TSP-10 luokan moottorivalinnan valintaprosessissa on tapahtunut inhimillinen virhe, joka on aiheuttanut keskustelua harrastajien sekä maahantuojien keskuudessa.
Alkuperäisessä valinnassa päädyttiin ORCA:n valmistamaan moottoriin ja tätä tehtyä sekä 15.9.2014 julkistettua päätöstä ei tulla muuttamaan. Tämä johtuen siitä, että harrastajat ovat jo ostaneet koneita omaan käyttöönsä sekä jälleenmyyjät ovat aloittaneet tuotteiden jakelun varastojensa kautta.
Inhimillisen erehdyksen kautta käyttäjille toimitetuissa koneissa on todettu olevan muutettava ennakko. Testiin toimitettu kone oli myös varustettu muutettavalla ennakolla, mutta käsitys oli että lopullisessa koneessa on kuitenkin tästä poiketen kiinteä ennakko. Testien yhteydessä asiaan ei tämän johdosta kiinnitetty huomiota käydyssä kommunikaatiossa eri tahojen välillä. Tämän johdosta lajiryhmä on päättänyt, että moottoria tulee kilpailuissa käyttää 10 asteen kiinteällä ennakolla (säätöasento keskellä). Lajiryhmä tutkii vaihtoehtoja ennakon nopeaan mittaamiseen ja ilmoittaa käyttöön tulevista katsastuskäytännöistä.
Valintaprosessissa oli mukana neljä vaihtoehtoa eli ORCA, Much More, Hobbywing ja Speed Passion. Näistä ORCA ja Much More olivat pisteiden suhteen hyvin tasavertaiset. Hobbywingin moottori hajosi noin 5 akullisen jälkeen, jonka jälkeen päätettiin yhdessä maahantuojan kanssa hylätä vaihtoehto valintaprosessista. Speed Passion kävi kuumempana kuin ORCA ja Much Moren kone. Lisäksi moottorissa oli liittimet, jotka todettiin huonoksi pitkällä aikavälillä. ORCA:n ja Much Moren välillä valinnassa päädyttiin ORCA:n moottoriin, koska Much Moren combo oli jo valittu stanuluokkaan. Näin saataisiin jaettua kilpailutetut laitteet useamman maahantuojan kesken. Saatavuuden ja hinnan suhteen ei valintatilanteessa ollut tiedossa eroja.
Terveisin,
AKK PA lajiryhmä