Omalle kohdalle sattuneet huonoimmat autot, huonousjärjestyksessä, huonoin ensin:
1. sija:
Joku 90-luvun alkupuolen kyoshon takaveto"monsteri", muovikaukalorungolla.
Samaa autoa tehtiin myös pienemmillä renkailla ns ralliautomallina, auton mallia en enää muista.
Aivan surkea kapistus kaikin puolin, pohjalevy oli ainoa mitä siitä ei saatu rikki, kaikki muut osat kyllä, vaikka koitti välillä varovaisestikkin ajaa.
Mutta yllätys yllätys: Auto oli erittäin kiva ajaa ja leikkiä, varmaan yksi hauskimmista, mitä minulla on koskaan ollut!
Myös moottori oli todella käyntivarma kun polttoaineeseen sekoitti 20% nitroa.
Moottorista ei hajonnut muuta kuin kytkinpalat koska olivat muovia.
2: sija:
Kyosho 1/8 Land Max.
Malliesimerkki siitä miten huonolaatuinen voi rtr-auto parhaimmillaan (pahimmillaan?) olla.
Joka paikassa oli liukulaakerit!!!!
Korin kanssa tuolla ei tullut ajettua juuri koskaan koska se harvoin pysyi niin kauan tyhjäkäynnillä että korin olisi ehtinyt laittaa paikoilleen.
Tosin nykyisellä kokemuksella luulen että tuonkin olisi saanut pysymään aika hyvin käynnissä.
Diffin rattaat olivat jotain sinkkivalua ja loppuivat jopa noin vaatimattomilla tehoilla ja ajomäärillä todella nopeasti.
Jos lautaspyörästä eivät hampaat kuluneet loppuun, niin pinjoni halkesi.
Iskarit oli tietysti todella hontelot muovi-sellaiset, öljy niissä ihme kyllä pysyi aika hyvin sisällä.
Auton vaihteisto, joka muuten maksoi 500mk lisävarusteena, kesti aina kerrallaan tasan yhden kiihdytyksen.
Kytkentä perustui keskipakovoimasta nousevaan kynteen joka nappasi kiinni muovikehän sisällä pyörivään metallitappiin.
Mutta koska kynnen liikealuetta ei ollut mitenkään mekaanisesti rajoitettu, kynsi tuli muovista läpi ja repi koko höskän kappaleiksi.
Sain ihme kyllä takuuseen kaksi kertaa uuden.
Kolmannen yksilön kynnen nokkaan sitten viilasin loven joka tarttui tappiin kiinni estäen kynnen tulon kehältä läpi.
Nyt vaihteisto toimi monta kertaa kunnes yksisuuntalaakeri petti...
3. sija:
CEN Genesis
Aivan järjettömän kallis auto heikkoon kiinalaiseen laatuun nähden.
Tämänkin kanssa tosin oli todella paljon ongelmia ihan kokemattomuudenkin vuoksi.
Ja ettei minunkin postaukseni menisi ihan kössin mollaamiseksi niin mainittakoon että omistan vieläkin Inferno DX:n.
Siinäkin oli toki omat RTR-ongelmansa, kuten nuo sinkkirataat, ihan kelvottomat alumiiniosat, muovispurri ja onneton vakiomoottori.
Sen kuitenkin sai viilaamalla ja 40% nitroilla kulkemaan yllättävän hyvin.
Autossa on nykyään karkaistut teräsrataat diffeissä, nivelvetarit, tuplat pikkurattaat diffien sisällä, teräksinen spurri omatekoisella sovitteella, tuplalevyjarrut ja takavuosien OS-kisakone.
Alumiiniset iskaritornit on edelleen huonot mutta eiköhän nekin tässä joskus päivity hiilikuituisiin tai ainakin kunnollisesta alumiinista tehtyihin.
Auto ei muuten ole myynnissä, vaikka sitä on vuosien varrella yritetty ostaa todella monta kertaa pois.
Päinvastoin, minulle voi tarjota hyväkuntoista varaosaautoa, myös MP5:sta.
Kaveri osti tuollaisen silloin joskus uutena ja se oli todella hyvin tehty kunnollisista materiaaleista. Voi että olin kade... :p