Seuraa läjä nöösikysymyksiä, mutta kaikki tähtää hankittavan ajopelin selvitykseen. Sori jos menee offtopikiksi.
Eli nyt on tullut aika, että sekä poikaa (3,5v) että tätä isompaa poikaa (31v) kiinnostaa radio-ohjattavat. Harrastus on osittain saatu jo aluille kiinaveneen Feilun FT012 hankinnalla, mutta nyt pitäisi saada jotain renkailla kulkevaa ja vähän laadukkaampaa. Tähtäimessä olisi siis jokin järkevän hintainen mahdollisimman monipuolinen ja myös ehkä jonkin tasoiseen kilpailuun kykenevä auto. Vaihtoehtoja on niin paljon, että mahdollisuuksien kartoittaminen ilman kunnon taustatietoa on hieman hankalaa. En kuitenkaan haluaisi tehdä hankintaa hätäisesti, joten kysellään täältä apuja. Alla on lista jo periaatteessa selkeitä ominaisuuksia sekä lisäksi kysymyksiä, joihin kaipaisin mielipiteitä tai vastauksia kokeneemmilta.
Auton toivotut ominaisuudet:
- sähkäri (polttis pitää liikaa meteliä pihalle ja vaatii tähän hetkeen liikaa harrastamista jne, jos kipinä iskee, niin polttista voi harkita kaveriksi)
- tehon säätö/treenimode oltava (poikaa ajatellen)
- ympärivuotiseen sekalaiseen piha-ajeluun sopiva
- mahdollisimman laajat ratamahdollisuudet Helsingin lähistöllä
- kelpaa sisäradoille (esim. Hakkila)
- hyvä varaosien saatavuus
- tarpeeksi tehoa tietenkin
- hyvät ajo-ominaisuudet radalla
Avoimia kysymyksiä:
- Krossi vs Short Course, hyvät ja huonot puolet? Miksi?
- Neliveto vs takaveto, hyvät ja huonot puolet? Miksi?
- 1/8 vai 1/10 vai joku muu?
- Onko jotain sivustoa, josta löytyy tietoa esim akuista ja muusta tekniikasta?
- Mikä autoluokka on yleisesti suosituin ja tarjoaa monipuolisimmat kilpailumahdollisuudet vai onko väliä?
Tähän mennessä olen pohdiskellut muun muassa Traxxasin Slashia sekä Kyoshon Ultimaa ja DBX VE 2.0:aa. DBX:stä sellainen kysymys, että kun se on 1:9 kokoa, saako sillä ajaa 1:10 sisäradoilla? Saako 1:8 krosseilla yleensä ajaa missään sisäradalla? Budjettia en ole vielä lukkoon lyönyt. Jos perusteita on, niin voi maksaa ehkä enemmänkin, mutta lähdetään mielellään suht edullisesta päästä.
Kiitos jo etukäteen!
Auton toivotut ominaisuudet:
sähkäri (polttis pitää liikaa meteliä pihalle ja vaatii tähän hetkeen liikaa harrastamista jne, jos kipinä iskee, niin polttista voi harkita kaveriksi)
Juuri näin
tehon säätö/treenimode oltava (poikaa ajatellen)
Tehonsäädön pystyy tekemään käytännössä lähes kaikilla radioilla
ympärivuotiseen sekalaiseen piha-ajeluun sopiva
Sulkee käytännössä pois 1/10 krossarit.
Käytännössä kannattaa olla 4WD-auto
mahdollisimman laajat ratamahdollisuudet Helsingin lähistöllä
Vaihtoehdot ulkoradoilla : 1/10 krossarit (2WD,4WD), 1/8 krossarit (sähkö/polttis), Short Course (2WD/4WD)
kelpaa sisäradoille (esim. Hakkila)
Vaihtoehdot sisäradoilla : 1/10 krossarit (2WD,4WD), Short Course (2WD/4WD)
hyvä varaosien saatavuus
PK-seudulla on muutama kauppias, joiden merkit kannattaa pitää ykkösprioriteettina
tarpeeksi tehoa tietenkin
Ei ongelma harjattomilla moottoreilla ja lipoakuilla
hyvät ajo-ominaisuudet radalla
Sotii osittain piharälläysvaatimuksen kanssa
Avoimia kysymyksiä:
Krossi vs Short Course, hyvät ja huonot puolet? Miksi?
SC sopii piharälläykseen, krossit ei, SC:t kestää paremmin harjoittelun rasituksia
Neliveto vs takaveto, hyvät ja huonot puolet? Miksi?
Neliveto on helpompi jos pitoa on niukasti (pihat), enemmän huollettavaa
1/8 vai 1/10 vai joku muu?
1/8 on vain ulos
Onko jotain sivustoa, josta löytyy tietoa esim akuista ja muusta tekniikasta?
Hakkilassa alkaa aloittelijaillat lokakuussa, tule paikan päälle juttelemaan asiasta lisää
Mikä autoluokka on yleisesti suosituin ja tarjoaa monipuolisimmat kilpailumahdollisuudet vai onko väliä?
Talvella ajetaan kilpaa 1/10 krossareilla ja 1/10 SC-autoilla. Osallistujia on eniten krossarikisoissa.
Tähän mennessä olen pohdiskellut muun muassa Traxxasin Slashia sekä Kyoshon Ultimaa ja DBX VE 2.0:aa. DBX:stä sellainen kysymys, että kun se on 1:9 kokoa, saako sillä ajaa 1:10 sisäradoilla?
Slash ja Ultima sopii sisäradoille, DBX ei.
Saako 1:8 krosseilla yleensä ajaa missään sisäradalla?
Yleensä ei.
Budjettia en ole vielä lukkoon lyönyt. Jos perusteita on, niin voi maksaa ehkä enemmänkin, mutta lähdetään mielellään suht edullisesta päästä.
Tule Hakkilaan juttelemaan, niin sinut ohjataan pahimpien sudenkuoppien ohi ja saat enemmän rahoille vastinetta. Alkuvaiheessa ei kannata pois sulkea laadukkaista käytettyjä vaihtoehtoja. Samalla rahalla kun joutuu käyttämään keskinkertaiseen tai huonoon uuteen autoon on mahdollista päästä kiinni todella hyviin autoihin.