Kisa krossit on hyviä kun niihin ei tarvitse ostaa akkuja :-)
Saakohan tonnilla hyvän ohjaimen aloittelijalle?
Ei pidä hämääntyä siitä, että kisa auto on jotenkin älyttömän kallis verrattuna pakettiautoon, kalliiksi se rtr tulee kanssa - mutta kisa autoa siitä ei kaiken käytetyn rahan jälkeen tule. Väännän tämän auki:
RTR auton tie:
Traxxas tms rtr 279€ -> ajetaan pari viikkoa, todetaan että akku ja laturi on ihan huttua ->
Uusi akku ja laturi 150€ -> ajetaan pari kuukautta, harrastus jää siihen tai halutaan jatkaa ->
Uusi ohjain 200€ -> ajetaan vieläkin, mutta nyt tekisi mieli ajaa muiden kanssa....
yht. 629€ -> myydään rtr ja siirrytään seuraavaan kohtaan :)
Kisa-auton tie:
Rakennussarja, esim Team Durango DEX210v3 279€ -> kasataan pari viikkoa
Akku ja laturi 150€
Sähköt, eli nopeudensäädin, kone ja servo 200€
Ohjain 200€
Kisarenkaat 40€
yht 869€ -> kunnon laitteet mistä saa iloa pitkäksi aikaa.
Eroa siis jää ainoastaan 240€, mutta rtr autolla ei kisoissa kovin häävisti pärjää, eikä välttämättä saa edes osallistua. Toki alkuperäiset radiot ja akut voi myydä pois ja saada niistä muutaman kympin. Tietty jos ei kertakaikkiaan ole ikinä tuota touhutonnia käytettävissä ja ajamaan pitää päästä omalla autolla, joutuu tyytymään käytettyyn tai sitten edullisempaan rtr malliin.
Kunnon kilpa autolla esimerkiksi hyppiminen on ihan mielettömästi palkitsevampaa kun autoa voi aidosti hallita myös ilmalennon aikana, tietty se ei keuli ja tee voltteja... Mutta mitä kukakin haluaa.
Itse suosittelisin aloittelijalle, joka ilmaisee ettei ole rahasta kiinni, Sanwan MT-4 ohjainta tai nyt halvennuksesta M12 ohjainta, millä on voitettu ties kuinka monta isoa kisaa, eikä sekään maksa kuin 349€ - kaukana tonnista.