Spec R S1 Rally Otin pistosahan käteen ja aloitin projektin.
Aihiona on siis hihnavetoinen touringauto Spec R S1. Auto on pari vuotta vanha mutta uudempaa mallia S2 saa suunnilleen satasen hintaan. Autossa on pohjalevy ja ylädekki lasikuitua. Moottoripukki on alumiinia, muut osat on käytännössä muovia. Kalliimmat R1 ja R2 mallit on muuten vastaavia mutta niissä on enemmän hiilikuitua ja alumiinia. Varaosat mallien kesken on yhteensopivia, joten muoviosia voi myöhemmin päivittää alumiinisiksi jos haluaa, esim. jos ilmenee jokin heikko kohta.
Ralliauto tarvitsee maavaraa. Olen ajatellut että sitä saisi olla noin 15-20mm ja vähän ulosjoustoa vielä päälle. Touringalustassa maavaraa rajoittaa se, että tukivarret ottaa kiinni pohjalevyyn. Rallimuunnoksessa pitää siis kaventaa pohjalevyä tukivarsien kohdasta. Se tulikin jo tehtyä, kts. kuvat ennen ja jälkeen.
Alkuperäisissä iskareissa on joustomatka noin 11mm. Simämääräisesti arvioiden tämä tarkoittaa renkaalle alle 20mm joustomatkaa. Vähän enemmän saisi olla. Rctech palstalla olevien tietojen mukaan Tamiyan osanumero #53619 on hieman pidempi öljyiskari, johon sopii krossarin etujouset. Tilasin jousiksi Tamiyan #54221 setin. Hintaa kertyi alle 20 eur yhteensä iskareille ja jousille. Toivottavasti ovat sopivat...
Lisäksi tuli tilattua ebaysta A3 kokoinen pala 0,5mm lexania. Tästä olisi sitten tarkoitus saada taiteltua suojukset sähköille ja hihnavedolle...
Edit: Korjattu. Pohja ja ylädekki on siis lasikuitua.