Kirjoittaja Aihe: FTT-stanukoneiden laatu  (Luettu 32098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #90 : 03.12.12 - klo: 03.17 »
Ja yksi Nosram puutui jälleen... Kone puutuu... Vauhdissa eroa ehkä 0.2-3s per lappi (tämä siis minun ja toisen henkilön ajamana toiseen koneeseen verrattuna).

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #91 : 15.12.12 - klo: 20.59 »
Ja yksi Nosram puutui jälleen... Kone puutuu... Vauhdissa eroa ehkä 0.2-3s per lappi (tämä siis minun ja toisen henkilön ajamana toiseen koneeseen verrattuna).

Minkäslainen tuuletin on koneessa?

Viljami päätyi reilun kokoiseen (kuvassa) puhaltimeen avustamaan ETS Pro Stock -konetta, joka on "tunnettu" siitä, että se ei puudu eikä lämpene, SP 13.5t kone vastaa tehoiltaan 17.5t LRP konetta tai on hieman tehokkaampi. Nyt voi ajaa jopa best läpin viimeisellä minuutilla. Vielä ei ollut maksimivälitystä, mikä on määrätty ko luokkaan. Testi tehty Tikkurilan FTT 1 radalla kisan jälkeen.

Piuhat kiinni suoraan akkujohtoihin, tuuletin pyörii kunnolla, eikä rasita vastaria ja noparia. Suosittelen kaikkiin stokkiluokan moottoreihin.


Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #92 : 16.12.12 - klo: 01.12 »
Tätä nyt tutkittiin kisassa Artsin toimesta, koska Westenillä ja mulla oli lämpöongelmia:

Muilla ei tosiaan ei lämpeä, mutta meillä Hobbywingillä ajavilla koneet käyvät varsin kuumana (joskin ne myös tutkan mukaan olivat nopeimpia).

Se on kuitenkin tullut jo selväksi, että vanhat koneet ovat nopeampia kun nämä uudet.

Ehdotankin että ensi kaudeksi siirrytään ETS-tyyliseen konejakoon jossa jokaisen pitää ostaa uusi kone kauden alussa ja kilpakone pidetään organisaatiolla. Onko tämä ihan pois suljettua?

Muuten ikävä kyllä ei ole kovin tasaväkistä, koska kaikilla ei ole mahdollisuus hommata vanhoja nopeita koneita.

Se mikä on huomioitavaa kuitenkin, että Westenillä puhallin oli ja silti hän poltti 4:n välityksellä 3 stanukonetta.

Edelleen mielestäni ykstyyppisäätimeen/maksimivälitykseen siirtyminen olisi varsin perusteltua, koska näiden ongelmien selvittäminen on B-aukosta. Aloittelijaluokasta kun on kyse tulisi välitys määrittää sellaiseksi, että sillä pystyy huoletta sen 10-minuuttia suhaamaan (Jolloin pystyy myös treenaamaan paremmin pidempiä vetoja).

Tuo yllä oleva siis on heti ensimmäisistä kierroksista lähtien (jolloin lämmöt eivät pitäisi olla kovia).
« Viimeksi muokattu: 16.12.12 - klo: 01.16 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #93 : 16.12.12 - klo: 10.55 »
Jos kone kuumenee hobbywingin säätimellä niin hanki jo sitten toinen säädin joka ei niitä polta rikki.
Menikö Westeenillä 3 konetta ftt kisan aikana?
Jerzi

Ps Jos Juha noita koneita menee noinkin paljon niin eonös olis parempi vaan keskittyä tuohon poroluokkaan.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #94 : 16.12.12 - klo: 20.06 »
Jos kone kuumenee hobbywingin säätimellä niin hanki jo sitten toinen säädin joka ei niitä polta rikki.
Menikö Westeenillä 3 konetta ftt kisan aikana?
Jerzi

Ps Jos Juha noita koneita menee noinkin paljon niin eonös olis parempi vaan keskittyä tuohon poroluokkaan.
Westen ajoi myös varmaan 5minuuttia kaasupohjassa, se ei varmasti vaikuta mitenkään asiaan...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #95 : 16.12.12 - klo: 20.13 »
Jos kone kuumenee hobbywingin säätimellä niin hanki jo sitten toinen säädin joka ei niitä polta rikki.
Menikö Westeenillä 3 konetta ftt kisan aikana?
Jerzi

Ps Jos Juha noita koneita menee noinkin paljon niin eonös olis parempi vaan keskittyä tuohon poroluokkaan.
Westen ajoi myös varmaan 5minuuttia kaasupohjassa, se ei varmasti vaikuta mitenkään asiaan...

Jep ja vielä tuulettimen kanssa. Mulla ja Westenillä taidettiin myös tutkata kovimmat vauhdit pääsuoralla.

Lisäksi koneissa on aika tosiaan aikamoisia nopeuseroja, jolla perustelen tuota välityksen vakioimista ja koneiden jakamista organisaation toimesta.

Esim. 4.5 olisi varmasti aika sopiva maksimivälitys, jonka jälkeen koneita ei tartte enää välittämällä tuhota.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #96 : 16.12.12 - klo: 20.20 »
Miksi toisella säätimellä kulkee kovempaa ja lämpenee enemmän kuin toisella, jos nollaennakot molemmissa?
Vastaheitolla voittoon.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #97 : 16.12.12 - klo: 20.26 »
Miksi toisella säätimellä kulkee kovempaa ja lämpenee enemmän kuin toisella, jos nollaennakot molemmissa?
Ehkä kuski ajaa lujempaa ulos mutkista? :) Ehkä noparissa on paremmat komponentit, ehkä noparissa on alumiinikuori, tai ehkä tietyn noparin omistajat ajavat keraamisilla laakereilla autossa tai esim pidemällä välkällä.

Esim Tekinissä on Current limiter joka mahdollistaa pidemällä välkällä ajamista joka korostuu ulkokisoissa, jostain kumman syystä on stanu luokka voitettu 3 vuotta peräkkäin Tekin RS säätimellä. Jokainen voi toki päätellä itse että onko tällä merkitystä vai ei :)

Mut bottomline, 0 ennakko on vain osa auton nopeudenrajoitusta, asiaan tosin löytyy paljon muuttujia ja ne kun osaa säätää suotuisaksi niin eroja tulee.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #98 : 16.12.12 - klo: 20.50 »
Mitä ne muuttujat ovat? Otelettavasti P = UI pätee tässäkin lajissa.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #99 : 16.12.12 - klo: 20.51 »
Miksi toisella säätimellä kulkee kovempaa ja lämpenee enemmän kuin toisella, jos nollaennakot molemmissa?

Säätimillä on aika isoja nopeuseroja mitä nyt itse testannut. Vaikka olis 0-ennakko.

Myös koneet lämpiävät ihan eri tavalla eri säätimillä. Myös tuntumassa isot erot -> Miten helppo säädin ajaa.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #100 : 16.12.12 - klo: 21.17 »
Mitä ne muuttujat ovat? Otelettavasti P = UI pätee tässäkin lajissa.

kun meet tuosta vähän syvemälle, niin saat tehon häviöät ja kitkat etc mukaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #101 : 16.12.12 - klo: 21.59 »
Mitä ne muuttujat ovat? Otelettavasti P = UI pätee tässäkin lajissa.

kun meet tuosta vähän syvemälle, niin saat tehon häviöät ja kitkat etc mukaan.

Mikä näihin vaikuttaa sallitussa paketissa pois lukien koneen laakerit?
Vastaheitolla voittoon.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #102 : 16.12.12 - klo: 22.16 »
Handout koneista ja max välityksestä on ennenkin puhuttu. Handout koneet on ihan teknisesti tehtävissä ja sitä varmasti tullaan harkitsemaan kaudelle 2014. Välityksen suhteen sitäkin on useampaan otteeseen mietitty aikaisemmin, mutta ongelma sen kanssa on katsastuksessa. Kuinka ruuhkauttamatta katsastusta pystyttäisiin nopeasti toteemaan että auton välitys on laillinen?

Nykyään autoissa on niin monta eri tekijää välityksien suhteen, että pelkästään auton mallin + spurrin + pinionin tarkistaminen ei riitä, vaan pitää tutkia myös auton sisäinen välitys.

Toki se tutkimalla / pistokoe luontoisesti saadaan todettua ja muuten luotetaan kuskiin.

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #103 : 16.12.12 - klo: 22.38 »
Jos kone kuumenee hobbywingin säätimellä niin hanki jo sitten toinen säädin joka ei niitä polta rikki.
Menikö Westeenillä 3 konetta ftt kisan aikana?
Jerzi

Ps Jos Juha noita koneita menee noinkin paljon niin eonös olis parempi vaan keskittyä tuohon poroluokkaan.
Westen ajoi myös varmaan 5minuuttia kaasupohjassa, se ei varmasti vaikuta mitenkään asiaan...

Kyllä, mä nostin monta kertaa kierroksella kaasua :) Selvennetään vähän asioiden kulkua.

Ajoin kisan läpi Juhan moottoreilla, enkä osaa sanoa millainen historia niillä on takana. Alkuerissä käyttämäni moottori kulki varsin hyvin ja autoni oli yksi nopeimmista suoralla. Välitys oli 4.00:1 ja käytin moottorituuletinta. Max. lämmöt oli 84degC. Moottori kulki varsin kevyesti ja olisin laittanut pidemmän välityksen, jos minulla olisi ollut sopivia rattaita, koska kaikki mitattavat asiat oli kunnossa.

Ensimmäisessä finaalissa autoni jäi ruutuun, mutta lähti kaasua pumppaamalla vaivoin liikkeelle. Ekalla kierroksella kone meinasi lisäksi hyytyä kokonaan kierroslaskennan kohdalle. Erän jälkeen roottorissa ei ollut yhtään magneettia ja Artsi vaihtoi takuuseen uuden.

Toisessa finaalissa otin lähdön pehmeämmällä kaasun käytöllä ja auto lähti liikkeelle, mutta koko erän aikana kaasutuntumassa oli pientä pykimistä. Tuntui, että sensori olisi rikki tjtn. Suoranopeudet tippui 2km/h.

Kolmanteen finaaliin sain takuuseen kokonaan uuden moottorin ja se toimi loistavasti, joskin suoranopeutta oli kateissa edelleen 2km/h. En osaa sanoa johtuiko alentunut suoranopeus käyttämästäni akusta, jolla olin ajanut päivän jokaisen lähdön.

Jotain omituisuutta koneissa on, koska tuo oli ensimmäinen koskaan rikkomani harjaton moottori. Voin kertoa, että otan kyllä kaiken irti käyttämästäni moottoreista ja ajan yleensä reilusti pidemmällä välityksellä kuin muut kuljettajat luokasta riippumatta. En myöskään yhtään ihmettele, jos koneita palaa vakioluokassa, koska suurin osa A-finaaliautoistakin oli katollaan enemmän kuin pyörillään. Kaadon jälkeen kiihdytetään nollavauhdista, joka tekee moottorille enemmän lämpökuormaa ja samalla välttämättä pitää ajaa niin pitkällä välityksellä kuin moottori jaksaa potkia. Voi myös olla, että HW:n säädin ei lue kunnolla LRP:n sensoria, joka voi aiheuttaa pykimistä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #104 : 16.12.12 - klo: 23.27 »
Mikä näihin vaikuttaa sallitussa paketissa pois lukien koneen laakerit?
Tässä pari esimerkkiä:

- Moottorin lämpö
- Auton vetotapa
- Auton kaikki laakerit
- Kuinka paljon kontaktia autolla on ajoalustaan
- Kaasusormen käyttö
- Radan/auton "pitomäärä"
- Nopareiden erikois-säädöt, esim current limiter
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #105 : 16.12.12 - klo: 23.31 »
Mikä näihin vaikuttaa sallitussa paketissa pois lukien koneen laakerit?
Tässä pari esimerkkiä:

- Moottorin lämpö
- Auton vetotapa
- Auton kaikki laakerit
- Kuinka paljon kontaktia autolla on ajoalustaan
- Kaasusormen käyttö
- Radan/auton "pitomäärä"
- Nopareiden erikois-säädöt, esim current limiter

- Jarrun käyttö
- Rengaskulmat, lähinnä auraus/haritus
Flying Calacucco

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #106 : 17.12.12 - klo: 01.27 »
Handout koneista ja max välityksestä on ennenkin puhuttu. Handout koneet on ihan teknisesti tehtävissä ja sitä varmasti tullaan harkitsemaan kaudelle 2014. Välityksen suhteen sitäkin on useampaan otteeseen mietitty aikaisemmin, mutta ongelma sen kanssa on katsastuksessa. Kuinka ruuhkauttamatta katsastusta pystyttäisiin nopeasti toteemaan että auton välitys on laillinen?

Nykyään autoissa on niin monta eri tekijää välityksien suhteen, että pelkästään auton mallin + spurrin + pinionin tarkistaminen ei riitä, vaan pitää tutkia myös auton sisäinen välitys.

Toki se tutkimalla / pistokoe luontoisesti saadaan todettua ja muuten luotetaan kuskiin.

Eiköhän se näe vauhdista. Jos joku auto selkeästi muita nopeampi voidaan pyytää katsastuksen tarkistamaan auto -> Näin ETS:ssä toimitaan.

Myös mun mielestä edelleen se vakiotu säädin+kone vaihtoehto olis kaikista paras.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #107 : 17.12.12 - klo: 17.42 »
Myös mun mielestä edelleen se vakiotu säädin+kone vaihtoehto olis kaikista paras.

Ratkaisisiko se tämän nyt olevan tilanteen, jossa vakioidun koneen eri vuosimallit ovat sallittuja mutta erilaisia? Itselleni tuli mieleen, että pitääkö tuota konetta nyt alkaa vaihtamaan joka vuosi, kun ei voi luottaa siihen, että tehtaalta tulisi samanlaisia peräkkäisinä vuosina. (Mutta siis minä en ole oikea kisaaja, joten älkää nyt ottako herneitä - saatte ihan itse päättää ja minä sitten ostan sen, mitä sovitte.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #108 : 17.12.12 - klo: 17.56 »
Myös mun mielestä edelleen se vakiotu säädin+kone vaihtoehto olis kaikista paras.

Ratkaisisiko se tämän nyt olevan tilanteen, jossa vakioidun koneen eri vuosimallit ovat sallittuja mutta erilaisia? Itselleni tuli mieleen, että pitääkö tuota konetta nyt alkaa vaihtamaan joka vuosi, kun ei voi luottaa siihen, että tehtaalta tulisi samanlaisia peräkkäisinä vuosina. (Mutta siis minä en ole oikea kisaaja, joten älkää nyt ottako herneitä - saatte ihan itse päättää ja minä sitten ostan sen, mitä sovitte.)

Organisaation jakamat vuosittaiset koneet ratkaisisi tuon ongelman. Ja ykstyyppisäädin.

Mielestäni ETS:ssä homma toimii sen verran hyvin, että turha keksiä pyörää uudestaan.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #109 : 17.12.12 - klo: 23.28 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.49 kirjoittanut Pepess »

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #110 : 17.12.12 - klo: 23.35 »
Niin ETS:ää ja DHI Cupia ajavista osa on kyllä ihan aloittelijoita. Mielestäni molempien hurja suosio kertoo jostakin....  DHI:ssa on edelleen vapaat säätimet, mutta uskon tämänkin tulevan muuttumaan....

ETS:ää ajetaan 45€ perussäätimellä ja koneen hinta on ~40€ - Säätimen joutuu ostamaan kerran ja koneen kerran kaudessa. Ainakin itselläni menee touhuun sen verran enemmän rahaa, että en usko että ketään jättäisi tuosta syystä kisoihin osallistumasta - Vaan päin vastoin.

Toinen vaihtoehto on sitten koneen vapauttaminen jenkkityyliin kunhan pysytään sallituissa käämimäärissä. Tämäkin on vaihtoehto.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #111 : 18.12.12 - klo: 00.15 »
Niin ETS:ää ja DHI Cupia ajavista osa on kyllä ihan aloittelijoita. Mielestäni molempien hurja suosio kertoo jostakin....  DHI:ssa on edelleen vapaat säätimet, mutta uskon tämänkin tulevan muuttumaan....
DHI:ssa on tänä vuonna 0-ennakko säätimet brittilistan mukaan eli käytännössä sama kuin Suomessa. Moottorina 13.5t LRP
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #112 : 18.12.12 - klo: 07.35 »
Niin ETS:ää ja DHI Cupia ajavista osa on kyllä ihan aloittelijoita. Mielestäni molempien hurja suosio kertoo jostakin....  DHI:ssa on edelleen vapaat säätimet, mutta uskon tämänkin tulevan muuttumaan....

ETS:ää ajetaan 45€ perussäätimellä ja koneen hinta on ~40€ - Säätimen joutuu ostamaan kerran ja koneen kerran kaudessa. Ainakin itselläni menee touhuun sen verran enemmän rahaa, että en usko että ketään jättäisi tuosta syystä kisoihin osallistumasta - Vaan päin vastoin.

Tästä olen kyllä Juhan kanssa täsmälleen samaa mieltä.

Säädin voi stokkiluokassanihan hyvin olla se halvin perussäädin, jos se on kaikille sama. Jokainen säästää jo tuossa kohtaa sen 150+ euroa. Handout koneet vois olla ihan hyvä juttu myös, ainakin tasapuolisuus olisi varmistettu. ETS ssä on ns. Henkilökohtainen kone, jossa on on numero kyljessä. Tämä kone siis säilytetään kisaorganisaatiolla väliajan. Jotta treenimahdollisuudet ei kärsi (olettaen, että haluaa treenata ja kisata samalla koneella), voisi koneen ihan hyvin antaa myös mukaan, kunhan siinä on kunnollinen sinetti.
Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #113 : 18.12.12 - klo: 09.28 »
Aloittelijaluokan tulisi pysyä kustannuksiltaan matalana aloittaa ja jatkaa nykyisellä kalustolla (nykyisten harrastajien lisäksi saattaa olla tulossa uusia, jotka ovat ostaneet kisakelpoisen kaluston käytettynä sekä tietysti niitä, jotka ostavat kaiken kaupan hyllyltä). Se, että pitäisi ostaa erikseen kisakone joka vuodelle lisää kustannuksia ja mekkaamista, kun pitää olla kaksi konetta (toinen kisa- ja toinen treenikäyttöön) ja kone pitää olla vaihtamassa ja kolvaamassa kisojen ja treenien välillä ja joissakin autoissa joutuu tekemään vielä isommat manooverit, jotta saa välitykset kohdilleen. .................

FTT-sarjan TSS-10 luokassa osallistujat jakautuvat kahteen eri logiikalla mukana olevaan porukkaan:

1) Toinen osa ajaa aloittelijaluokkaa ja heillä tilanne varmasti on usein Pepen kuvaaman suuntainen. Kuskin haasteet ovat oman ajamisen ja kilpailutilanteen hallinnassa.

2) Toinen osa ajaa voitosta stock-luokassa ja heidän kuvionsa menee ihan toisella logiikalla kuin niillä ensimmäisiä kisojaan ajavilla. Nämä ovat kokeneita ja osaavia kuskeja, jotka panostavat saadakseen auton kulkemaan mahdollisimman kovaa.

Ei siis ole ihme, että sääntöihin liittyen tulee varsin erilaisia toivomuksia ja mielipiteitä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #114 : 18.12.12 - klo: 09.32 »
FTT-sarjan TSS-10 luokassa osallistujat jakautuvat kahteen eri logiikalla mukana olevaan porukkaan:

----

Ei siis ole ihme, että sääntöihin liittyen tulee varsin erilaisia toivomuksia ja mielipiteitä.

Tämä on juuri se syy, miksi joskus ehdotin, että varsinaisessa FTT-sarjassa siirryttäisiin kahteen luokkaan, Modified ja Prostock. Tämä Prostock voisi olla esim. 13,5T koneella ja nollaennakoilla. Ihanihan aloittelijat voisivat kehiittää taitojaan kerho- ja aluekisoissa, joita tulisi myös kehittää ja aktivoittaa entisestään.

Näin menetellen, varsinaista SM-sarjaa ajavien "intohimot" olisivat enemmän saman suuntaisia ja homman kehittäminen olisi helpompaa. Helpottaisi osaltaan myös kisakalenterin laadintaa ja madaltaisi aloittelijoiden kynnystä tulla mukaan kisahommiin.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #115 : 18.12.12 - klo: 09.36 »
Jos jotain muutosta luokkajakoihin tms haluaa, kannattaa olla ajoissa liikenteessä kunnollisen ehdotuksen kanssa. Käytännössä päätös pitää tehdä kesän aikana viimestään. Ei muuta kuin lajiryhmälle ajatuksia kootusti aiheesta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #116 : 18.12.12 - klo: 20.57 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.47 kirjoittanut Pepess »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #117 : 18.12.12 - klo: 21.30 »
En oikein näe tässä, kun on useamman vuoden seurannut eri junioreiden kisaamista TSS-luokassa, että tehoja tai vauhtia tarvittaisiin yhtään lisää - päinvastoin kehityssuunta vuosien varrella on ollut TSS-luokassa se, että vauhtierot ovat pienentyneet verrattuna TSP- ja TSM-luokkiin LIPO-akkuihin ja harjattomiin koneisiin siirtymisen myötä.

Näin on. Tästä(kin) syystä olisi perusteltua mennä prostockissa 13,5 koneisiin ja aloittelijaluokassa (kerhokisasarjassa) voisi hyvinkin riittää 21,5 kone.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #118 : 18.12.12 - klo: 21.38 »
Kyllä. Sivusta seuranneena nyky TSP-  tai ainakin TSS- on liian tehokas keskivertotasoon verrattuna.
Taso on kuitenkin kärjessä kova, miedompi kone vain parantaa ajamisen tasoa ja tasoittaa kilpailuja.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« Vastaus #119 : 18.12.12 - klo: 21.48 »
Ei pahalla mutta ftt 1 ssä nähtiin porofinasleissa se tosiasia että jotkut pitää siirtyä stanuluokkaan.
Otetaan minut esim niin taito ei riitä alkuunkaan ajella pirovessaa tasaisesti ellei käytä EPA säätöä rajusti.
Minun ehdotus stanuluokkaan olis kovemmat renkaat jolloin mutkanopeus laskisi ja ehkä myös välitys rajattaisi johonki järkevään numeroon.
Vtr luokassa toimii erittäin hyvin tuo välitys sääntö.
Säädinmoottorikombo toimisi myös hyvin.
Akkujen kapasiteetti rajoitus voisi kenties toimia myös mutta se on hiukan kaukaa haettu juttu.
Onko kukaan kokeillut 13,5 konetta miten vauhdit on verrattuna poroon.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂