Kirjoittaja Aihe: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA  (Luettu 11935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puffdaddy74

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #30 : 28.08.07 - klo: 13.19 »
Nyt on ihan pakko vastata vielä kerran tähän Hoken kommentointiin ja sitten tää on mun osaltani käsitelty.

Hoke:
Tiedät kyllä itsekin mitä tarkoitetaan hetkellisesti nopeammalla.

Vastaus:
En tiedä, lisäksi haluaisin tietää kumpi on olennaisempaa "hetkellinen" nopeus vai "pysyvä" nopeus. Mielestäni tässä sääntöpykälässä viitataan lentävän lähdön tilanteeseen, jossa seuraavana lähtenyt saa edellä ajavan kiinni AJAMALLA. Tällöin ei välttämättä puhuta vielä pysyvästä nopeuserosta, mutta ainakin hetkellisesti takaa saavuttanut on ollut nopeampi. Tämä on siis minun tulkintani tästä säännöstä. Vertaa finaalin tilanteeseen, jossa otetaan kaveria kierroksella kiinni, tällöin voidaan puhua jo "pysyvästä" nopeuserosta.

Hoke:
Vaikka olisi vain parin mutkan ajan nopeampi, on hitaamman annettava tietä.
Tämähän on jopa omalta osaltakin järkevämpää kuin peitellä toista ja samalla ajaa itse hitaammin kuin mihin pystyisi.

Vastaus:
Olen eri mieltä tulkinnastasi ja myös tuosta hyötynäkökohdasta. Ihan parin mutkan perusteella ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tällä tasolla (Ja painotan tällä tasolla, sillä pidän meitä varsin tasaväkisinä kisaajina). Todennäköistä nimittäin olisi ollut, että olisit ollut edessäni tukkeena toisin päin, mikään tuon kisan aikana ei vahvista, että olisit ollut minua nopeampi. Voit kysyä Arilta ja Joselta annoinko heille tilaa, kun he olivat takanani... Päästämällä sinut ohi olisimme voineet päätyä tilanteeseen, jossa olisimme olleet molemmat vuorollamme "hetkellisesti" toisiamme nopeampia ja olisimme saaneet olla antamassa latua toisillemme kahden mutkan välein - on vaikea nähdä miten se olisi edesauttanut kummankaan kisaa. Pidin siis vain oman linjani.

Hoke:
Sitäpaitsi... Kyseessä oli nimenomaan ensinmäinen kierros jolloin kaadoin ja tulit edelleni.
Tämän jälkeen olin kontissasi ja kun huomasin että tietä ei vain tule niin hain monessa kohtaa ohituspaikkaa ilman minkäänlaista kontaktia.

Vastaus:
Tulit radan ulkopuolelta (/noston jälkeen) aivan ahteriini kiinni (et siis ajanut minua kiinni) ANTAMATTA minulle rauhaa ajaa kisaa erän voitosta - vastaavista tilanteista on annettu stoppareita lukuisia kertoja ulkomailla. Johtoautojen häirintä agressiivisella ajotavalla ei ole suotavaa.

Hoke:
Kunnes kokonaisen kierroksen olin hakenut paikkaa, et vieläkään antanut periksi vaikka tulin sisämutkasta rinnalle ja olin kiihdyttämässä ohitse. Seurauksena oli kolari ja minä lensin radalta ulos.

Vastaus:
Kuten sanottu kisaa ajettiin ilman kontaktia - minulla ei ole mitään käsitystä missä kohtaa ulos ajoit.

Hoke:
Autostani irtosi ohjauslinkki ja koska näin pääsi käymään, en myöskään yrittänyt enää ajaa kovaa, eli totta helvatassa kierrosaika oli tuon 1,7 sekuntia hitaampi, koska olit tämän ainoan oikeasti ajamani kierroksen plokkaillut edessäni.

Vastaus: Sääli, että autosi meni rikki erässä. Tuo 1,7 sekkaa kuvastaa osaltaan miten ajotapasi haittasi omaa tuloksen tekoani, joka siis jäi vain muutaman sekan pohjista tuolla rundilla. Antamalla nopeammalle kuskille työrauha molemmat hyötyvät. Kyllä beesin voi ottaa, mutta voi siihen jättää metrin rakoakin...  

Hoke:
Mutta että ei voida myöntää tilannetta... Sitä en voi sietää.
Kyseisestä peittelystä olisi tullut ulkomailla tai ehkä jopa suomessa toisilla tuomareilla stoppari.

Vastaus:
Kovin on subjektiivista tämä sinun tulkintasi Hoke - tällainen Foorumeilla kommentointi ei mielestäni ole kovin asiallista. Minä halusin ainoastaan herättää keskustelun tästä sääntötulkinnasta ja minulle se ei todellakaan ole aivan yhtä kristallin kirkas kuin sinulle. Kuten sanottu - olen nähnyt lukuisia kertoja kun vastaavanlaisesta johtoautojen häirinnästä on annettu stoppareita maailmalla.

Hoke:
Siisti kuskina olet, en sitä ole väittänytkään, mutta tuossa tilanteessa ihan oikeasti estit minua reilun kierroksen ja kun otin ohituksen väkisin, vielä puskit kyljessä niin että minulta loppui rata kesken reunaputken tullessa kohdalle.

Vastaus:
Kuten edellä todettiin jo muutamaan kertaan niin meidän autot ei kyllä ikinää edes osuneet - tämä tuntuu jo hieman panettelulta.

Vielä lopuksi haluaisin vain sanoa, että minulle tämä sääntöpykälä ei todellakaan ole selvä ja tuomareiden saaman kritiikin perusteella he tuskin ovat parhaita asiantuntijoita asiassa myöskään. Myöskään Mannio ei mielestäni ole paras auktoriteetti tätä asiaa tulkitsemaan. Löytyykö sama pykälä Efra-säännöistä ja miten se on sinne kirjoitettu?Sääntö tulisi kirjoittaa sellaiseksi, että se on helposti ymmärrettävissä mitä sillä tarkoitetaan ja että sitä on helppo valvoa.

Mielestäni olen noudattanut sääntöjä ja parhaani mukaan skabaa ajanut muita mahdollisimman vähän haittaavalla tavalla. On todella ikävää, jos koit tulleesi hidastetuksi. En vain katsonut, että ohi laskemisesi olisi parantanut kummankaan tulosta millään lailla (En minäkään tyhmä ole, jos olisin katsonut, että ohi laskusta olisi ollut minulle jotain hyötyä voit olla varma, että olisin sen myös tehnyt)- tämä siksi että minun mielestäni (subjektiivinen mielipide) et ollut nopeampi.

JP

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #31 : 28.08.07 - klo: 14.44 »
En edes jaksanut koko juttua lukea.

Viimeisen kerran mainitsen ja tämän jälkeen asia on loppuun käsitelty.

Kontakti tapahtui.
Pidättelit minua takanasi vaikka itsekin mainitsit että se ei ole järkevää.
Kärsit tästä itsekin joten en ymmärrä miksi näin teit.
Välittömästi hiitin jälkeen mainitsin että pikkusen sikamaisesti pidättelit, mutta se ei minua haittaa koska muutenkin oli erät menneet keturalleen, eikä se vaikuttanut minun lopputulokseeni mitenkään.
Väitit sääntöjen sanovan toista.
Keskustelin välittömästi tuomariston ja valvojan kanssa he sanoivat että hetkellisesti nopeammalle on annettava tilaa.
Keskustelin myös muidenkuskejenkin kanssa ja hekin tiesivät sääntöjen olevan näin.
Myös muutama kuljettaja kertoi nähneensä tilanteen ja olivat hieman ihmeissään miksi peittelyä tapahtui.

Kuten sanoin... Minua ei asia yhtään haitannut, mutta jos ei ole miestä todeta tehneensä virheen ja toimineensa jopa sääntöjen vastaisesti niin olen närkästynyt.
Eniten nimenomaan närkästystä aiheuttaa että väitetään vastaan säännöistä.
Ne kun ovat näin ja sillä selvä.

Tapahtuneesta en kanna kaunaa edes pienintäkään hitusta... jälkipuinnista kylläkin.

Asia minun puoleltani loppuunkäsitelty enkä enää yleisesti säännöistä/tästä koko asiasta keskustele.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #32 : 28.08.07 - klo: 15.53 »
AKK pienoisautoilusäännöt: http://www.akk-motorsport.fi/saannot/pienoisautot.htm#roa

3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Erän alku ilmoitetaan ajajille:

kolme (sähköluokissa 2) minuuttia ennen lähtöä taululla tai kuulutuksella. Tällöin saa radiolähettimen noutaa säilöstä ja viedä auton radalle lämmittelyä varten.
yksi minuutti ennen lähtöä lipulla / kuulutuksella / valolla / taululla. Lämmittely loppuu, autot tuodaan / ajetaan lähtöviivalle.
– 30 sekuntia ennen lähtöä lippu ylhäällä/vaihtoehtoisesti valo/äänimerkki.
15 sekuntia ennen lähtöä lippu vaakatasoon.
Lippu laskee hitaasti maahan 1 - 5 sekuntia ennen lähtöä, jolloin autosta on päästettävä irti. Vaihtoehtoisesti valo- / äänimerkki kuvaamaan lipun laskeutumista.
Lähtö tapahtuu lipun noustessa maasta / valon vaihtuessa / äänimerkillä.
Liian aikaisesta lähdöstä / auton kiinnipitämisestä viivalla sakko on -1 kierros. Radassa voi olla merkittynä vilppilähtöviiva, jolloin pienestä vilpistä seuraa ns. stop and go ratavarikolla. Samaa seuraamusta tai 2 -10 s aikasakkoa voidaan soveltaa myös kilpailijaa hyödyttävistä tai tahallisiksi katsottavista oikaisuista.

Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa. Varikolta lähtevä väistää kaikkia muita, kuten myös ulosajon jälkeen radalle palaava auto, jonka tulee palata radalle ulosajopaikasta.

Rataa ajetaan aina ajosuuntaan, myös kilpailuerän loputtua. Kaikissa luokissa on peruuttaminen radalla kielletty.

Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä.
Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta.
Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.

Kaarteissa sekä niiden lähestymis- ja jättövaiheessa voivat kilpailijat ajaa haluamallaan tavalla ottaen kuitenkin huomioon radan reunamerkinnät. Kaarteessa ohittaminen voidaan tilanteesta riippuen suorittaa oikealta tai vasemmalta puolelta.

Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Toimenpiteet, joilla on tarkoitus estää toista kilpailijaa; esim. ennenaikaiset suunnanmuutokset, tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälle ajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä ja rangaistaan tahallisuudesta ja virheen toistamisesta kilpailusta sulkemisella.

Kilpailuerä loppuu ajajan kohdalla kun hän on erän nimellisajan päättymisen jälkeen ylittänyt maaliviivan. Erän päätyttyä ajetaan suorinta tietä, rataa ajosuuntaan, varikolle ja palautetaan lähetin radiosäilöön.

Kilpailussa lasketaan ajajan ajamat täydet kierrokset + maaliintulo kierros erän/finaalin päättymisen jälkeen, sekä ajettu aika. Tulos ilmoitetaan SM/JM -kilpailuissa muodossa kierrokset, minuutit, sekunnit, sekunnin osat (1/100 automaattista ajanottoa käytettäessä).

Maksimiaika maaliin ajamiselle on (radan kierrospituudesta riippuen) 30–60 sekuntia erän nimellisajan päättymisen jälkeen.

Auton on liikuttava koko ajan omin voimin, työntäminen tai muu auttaminen on kielletty. Erän nimellisajan loppumisen jälkeen auto ei enää saa lähteä ratavarikolta radalle.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Saki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #33 : 30.08.07 - klo: 00.33 »

Viime reisulta oli opittu, moottorin pitää käydä koko kisapäivän ajan.
Oli viime kädessä otettu pakista uuskone, jota oli riittävästi sisään ajettu ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Etulaakerin vaihto to iltana oli kaiken alku:

Kotiin tuolessani huomasin kannen tiivisteiden olevan hävinnyt ! ( olin ollu vaihtamassa etulaakeria toisessa paikassa, runko ja takalevy paikassa kun lähdin kotoa. )
-Miten voi olla mahdollista kun vartavasten putsasin pöydän ja aukasin koneen liinan päälle, ettei mitään
vaan vahingossakaan häviä..

Sain hommattua tiivisteet kisa paikalle, hiu´kan otti päähän..

Yö vuoro takana ja heti 4. jälkeen kotona. 2 h mekkaus iskareihin ja siinä samassa pillit pussiin ja lähtö  odotus a´lkoi, kisa paikalla ilmoittautumisen yhteydessä kuulutettiin oma eräharjoitus alkaneeksi, joten päivä alkoi suht normaalisti. Eiku koneet käytiin ja eräharjoitukseen !

Tilanne voi muuttua nopeastikin, mutta harvemmin yhdessä yössä.

<auto ei kirveelläkään käyntiin, uus tulppa varmuudeks.. ei vaan käynnisty on se kumma.
hemmetti jos tulppa toimii niin sit ei bensaa ? ruuvit auki ja puhallus letkustoon.

Meinasi lähtee ja samassa kuulutus oman erän loppumisen merkiksi.

Tuskahiki alko piinaa, en viitsinyt häiritä telttaseuruetta moisen asian takia, olisihan minunkin jossain vaiheessa opittava toimi´maan..( voi luoja.. ===)

<koneet kävi jokaisessa erässä tämän jälkeen.

Ensimmäisiä eriä vietiin kun hajos etuvetari. Keskeytys,
2 erässä jäi etu jarrutpäälle. ( etu jarru levy heilu ku ****** ******. Tiimi apua osien muodossa ja auto radalle. Vikassa sain ajan ja luottavaisin mielin 16 skaboisin, jopa minulla oli mahdollisuuteni nousuun kun lähtö viivalla oli ainoastaan 4 autoa ja 3... JATKOON !!

sijoitus ja auto "metsään ja sammui pääteeksi" mekaanikkolle isot kiitokset nopeasti toiminnasta armeijassa opittu juttu ku, p*skat on jo housussa turha pullikoida vastaan.

Eli käänettyn'ä Anna olla, no näin ei kumminkaan käyny, vieressä oleva kyöshö mekkaaja tulee jeesaamaan (autoa on ollu pitkin päivää todella vaikea laittaa käyntiin.. )


No ei kai se sit lähtenyt jeesistä huolimatta, tulin alas ku S. pyys 2 s jää,mään.
Vinkkas siinä samalla, olis helpompi laittaa toi auto käyntiin, jos tuo o  pukki pyörisi oikeaan suuntaan.
En todellakaan tiennyt itkeäkö vai nauraa, no nauroin vedet silmissä..

Siitä sit ihmettelemään, enkä tosissaan erota punaista ja mustaa =)


S.






Poissa Saki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #34 : 30.08.07 - klo: 13.38 »
Videolle tuli kokoa, en leikellyt tuota kun 2 sekunttia, eli muutama voima sana pois..


 http://copter.threewee.com/saki/



Onneks olkoon Ari !


Edit: video ei ilmeisesti ole kokonaisuudessaan tuolla copterin saitilla,
filun pitäisi olla koko luokkaa 700 M. Laitoin koneen uppimaan tuon uudestaan.
Oikean filun perässä 1.1

klo 22 pitäis olla jaossa, jos mikään ei kuse :(


Nyt pitäisi olla oikea jaossa.



S.

« Viimeksi muokattu: 30.08.07 - klo: 21.34 kirjoittanut Saki »

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #35 : 31.08.07 - klo: 11.59 »
Kohta 24:11.  :grin:
EDIT: EN tarkota sitä nostoa, radalla ei oikeesti kuule mitään vaan ylipäätään tota kielenkäyttöä korokkeella ja sen alapuolella. =)
« Viimeksi muokattu: 31.08.07 - klo: 12.06 kirjoittanut Ilmari_S »
Huehue