Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TomiM

Sivuja: 1 [2] 3
31
Team C / Vs: Team C tc02
« : 07.11.10 - klo: 08.51 »
Millä radalla meinasit ajella?

Myyrissä olisi tarkoitus hinaa.

32
Team C / Vs: Team C tc02
« : 07.11.10 - klo: 00.48 »
Muutaman viikon panttasin Team C TC02:sta leikkikalukaapissa ja vihdoinkin tänään tuntui muut akuutit kiireet helpottavan ainakin hetkeksi ja siunasin aikaa pitkästä aikaa neppiksille. Kääreet rakennussarjan ympäriltä hiiteen ja muovisälän kimppuun kuusiokoloavaimien kanssa.

Tänään illalla aloitin niputtamaan Team C TC02:sta ja kerkesin kasaamaan auton iskareita vaille valmiiksi. Aika nopeasti meni nippuun, vaikka pientä hieromista oli muoviosien sopivuudessa. Viilaa sai näyttää tukivarsille, että sai ne liikkumaan herkästi. Osien laatu ei yllä esim. Tamiyan, Asson tai Losin takavetoisten krossareiden tasolle, mutta ei kyllä yllä hintakaan :grin: TC02:sta voisi luonnehtia jopa halvaksi!

Muutama TC02:nen taitaa olla jo liikenteessä ja kysyisin millaiseen iskariöljyn viskositeettiin olette päätyneet mattoradalla ajaessa? Paketin mukana tullut ölle vastasi lähinnä vettä ja ajattelin tahmeampaa laittaa mattoradalle.

33
Vapaa keskustelu / Vs: Mitä sait joululahjaksi?
« : 25.12.09 - klo: 23.54 »
Ite olen varmaan ollut superkiltti tänä vuonna. Koskaan saanut näin paljon lahjoja :mrgreen: Lahjat ja lelut vaan paranee, mitä vanhemmaksi tulee :afro: Jos pukki ei tuo mieluisia lahjoja, ne pitää ostaa itse :mrgreen:

-PS3 120gt slim
-Singstar starttipaketti :grin:
-pulkka teräskiskoilla
-SuperDry kitbag
-kyhnyä viiskybää
-salmiakkia
-suklaata
-Älypää-kirja
-sivistyssanakirja
-hiuslakkaa
-hiusvahaa
-silikoninen pannunalunen

Neppiskamaa ei mahtunut pukinkonttiin.

Täytyy tilaa heti ratti ja parit autopelit PS3:een :grin:

34
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 23.11.09 - klo: 02.23 »
Keskustelufoorumien yleiseen tapaan tämäkin viestiketju asiallisesta ja perustellusta kritiikistä huolimatta on ajautunut asiattomon huutelun tasolle. Sosiaalisten keskustelufoorumien tapaan myös tälle foorumille on kehittynyt nettiauktoriteetteja. Nettiauktoriteeteillä on suunnaton voima, jolla he pystyvät tarvittaessa suggeroimaan suuriakin massoja tavoitteidensa mukaisesti. On aihetta epäillä ettei osa näistä nettiauktoriteeteista aja tavallisen harrastajan etuja.

Toivoisinkin mahdollisimman monen aktiivikuljettajan perustellun näkemyksen Xenon 28 vs. Sorex 28 rengasdilemmasta. Kauden 2009 Fintrackiin osallistui 113 kuljettajaa matkailuautoluokkiin, josta UAU:ta edusta merkittävän paljon: 23%. Olettaisin rengasta kuluttavia harrastajia olevan yhteensä lähes 200 silmäparia. Näin monta viestiä odotan tämän jatkoksi.

Näytän mallia:

Hankintahinta: Pisteet Xenonille. Raha on helposti mitattava suure, josta halvemmalle pisteet.

Kulutuskestävyys: Pisteet tasan. Sorexilla ja Xenonilla on molemmilla täysin riittävä kulutuskestävyys mattoradalla. Molemmilla rengastyypeillä olen ajanut 20-30 -akullista. Periaattessa viimeisen päälle kilpakuljettajalle kaikki yli 4...8 akullista ajetut renkaat ovat roskistavaraa, koska käytännössä kilpailuissa käytetään aina uusia renkaita, eikä vanhoilla renkailla ajaminen simuloi kilpailutilannetta. Xenoneissa elinikää rajoittaa katkeava vyö, kun taas Sorexit kuluvat puhki.

Ajettavuus: Pisteet Sorexille. Käytännössä osaava kuljettaja vie molemmilla rengastyypillä lujaa ja näyttävästi. Keskivertokuljettajalle ja aloittelevalle harrastajalle Xenonit ovat vaikeita hallita. Harrastuksen alkutaipaleella tulisi suoda mahdollisimman vakaat ajo-olosuhteet, joissa harjoitella auton hallintaa ja säätämistä, eikä turhauttaa ajovimma epäloogisesti käyttäytyvällä autolla. Mielestäni Sorexeit mahdollistavat ajoharjoittelun paremmin kuin Xenonit.


Kaikkivoipat säätäjägurut loistavat poissaolollaan, joten jokainen voisi myös rustata omia kokemuksia kuinka ovat saanut autoaan ajettavammaksi. Pelkkä työkalujen pakissa olemassaolon huutelu ei tee kilpurista nopeampaa tai ajettavampaa. Mainitsetko myös mitä luokkaa ajat ja millä tasolla, sekä harrastuspaikkasi pitotason. Mahdollisimman tarkka argumentointi on tärkeää, koska tällöin voimme kehittää yhdessä autoja ajettavimmiksi.

Ennen kuin aloitetaan säätötyö, tulee ymmärtää miksi Jeppe juo, ei kun miksi Xenoneilla auto epälooginen ajettava ja kaataa pidosta. Jos peruslähtökohtia ei ymmärretä, ei voi menestyksekkäästi säätää autoa:
Xenonit on n.2mm halkaisijaltaan suuremmat, sekä n.30g painavammat kuin Sorexit. Renkaan kitkamateriaalina toimii kumi, joka tuntuu olevan hieman pitävämpää Xenoneissa kuin Sorexeissa. Vanteissa on myös eri syväys. Miten luulet näiden suureiden vaikuttavan ajettavuuteen?

Minä vuorostani raportoin yöunien jälkeen.

35
Xray / Vs: Team Xray T3
« : 22.11.09 - klo: 22.09 »
Briteissä on myös tullut ilmi ongelmaa että etupään tukivarsin kiinnikkeet (yksittäiset metalliset jotka tulevat runkoon kiinni), rikkovat rungon kovassa kolarissa ilman että muita osia ei välttämättä mene lainkaan rikki.
Tehdas tutkii asiaa ja kenties tulee joku korjaus.
Tietääkseni yhteenkään Suomen T3 autoon ei ole niin kovaa kolaria tullut että näin olisi käynyt.
Asiaan on väliaikainen ratkaisu minkä itsekin väsäsin ihan puhtaasti mielenkiinnosta:
http://forum.teamxray.com/viewtopic.php?p=87680#87680
Otetaan tukivarren tappi, lyhennetään sen 35mm pitkäksi. Hieman päistä myös dremelöin tappia ohuemmaksi sekä kiillotin dremelin metalliharjalla ne, jotta tappi liikkuu sopivasti susp. holderin reiässä. Sitä kohtaa mikä on lähellä hihnaa dremelöin matalammaksi ettei hihna ota kiinni.
Valitettavasti en omista niin hyvää kameraa että saisin asiasta tarpeeksi hyviä kuvia mutta Xray foorumin kuvat on aika hyvät.

Mun insinöörisilmään tappipatentti ei juurikaan tuo lisäarvoa rungon ehjänäsäilymiselle raivomälleissä. Tappipatentti pääsee liukumaan, eikä pysty jakamaan voimia toisen puolen palikkaan. Tappi ei poista sitä tosiasiaa, että yhden ruuvin kannan alla oleva hiilikuitumateriaalin pinta-ala ei riitä kantamaan kolarin voimia.

Ensiapuna vielä ehjään runkoon mun mielestä kannattaa pikaliimalla kyllästää tukivarsien kiinnitysreikien senkkaukset, sekä hihnapyörän reikä, jos jonkinasteisia vaurioita on jo päässyt syntymään tai koneistuksessa matriisi on säröillyt. Ohut pikaliima imeytyy kapillaarisesti säröihin. Näkisin tappipatenttia tukevampana olevan vastaavan tekemisen lujasta esim. 12.9 kierretangosta ja tueta se takapuolelta muttereilla. Jos tosissaan pelkää kalliin rungon hajoamista voisi esim etummaisen tukivarren kiinnitysruuvin korvata pitkällä alumiiniruuvilla. Valitsee vielä sen verran pitkän, että katkenneen ruuvin voi kiertää pihdeillä takakautta ulos kierrereiästä.   

Mutta enhän mä näistä jutuista mitään tiedä, enkä omista T3:sta, vaan Tamiyan :afro:

36
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 18.11.09 - klo: 08.11 »
Näiden kolmenkymmenenkahden kv-kuljettajan yhden kilpailun ansiosta kaksisataa muuta harrastajaa kärsii koko kauden. Tämäkö oli rengastyrannian tarkoitus? Nämä kolmekymmentäkaksi huippukuljettajaa olisivat etsineet autoihinsa renkaille sopivat säädöt niin kuin aikaisempina vuosina, kun arvokisat on ajettu FinTrack-säännöistä poikkeavalla rengastuksella.

Jatkuvan peruuttamisen sijaan tulisi hyödyntää jatkuvan kehittämisen periaatteita. Viime vuosina tekniikan kehittymisen myötä laji on kokenut todella hienoja uudistuksia. Uudistukset ovat tuoneet lajiin uusia harrastajia. Renkaat ovat kuitenkin auton tärkein ajo-ominaisuuksiin vaikuttava yksittäinen komponenttikokonaisuus. Jos renkaiden ajettavuus lähentelee kelvotonta verrattuna edelliskauden renkaisiin, tämä varmasti heijastunee harrastajamääriin.

37
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 17.11.09 - klo: 22.48 »
Minun mielestä lajiryhmä on valinnut renkaat turhan hepposin perustein ajaen kansainvälisellä tasolla kilpailevien kuljettajien etuja.

Todella huonoa argumentointia vuosikausia, jopa vuosikymmeniä harrastuksessa mukana olleilta kavereilta huudella foorumilla työkalujen käytöstä ja auton säätämisestä. Onko tämä oikea keino edistää harrastuksen tietotaitoa? Ennemmin kaivattaisiin säätötietoa, jolla voidaan kompensoida renkaiden kelvottomia ajo-ominaisuuksia, koska ensikauden renkaat ovat jo lukossa.

Näyttäisi Rajatorpassa tehdaskuljettajien autotkin liikkuvan enemmän katollaan kuin pyörillään, ettei säätötyön iterointi helppoa heillekään ole. Mitä luulet kuinka helppoa aloittelijalle on tulla mukaan harrastukseen, kun hädin tuskin tietää miten päin radiota pidetään kädessä ja auto kaatuu radalla ratin hipaisusta. Toteatteko heillekin "Työkalut käteen, säädä autoa!"?

Lopuksia kokemuksia Xenoneista:
-Ajo-ominaisuudet hipovat karmottavaa. Kierrosajat epätasaisia ja renkaat tekevät autosta kaatumisherkän. Renkaiden suurempi halkaisija, vanteiden offset ja massa vaativat massiivisia säätötoimenpiteitä monen merkin pakettisäätöihin.
-Kumissa tuntuisi olevan hyvin mekaanistapitoa, jopa enemmän kuin Sorexeissa, mutta yllämainittujen tekoijöiden takia ominaisuuksia ei saa siirrettyä rataan.
-Pito ei ole vakaa läpi päivän. Pitoaine ja rataan jäävä kumi tuntuu muuttavan kumin entistäkin niljakkaammaksi, joka edelleen lisää kaatumisherkkyyttä.
-kudokset katkeilevat

38
Tulokset / Vs: Fintrack V iisi tulokset ja selitykset
« : 12.05.09 - klo: 22.34 »
Vähän oli luovuttamisilmapiiri veneilykisoissa, sääli, kisat meni vähän yksinajeluksi.  Itellä toimi laitteet kuin junan vessa, eikä yhtään säädintä hajonnut. Sitä paitsi pienet keskeytykset kuuluvat motorsporttiin, eikä niistä pidä olosuhteita sättiä, ne olivat kaikille samat. Ulkokisoissa on enemmän urheilumeininkiä ja vaihtelevat olosuhteet antavat podiumtaisteluihin  uutta vereää verta.

39
Minäkin voisin tulla sähkö_turistia ajamaan LiPoilla ja virimjyllyllä. Muita tulossa mun ja Calen lisäksi?

40
Sähköautot / Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« : 09.11.08 - klo: 11.10 »
Topikkiin löyhästi liittyen, örtsin Hyper ST ottaa ilmaa...

Täysin päätöntä pommittamista! Pienoisautoajolupa hyllyn päälle kuivumaan! Tehoa aivan liikaa kuskin ajotaidoille ja auton ajo-ominaisuuksin nähden. Tätäkö se nykypäivän pihasudittelu on?

41
Sähköautot / Vs: HotBodies Cyclone TC
« : 03.10.08 - klo: 22.39 »
Mulla on toi ver3. spool. Se ei kyllä hirveän kevyt ole teräksisillä ulostuloilla. Mulla oli tällainen vastaava Pro4:ssa ja se oli ilmaa: http://www.hbeurope.com/piw.php?partNo=61334&lang=fr Jos jaksoi rasvata heavy duty -mahlalla tappeja, ton kulutuskestävyys oli alumiiniksi yllättävän hyvä.

42
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 27.09.08 - klo: 10.14 »
Tahtoo takaveto buggyn, kittinä. Suomessa taitaa ainoa mahdollisuus olla tämä b4.
Katselin ominaisuuksia tuolla asson omilla sivuilla ja Factory Team versiossa olisi "unobtainium":sta tehdyt iskarin varret.
Lainaus käyttäjältä: 'asso sanoo'
The Team's standard threaded, hard-anodized, PTFE-coated shocks with Unobtainium shafts
Lainaus käyttäjältä: 'asso sanoo'
# Gold or Unobtainium Shock Shafts, .71" and 1.02" stroke
Mitäköhän ne tollakin meinaa? Kyseistä termiä on käytetty erittäin vaikeasti saatavista tai olemattomista materiaaleista. Tarkottaako ne ettei siinä ole iskarin varsia ollenkaan tai ne saattaa ehkä saada jostain kenties tsägällä? Vai onko joku neropatti vain unohtanut miten titanium kirjoitetaan? Jos ne taas on kultaa, ne ei kyllä kestä taipumatta yhtään hyppyä.

Pitänee hankkia se Team Kit, koska siinä on ihan normaalit, olemassa olevasta materiaalista tehdyt, iskarin varret.

Iskunvaimentimien akselit ei ole titaaniakaan, eikä kultaa vaan terästä, joka on titaaninitridipinnoitettu. Yleensä iskarin varret ovat kovakromattua terästä. Kromin kiillon nyt jokainen tunnistaa. Asson "unbotainium" -akselit on harmahtavan väriset. Mitään olematonta tai multispektaakkelisupermateriaalia akselit ei ole vaan terästä, joka on pinnoitettu jollain materiaalilta joka on kovaa ja liukasta. Pinnoitetta Asso ei halua jostain kieroutuneesta markkinallisesta syystä paljastaa ja on nimeänyt sen hätkähdyttävästi. Odotankin koska näihin leikkiautoihin ilmestyy mustia iskarin varsia :wink:

43
Sähköautot / Vs: HotBodies Cyclone TC
« : 18.09.08 - klo: 22.48 »
Itselläni ei ole varsinaista Cyclone TC:tä, mutta tämän vuoden FinTrackissa olen neljässä kilpailussa koettanut räpiköidä tavis-Cyclonella ProStock-luokassa ja lisäksi olen ajanut kaksi kilpailua HPI Pro4:lla. Koetan hieman jakaa kokemuksia ulos p*skanjauhantageneraattoristani mitä olen saanut näistä autoista ennakkovaroitusmaisesti auton tilanneille.

Cyclone ja Pro4 ovat geometrialtaan hyvin lähellä TC:tä. Oleellisin eroavaisuus on uudet tukivarret, joissa on enemmän iskunvaimentimen kiinnityspisteitä mahdollistaen tarkemman jousitusvipusuhteen säätämisen. Tukivarsien vakiokiinnityspisteet ja pituudet ovat täsmälleen samoja ja samat säätöpalat käy Pro4, Cyclone ja Cyclone TC.

Takaiskunvaimentimien jousitusvipusuhteet ovat täsmälleen samat. Etupäässä on enemmän uutta - pakettisäädöissä etuiskunvaimentimet ovat aavistuksen sisemmällä tukivarressa. Etutukivarret eivät myöskään enään tuo caster-palaa lähemmäksi painopistettä, vaan ovat symmetriset. Muuta enemmän ja vähemmän hipistelyä vanhaan Cycloneen verrattuna toki löytyy. Yksityiskohtaisemmat erot tavis-Cycloneen verrattuna tuskin kiinnostenevat ketään, koska taidan olla ainoa Cyclonella tosissaan ajoa yrittänyt. 

Tällaista tavallista kuluttajaa eniten kiinnostava tekijä, eli rahamäärä jolla kilpa-autorakennussarja vaihtaa omistajaa kaupan hyllyltä harrastajan kouraan tekee autosta äärimmäisen kiinnostavan. Hinta on tippunut todella rutkasti, eikä ole enää sydämeen pistävän piikikäs.

Muutama yksityiskohta, jotka kannataa auton tilaajien ottaa huomioon tässä vaiheessa. Voimansiirron 2.1666 sisäisen välitys ei ole sovelias kireimmille virikoneille, koska autoon ei saa tarpeeksi lyhyttä välitystä. Suosittelen virikuskien hommaavan samalla 16t keskihihnapyörät ja/tai hiilettömille moottoreille tarkoitetun moottoripukin.

Toinen yksityiskohta johon kannattanee panostaa sarjan ostohetkellä on etupään 0asteen pivot block. Paketissa on vakiona 2.5asteen pivot block, jolla auto voi olla keskivertokuljettajalle liian liukas ajettava erityisesti liukkailla mattoradoilla.

Itse jatkan Cyclonella ainakin loppukauden virissä, koska mitä suotta parhaasta autosta luopumaan. Saa nähdä eksyykö minunkin varikolle uutuutta kiiltävä TC :afro:

44
Yleinen keskustelu / Vs: RC harrastus kallis vai sopiva?
« : 11.09.08 - klo: 20.23 »
Eihän se ole harrastus eikä mikään, ellei kaikki rahat ja vapaa-aika mene :D

Vanhemmat harrastajat ovat puhuneet vuosien varrella leikkiautoiluun kuluneilla rahoilla olisi voinut ostaa omakotitalon. Itse en ole ihan siinä tilanteessa, mutta joskus laskin kuluttaneeni parin uuden henkilöauton verran rahaa kalustoon ja oheiskuluihin (kilpailu- ja treenimatkat).

Mun mielestä RC-autoilu on varsin halpaa moneen harrastukseen verrattuna. Esimerkiksi 1:1 auton moottorinohjauksen hinnalla ostaa kaikki uudet RC-leikkikalut vuodeksi kilpailukäyttöön. Omaksi iloksi ajamista voi nyt sanoa aivan ilmaiseksi harrastamiseksi. Tällöin vehkeidenkään ei tarvitse olle kaikkein hifeintä laatua. Kilpaileminen SM-tasolla alkaa jo maksamaan, varsinkin jos meinaa pärjätä. Kansainvälisellä tasolla kilpaileminen maksaa jo sen verran, ettei tavallinen työssäkäyvä pysty sellaista harrastamaan. Puhutaan jo kymmenien tuhansien eurojen vuosibudjetista. No, tällaiset kaverit nyt ei enään maksa laitteitaan, saati matkojaan enään omasta pussista. Parhaassa tapauksessa saavat jopa palkkaa pikkuautoilla leikkimisestä.

45
Onko tarkoituksena ajaa foamitourinkia? Innostus olisi kova.

46
Yleinen keskustelu / Vs: Teidän autonne kautta aikojen?
« : 31.08.08 - klo: 12.11 »
Kaikkia kippoja en edes muista, mutta tässä nyt muutama. Joitakin autoja on myös ollut niin monena versiona, ettei niiden tarkkoja nimiä pysty muistamaan.

Ex-kalusto:
Tamiya Falcon
Associated RC10 "peltiasso"
Associated RC10 WC
Yokomo YZ10 Super Dog Fighter Works
Yokomo YZ10
Schumacher Cougar
Schumacher CAT2000
Schumacher CAT2000 EC
Schumacher CAT3000
Schumacher Fireblade USA
Associated RC10 B2
Associated RC10 B3
Corally SP12
Team Losi XX4WC
Team Losi XXX-S
Associated TC3FT
Yokomo 4wd krossari, komposiittiammerunko
Xpress Pro
Xpress Mini-X
Schumacher SST ´99
Schumacher SST 2000
Schumacher SST Axis
Schumacher SST Axis2
Schumacher Mission
Associated TC5

Nykykalusto:
Associated RC8
Team Losi XX4WC
Hotbodies Cyclone
Hotbodies Cyclone D4
HPI PRO4

Jotkut autot on jäänyt mieleen erityisen hyvinä, joilla myös on tahkottu varmaan tuhansia akullisia. Esim TC3:sia mulla on ollut muistaakseni 4kpl. Joillakin autoilla ajot on taasen jääneet muutamiin akullisiin. Team Losi XX4 oli myös aivan erinomainen auto muihin aikalaisiinsa verrattuna. Asson takavetokrossareitakin on tullut ajettua useampi väljäksi.

Nykykipoistani erittäin lähellä sydäntä on HB Cyclone -touringauto, joka sopii käteeni erittäin hyvin.

47
Tulokset / Vs: LAUKAA TOURINGIN VETISTELYT
« : 22.08.08 - klo: 18.10 »
Johan oli vesileikit, mutta yllättävän hauskaa oli, kun vehkeet sattui toimimaan. Esteri yritti parhaansa mukaan tuhota minunkin kilpailut, kun jouduin keskeyttämään toisen finaalin. Vikaan finaaliin kaikki uudet ja kuivat laitteet uusilla suojauksilla, mutta akkujen dumppaus kaksi kierrosta ennen maalia meinasi viedä voiton. Onneksi kurottu turvaväli Hervannan Torpedoon riitti :P

Hot Bodies Cyclone/Nosram/MVIB -combo toimi erinomaisesti ja oli nopea.

Kiitokset Jyrille moottorin lainasta viimeiseen finaalin ja Jukalle mekkausavusta. Onnittelut Sebulle, Miikalle ja Jukalle hienoista kisakauden ajoista ja ansaituista sarjavoitoista.

48
Onkos kenelläkään havaintoa onko Shanghaissa hobby-putiikkia? Lähinnä kilpa-autoromu kiinnoistaisi. Työmatka veisi kohti Kiinaa ja matkalaukkuun nyt mahtuisi vuodeksi leikkiautotuliaisia :D

49
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 416
« : 26.02.08 - klo: 23.12 »
Millä tavalla Te Tampax-miehet mittaatte droopin? Huomasin set-up sheetejä tutkaillessa, että teillä on drooppia ~25mm. Mun mielestä ainoa oikea tapa mittaa ulosjoustoa on mittaa pohjalevystä renkaaseen.

50
Kisat oli järjestelyiltään erittäin hyvät. Ainoan (pienen) moitteen antaisin radasta, se oli liian helppo SM-tason touring kuskeille. Siinä ei ollut yhtään kohtaa, jossa olisi saanut olla sydän syrjällään (vrt Kuusankoski). Tämä rakentavassa hengessä. Kiitoksia loistavasta kisasta. Seinäjoella 2009 ??


Suorastaan pskan maku jäi suuhun lauantai-illan treenien informoinnista, joka haiskahti vähän ruotsalaistyyliseltä sisäpiirin kotiinpäinvedolta. Kisakutsussa ei ollut treenimahdollisuudesta lainkaan mainintaa ja vasta 20. päivä oli editoitu lauantain aikataulun alimmalle riville treenimahdollisuudesta. Ei näin. Kyseessä Itselle oli täysi yllätys, että lauantaina saa harjoitella ja olin järjestänyt matka-asiat kilpailukutsusta saamien tietojen mukaan.

 :grin:

Käytännöksi on jo muodostunut treenit lauantai-iltana, jos aikataulu antaa myöden, joten varmaan tahaton lipsaus järjestäjältä. Meidän tiimi ainakin varautuu myös Oulussa ja Laukaassa treenaamaan lauantaina, vaikkei siitä mainittaisiin etukäteen.

Olen samaa mieltä. Rata oli liian helppo sm-sarjakilpailuradaksi, eikä rataesteet rankaisseet tarpeeksi kanttilautojen hivottelijoita. Rataesteet tietyissä paikoissa jopa sallivat oikaisun mahdolliseksi. Ei siinä mitään. Kyllä itse tykkäsin enemmän rataesteiden hivottelusta kuin kaukalossa biljardin peluusta.

Lauantai-illaan harjoituskäytännöstä vielä synnytystä. Kyseinen "käytäntö" ei palvele ketään meitä uusia kuljettajia, koska emme voi tulla kuin helluntaiherätysmäisesti itsetietoiseksi harjoitusmahdollisuudesta. Harjoitusmahdollisuus on erityisen tarpeellinen meille tuoreille kuljettajille, joille auton saaminen uudelle radalle iskuun ja sopeutuminen pito- ja rataolosuhteisiin on hitaampaa kuin teille vuosikausia samoja neulehuopamattoja hinkanneille.

Vastaavanlainen "käytäntö" on myös ollut Alue8-kilpailujen ilmoittautumisien kanssa. Kilpailukutsuissa ei mm. ole ollut mainintaa mihin ja miten kilpailuihin pitäisi ilmoittautua. Kilpailukutsussa oli tylysti päivämäärä mihin mennessä tulisi ilmoittautua. En varmasti ole ainoa tuore kuljettaja, jota kyseinen käytäntötoiminta häiritsee.


51
Kannan myös korteni kekoon palautteen antamisesta. Kisat ja fasiliteetit olivat loistavat, mutta ettei kehumiset menisi aivan yksitoikkoisen imelän tasolle joudun antamaan palautetta.

Suorastaan pskan maku jäi suuhun lauantai-illan treenien informoinnista, joka haiskahti vähän ruotsalaistyyliseltä sisäpiirin kotiinpäinvedolta. Kisakutsussa ei ollut treenimahdollisuudesta lainkaan mainintaa ja vasta 20. päivä oli editoitu lauantain aikataulun alimmalle riville treenimahdollisuudesta. Ei näin. Kyseessä Itselle oli täysi yllätys, että lauantaina saa harjoitella ja olin järjestänyt matka-asiat kilpailukutsusta saamien tietojen mukaan.

Muuten kilpailut menivät järjestelyjen puolelta hienosti. Tuomaristo jakoi oikeutetusti stoppareita. Enempää en kehu. Ne suitsutettiin jo ylläolevissa viesteissä. Mitä suotta samoja asioita toistamaan.

Omat kisat meni miten meni historiikki-luokkaa ajellen. Pääasia että miehessä riittää parannettavaa :grin:

52
Hienoa toimintaa kilpailunjärjestäjiltä päivittää tuloksia MyLaps:iin aktiivisesti. Seurasin tässä junamatkalla aktiivisesti kilvanajamista :D Vielä kun seuraaviin kisoihin saataisiin vielä liikkuvaa kuvaa tarjoava web-kamera.

53
Tulokset / Vs: Winter Jumps -tour 2007-2008
« : 12.02.08 - klo: 23.38 »
Onko jo viimeisen WJ:n aika ja paikka lyöty lukkoon? Voisin harkita tulla verestämään krossin ajoa kesää varten.

54
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET - FTT I 26.1.2008 Kuusankoski
« : 29.01.08 - klo: 12.42 »
Johan oli hyvät kilpailut, kuten Kuusankoskella on aina ollut. Lähes puolen vuosikymmenen ajotauon jälkeen kaivoin kaapista uskollisen sotaratsuni ja päätin lähteä kokeilemaan miltä ajo maistuu. Kivaa oli ja on paljon mahdollista, että tulen ajamaan myös muita FinTrack-osakilpailuja.
Ilahduttavaa nähdä erityisesti uusia nuoria kasvoja virityn luokan voittokamppailussa. Näyttäisi siltä, että hyvistä sijoituksista tänä päivänä on mahdollista ajaa jopa kaupasta ostetuilla välineillä, eikä pärjääminen enään ole tehdaskuljettajien yksinoikeus.
Oma ajo meni nyt kohtuullisesti ja sijoituskin oli ihan kelvollinen, mitä nyt heikolla pidolla ajamisen ja auton säätämisen muistelu tuotti vaikeuksia.
Alkuerissä oli tolkuttomat tasoerot ja tuloksen ajaminen oli vaikeaa. Ehdottaisinkin seuraavan FinTrackiin alkuerien lähtöjärjestykseksi eräharjoituksen parhaan kierrosajan mukaista lähtöpaikkaa, kun kerta transpondereilla ajetaan eräharjoituksissa jokatapauksessa. Jako alkoeriin nykyään valitettavasti järjestetään edellisen kauden näyttöjen mukaan..

55
Sähköautot / Touring-korien pintamallit
« : 22.01.08 - klo: 15.34 »
Onko kukaan törmännyt touringauton korin pintamalliin missään internetin syövereissä, esim Mazda 6? Tarkoituksenani olisi tehdä CFD-virtauslaskentaa korille. Mielellään sellainen pintamalli, jonka voisi importtaa johonkin CAD-ohjelmaan.

56
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 26.12.07 - klo: 20.16 »
Honda Civic Type-R vm.2002

Ostoslistalla Subaru Impreza WRX STi tai Mitsubishi Lancer Evolution 8/9 kunhan omatunto antaa panostusvapautuksen :grin: Meinaa leikkiautocome-backin tekeminen viedä viimeisetkin roposet..

57
Vapaa keskustelu / Vs: keskiarvonne koulussa?
« : 26.12.07 - klo: 20.07 »
Itse olen tällainen keskivertotorsti ja luettelen omat koulukeskiarvoni ihan varoittavana esimerkkinä millaiseen tilaan nuoremmat voivat joutua, jolleivat lue kunnolla :grin: Lukiossa kymmenisen vuotta sitten keskiarvoni oli 8.2 paikkeilla ja AMK:ssa reilu kolme vuotta sitten 3.2

No, onneksi pahempi puoliskoni korjaa omia puutteitani ja puski itsensä ulos lukiosta 9.9 keskiarvolla. Ylppäreistä hän meni läpi viidellä laudaturilla ja yhdellä eximialla :grin:

58
Polttisautot / Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« : 25.04.07 - klo: 23.22 »
Luulen että minulla perusajotaito on kohdallaan. Ainakin tiedän, että liipasinta vetämällä auto kiihtyy ja työntämällä jarruttaa..rattia kääntämällä ohjaavat pyörät kääntyvät.

Anteeksi artikulaationi. Kuljettaja tosiaan tekee nopeuden, mutta auto määrittelee miten helposti moottorin voiman saa siirrettyä kierrosaikoihin. Joillakin autoilla se vaan onnistuu vähemmällä työllä ja resursseilla kuin toisilla.

Unohdetaan tyystin ainakin RTR:t ja suurinosa kaukoitäiset. Todellisina kilpa-autoehdokkaina pidän Kyoshoa, Hobaota, Losia, Mugenia ja Xrayta. Losi miellyttäisi keveydellään, perinteillään ja teknisillä ratkaisuilla. Sitä taasen en tiedä onko se liian sähköautomainen ja on kokoajan rikki..

Tärkeintä ei ole voitto, vaan hienot välineet :P

59
Polttisautot / Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« : 25.04.07 - klo: 20.02 »
Reilun kolmen pienoisautottoman vuoden jälkeen alkaa taas liipasinsormea syyhyttämään ja horisontissa siintää jonkilainen come back-visio laduille. Mihinkään oikeaan kilvanajoluokkaan en enään rahkene lähteä spedeilemään, jonka takia ajattelin kokeilla M8(?)-seniililuokkaa, eli polttiskrossia :P

Polttiskrossikalusto on minulle aivan tuikituntematonta ja tekniikkakin kehittyy valtavin harppauksin. Tämän takia pyydän apua kaluston hankinnassa. Minkäänlaista merkkiuskollisuutta minulla ei ole, mutta jotenkin silmäni lepäävät Losin 8IGHT autossa ja muutenkin Losin autoista on hyviä kokemuksia touringista ja sähkökrossista. Uusia automerkkejäkin on tullut kuin sieniä sateella. Toiseksi polttomoottoreista ei ole mitn kokemusta. Herrasmiehet voisivat suositella perustelluin mielipitein auto- ja moottoriehdokkaita.

Lähinnä päälimmäisenä kriteerinä autolle on nopeus, ajo-ominaisuudet, helppo säädettävyys, ja luotettavuus. Tietenkin arvostan varaosahuoltoa pk-seudulla ja muiden kilpakumppanien merkkitukea.

60
Vapaa keskustelu / Turbo
« : 24.11.02 - klo: 00.26 »
RC-Poika: Pakokaasuahtimen käyttäminen sähkömoottorikäyttöisessä pienoisautossa...hmmm... Voitko selvittää kuinka laitat sähkömoottoriseen Mini-Z:aan turbon? :P

Sivuja: 1 [2] 3