Kirjoittaja Aihe: Moottorin ''Langat'' ?  (Luettu 1935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rc-Kriitikko

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« : 09.08.03 - klo: 15.18 »
Elikkä onkos se sillälailla et jos autossa on 20 lankanen kone niin se menee paremmin kuin 9 lankasella koneella?
Kaikissa meissä asuu Hyvä Sielu

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #1 : 09.08.03 - klo: 15.24 »
Ei kun toisin päin. Mitä vähemmän lankakierroksia, sitä voimakkaammat magneettikentät ne muodostavat.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #2 : 12.08.03 - klo: 13.02 »
Ei pidä tuokaan väitä nyt ihan paikkaansa, mutta kuitenkin mitä pienempi luku, niin yleensä sitä enemmän tehoa.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #3 : 12.08.03 - klo: 13.38 »
Stampeden mukana tuleva 20-lankainen Stinger on huomattavasti tehottomampi kuin 27-lankainen stanukone. Tämän olen huomannu kun hellgrenin auto tulee väkisin rinnalle ja ohi suoralla  :mrgreen:
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Rotavirus

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #4 : 12.08.03 - klo: 14.58 »
Joo tota mäkin oon pohtinu noista moottoreista semmosta, että kun olen ajatellut ostavani ton polttiksen lisäksi sähköbiilin, niin mitä noissa moottoreissa on ne yksinkertainen, kaksinkertainen ja kolminkertainen...
Olis juu kiva tietää että mitä eroo niissä on, esim. nopeudensäädin vaatimuksia yms.
Ajattelin ihan huvinvuoksi ostaa tollasen 14x2 koneen, niin käykö siihen ihan niinkun tavallinen 14 lankasen koneen kestävä nopari?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #5 : 12.08.03 - klo: 15.35 »
Tuolla jälkimmäisellä luvulla tarkoitetaan sitä, että monellako rinnakkaisella kuparilangalla tuo mainittu kierrosmäärä on käämitty. Eli esim. 14x2 koneessa on on kaksi rinnakkaista kuparilankaa käämitty ankkurin ympärille 14 kertaa.

Rinnakkaisten lankojen määrällä voidaan vaikuttaa jonkin verran koneen luonteeseen, eli onko kone kiertävä vai vääntävä.

Nuo rinnakkaiset langat eivät vaikuta noparin valintaan.

Poissa Rotavirus

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #6 : 12.08.03 - klo: 16.27 »
Kiitokset tiedosta..  8)  Osaisitkos vielä auttaa sen verran että kun on toi 14x2 niin onko se sitten vääntävä vai kiertävä ja miten se juttu sitten oikeen menee.. Esim. siis että onko tyyliin 14x2 kiertävämpi kuin 14x3 (en tiedä onko tollasta 14x3 olemassakaan mutta se oli vaan esimerkki.)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #7 : 12.08.03 - klo: 17.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Rotavirus"
Kiitokset tiedosta..  8)  Osaisitkos vielä auttaa sen verran että kun on toi 14x2 niin onko se sitten vääntävä vai kiertävä ja miten se juttu sitten oikeen menee.. Esim. siis että onko tyyliin 14x2 kiertävämpi kuin 14x3 (en tiedä onko tollasta 14x3 olemassakaan mutta se oli vaan esimerkki.)

Lainaan eräältä asiantuntijalta kuulemaani peukalosääntöä:

Yksi lanka = paksu lanka = paljon kuparia = suuremmat virrat = suurempi hitausmomentti = hitaampi kiihtyjä =vääntävä

Useampi lanka = ohuita lankoja = vähemmän kuparia = pienemmät virrat = pienempi hitausmomentti = nopeampi kiihtyjä = kierroskone

Tämäkään ei enää välttämättä päde, vaan käämimistekniikan parantuessa on samalla lankalukumäärällä mahdollista vaikuttaa halutusti lankojen sijaintiin ankkurissa, eli hitausmomenttiin.

Poissa Rotavirus

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin ''Langat'' ?
« Vastaus #8 : 12.08.03 - klo: 17.24 »
No mutta kiitoksia taas kerran  :D
Elikkä kaiketi toi x2 on sitten mulle ihan jees koska se ois niinkun siinä puolivälissä...