Ihan uteliaisuudesta kysyisin, et menikö sulta ripustukset enempää rikki, vääntykö pushrodit, turnbucklet tai tukivarret? ja säilykö iskarit kunnossa?
(Jahas, muutto takana ja hieman taukoa tämän laadukkaan foorumin seuraamisessa. Muutto sivistyksestä Lantaalle ja aika ilman Internettiä. Argh! Eikä edelleenkään tämä foorumi voi tukea IE8 selaintani - muuta kuin yhteensopivuustilassa.)
Juu, kuten sigussa seisoo, niin 6S:llä olen ajellut. Vaikka siitä on varoitettu epäyhteensopivana kokoonpanona ihan uudelle kuskille, niin ei sitä vauhtia tai tehoja ole ollut liikaa. Yksi keino on loiventaa kaasun käyrää Castle Linkillä. Tämä säästää myös vetonivelien rasitusta - vs. repäisevä liikkeellelähtö. YouTubevideoissa näkeekin lähes aina liikkeellelähdöstä sen kuinka renkaat sutivat. Toisin kuin luullaan, niin tämä ei ole nopein liikkeellelähtö.
Bulkheadit (5329, 5330) olivat menneet halki niin edestä kuin takaa. Suspension arms (5331) eli se muovinen "haarukka oli myös napsahtanut yhdestä kohtaa poikki. Runkoon repeytymä ja sitten tukivarsi (5318) vääntyi snadisti. Sen väänsi takaisin näppärästi jakoavaimen ripustamista varten tarkoitetulla kahvan reiällä. Pikaliima tuntui pitävän rungon kasassa (harmaa), mutta ei noita mustia muovia: bulkhead ja suspension arms.
Olen analysoinut itseäni ja auton säätöjä pitkään miksi ajoin aidan tolppaan. Yhdeksi syyksi löysin näön heikkenemisen plus sen, että kun istuu pitkän tovin tietokoneella ja menee ulos, niin jotenkin kaukonäkö ja silmien fokusointi on pirun hidasta. Ottaa aikansa ennen kuin silmät toimivat. Iän mukana tulee tällaisia ongelmia.
Auton säädöt ovat vaivanneet alusta saakka enkä ole saanut jousitusta, aurauskulmia tai cambeereita kohdalleen. Takapää on käytännössä tönkkö ja pehmeällä pinnalla auto pomppii renkaidensa varassa. Etupäässä on taas liikkumavaraa noin 10 - 15 cm (liioiteltuna) ja keula nousee Volkswagenin tavoin korkealle ylös. Tästä johtuen auton eturenkaat saa käytännössä painottomiksi ja vaikka autoa mukamas kääntää, niin auto menee silti suoraan/ jatkaa matkaansa.
Juuri tässä oli mälläämiseni syy. Ajoin takakaarteessa ja aloin kiihdyttää takasuoralle optimoidakseni ennätyksellisen hyvää kierrosaikaani. Koska mutkassa renkaat olivat jo käännetty ääriasentoonsa, niin kuvittelin auton tietenkin suoristuvan kun renkaat osoittavat suoraan (radio-ohjaimesta ohjauksen vapauttaminen/ palautuminen). Väärin. "Uudet osat tilauksessa - parempi mieli". =)
Olen nyt ajellut mm. asfaltilla ja auto ei käänny lainkaan mikäli käännät renkaat ensin ääriasentoon ja pidät tai pummppaat kaasua. Ts. ajat ensin vaikkapa ympyrää ja lämäät kaasua reippaasti. Auto jatkaa vain typerästi suoraan. Auto kääntyy vasta kun löysäät kaasua hetkeksi. Auto niiaa kevyesti ja kääntyy. Mikäli renkaat ovat linkussa ja pitoa paljon, niin auto saattaa jopa kaatua.
Tämä on tällä hetkellä ainut löytämäni tapa kääntää auto eli kaasun löysääminen. Nelivetoautolla yleensä lämätään vain lisää kaasua, mikäli haluttu suunta ei miellytä. =) Ja ongelmanaiheuttajana pidän ainostaan ylösnousevaa keulaa ja liian pitkää joustovaraa. Eturenkaat pysyvät siis maassa, mutta paino niillä on olematon.
Minulla oli jo video tästä havainnoistani, mutta poistin sen kamerasta, koska kuvattaessa yksin suurin ongelma on kallelleen painuva horisontti. Kamera painaa sen verran vastaanottimen kyljessä ja ranne väsyy ja vääntyy ajanoloon; horisontti kallistuu.
(Castle Linkistä näyttää olevan juuri tällä hetkellä versio 3.255. B-)
Seuraava projektini on siirtyä aurauskulmista ja cambeerien säädöistä etupään jäykentämiseen. "Jäykimistäminen" ei ole kuvaava sana tässä yhteydessä, koska tarkoitan kuitenkin liikevaraa ja venymistä. En tiedä termejä, mutta iskunvaimennin ja jouset lienee suunniteltu vain siihen käyttöön kun ne puristuvat kasaan. Minä kaivannen iskunvaimenninta myös käänteiseen suuntaan eli venymiseen. Paras esimerkki Volkswagen -efektin lisäksi lienee auton korin kallistuminen kurvissa. Siinähän kurvin sisäinen puoli nousee eli venyy paljon. Tällaisen voiman tiukkuuteen tai kuinka nopasti venyminen tapahtuu haluaisin iskunvaimentimien tapaista säätömahdollisuutta. Tuskin olen ensimmäinen, joka on tähän asiaan törmännyt ja asialle lienee ihan oma oikea nimityksensäkin.
Autooni on asennettu Traxxasin ohjausvakauttimet. Teknon olisivat paremmat, mutta en saanut niitä pysymään kiinni. Traxxasin pysyvät, mutta etummainen ohjausvakain ei toimi samoin kuin Teknon, mutta toimii silti. En usko vielä, että tässä on vika, vaan liian suuressa liikevarassa ja venymistä pääsee tapahtumaan ilman mitään vastakkaista voimaa.