Kirjoittaja Aihe: Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa  (Luettu 1752 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« : 13.08.03 - klo: 20.59 »
Ongelmankuvaus olisi seuraavanlainen: kun lataan akkuja, niin laturi melkein heti väittää, että akku on täynnä, mutta kun sen laittaa autoon kiinni, niin mooottori tuskin inahtaa ennen kuin akku jo on loppu. Minulla ei ole koskaan ennen ollut tälläisiä ongelmia. Mistä voisi olla kyse?
Kyseisistä akuista vielä sen verran, että ostin ne n. vuosi sitten. En ole juuri niitä käyttänyt, sillä en käy kisaamassa ja olen säästänyt niitä, jos vaikka joskus menen johonkin kerhoon. Ne ovat nimittäin ylivoimaisesti parhaat akkuni ja ainoat valikoidut ja Ni-MH:it. Olen kuitenkin kerran ajanut niillä. Siitä on jo pitkä aika. Silloin auto kuitenkin meni melkein heti rikki ja jouduin purkamaan akun polttimolla. Mutta kuitenkin lamppu huomaamattani ehti sammua kokonaan. Jännitteet siis menivät liian alas. Muistaakseni en ladannut siihen pientä varastointivirtaa. Se on siis saattanut ollut sellaisena reilusti yli puoli vuotta. Mutta voisiko se aiheuttaa tuon? Kun eikös akku itse lataa itse itseensä pikkiriisesti virtaa? Latasin muuten tuolloin (siis en nyt) Ni-Cd laturilla, mutta mielestäni en kuitenkaan yliladannut.
Kennojen välillä ei muuten ole jännitteissä juuri lainkaan eroja ja kaikki jännitteet ovat yli 1.23V.

Saatan kyllä kuulostaa hölmöltä mutta kuitenkin kysyisin ihan vain uteliaisuudesta: kerran sisäänajaessani moottoria mittailin ampeereita jännitemittarilla, ja kun ne mittarin mittausjutut (ne metalliset puikot) pisti paikoilleen moottorin päätyyn, niin moottori alkoi nykiä omituisesti. Pikkuserkkukin, joka tietää paljon sähköjutuista, ihmetteli tilannetta. Elikkä osaisiko joku selittää?

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« Vastaus #1 : 13.08.03 - klo: 21.40 »
Hmm... Eihän vaan laturi olisi menossa rikki.
LRP / Power-Racing

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« Vastaus #2 : 13.08.03 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "J.M."
Hmm... Eihän vaan laturi olisi menossa rikki.

Toivottavasti ei. On meinaan melkein uusi laturi. (Ultramat 5)

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« Vastaus #3 : 13.08.03 - klo: 21.55 »
Tuo laturin valepiikkaaminen on tod. näk. seurausta pitkästä käyttämättömyyden ajasta. Akkujen jännitteet kyllä nousevat, jos olet hetki sitten ottanut ne pois autosta/purusta, mutta ajan kuluessa akut tyhjenevät, mistä ne eivät tykkää hyvää (siis jännitteet laskevat liian alas). Ne olisi varmaan pitänyt ladata ainakin täyteen ja ehkä kuukauden tai parin välein purkaa ja ladata. Vai onko tämä purkaa ja lataa aina väliajoin akkujen kannalta huonompi, kuin niiden liiallinen tyhjeneminen? Toinen mahdollinen syy voi olla tietysti laturin vaihtuminen NiMh yhteen sopivaan, tai minä ainakin sain sellaisen käsityksen että laturi vaihtui. NiCd laturi ei välttämättä ole niin tarkka sen katkaisun kanssa (tarvitaan enemmän jännitteen tipahdusta), kuin NiMh. Ladatessasi akkua NiCd laturilla lataus ei tässä aikaisessa vaiheessa katkennut, vaikka NiMh laturilla olisi voinut katketa. Näin et ollut tietoinen tästä.

Toisesta ei ole mitään tietoa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« Vastaus #4 : 14.08.03 - klo: 12.31 »
Matti on todennäköisesti oikeassa: vanhat tai pitkään käyttämättöminä olleet akut tuppaavat katkomaan latausta ahkerasti, varsinkin latauksen alussa. Siinä tilanteessa on ainoastaan käynnistettävä lataus uudelleen ja toistettava tämä tarvittaessa, kunnes akun lämpötilasta voi päätellä, että akku on täynnä (40-45°C).

Jos akku muuten tuntuu heikolta, siis jos se ladattuna ei anna siten vauhtia autolle kuin pitäisi, ja tehokas ajoaika tuntuu kovin lyhyeltä, on syytä epäillä, että se on tyhjänä varastoitaessa tai kerran nollille tyhjennettäessä kärsinyt.

Usein sattuu, että vain yksi kenno akusta on poissa pelistä. Sitä täytyy epäillä, jos akun antama vauhti on huono. Laita akku silloin lamppupurkuun, ja mittaile sen aikana jokaisen kennon jännitettä erikseen. Huono kenno kyllä ilmoittaa itsestään pudottamalla jänitteensä paljon ennen muita kennoja.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« Vastaus #5 : 15.08.03 - klo: 11.02 »
Itsellä Sanyo 3000H kennot ovat tehneet aivan samaa, mutta eivät muut. Uudelleen latausta vaan, kunnes lataus "jää päälle". Kyllä valmiin akun sitten tunnistaa lämmöstä ja latausajasta. Hyvin ovat nuo vanhat kennot kuitenkin aina toimineet, eli kyseinen ominaisuus eli ole vaikuttanut kennojen kuntoon.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ongelmia GM 3000 akkujen kanssa
« Vastaus #6 : 15.08.03 - klo: 15.13 »
Kiitoksia kaikille!
Olisi kyllä isekin pitänyt älytä, että valepiikkaamisestahan se johtuu... Olenhan nyt sen verran kuitenkin tätä foorumia lueskellut. Täytyy sitten joskus yrittää ladata taas, en nyt pysty, kun sataa ja sadetta luvataan moneksi päiväksi. (aikaa auton huollolle)