Kirjoittaja Aihe: Moottorin viilentäminen?  (Luettu 7070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« : 27.02.03 - klo: 20.07 »
kysymys kuuluu; kuinka viilentää moottoria ajon aikana?

tota olen pohtinut jo jonkin aikaa, jos moottori olisi viileämpi ajon aikana siitä lähtisi varmasti paljon enemmän tehoa irti, joka toisi taas lisää nopeutta.
olen suunnitellut eräänlaista "ropelli" systeemiä autoon mutte se on vielä vaiheessa, ehkä pääsen testaamaan sitä hiekkaharjuun.
minun "ropellisysteemi" toimii seuraavasti:

auton sisälle tuuletin moottorin päädyn eteen, jonka eteen taas tiheä verkko suojaamaan roskilta yms...
virran tuuletin saisi nopeudensäätimestä moottoriin menevistä johdoista, eli mitä enemmän painat kaasua sitä lujempaa ropelli pyörii. olen myös kaavaillut siihen kytkintä joka lopettaa virransyötön ropellille silloin kun kaasu on täysillä, joka taas antaa moottorille enemmän puhtia mennä suoralla ja mutkien lopussa.

tämmöinen systeemi jos jollain on tuommoinen niin näyttää
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #1 : 27.02.03 - klo: 20.12 »
Onkos toi muuten säännöissä kielettyä? Jos ei niin kannattaa pistää semmonen pieni tietokoneen tuuletin. Se ei vie paljoa virtaa.

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #2 : 27.02.03 - klo: 20.21 »
Onko tämä väite perusteltu jotenkin muuten kuin mutu-pohjalta:
'olen myös kaavaillut siihen kytkintä joka lopettaa virransyötön ropellille silloin kun kaasu on täysillä, joka taas antaa moottorille enemmän puhtia mennä suoralla ja mutkien lopussa.'

Odotan innolla perusteluitasi..
Tamiya roks.

Otsomaani

  • Vieras
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #3 : 27.02.03 - klo: 20.50 »
Olisko se ropelli kiinni ankkurin akselissa vai olisko sillä oma moottori?
Jos sillä olisi oma moottori niin silloin sehän olisi ihan yksinkertaista miksi moottori pyörisi lujempaa ilman tuuletinta. Niin ja vaikka se olisikin kiinni ankkurin akselissa niin sehän aiheuttaa ilman vastusta ja hidastaa ankkurin pyörimisvauhtia.

Otsomaani

  • Vieras
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #4 : 27.02.03 - klo: 20.56 »
Mä oon ajatellu semmosta systeemiä kun Kyoshon veneitten moottoreissa.
Täyttäis sen vesiputken joka menee moottorin ympäri vedellä, sitten laittais pakastimeen että vesi jäätyisi ja laittais sen ennen ajoa moottoriin.

http://www.kyosho.com/boats/kyob1450.html

Tolta sivulta löytyy kuva semmosesta vesi spiraalista.
Se kyllä lisäis painoa aika paljon :roll:

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #5 : 27.02.03 - klo: 21.14 »
näin yhdessä liikkeessä kun tehtiin vesi jäähdytys (pumpulla) tosin se oli vene.

moottorin ympärillä oli "tyyny" jossa vesi kulki, ja siten se tuli sivulta pois, veden vene otti takaa pienen pienellä putkella propelllin takaa, ja se toimi..  :)
Galant VR-4

Otsomaani

  • Vieras
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #6 : 27.02.03 - klo: 21.19 »
Vihrea, mun idea toimis semmosella jäällä täytetyllä tyynyllä!! :mrgreen:

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Jäähdytys
« Vastaus #7 : 28.02.03 - klo: 08.25 »
Heh. Tuota Matiaksen juttua lukiessa tuli mieleen eräs toinenkin ratkaisu jota voisi kokeilla. Nyt kun on kardaanivetoisesta autosta kyse (TC3) niin miksei sitä flektiä voisi tehdä mekaanisesti hihnavetoiseksi. Eli etsit jostain pakin pohjaltasi vanhan hihnapyörän jonka halkaiset kahtia ja pienen dremelöinnin jälkeet liimaat sen palat kardaanin ympärille ja samankaltaisen modifioit myös jotenkin jäähdytin flektin akselin päähän (on vähän vaikeempi juttu) ja siihen sitten vaan jonkun hihnavetoisen takahihna paikoilleen hihnapyörien päälle miel. siten ettei hankaa runkoon yms. Toiminta periaate olisi, että mitä enemmän lämää niin sen lujempaa se fan jäähdyttää moottoria ja toisin päin.... ja plussana käsijarru efekti kaasua nostettaessa kun tulee miljoonaa mutkaan (lue=lisää kääntyvyyttä) ja tässä ois varmaan siistiä se että tulisi myös ns. stuka efekti äänien puolesta, mutta on taatusti vaivanarvoista kokeilla :mrgreen:

Edit: En sitten ota vastuuta tuon lopputuloksesta :roll:
Sponsored by own wallet

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #8 : 28.02.03 - klo: 16.31 »
noniin "ropelli" on nyt hankittu ja se on enään vain kiinnittämistä vailla, koitan saada kuvia siitä tänne
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #9 : 28.02.03 - klo: 16.35 »
Finnairin iltalento nro Tc3. Katohan ettei lähde lentoon :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #10 : 28.02.03 - klo: 16.46 »
Jos löytäisi jostain semmoisen pienen tuulettimen ja sen kinnittäis moottorin eteen ja ottais virtaa akusta :wink:
LRP / Power-Racing

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #11 : 28.02.03 - klo: 17.04 »
noniin tulkaas huomen torppaan kattoon, kiinnittelen sitä just par´aikaa, ja näpsyttelen kuvia nettiin! :wink:
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa *toba*

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #12 : 28.02.03 - klo: 17.43 »
Kai mä sen nään sitten siel hiekkikses?

meinaan ois hauska nähä omatekemä tuuletin =)
Prrr

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #13 : 28.02.03 - klo: 18.11 »
JES! SE TOIMII!!!!("ropellisysteemi")

JES! ekat ajot on tehty ja hyvin pyörii, ja jäähdyttää.  :D
yhen akullisen ajelin jo sisäl himas ja hyvin se pyörii, vaikka ahdasta se onkin.

just siirrän kuvia koneelle jotka voin lähetellä vaikka makelle joka pistäis ne sitten RC-nettiin, tai voinhan mä laittaa ne suoraan tännekkin!!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa *toba*

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #14 : 28.02.03 - klo: 18.20 »
laita tänne jos voit haluu nähä =)
Prrr

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #15 : 28.02.03 - klo: 18.55 »
en saa kuvia laitettua tänne mutta lähettelen niitä sitten makelle!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #17 : 28.02.03 - klo: 23.04 »
kuka ois tulos huomen ajamaan torppaan :?:  :-D
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #18 : 01.03.03 - klo: 10.01 »
Mä en pääse edes kattoo mut sunnuntaina tuun ajaa mun romulla  :D  Saitko muuten matias sen takapään korjattua viimekerralta hiekkiksen reiissun jälkeen mälläsit aika kivasti :D
täysii

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #19 : 01.03.03 - klo: 10.09 »
joo sain korjattuu, siit meni takaa kaikki mahollinen p*skaks. tuli maksaa yhteensä 79€
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa *toba*

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #20 : 01.03.03 - klo: 10.11 »
heh, laitetaan se matto siihen puolien eteen kun en haluais korjailla autoa su iltana :D
Prrr

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #21 : 01.03.03 - klo: 10.20 »
joo tehään niin se on niin vit*n kinkkinen paikka kun siihen mällää!
täysii

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Tota noi
« Vastaus #22 : 01.03.03 - klo: 10.26 »
Kuvat on aika epäselviä.. Siis onko tolla propellilla nyt sitten oma moottori vai ei? Propellin ympärillä ei oo minkäälaista runkoa, siis mitään suojaa, noi piuhatkin näyttin aika vaaralliselta tossa päällä? Ikävää on jos piuhat onnistuu sotkeutumaan siipien väliin, leikkaa aika tehokkaasti kiinni... :wink:

No, mutta varmastikin yksinkertaisinta olis laittaa hyvin pieni piirisarjatuuletin, alle 40x40mm voi olla vaikea löytää, ellei revi mistään laitteesta (kannettavissa tuuntuu olevan aika pieniä, oiskohan joku 25x25mm pienimpiä?). Sen sitten kytkee suoraan akkuun. Virtaa se syö niin vähän, että siitä ei voi olla haittaa.
Lahti Rock City

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #23 : 01.03.03 - klo: 10.32 »
kuvat on aika epäselvii mut yritän tänään laittaa niitä nettiin mun sivuille, just nyt en ehi kun menen ajamaan rajatorppaan! :mrgreen:  

http://kotisivu.mtv3.fi/rc-frikes
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Otsomaani

  • Vieras
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #24 : 01.03.03 - klo: 11.14 »
Ihan hyvin tossa varmaan moottori jäähtyy kun on noi jäähdytysvaipat ja vielä sitten toi tuuletin :wink: . Mutta niinkun hellgren sano niin noi piuhat menee aika vaarallisesti tosta päältä. :|

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #25 : 01.03.03 - klo: 11.36 »
Tuollaisia (25*25*10) tuulettimia löytyy ainakin www.partco.fi Helsingistä. Hintaa tuolla on kyllä 11,44 ilman alvia.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #26 : 01.03.03 - klo: 12.10 »
Mulla on tommonen 30mm 6v tuuletin joka saa voimansa vastarinakusta. Vastarinakut on tommosia 210 kennoja joilla ajaa koko kerhoillan jos käyttää servolle siitä samasta sähköt, jos pelkästään käyttää jäähdytintä tosta akusta voi sen jättää pyörimään kokoillaksi... Huonoja puolia on imuriominaisuus... eli kaikki lika mikä radalla on löytyy lopulta moottorista. Suurta eroa tuskin kisoissa syntyy(ei ole tarkkoja mittaustuloksia lämmön määrästä) (5 minuuttia ajoa ja 1,5 tuntia odottelua) mutta treeneissa (5 minuuttia ajoa, 10 minuuttia lepoa) ei varmaan suurempaa haittaa ole... tosin voi tuonkin ajan hukan käytää tärkeämpiin asioihin... eli mutu fiiliksellä kannattaa mielummin liimaa renkaat vanteille kiinni kunnolla kuin alkaa rakentelee vastarinakkuja..

Poissa juuttaanjunttura

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #27 : 29.12.09 - klo: 21.25 »
Tuuletin (sisäinen tai ulkoinen) tai sitten jäähdytyssiili.

Vastasin ainoastaan mahtavan kuuden vuoden noston takia :lol:
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #28 : 29.12.09 - klo: 21.35 »

Vastasin ainoastaan mahtavan kuuden vuoden noston takia :lol:

Josta systä toivottavasti saat hieman lomaa täältä. Turhat nostot on turhia nostoja, ja kiellettyjä..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen?
« Vastaus #29 : 29.12.09 - klo: 21.44 »
ootko tosissasi että ajoa 5 min ja 10 min joutuu odottelemaan (jäähdyttelemään)
itse ajan vaikka 3  2s lopoa putkeen ja mootori ei lämmennyt merkittävästi.tosin harvoin jaksaa 3 akku ajaa putkeen kun eivät meinaa loppua. mootorina mamba micro ( combo)
mielestäni koko mootorin lämpeäminen on kiinni mootori valinnasta omaan autton sopivaksi.
mieluummin  hommaa liian jykevän ja ajaa puoli valoilla kuin ajaa pienemmällä padalla 110%.
se mootorin kv ei kerro´koko totuutta moottorista :tongue: