Kirjoittaja Aihe: LRP Touring Car Masters 2008  (Luettu 2619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
LRP Touring Car Masters 2008
« : 27.03.08 - klo: 08.24 »
Ensi viikonloppuna ajetaan Saksan Eppelheimissa LRP Touring Car Masters 2008.

Kilpailu on erittäin kovatasoinen. Järjestäjä itse sanoo näin "The LRP-TCM is regarded as the most competitive Touring Car race worldwide apart from the IFMAR World-Championships nowadays."

Mukana on tänä vuonna Suomesta 11 kuskia.
Masters luokassa ajavat:
-Sakke Ahoniemi
-Simi Ahoniemi
-Christer Andersson
-Viljami Kutvonen
-Teemu Leino
-Juho Levänen
-Joni Minkkinen
-Miko Teponoja
-Teemu Rytsy
-Sebastian Trzaska

HPI Challenge 17T luokassa ajaa Matti Korvenmaa.

Masters luokan kuskit ajavat treeniä perjantaina iltapäivästä myöhään iltaan. Lauantaina on 3 alkuerää. Sunnuntaina 4. AE ja finaalit (A ajaa 3, muut yhden finaalin).

Live coverage osoitteessa
http://tcm2008.lrp.cc/de/

Siellä voi myös äänestää voittajaa. Voittaako Juho taas vai jatkaako Teemu tämän vuoden voittoputkeaan?

Kisan saitilla voi myös katsoa videota viime vuoden finaaleista.

PS. Rheinhardin perheestä ajamassa on Marcin ja Tonin lisäksi myös Uwe-pappa stanussa. Nyt Olli, Aake ja muut suomalaispapat kipin kapin vaan jälki-ilmoittautumaan, niin tulee jotain muutakin tekemistä kuin jännittämistä.  :grin:


Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: LRP Touring Car Masters 2008
« Vastaus #1 : 29.03.08 - klo: 22.13 »
Christerillä on vauhti ihan kohdallaan ja muuten menee siis hyvin paitsi, että hänestä on tehty RUOTSALAINEN (ks. toisen AE-kierroksen tulokset alla)

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LRP Touring Car Masters 2008
« Vastaus #2 : 29.03.08 - klo: 22.24 »
Ristus, Ruåttalaanen????

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LRP Touring Car Masters 2008
« Vastaus #3 : 29.03.08 - klo: 22.34 »
Ei se Olli näköjään turhaan viilannut Christerin auton bulkkeja viime viikonloppuna ;)

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: LRP Touring Car Masters 2008
« Vastaus #4 : 30.03.08 - klo: 10.51 »
Lauantain kolmen alkeräkierroksen jälkeen kärki Masters-luokassa:
1. Marc Rheinard
2. Victor Wilck
3. Jilles Groskamp
4. Juho Levänen
5. Teemo Leino
6. Alexander Hagberg
7. Yannick Prumper
8. Dirk Wishnewski
9. Bastian Schäfer
10. Andy Moore
11. Christer Andersson

15. Sakke Ahoniemi
16. Teemu Rytsy
31. Sebastian Trzaska
50. Miko Teponoja
56. Simo Ahoniemi
58. Joni Minkkinen
76. Viljami Kutvonen

Super Stock luokassa Matti Korvenmaa on lauantain jälkeen sijalla 17.

Sunnuntaina ajetaan vielä 1 alkueräkierros.

Finaalijärjestys määräytyy parhaan erätuloksen mukaan eli tilanne voi elää vielä tänään vaikka kuinka paljon.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: LRP Touring Car Masters 2008
« Vastaus #5 : 30.03.08 - klo: 13.06 »
Neljän alkueräkierroksen jälkeen järjestys ennen finaaleita

1. Marc Rheinard
2. Victor Wilck
3. Jilles Groskamp
4. Juho Levänen

6. Teemu Leino
13. Christer Anderson
17. Teemu Rytsy
18. Sakke Ahoniemi
29. Simo Ahoniemi
35. Sebastian Trzaska
47. Viljami Kutvonen
56. Joni Minkkinen
57. Miko Teponoja
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LRP Touring Car Masters 2008
« Vastaus #6 : 03.04.08 - klo: 00.33 »
Tässä on hieman raporttia 17T – luokasta. Luokkahan tunnetaan nimellä LRP-HPI Challenge Super Stock, jota ajetaan kansallisena sarjana niin Saksassa kuin Itävallassa. Näissä kisoissa luokassa taisi olla 54 kuskia.

Luokassa on ollut käytössä yksityyppinen LRP:n valmistana 17 lankainen hiilikone, mutta tänä vuonna uutuutena luokkaan tuli myös harjaton LRP:n valmistama ”Stock Spec” – moottori joka on 9.5R sintratulla roottorilla. Tämä uusi moottori toi hieman lisää haastetta luokkaan, koska moottori oli ensimmäistä kertaa saatavilla vasta kisapaikalla ja siitä ei kenelläkään ollut aikaisempia kokemuksia. Joten moottorin valinta siis oli hieman arvontaa.

Säännöissä hiilikoneella sai ajaa 6 kennolla, minimissään 6.6 välityksellä sekä painorajalla 1523g. Hiilettömällä taas puolestaan ajettiin 5 kennolla, 5.8 välityksellä ja 1473g painorajalla. Eli siis moottorin vaihto edellytti myös sähköjen ja painojen uudelleen laittamista autoon.

Itse pääsin Suomessa vielä testaamaan hiilellisellä koneella ja se vaikutti ihan hyvältä koneelta, joten lähdin sen koneen kanssa liikenteeseen. Ohjelmassa kisapaikalla oli 2 treeniä ja 4 alkuerää sekä sitten finaalit. Alkuerissä ajettiin pisteistä ja 2 parasta tulosta laskettiin.

Ensimmäinen vastainkäynti tuli erissä, koska eräjako tähän luokkaan oli tehty Saksan sarjapisteiden perusteella ja koska tietysti en muissa kisoissa ollut ajanut, niin minut oli sijoitettu hitaimpaan erään.

Treenit menivät ongelmitta. Profiili tuntui hyvältä heti alusta ja auto toimi kisojen sinisillä matoilla moitteitta. Treeneistä ei otettu aikoja, mutta olin erässäni selkeästi nopein kuski radalla ohitellen muita erän autoja useampia kertoja erän aikana. Hiilikoneessa tuntui tässä vaiheessa olevan hyvin puhtia. Erässäni oli kuskeja joilla osalla oli harjaton kone kiinni ja tuntui että suoralla eroa ei nopeuksissa ollut. Mutkissakin etenin nopeammin joten oletin että hiilellisellä koneella pääsee samaa kyytiä kuin mitä hiilettömällä ja päätin että pidän hiilellisen koneen myös ensimmäisiin alkueriin.

Ensimmäinen alkuerä meni ilman suurempia ongelmia. Auto tuli ehjänä maaliin ilman kaatoja taikka suurempia virheitä. Tosin kierroksella ohitettavat veivät selkeästi aikaa tuloksestani ja näin olleen kyllä kärsin aika reippaasti tuosta erästä mihin minut oli sijoitettu. Tuloksena oli 16. nopein aika ensimmäiseltä alkueräkierrokselta.

Toinen alkuerä meni aika pitkälti samoissa merkeissä kuin ensimmäinenkin. Ei suurempia virheitä ja aikaa meni taas hukkaan kierroksella ohitettavien takia. Erän alussa olin viivalla odottamassa jo lähtöä kun toinen kuski vielä ajoi lämmittelykierrosta ja paiskasi ajanottolinjalla auton suoraan omani kylkeen. Onneksi mitään ei rikkoutunut. Hieman kuitenkin olin pystynyt parantamaan ajoani ja nopein kierrosaika parani sekä myös kokonaistulos. Tuloksena toiselta kierrokselta oli 12. nopein aika.

Kierroksella ohitettavista sekä muutenkin oman eräni tasosta hyvin kertoi jotain se, että seuraavaksi nopein kuski jäi kierroksella ja muut sitten 2-3 kierroksella yhden erän aikana. Eli siis ohitettavia oli paljon. Tähän mennessä ohitukset kuitenkin olivat onnistuneet ilman suurempia kosketuksia taikka osumia, joten tilaa tuli kyllä yleensä ongelmitta. Yksi kuski piteli takana yleensä puoli kierrosta ennen kuin päästi ohitse. Se harmitti ja söi aikaa.

Vuorossa oli lauantaina vielä yksi alkuerä. Kun kaksi tulosta hiilikoneella oli jo taululla ja tuntui että omassa erässäni ei hirveän paljon nopeammin päässyt hiilikoneella, niin vaihdoin tähän viimeiseen erään hiilettömän kiinni. Jos kone ei toimisi odottamallani tavalla, niin ainahan kerkeisin vaihtaa illalla hiilellisen takaisin ajan kanssa. Eli siis muutama tunti varikolla vierähti moottoria vaihtaessa ja sähköjä sekä painoja laittaessa uusiksi. Onneksi eräväli oli n. 3 tuntia, joten aikaa oli riittävästi.

Kolmannessa alkuerässä sitten pääsin kokeilemaan harjatonta. Säädin piti kalibroida toki sekä muuta pientä, mutta nämä kaikki kerjettiin tekemään erän alussa ja sain autoni lämmittelykierroksen jälkeen ruudukkoon paikoilleen juuri ajoissa. Lähdettiin liikenteeseen ja harjaton kone tuntui varsin hyvältä ajaa. Ei juuri eroa ajettavuudessa taikka suoranopeudessa, mutta kone kyllä jaksoi vääntää paljon paremmin ulos mutkista sekä muutenkin ehkä kiihtyi hieman paremmin. Homma alkoi näyttää hyvältä ja ennuste lupasi n. 5 sekunnin parannusta edellisen kierroksen tulokseen, joka todellakin parantaisi asetelmiani yhteenlasketuissa tuloksissa ennen seuraavaa päivää. Tämä kuitenkin valitettavasti murentui kahden viimeisen minuutin aikana. Kierroksella ohitettava ajoi päälle ja sen seurauksena yli 15 sekunnin kierros siihen väliin. Muutama kierros ja sama tapahtui uudestaan ja tuloksena oli 18 sekunnin kierros. Ja jotta viesti varmasti menisi perille, niin tulipa sieltä vielä kolmaskin auto suoraan kylkeen ja 19 sekunnin kierros sen seurauksena. Se erä oli siinä ja hyvältä näyttänyt alku sai karun päätöksen. Tuloksena oli todella hidas tulos joka taisi olla koko kierroksen tuloksissa 34. nopein. Laskin tuloksista että jos nuo kolme osumaa olisi ottanut pois tuloksista ja korvannut ne normaaleilla kierroksilla niin ajo olisi ollut eräkierroksen 10. taikka 11. nopein. Eli siis muutkin olivat kiristäneet tahtia.

Lauantailta ajot olivat ohitse ja alla 12. sekä 16. tulos, jotka oikeuttivat kokonaistuloksissa 17. sijaan sillä hetkellä 28 pisteellä. Kävin auton lävitse huolellisesti päivän päätteeksi ja suuntasin hotellille valmistautumaan seuraavan päivän viimeiseen alkuerään.

Sunnuntaina oli sitten hieman pakkotuloksen paikka. Teoreettinen mahdollisuus vielä A-finaaliin oli olemassa, mutta se edellyttäisi todella nappiin menevää suoritusta. Normaalilla suorituksella B-finaali varmistuisi. Erään lähdettiin ja kaikki näytti taas hyvältä. Auto kulki ja kuskikin oli ihan suhteellisen kohdillaan. Ennuste näytti että jos samaa rataa jatketaan, niin pääsisin seuraavalle kierroksella joka käytännössä toisi sijoituksen kierroksen kokonaistuloksissa jostain 6-9 kohdilta. Tätä rataa jatkettiin pitkään, mutta sitten tein valitettavan virheen keskisuoralla jonka seurauksena auto osui mollaan ja hyppäsi siitä suoraan lankkuun keula edellä. Mitään ei hajonnut varsinaisesti, mutta moottori liikkui eteenpäin n. 5 mm ja veto tietysti katosi. Keskeytys siis oli tosiasia. Jälkeenpäin kelasin asiaa että mitä oikein tapahtui. Jännitin korokkeella aika paljon kun tiesin että voisi olla hyvä tulos tulemassa ja pientä vapinaakin kyllä ilmeni, joten se hieman vaikutti noihin pieniin ohjausliikkeisiin. Lisäksi olin pari mutkaa tätä ennen ohittanut yhden auton kierroksella jossa osuma oli todella lähellä ja sen seurauksena rytmikin oli siinä vaiheessa vähän hukassa.

Eli alkueristä parhaiksi jäi kaksi ensimmäistä jotka pääsin puhtaasti maaliin. Nyt ei voinut enää muuta kuin jännittää että riittääkö nämä tulokset pitämään B-finaalipaikan. Kävin katsomassa taululla tuloksia ja jostain syystä toisen kierroksen 12. nopein tulos oli muutettu 13. nopeimmaksi. Ilmeisesti tuloksia oli korjattu. Pisteitä siis oli tullut yksi lisää. 29 pistettä kuitenkin riitti B-finaalin 9 ruutuun (19 sija alkuerien jälkeen). Tämä oli helpotus siinä mielessä, että pudotusta ei ainakaan voinut tulla enää paljoa.

Finaalissa tietysti oli tarkoitus nousta niin paljon kuin mahdollista. Auton nopeus muihin erässä oleviin pitäisi olla ihan kohdillaan ja nouseminen siis mahdollista. Viimeinen alkuerä ajettiin klo 9.30 ja finaali oli tiedossa vasta 16.57, joten välissä oli todella reippaasti aikaa. Kävin auton lävitse, syömässä, katselin ajoja ja laittelin jopa seuraavaksi viikonlopuksi mattoautoa kuntoon. Silti aikaa vain pyöriskellä oli reippaasti.

Finaalissa sitten kaikki sujui alussa ihan hyvin. Lähdössä jotain pientä kolarointia, mutta ei nyt mitään sen kummallisempaa. Ongelmaksi kuitenkin muodostui edessä oleva auto joka oli hitaampi, mutta onnistui torpedoimaan omituisilla linjavaihdoksilla jokaisen ohitusyrityksen. Kolme kertaa yritin tästä autosta ohitse, mutta joka kerralla yritys päätyi siihen että tämä auto oli kyljessäni ja aikaa meni hukkaan ja paljon. Paras esimerkki tästä oli varmaankin se, kun olin pääsuoralla puoli autonmittaa edellä sisälinjalla, mutta mutkaan tultaessa tämä kaveri sitten vaan ihan suoraan käänsi auton ulkolinjalta kylkeeni.

Kun finaalia oli ajettu jokunen minuutti, niin yksi auto keskeytti ja totesin että tiputusta ei ainakaan voi enää tulla, joten ajelin sitten vain enää auton ehjänä maaliin. Tuloksena finaalista 8. sija ja kokonaistuloksissa siis 18. sija. Parempaan olisi ollut mahdollisuuksia, mutta tosiaan hitain alkuerä ja finaalissa tuollaista ”huonoa tuuria”, niin ei oikein sitten kuitenkaan näissä olosuhteissa parempaan pystynyt. Ihan hyvä mieli kuitenkin jäi kisoista.

Tietysti vielä kisojen aikana hieman häiritsi kun kaikki kuulutukset tässä 17T -luokassa oli saksaksi. Toki oman auton numeron nyt tiesi mikä se on saksaksi jotta tiesi treeneissä ja alkuerissä milloin lähti ajamaan, mutta kuulutus ”kaikki liikkuvat autot maalissa” saksaksi ei oikein koskaan osunut korvaani ja näin ollen aina kruisailinkin yhden ylimääräisen kierroksen. Tämä nyt ei sinänsä vielä haitannut, mutta koska finaaleihin lähdettiin myös pelkästään jollain saksankielisellä ”aja” komennolla, niin finaalissa oli hieman huono reaktioaika. Kuuluttaja vain selitti hirveästi jotain saksaksi ja sitten kaikki lähtivät yhtäkkiä liikkeelle, minä sitten sen hetken myöhemmin.

Tässäpä on nyt tällainen pikainen raportti kirjoitettuna. Parhaimmillaan olen Kölnissä jossa paikallisella radalla on treenattu ovikiilaa ja huomenna siirtyminen sitten C-12 – luokan EM-kisapaikalle tiedossa.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LRP Touring Car Masters 2008
« Vastaus #7 : 04.04.08 - klo: 18.22 »
Kun jotain raportin tapasta kyseltiin niin tässä ois jotain sen tyylistä:

Paikalle saavuttiin perjantaina joskus sopivaan aikaan, joku noin 4 tuntia ennen treenien alkua. Ensisilmäyksellä matot olivat taas perinteiset siniset, jotka lopulta osoittautuivat paremmiksi kuin edellisinä vuosina. Matot eivät menneet kuprulle tai reijille kisan kuluessa ollenkaan niin paljon kuin mitä odotin. Renkaatkin toimivat loppujenlopuksi ihan hyvin, ainut miinus radan teippauksesta, onneksi meillä ei tehdä saumoja jesseteipillä!

Treenit sujuivat perinteisellä masters tavalla; ilmoittautumisesta sai uuden magneettinapin johon  merkattiin oma nimi ja taajuus, nappi tauluun ja kun meni ajamaan, sai nappinsa takasin ja ajamisen lopetettua sai napin heittää tauluun takasin, toimiva ratkaisu mielestäni.

Perjantaista tuli mukava 22h mittainen päivä, mutta ei siinä mitään kun sai nukkua rauhassa kun eka alkuerä oli vasta joskus kahden jälkeen. Nukkua sai rauhassa ja paikalla oltiin la. aamuna ajoissa kuitenkin.

Alkuerät alkoivat siis mukavan myöhään la. päivänä ja luvassa oli 3 erää. Kotona olin miettinyt että erittäin tyytyväinen olen jos top 20 sijoitus irtoaisi. En oikeen osannut odottaa mitään ennen alkueriä, treeneissä en hirveästi päässyt maailmanmiesten peesiin ajelemaan, mutta fiilis oli ihan hyvä että auto sopi hanskaan ja hanska rataan. Ekasta alkuerästä pienten rymistelyitten jälkeen tuloksena taisi olla 23. ei paha sinänsä ottaen huomioon rymistelyt.

Toinen alkuerä meni jo vähän paremmin, vanhempi Hudy oli ainut ongelma erässä tuupaten kerran ympäri, mutta tuloksena sija 16. fiilis tässä kohtaa oikeen hyvä. Erävälit olivat mukavan letkeän pitkät ja auton kerkesi purkaa osiin joka välissä ja kasata huolella uudestaan seuraavaa erää varten.

Kolmas alkuerä meni ilman muitten aiheuttamia hidasteita oikeen hyvin noin kolmeen minuuttiin asti kunnes keskishikaanista otettiin vähän ilmalentoa ja kylki edellä lankkuun, hetken jo kerkesin pelätä että siihen jäi se erä mutta onneksi paikat pysy kasassa, vähän auto tuntui loppuerän oudolta mutta maaliin tultiin kuitenkin. Erän jälkeen kun rupesin autoa tutkimaan huomasin että toisella puolella oli camberia noin kymmenen astetta ja etulinkki oli ihan mutkalla, en suosittele 10 asteen takacamberia vasemmalle takarenkaalle ;) Rymistelystä huolimatta tuli eräkierroksen 11. sija joka jäin kisan parhaaksi saavutukseksi. Hyvillä mielin nukkumaan la. iltana, sunnuntaina vielä luvassa kaksi lähtöä.

Sunnuntaina oli luvassa vielä yksi alkuerä, tällä kertaa oli taas luvassa sama hyppy 3 minuutin kohdilla mutta nyt ei mitään uusia kulmia tullut autoon kun ei ihan niin lujaa menty päin seinää, tuloksena taisi olla kierroksen 14. sija, edessäpäin taisi 5 tyyppiä olla vielä samalla sekunnilla tuloksessa. , sitten oli luvassa vajaa 6h odottelu ennen finaalia.

B-finaali oli kokemuksena melko jäätävä, paljon maailman miehiä ketkä ei mahtunut finaaliin ja b finaalissa sitten tuntu olevan todellakin kaikki tai ei mitään meininki. Eka kierros meni loistavasti puoleenväliin ja onnistuin nousemaan pari sijaa, mutta sitten tultiinkin yli aika huolella puolessavälissä kierrosta, ja viimeiseksihän siinä rytinässä jäätiin, mutta maaliin tultiin 9., ja tavoitteeseen päästiin kun tavoite oli top-20.

Sunnuntain toinen mainitsemisen arvoinen kohokohta oli ehdottomasti Eppelheimin armeijatukikohdan vieressä sijaitsevan pihvitalon pihvit, parempia pihvejä en ole koskaan syönyt, ja hinnatkin ovat oikeen siedettävät, mukaan kannattaa lähteä jo vaikka pelkästään loistavien pihvien vuoksi!

Setuppeja pistelen sitten niille kuuluvaan topikkiin kun saan aikaseksi. Videoakin saattaa hyvällä tuurilla tulla.
« Viimeksi muokattu: 04.04.08 - klo: 18.28 kirjoittanut TeemuR »
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /