Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Teppo

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 15
151
CAI, eiks sun pitäs tietää kun se dynon huuto kuuluu Järvempäähän asti iltasin..
Sisälle käämitty ankkuri ottaa kierrokset nopeammin eli toi Calen massan vaikutus ;) olis siinä suurempi...

Yleensä koneet käämitään "keskelle" varsinkin myyntikoneissa ja erikoisversiot ovat yksittäisiä ankkureita arvokisoissa.
Erikoisella käämityksellä voidaan myös vaikuttaa moottorin ajettavuuten yhdessä ilmaraon, magneettien voimakkuuden, ankkurinrakenteen, kollektorin ja hiilten muodon yms. kanssa.

Se mikä moottori voittaa..yleensä riippuu kuljettajasta  :roll:

152
Pääosin kuten Jesse jo sanoikin.
Orionin puolelta esimerkkeinä 12x1hs, 12x2 ja 12x1ht V2 moottorit.
12x1hs on käämitty ohuemmalla langalla, sopii siis pienemmille radoille joissa kiihdytetään usein lähes paikaltaan.
12x1ht on käämitty paksusta langasta, sopii isommille radoille joissa on pidempiä mutkia joissa ajetaan vetopäällä.
Kevyt lanka ottaa nopeammin kierrokset ylös, paksumpi lanka vääntää kovassa vauhdissa paremmin. Paksumpi käämi kuluttaa enemmän sähköä.
12x2 moottori on puolestaan näiden kahden välistä.
Matrixilta löytyy varmaankin vastaavuudet ylläoleville.

Suurimman eron tekee tuo käämin poikittaispinta-ala vaikuttaa ehkä eniten tuohon koneen ominaisuuteen, ei niinkään se onko käämi x1 vai x2 kertainen.
Se onko ankkuri käämitty lähelle akselia vai mahdollisimman kauas yms. seikat tosiaan tekevät eroa ehkä vain Euroopan(Suomen) kärjessä.
Olisko tää ollu oikeen tekniikka topikki...

153
Vapaa keskustelu / Helmikuun gallup
« : 01.02.04 - klo: 17.55 »
Montako assoa tarvii että pääsee treeneissä ajamaan täyden ajan  :mrgreen:  keskimäärin näemmä 2 per kuski..

154
Tulokset / NOPEIMMAT KIERROKSET - FTT 2004 I ja C-12 SM
« : 28.01.04 - klo: 13.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"


Tämän päivän pilkunviilaussessio ;)


Cale, senhän voi laskea jokainen miten parhaaks näkee ja liittää vaikka parit kaussinkäyrät mukaan ;)

155
Tulokset / NOPEIMMAT KIERROKSET - FTT 2004 I ja C-12 SM
« : 27.01.04 - klo: 23.20 »
Keskihajonta olettaen, että kutakin luokkaa ajaisi 100 kuljettajaa tason pysyessä samana.

TS-10  2.0 sekunttia
TF-10  5.2 sekunttia
TJ-10  6.6 sekunttia
C-12  10.6 sekunttia
Prostock 12.0 sekunttia

...semmosta

156
Juu molemmilla rungoilla kerkeää. Hiilikuitu runko ehkä hätäisemmän tuntuinen, kellon mielestä yhtänopeita. Painojakaumaa etu/taka kannattaa mittailla kun vaihtelee runkoja. Hiilikuituisessa on helpompaa testata erilaista painojakaumaa siirtämällä akkua eteen vasemmalla puolella, mutta saman eron saa myös rayceriin lisäpainoja sijoittamalla joko eteen tai taakse.
Itse olen ajanut pääosin akut takana ja lisäpainot akkujen edessä. Lyhyitä tukivarsia käyttäessä lisäpainoille on hyvin tilaa myös bulkheadin sisäpuolella. Kannattaa testata 50/50 aluksi ja sitten siirtää aavistuksen eteenpäin. (nyt puhutaan siis etu-taka painosta, tätä autoa ei tarvi twiikkaa tarkoituksella kieroon..jotta ei menis kieroon)

Kovalle pidolle vaihdoin valkoiset takajouset ja eteen tummansiniset jouset. Atheena projects iskarintuet ja 2 reikä ulkoapäin kiinni, samoin etulinkki. Takahubin päälle laitoin 2mm prikan linkin alle.

Ismo, eikös juuri sahaamalla ne tukivarret lyhene ;) No niitä taitaa olla Dantomilla saatavana hyllyssä.

157
Sähköautot / Asso Talk
« : 22.01.04 - klo: 21.59 »
Cai, parempi sekin kuin eksyä keilaaja kanavalle.. nyt puhutaan sentään autoista ;)

158
Sähköautot / Asso Talk
« : 22.01.04 - klo: 21.36 »
Toi hevoskärry vertaus oli aika osuva kun ei meinaa pyörät pysyä matkassa millään cambereilla  :mrgreen:

http://koti.welho.com/tkauppin/asso/IMG_3798.jpg

..oli pakko..

159
Kilpailijoiden kanava / Kilpailupäivän venyminen
« : 22.01.04 - klo: 13.07 »
Mun mielestä kuusankoskella olisi riittänyt se 2 treeniä (jälkimmäinen ns. kellotettu erätreeni) ja 3 alkuerää sen 4 sijaan.
Tässä on tietysti omalehmaojassa  :roll:  eli aamun ekan treenin voi helposti nukkua.. toiseen kerkeää mukaan.. 3 erässä pitää aika tehdä ja sitten finaaleihin.
Kuusankoski oli aikataulultaan hieno, joskin aika maksimiin mentiin, muttei noin hienosti kuskeja muihin kisoihin tulekkaan.

Olisiko alle 80 kuskilla 4 alkuerää ja yli 80 kuskilla 3 alkuerää...

160
Moni TS kuski ajaisi kovempaa 17 lankaisella.
Kuusankosken radalla tehosta on hyötyä, silloin kun sen osaa hyödyntää ja mitä enemmän radassa on pitoa. Moni näyttää räiskivän laajaa linjaa suurella teholla vaikka 17 lankaisella tulisi parempi kokonaistulos ilman turhaa revittelyä.

Pidon paranemisen myötä olisi sunnuntaina ajettu varmaankin 27 kierrosta TS luokassa 12 lankaisella 26 kierroksen sijaan.
Torpassa pidon tuoma etu on tuommoista 0.5-1.0 sekunnin luokkaa per kierros ajettaessa CS27 renkailla. Eli liukkaalla 34 kierrosta ja pitävällä 36 kierrosta, Kuusankoskella varmaan jotain samansuuntaista olettaisin.
 
12 lankaisen ero 17 lankaiseen Torpassa luulisi olevan pienempi johtuen radan teknisyydestä ja pienestä koosta verrattuna Kuusankosken touring rataan. Muistelisin että kympin pari hitaampaa kierrosta irtosi 17 lankaista testatessa joskus aikaa sitten.

161
Alkaa olemaan jo kaikki mainittu...
+rata
+varikko
+järjestelyt
+halli
+järjestäjillä kyky kuunnella ajajien pyyntöjä
+kansainvälinen aikataulu
+paljon hyvää kissaa ajettiin
+tunnelma ja uudet kuljettajat

-tielaitoksen työtahti välillä Helsinki-Kuusankoski.. Kiinan muurikin rakennettiin nopeammin valmiiksi

Muutama amatööri video kisatapahtumista myös täällä:
http://copter.gamewave.org/dj78/videos.htm

Vielä kerran kiitokset Kypakin porukoille ja kaikki muut järjestäjät voivat ottaa mallia näistä kisoista!

162
Tulokset / Henkilökohtainen Ponderi
« : 15.01.04 - klo: 12.49 »
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
Mr Ollinmäki: Huom! polttisturistin EM:ssä jo vuonna 2003 personalponder oli pakollinen!


Suosittelen lainaamaan joltain sähkötouring kuskilta, varmaan pullakahveilla irtoo lainaan  :wink:

163
Tulokset / DHI-Cup 10-12.1.04
« : 11.01.04 - klo: 17.54 »
Olikohan siellä nousu-finaalit kun Pekka pääs noinkin korkeelle eiliseltä 77 sijalta   :mrgreen:

164
Tulokset / DHI-Cup 10-12.1.04
« : 10.01.04 - klo: 21.00 »
Hara A 1
Marc R 2
Andreas M 3
Jonas K 4
Steen G 5
Magnus V 6
Jillis G 7
Jonas A 8
Joel M 9
David S 10
Miura 12
Juho L 14
Christer A 15
Teemu L 19

neljän rundin jälkeen.

VesaK, muistas että Turussa ajettiin sillon "kaatopito" CS22 renkailla  :wink:

165
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tuhma-Teppo, eläkeläinen, et stanua ajatellut, comeback-luokaksi...  :wink:


Badboy-tour 2004(c) starttaa kuusankoskelta.. luvassa pitkiä luistoja ja vilkuttelua katsojille Vatas tyyliin. (Stanulla luistot eivät olisi niin näyttäviä..)
Kiertuepaitoja ja muita f(i)a(t)ni tuotteita saatavilla.. älä unohda legendaarista stoppari veikkausta, voittajalle luvassa yllätyspalkinto  :roll:

166
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 12.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Sain kuulla että noi EPIC akut eivät olisi vielä sallittuja vaan tulisivat EFRA 2004 sääntöihin mukaan ja vaik kennot ovat täysin samoja kuin trinityn niin ihan ymmärrettävää ja hyvä homma et niitä ei heti oteta mukaan kisatouhuihin.

Useampi stanu kuski on minulta kysellyt et saako neli magneetisella stanulla ajaa suomen sarjassa? Osaako tähän kukaan vastailla, jenkeissä ilmeisesti ei saa ajaa mut englannin sarjassa saa jos en ole väärin ymmärtänyt.


Muistaakseni ROAR ei hyväksynyt 4-magneettista, joten sillä ei saa siis ajaa Suomessakaan.

167

Rauhallista Joulua!
[/size]

168
Sähköautot / Suuri diffikeskustelu
« : 21.12.03 - klo: 12.52 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Vähän vielä diffiaiheeseen, koska siitä on nyt tekemällä tehty ongelma, parempien puutteessa  :wink:

Diffin rakenteella ja ominaisuuksilla saattaa aivan huipputasolla olla merkitystä, mutta vuoren varmasti ei yhdelläkään lajia aloittelevalla, eikä TJ-luokassa ylipäätään.

Pieni esimerkki: kävin  kerran vertailemassa TS-10:n A-finaalissa ajavien muutamien autojen takadiffin säätöä, jonka luulisi olevan sillä tasolla jonkin verran tarkka juttu. Ette usko, miten erilaisia kireyksiä huippukuskit diffeissään käyttivät, samalla radalla, samoissa kisoissa, samalla automerkillä. Tarkoittaa siis, että sillä on ylipäätään hyvin vähän merkitystä, ja että lähes kaikenlaisilla säädöillä voi ajaa.

Mitähän merkitystä tällä aiheella on aloittelijakeskustelussa?


Viimeiseen lauseeseen, eipä juuri mitään.

Muuhun ylläolevaan, ihan kuin kuulisin kauppiaan äänensävyn muutamissa kommenteissasi nykyään :wink:  , mutta pysyn omassa kirjoituksessani edelleen jota voi hieman tarkentaa..
Itse puhuin muovidiffeistä, en automerkeistä.
AE TC3 on parhaita autoja luokassaan
AE TC3 on takana muovidiffi, joka ei kestä kunnialla kaikilla radoilla samanlaisena täyttä 5-minuutin erää.
(Huom.  tietyillä radoilla, kun ajetaan tosissaan ja vain tehokkaalla viritetyllä koneella. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä stanun tai aloittelemisen kanssa.) Maailmalla assokuskit ajavat tosiaan, joko alumiini diffeillä tai erimuoviseoksesta tehdyillä "pro" diffeillä.
Monissa muissa autoissa on vielä huonompi diffi kuin assossa.

Täällä foorumissa saa kirjoitella rauhassa monesta asiasta, mutta jos jokin kisapiirienkin tietämä totuus tulee esiin kuohahtavat tunteet ja omaa merkkia puollustetaan viimeiseen hengenvetoon asti. Edes Cai ei kehdannut kumota asiaa, joka on kaikkien kilpakuljettajien tiedossa, mutta tässä ehkä painaakin hieman merkinedustus ja tehtaansponssi.

Joissakin muissa foorumeissa tästä topicista olisi leikattu diffikeskustelu omaksi topikiksi ja näin saatu erotettua nämä kaksi asiaa...

169
Sähköautot / Suuri diffikeskustelu
« : 20.12.03 - klo: 21.31 »
Muovidiffin ongelmana on se ettei se kestä kokoerää samanlaisena, vaan diffi joka on mekkaupöydällä ok... onkin 3-5 minuutin jälkeen ihan jotain muuta, kannattaa ihan kokeilla miltä se oma diffi tuntuu erän jälkeen. (muissakin autoissa on muovisia diffejä kuin assossa)
Lisäksi hyvät kommentit "meille ei asson diffien kanssa ole mitään ongelmia" voi ehkä jättää omaan arvoonsa jos autoa viedään eteenpäin stanukoneella radalla jossa ei ole pitoa  :mrgreen:

170
Isommat reiät rauhoittaa autoa ja lisää auton kallistumista. Näitä käytetään lähinnä uusien lyhyiden tukivarsien kanssa koska ne ovat huomattavasti agressiivisemmat kuin normaalit pidemmät.

Itselläni on nyt 3 ja 4 reikäiset 1,2mm männät lyhyiden tukivarsien kanssa ja edessä 37w ja takana 30w öljyt. Pitkillä tukivarsilla en ole mennyt alle 30w öljyihin sisällä enkä 3 reiän.. mutta se johtuu siitä että ajan matoilla joissa on kunnon pito ja viritetyllä koneella.

Syndikate/stanulla voi helposti kokeilla 25w öljyjä mutta ehk 3-reikää voisi olla enemmän kohdallaan ainakin meidän matoilla.

Tässä mun setuppi jota hieman olen muuttanut tuosta kerrasta mm. vihreät takajouset ja 37w etuöljyt.
http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=2171

uusin:
http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=2181

171
Vuonna 1994 käytettiin tuota alkuerien lähtöpaikkaa ja nykyään tuota finaaleihin perustuvaa. Ainakin Syndikate merkkiluokka ajetaan vuoden 1994 säännöillä.. mä tiedän..  :mrgreen:

172
Yllä siis Rayceriin setuppi,
tässä lyhyille tukivarsille hyvä perussetuppi CS27 renkaille:
http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=2171

173
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 13.12.03 - klo: 22.42 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Vaikuttas olevan noi akut oikealla, eli vasemmalla puolella kardaania! :roll:


Ela nyt ala sentää assoksi pilkata silti :wink:

174
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 13.12.03 - klo: 22.27 »
Tämmönen osu käteen tänään... 8)
http://koti.welho.com/tkauppin/Koppa/Torppa/Xray18-scale.jpg


175
Sähköautot / Tätä on odotettu: Orion V2!
« : 13.12.03 - klo: 21.38 »
Tossa vielä muutama liikkeellä oleva V2:
http://www.kolumbus.fi/heuli/kuvia/

176
Sähköautot / Tätä on odotettu: Orion V2!
« : 13.12.03 - klo: 21.36 »
kuten sanoin.. älkää uskoko myyntimiestä...  :wink:  
Cai, ymmärrän sun tuskan...  :mrgreen:

177
Sähköautot / Tätä on odotettu: Orion V2!
« : 13.12.03 - klo: 21.01 »
Täältä voi katsella muutamia V2 koneita käytössä.

http://koti.welho.com/tkauppin/Koppa/Torppa/

Muutamat kerhoillat voi ajaa huoletta ilman huollon tai sorvauksen tarpeita.. ja kulkee kuin pieni eläin!
kannattaa kysyä käyttäjiltä tarkemmat tiedot "myyntimiestähän" ei usko hullukaan ;)
Teemulla tietysti pitää olla oman värinen tarra kun Jukallakin on  8)

178
Tuolla on muutamia kuvia torpan treeneistä...
Edellisiin kisoihin verrattuna ajettiin ihan eri kierroksille tulokset  8)

Kuvat:
http://koti.welho.com/tkauppin/Koppa/Torppa/

kuvat lähtee pois täs jokupäivä.. Heulilla videoita tulossa nettiin myös.

179
Jos sattuu liikkumaan torpan suunnalla lauantaina kandee poikkee kyselemään ja kattelemaan Xray säätöjä, pitäs olla vahvistuksia ihan "ulkomailta" asti  :wink:

180
Sähköautot / Asso Talk
« : 10.12.03 - klo: 13.11 »
Ulkopuolisena pistää silmään toi "1cm lyhempi kuin normaali asso, mutta säätövaraa 5mm"  
eli siis otetaan perusasso... lyhennetään sitä 1cm.. ja lisätään normaalin 2mm tilalle säätövaraa 5mm...

Mulle tulee vanhat assoajat mieleen kun autolla "ei tarvi ajaa" jos se on 1mm liian pitkä.. tai 1mm liian lyhyt...
Tuon 1mm takahubin siirron tunsi ajaessa ja radalla olevasta autosta pysyi sanomaan missä sen takahubi sijaitsi kun katsoi käytöstä hetkenaikaa.

Mun mielestä auton noin rankka muuttaminen vaatii hieman miettimistä, koska kaikki ennen hyväksytyt kompromissit voivatkin toimia eritavalla uuden rakennelman kanssa. Se että 1cm lyhyemmän auton saa parempaan iskuun ensimmäisillä ajokerroilla kuin vakion on yhtä varmaa kuin voittaa lotossa.
Ymmärrän hyvin kyllä innon kokeilla uutta.. kuka nyt vanhalla muovi-vakioassolla ja perussäädöillä jaksaisi ajaa enää 5 vuoden jälkeen julkaisusta..  :lol:

CAI, mä luulin että säännöt CS22 renkaasta vaihdettiin CS27 just sen takia kun tietyt tahot sai autot toimimaan paremmin CS27 renkailla  :wink:
Paljollas ostat hyvän testaajan hommiin... ;)

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 15