Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JesseT

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9
181
Sähköautot / Laakerit?
« : 24.02.03 - klo: 15.29 »
Joo ei niitä suoraan sinne pesuriin kannaa laittaa! Vaikka pieneen muovipussiin ne laakerit. Vähän puhdistusainetta pussiin ja vähän pesurin altaaseen. Sitten ne laakerit pinnan alle hetkeksi. Tuommoisia pieniä pesureita saa 200€ hintaan ja ne on yleensä tarkoitettu korujen puhdistukseen. Kuulemma todella mahtaviä värkkejä myös sähkömoottorien puhdistuksessa.

182
Sähköautot / Servojen "vamestaminen"
« : 24.02.03 - klo: 15.24 »
Tuohon auttaa kaksi lääkettä. Toinen on laittaa konkka (>50uF) vastarin + ja - nastojen väliin esim. ylimääräisen liittimen paikalle. Toinen on laittaa servon virtajohtoon (+) kuristin. Fettiservoissa tällainen onkin usein jo vakiona.

183
Sähköautot / Laakerit?
« : 21.02.03 - klo: 15.47 »
Itse olen kyseistä firmaa suosinut:
http://www.bocabearings.com
Taisi RC-piste maahantuoda niiden laakereita joskus muinoin. Tuolta saa halvemmalla ja kalliimmalla kuin RC-kaupasta riippuen laadusta ja suojauksesta. Tietenkään ikinä ulkomailta ei yhtä laakeria kannata ostaa.
Itse opin juuri viikonloppuna, että kuulalaakerinkin voi purkaa kokonaan osiin putsausta varten. En suosittele, jos on peukalo keskellä kämmentä, sillä pienet kuulat häviävät todella herkästi.
Yleensä laakerit putsataan seuraavasti:
1. Suojat poistetaan sivuilta
2. Putsataan sprayllä
3. Pyöritellään
4. Spraytä uudestaan
5. Annetaan kuivua esim talouspaperin päällä
6. Öljytään käyttöiän mukaan ohuella tai paksulla öljyllä
7. kasataan

Toimiva ratkaisu on myös laittaa laakerit ilman suojia pieneen purkkiin. Tärpättiä, Sinolia, tjs puolilleen. Korkki päälle ja ravistusta. Kalasta laakerit.
Jos pätäkkää löytyy liikaa, niin ultraäänipesuri on paras vaihtoehto.

184
Sähköautot / Iskarin öljy
« : 13.02.03 - klo: 18.21 »
Itselläni ei vielä yhdestäkään iskarista ole tiivisteet kuluneet loppuun viimeisen kymmenen vuoden aikana (ja tuskin tulevaisuudessakaan nykyisillä ajomäärillä :D ). Useimmiten syynä on pihdeillä naarmutettu tai muuten vaan rikottu iskarin akselin pinta. Myös kasausvirhe tai irronneet tiivisteet voivat olla ongelma.
Se paljonko iskari palautuu taas riippuu täysin siitä paljonko ilmaa ja sen painetta vaimentajaan jättää kasausvaiheessa.

185
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 10.02.03 - klo: 11.00 »
NIB (Neodymium Iron Boron) magneetteja taitavat käyttää. Aivan yleistä kamaa, mutta eivät kestä lämpöä. Tommoset kannuun, niin saisi hyvän kiihdytyskoneen.

186
Sähköautot / 40 MHz taajuusalue
« : 07.02.03 - klo: 09.42 »
Onneksi homma on niin päin, että ei nämä pikkulähettimet paljoa häiritse varsinkaan rakennuksien ulkopuolelle näin talvisaikaan.

187
Sähköautot / Quadra chargerista on potku loppu...
« : 05.02.03 - klo: 13.26 »
Halvat käsikapula yleismittarit voivat viidellä ampeerilla hukata jännitettä mittarin yli jopa voltin, kun mittari on virtamittausasennossa. Eli mittari näyttää kyllä yleensä aivan oikein, mutta ilman mittaria latausvirta varmasti kasvaa. Virtamittarihan on siis vain resistanssi, jonka yli jäävää jännitettä mitataan. Tämä jännite skaalataan ja näytetään ampeereina. Mittarista riippuen tämä vastus on jotakin yhdestä Ohmista alaspäin aina milliOhmiin. Tämä vastus siis pienentää latausjännitettä ja virtaa, jos se on liian suuri.

188
Sähköautot / Quadra chargerista on potku loppu...
« : 04.02.03 - klo: 19.47 »
Kun noita mittailette, niin oletteko katsoneet montako volttia jäi virtamittarin ylitse?

189
Tulokset / Tallinn Cup 2003
« : 04.02.03 - klo: 12.53 »
Kun nyt Olev olet siellä kuulolla, niin kerropas onko matot samat, kuin viime vuonna?

190
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 29.01.03 - klo: 10.43 »
Ainakin renkaita menee ihan eri tahtiin.

191
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 29.01.03 - klo: 10.41 »
Noita "Modeltechin" uusia koneita on ollut jo kauan saatavana. Syy hipsuihin on se, että Modeltech ei niitä valmista vaan välittää ainoastaan omalla nimellä. Valmistajalta niitä uusia on saanut jo vuoden verran. Tuolata löytyy sama mylly (C40 sarja):
http://www.hacker-motor.com/deutsch/

192
Sähköautot / Akut ja muistiefekti
« : 21.01.03 - klo: 12.37 »
Enpä muuta kommentoi, kuin että NASAlla on kyllä varmasti kovin erilaiset tarpeet akuille. Ne käyttävät akkuja lähinnä energipuskureina. Eli latausta tulee koko ajan ja purkua myös. Näissä olosuhteissa NASAlla oli NiCd akkujen kanssa suuria elinikäongelmia, joiden takia koko tutkimus käynnistettiin. Jos tätä tietoa haluaa soveltaa RC-autoiluun on tutkimustuloksia luettava aika rivien välistä.

193
Sähköautot / Ongelmia elektroniikassa
« : 21.01.03 - klo: 12.30 »
Onhan noparista vastariin tulevassa piuhassa johtimet oikeassa järjestyksessä? Onhan vastarin kide vastarissa ja ohjaimen kide ohjaimessa?

194
Sähköautot / Nopeudensäätimien eroista
« : 17.01.03 - klo: 11.30 »
Ei ole kuvaamiasi eroja. Ainoastaan 2wd crossissa voi joskus olla hyötyä virranrajoituksesta. Ei sitäkään kyllä mitenkään tarvitse jos tykkää vakioslipperin luonteesta.

195
Sähköautot / "Power Puch-Up" konkka?
« : 13.01.03 - klo: 13.33 »
En usko noiden muistivarmennuskonkkien olevan kovin soveltuvia. Ei noin suurta resistanssia voi korvata pelkillä faradeilla. Noihan ovat lähinnä huonoja pattereita, eikä kondensaattoreita  :D

196
Sähköautot / Quadra chargerista on potku loppu...
« : 09.01.03 - klo: 11.46 »
Minulla on ollut seuraavanlaisia käsityksiä asiasta:

1. Ongelma on vain sinipohjaisissa versioissa.
2. Ongelmaa ei ole 12V lähdettä käytettäessä.

Mitä korjaamiseen tulee, niin se vastus asettaa potentiometristä saatavan säätöalueen. Eli, jos vastusarvoa pienentää, niin virtaa tulee enemmän läpi koko skaalan ja myös siis minimivirta kasvaa. Sen vastuksen voi vaikka muuttaa oikosuluksi, mutta silloin potentiometri ei säädä enää mitään ja virta on aina noin 7 A. Tätä voi myös kokeilla siirtämällä miinusjohdon plussan yli siihen toiseen miinukseen. Tällöin koko vastus on ohitettu ja 7 A tulee aina. Tätä enempää ei kyseisestä laturista lähde, koska sen muuntajasta tulee rajoittava tekijä. Pitäkää myös mielessä, että laturi sisältää vakiona muistaakseni 6 A tai 7 A sulakkeen. Jos näitä kokeiluja tai virityksiä haluaa harjoittaa, niin se kannattaa vaihtaa esim 10A sulakkeeseen. Esimerkiksi sellainen autoissa käytettävä lattasulake menee juottamalla näppärästi siihen toisella puolelle piirilevyä alkuperäisen sulakkeen kohdalle jos ei tuollaista pientä lasisulaketta heti löydä. Takuun varmaankin menettää, jos ei noudata tarkasti valmistajan ohjeita. Omat on kyllä mainiosti kestänyt kovempiakin virtoja.

197
Sähköautot / Quadra chargerista on potku loppu...
« : 08.01.03 - klo: 10.41 »
Ei kai ne mitään korjaa, kun ei tuo vikakaan ole. Se on ominaisuus.

198
Sähköautot / Quadra chargerista on potku loppu...
« : 07.01.03 - klo: 13.05 »
VesaK varmaan tarkoitti minua tuolla ylenpänä. En nyt jaksa kirjoitella, mutta asiasta saa kyllä minulle soittaa, niin neuvon mielelläni:

edit:
puhelinnumero poistettu julkisuudesta...

199
Jos haluaa nopean moottorin, niin ei kannata lähteä tuolle alle 6-lankaisten linjalle. Sen sijaan kannattaa hankkia kone jossa on kunnolliset neodymium-pohjaiset (NIB) magneetit. Kisaluokkiin ne on luonnollisesti kielletty. Hiilettömät on usein NIB magneeteillla ja lähinnä sen takia ne on niin paljon nopeampia.

200
Joo beltata ne pitää ja kunnolla, muuten ne paisuu kuin vappupallot.

201
Sähköautot / Futaba AM-vastarin johdon pituus?
« : 02.01.03 - klo: 16.31 »
No ei kai sitä pakko ole ulkona juotella.

202
Sähköautot / Futaba AM-vastarin johdon pituus?
« : 02.01.03 - klo: 09.51 »
Ainakin 35cm olisi juuri aallonpituus/(2^5), joten tuo olisi uskottava pituus. Tosin ei noista kukaan tiedä miten nuo on sovitettu. Hukkuko katkennut pätkä siitä antennista?

203
Sähköautot / Akkujen purkaaminen
« : 31.12.02 - klo: 14.41 »
Et vissiin laskenut sen kaavan avulla, jonka minä annoin:
Rv=Rr((Vk/Vr)-1)
vaan
Rv = Rr x (Vk / Vr) eli Rr / Vr = Rv / Vk
Tuosta oikeasta kaavasta olisi heti nähnyt, että katkaisujännite ei saa olla suurempi, kuin akun jännite. Hyvä että nyt toimii. Tekemällä sitä oppii. Ne eivät ikinä opi, jotka eivät uskalla yrittää.

Nimim. Tänään taas säätänyt riittävästi

204
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 27.12.02 - klo: 12.39 »
Akkujen jännitteistä ei voi päätellä oikeastaan yhtään mitään. Varsinkaan tyhjänä ja kuormittamattomana. Sillä taas ei ole mitään merkitystä, missä kohdassa heikot ja vahvat akut on paketissa. Eivät ne tiedä missä ne on jos niille ei kerro. Ne vaan tietää paljonko virtaa niiden läpi menee. Ja se virtahan on kaikille sama, koska ei sitä matkallakaan mihinkään eksy.

205
Sähköautot / Akkujen purkaaminen
« : 23.12.02 - klo: 10.13 »
Jos teet sen tuon yllä olevan kuvan mukaan, niin ei ole mitään mahdollisuutta, että se alkaisi vilkkua. Jos taas laitat lamppujen paikalle akun ja akun paikalle lamput, niin sitten alkaa valoshow.

206
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 20.12.02 - klo: 11.01 »
VesaK: "...ensimmäinen valtakunnallinen kilpailu on tosiasia 12.11.2003."
 :shock: ???

207
Sähköautot / Q: Moottorin huollosta
« : 17.12.02 - klo: 15.45 »
Ei sillä materiaalilla niin ole väliä. Tietysti huoltotöitä aina helpottaa, jos ne shimmit eivät ole ferromagneettisia. Ankkuri shimmataan yleensä näppituntumalla 'sopivaksi'. Välystä täytyy olla siis sen verran että sen vielä sormin tuntee vaivatta. Liian tiukka ankkuri voi muuten alkaa jarruttamaan lämmetessään. Tärkeää  :roll:  on myös shimmata ankkuri jotakuinkin keskelle magneettikenttää. Tämä on se kohta, johon se itse haluaa hakeutua pyöriessään.

208
Sähköautot / Kysymys "Weteraanikuskeille"
« : 16.12.02 - klo: 09.52 »
Kysinen kori taisi tuntea nimen 'Toj'.

209
Sähköautot / Akkujen purkaaminen
« : 16.12.02 - klo: 09.50 »
Kaksi 280 Ohmin relettä rinnan tekee 140 Ohmia. Kyllähän sen pitäisi jäädä purkamaan, kun nappia kerran painaa. Jos se purkaa nappi pohjassa, mutta ei jää päälle, niin ota koko vastus pois välistä.

210
Sähköautot / "Power Puch-Up" konkka?
« : 12.12.02 - klo: 11.13 »
http://www.rctech.net/forum/showthread.php?s=&threadid=4245
Tuolta kun jaksaa kahlata, niin tietoa löytyy enemmän kuin laki sallii. Kaikkea mitä jenkit kertoo ei sitten kannata uskoa ;-) Siellä on testailtu vaikutusta tehoon kun katsoo vanhoja viestejä.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9