä kesärenkaita vaihtaessani jäin ihmettelemään, miksi auton ensiasennusbridgestonet eivät pyöri symmetrisesti. Oheisesta kuvasta voi nähdä kummankin puolen renkaan pyörimissuunnassaan ja todeta kuvioiden olevan päinvastaiset riippuen siitä ovatko ne oikealla vai vasemmalla. Kesärenkailla autoa on hankala ajaa suoraan. Onneksi tämä korjaantuu taas ensiviikolla kun vaihdan kitkat alle.

Edellisen samanmerkkisen auto ajo-ominaisuudet paranivat radikaalisti, kun ajoin auton lähes suoraan autokaupasta rengaskauppaan ja vaihdoin alle nokialaiset kesärenkaat. Nykyiseen autoon en raaskinut moista tehdä vaan ajattelin ensin ajella ensiasennusrenkailla ajettavuuden kustannuksella.

16
Kyl pitäis löytyä valmiita jatkoja.

Itse asiassa löysin vanhasta koneesta sopivannäköisen johdon, jota käytin.

17
Otin vielä kuvan koneesta asennuksen aikana. Ei tätä raaskinut kaatopaikallekaan raahata. Poika kommentoi, että kone toimii huomattavasti nopeammin kuin aiempi koneensa HP Pavillion, joka oli sitä paitsi uudempi.

Seuraavaksi pitäisi pohtia äänikorttiasioita. Tällä hetkellä käytössä on emolevyn oma äänipiiri, joka olisi tarkoituksenmukaista korvata paremmalla. Käyttäähän hän konetta paljon musiikin tekemiseen Sibelius 6 ohjelmalla ja kosketinsoittimella. Kosketinsoitin on kytketty koneeseen Edirol mokkulalla. Minulla olisi työköytössä yksi Sound Blaster Audigy, jota en oikein ikinä ole saanut toimimaan siirrettyäni sen Vista koneeseen. Kortin etupaneelissa olisi valmiiksi midi liitynnät ynnä muut säädöt. Sitten pitäisi tietysti työkoneeseen keksiä korvaava kortti työkoneeseen.

18
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 11.10.10 - klo: 10.28 »
Mikä tulee rengas meluun niin kyllä Kitka kovempaa meteliä pitää kuin nasta. Selkeesti kuulee kovasta "ulvonnasta" Missä autossa kitkat alla. Hiljaisin ja pitävämpi rengas on nastaton nastarengas, nyppii vaan raakasti nastat pois. siis vertaus kitkoihin


En huomannut viestissä hymiötä, joten otaksun sen vakavissaan kirjoitetuksi. Itse huomaan selvän eron kun vaihdan kesärenkaat kitkoihin; auto hiljenee huomattavasti. Lieneekö johtuu kumiseoksesta vai mistä niin talvirenkaisiin vaihdon jälkeen auto kulkee kuin sukkasillaan. Valitettavasti tämän huomaa myös ajotuntumassa. Niin että, jos kitkarenkaat ulvovat ohi ajettaessa, niin kesärenkaiden ääni lienee verrattavissa Hornettiin matalalennossa?

19
Eiköhän koneen käyttökelpoisuudessa ole kuitenkin tärkeintä, että se toimii ajatellussa käytössä. Veneessä käytän navigointitietokoneena vuoden -97 kannettavaa eikä se ole kertaakaan pettänyt. Tosin en usko, että saan asennettu sinne uudempia karttapäivityksiä, mutta ovathan saaret sentään paikoillaan kuten myös iso osa kivistä ja merimerkeistä.

Se miksi ajattelin, että vanhan koneen käyttöiän pidentäminen on tässä tapauksessa kannattavaa ovat hankalasti siirrettävät ohjelmistolisenssit, joita koneessa on asennettuna 5-numeroisen summan arvosta. Itse asiassa kone olisi toiminut työkäytössäkin ihan kohtuullisesti, mutta viime aikoina alkoi tulla liikaa muistin vähyydestä johtuvia kaatumisia. Koska koneessa oli jo valmiiksi 3 GB muistia sitä ei olisi saanut lisättyä vaihtamatta käyttistä 64-bittiseksi, mikä olisi hullun hommaa ja olisin todennäköisesti menettänyt ison osan ohjelmistolisensseistä. Koneessa on 2 kpl 3 GHz Intel Xeon Prosessoreita, jotka tosin olivat tuohon aikaan vielä yksiytimisiä.

Palaan johtoasiaan, jos en maanantaihin mennessä saa paikkakunnalta järjestettyä johtoa.

20
Olen rakentelemassa 6 vuotta vanhasta työkoneesta kotikonetta pojalle. Muuten kaikki näyttäisi pelittävän, mutta jotkut pelit tekivät tenän ja pyysivät uudempaa näytönohjainta. Koneessa sattui olemaan AGP 8x väylä, joten vaihtoehdot olivat vähissä. Uudeksi ohjaimeksi valikoitui Club 3D HD 4670 1 GB:n muistilla.

Ongelmaksi jäi kortin vaatima virta powerilta. Yhdistelin Powerin johdot oheislaitteisiin uudelleen, mutten saanut niitä riittämään kortille asti. Miten Powerijohtoja on yleensä jatkettu; löytyykö valmiita jatkojohtoja, vai pitääkö rakentaa itse?

21
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 01.10.10 - klo: 10.37 »
Nastat on silti mun valinta, kitkarenkailla ajelevat ajelkoon sukkasillaan.

Ja niinhän me ajetaankin. Kitkoilla on vaikeinta ajaa etenkin suuremmissa taajamissa. Maanteillä ja pikkukylissä ne pelittävät ihan kohtuullisesti.

22
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 30.09.10 - klo: 08.19 »
Uusimmassa Tuulilasissa suositeltiin nastoja oikein pääkirjoituksessa. Huomasiko kukaan muuten TM:n testissä mainintaa, että Nokian kitkat tehdäänkin Venäjällä. Minä olin pitänyt niitä kotimaisina. Tämä saattaisi olla omalla kohdallani riittävän painava syy nastoihin vaihtamiseen; haluan ajaa kotimaisella renkaalla.

Yleisin selitys omassa tuttavapiirissäni nastoilla ajamiseen kuuluu näin: "kyllähän minäkin kitkoilla ajelisin, mutta kun vaimokin joskus ajaa tällä"

Mielenkiintoisin talviajokokemus minulle sattui kuitenkin Saksassa, kun olin saanut vuokra-autoksi normaalikotteron hinnalla CLK 320 mersun. Olihan sillä muikea ajella rajoitinta vasten Autobahnilla kunnes jouduin sakenevaan lumisateeseen. Aika hiljaa paikalliset ajoivat - suorastaan matelivat - kun taivaalta alkoi leijailla lumihiutaleita. Itse totesin tien toistaiseksi pitävän ja ajelin normaaleita kotimaisia talvinopeuksia. Liikkeellelähtö oli välillä mielenkiintoista automaattivaihteilla, takavedolla ja 300 plus renkailla. Ajovakaudenhallinta muljutteli auton peräpäätä ihmeellisesti silloin kun suostui pyörille momenttia antamaan.

23
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä olet koulutukseltasi?
« : 30.09.10 - klo: 06.31 »
Puhut asiaa ata. Siihen minäkin viittasin. Keskusteluissa aiempien opettajien kanssa viitattiin juuri opiskelija-ainekseen. Nykyisestä on kuulemma erittäin haastavaa tehdä insinöörejä. Oma opinahjoni oli kuitenkin melko perinteinen teku, joka on paikkakunnalla kasvattanut insinöörejä monessa polvessa. Minuakin on yhdessä vaiheessa houkuteltu tuntiopettajaksi vanhaan kouluuni; jotenkin ei vain natsaa.

24
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri kännykkä keskustelu!
« : 29.09.10 - klo: 22.58 »
Toivottavasti nämä kiusaamishommat selviää! Itellä kans kokemusta kiusaamista (kohde) ja ei ole hääppöistä... Sori tämä OT

Jos jatketaan vielä OT:lla. Minullekin on ollut yllätys huomata, miten paljon nuoriso on tyhmistynyt sitten omien yläasteaikojeni 35:ssa vuodessa. Mietimme koulun kanssa parhaillaan jatkotoimia. Tämä on kolmas suurempi episodi pojan kouluaikana. Käyttövoimana tällä kertaa lienee kateus; tyyppi ei kerta kaikkiaan kykene käsittelemään sitä tosiasiaa, että toinen osaa häntä paremmin.

25
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä olet koulutukseltasi?
« : 29.09.10 - klo: 07.30 »
Täältä valmistuu reilu vuoden kuluttua rakennusinsinööri

Minä kun luulin, että insinöörikoulutus lopetettiin Suomessa silloin kun teknilliset Opistot muutettiin lastentarhoiksi eli ammattikorkeakouluiksi. Näin ainakin jos on uskominen entisin opettajiini, joiden mukaan näitä nykyisiä ei parhaalla tahdollakaan soisi kutsuttavan insinööreiksi.

T. Opistoinsinööri

26
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri kännykkä keskustelu!
« : 28.09.10 - klo: 14.53 »
Selvittelin kiusaamisasiaa ja paljastui seuraavaa:

Ensinnäkin Poliisi sanoi, ettei heillä ole keinoa puhelinten lokien selvittämiseksi muissa kuin vakavissa rikoksissa tai niiden uhkissa. Ymmärsin niin että tietoja voi saada siis vain jostain Thorsin uhkailijoista. Poliisi kehotti ottamaan yhteyttä operaattoriin.

Operaattori sanoi, että he saavat esiin vain lähtevien puheluiden lokitiedot - eivät tulevien, mutta kehottivat menemään paikalliseen operaattorin liikkeeseen. Heillä on kuulemma välineet, jolla lokitietoja saadaan kaivettua Sim-kortilta.

Operaattorin liikkeessä minut suunnilleen naurettiin ulos kun kerroin mitä operaattorin puhelinpalvelussa oli neuvottu.

Soitin Nokian tukeen ja kysyin heidän neuvoa. Pitkien neuvotteluiden jälkeen sieltä tuli vastaus ettei ole olemassa tunnettua keinoa, jonka avulla lokitiedot saadaan tallennettua selväkielisenä. Onkohan noin?

Viimeiseksi keinoksi jäi kaverin ehdotelma: laita lokitiedot puhelimen ikkunaan näkyviin ja ota puhelimen ikkunasta kuva kameralla. Ihmeellistä tuo tekniikka.

27
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 28.09.10 - klo: 08.04 »
Renkaan huollosta yleisesti olen tullut siihen tulokseen että renkaat tuntuvat kuluvan eniten juuri silloin kun niillä ei ajeta. Kitkarenkaiden vanhentuessa on joskus tullut sellaisia tuntumia, etteivät nämä keväällä näin liukkaat olleet. Renkaiden kumi ilmeisesti "kovettuu" ajotauon aikana eivätkä sen pito-ominaisuudet vastaa totuttua. Tämän johdosta olen kiinnittänyt aiempaa enemmän huomiota varastointi olosuhteiseen. Olen vaihdon yhteydessä hölvännyt renkaat kuminsuoja-aineella ja varastoinut ne omassa telineessään pressun alle autotallissa.

Minun ubervarovaisella ajotavallani ei renkaissa vuodesta toiseen näy paljoakaan kulumista, mutta pitoa kuitenkin katoaa niin kesä- kuin talvirenkaista, joten tämän täytyy johtua kumiseoksen vanhenemisesta.

Samasta syystä muuten veneissä pitäisi vaihtaa vesipumpun siipipyörä joka kevät. Se kuulemma murkkeentuu telakoinnin aikana ja konetta käynnistäessä keväällä on suuri riski että kumisiivet sinkoilevat. Itse olen kiertänyt ongelmaa pyörittämällä konetta kuukausittain suurella räikällä manuaalisesti.

28
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 27.09.10 - klo: 15.11 »

No koska ne on hyvä olla jos käy hassusti... Miks tinkis tommosesta asiasta.
Tuskin kukaan jättää aribagia pois sen takia että on parempi ilman?
Kyllä sen silti vois pois jättää samoista syistä... "ottaa paremmin huomioon... oma ajotapa blaa blaa"
Ja syy olis edelleen ihan yhtä hyvä vaikka tuote onkin eri.

Ihan ok tosiaan kun tiedetään ja tiedostetaan se ero ja mahdollinen riski.
Eikä oteta ratista bägiä pois siksi että se on parempi niin.


Muistan kuulleeni väitteen, että paras turvavaruste, jonka autoon voi hankkia olisi ratista kuskin rintalastaan sojottava keihäänkärki; hillitsee kuulemma kummasti menohaluja.

Keskustelua seuratessani mielestäni kukaan ei ole väittänyt etteivätkö nastarenkaat olisi turvallisemmat kuin kitkarenkaat. Kyse onkin siitä ovatko kitkarenkaat riittävän turvalliset. Itse uskon, että ne antavat saman turvan kuin nastarenkaat - muutaman vuoden viiveellä. Minulla on vielä siitä hyvä tilanne ettei tien päälle tarvitse lähteä joka päivä. Joskus auto seisoo lämpimässä tallissa viikkotolkulla.

Onnistuin kerran muuten väistämään hirveä ihan kitkarenkaillakin, vaikka törmäys näytti väistämättömältä. Tosin tilanne oli jotenkin unenomainen. Ihan kuin olisin ollut matkustaja ja joku korkeampi voima olisi veivannut rattia ja painellut vimmatusti polkimia, vaikka se oli ihan oma jalkapohja jota vaste ABS poljinta rutisutti.

29
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri kännykkä keskustelu!
« : 26.09.10 - klo: 21.04 »
Palstalla tuntuu olevan edistyneitä puhelimen käyttäjiä, joten olisin kysynyt puhelimen lokitietojen tallentamisesta todistusaineistoksi kiusaamistapauksessa. Pojan kännykkäkiusaaminen on saavuttanut sellaiset mittasuhteet, ettei asiaa voi enää sivuuttaa. Ei ihan heti uskoisi, että tällaisia kusipäitä on olemassa.

Palaan asiaan jos jaksan.

30
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 26.09.10 - klo: 11.15 »
Täällä ilmoittautuu yksi kitkarenkailija lisää. Minulla on lähdössä kymmenes talvi kitkarenkailla, enkä ole suunnitellut paluuta nastarenkaisiin. Silti koskaan ei pidä sanoa koskaan. Itse olen saanut perääni nastarenkailijan tosi liukkaalla Helsingin keskustassa Tietonikkariin kiirehtiessäni. Kitkoilla pysähtyi, mutta nastoilla tultiin perään.

Muistan lukeneeni sellaisen väittämän, että kitkarenkailijoille tule sattumuksia vähemmän, koska he jo lähtökohtaisesti ajavat muita varovaisemmin ja pitävät suuremmat marginaalit. Itsekin lukeudun näihin ja ajan liukkaalla todella varovaisesti olematta kuitenkaan tien tukkeena; pystyn maantiellä ajamaan suurinta sallittua lähes kelissä kuin kelissä.

Muistan myös lukeneeni väitteen että ABS ja ajovakaudenhallinta ovat kitkarenkaan parhaat kaverit. Muistan nähneeni testejä joissa em. ominaisuuksilla varustetut autot pesevät kitkarenkailla mennen tullen nastarenkailla varustetut autot, joissa edellä lueteltuja ominaisuuksia ei ole.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 12