Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nappe

Sivuja: 1 ... 12 13 14 [15] 16 17
421
Sähköautot / Micro RS4:sten kartoitusta..
« : 07.01.03 - klo: 12.30 »
Jees, sain keskusteltua tästäkin asiasta Aaken kanssa, ja hän on paikalla 12.1, ja tietää mitä VAU voi tarjoa micro-radan rakentamista varten. Budjetissa ollaan myös varauduttu hankkimaan hiukan mattoa microille :)

Enää ei tarvittais kuin innostusta ja hyvä ratasuunnitelma ;)

422
Vapaa keskustelu / lennokit, onko muillakin?
« : 06.01.03 - klo: 18.14 »
Oikea foorumi on http://lennokit.net :)

Ja kyllä niitä (RC) lennokkeja on muutama hyllyssä, odottamassa kelvollisia kelejä ja intoa, vissiin 7kpl about lentokuntoista, ja muutama kunnostusta kaipaavaa  :roll:

Niin, ja puhtaasti sähköllä, maalla merellä ja ilmassa :!:

423
Sähköautot / Quadra chargerista on potku loppu...
« : 04.01.03 - klo: 23.31 »
On se ilmeisesti vanhemman (sinipohjasen) Quadran tyyppivika että lataa noin pienellä virralla. Oletko joskus mitannut siitä suurempaa virtaa?

Vika korjaantuu vaihtamalla yhden tehovastuksen laitteen sisältä, tarkkaa arvo en muista joten en lähde spekuloimaan. Koitan selvittää sen ellei joku osaa neuvoa oikeata vastusarvoa.

It´s not a bug, it´s a feature.

424
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 04.01.03 - klo: 17.49 »
Siis purkulevyn tarkoitus on purkaa kaikki kennot samaan varaustilaan, jotta pidemmän päälle vältyttäisiin kuminauha-efektiltä, joka johtuu siitä että kennoja ladataan ja puretaan sarjassa, niisä on kapaciteettieroja ja ne taas johtavat siihen että toiset kennot loppuvat ennen toisia, jolloin tyhjien kennojen napaisuus kääntyy, kun virta vain kulkee kennon läpi, ja kenno kärsii.

Siis, puretaan kennot samaan varaustilaan jotta ne aina tulisivat samaan aikaan täyteen, ja loppuisivat samaan aikaan.

425
Niin, ja missä tiloissa?
Samoissa jossa kisat pidettiin, vai siinä treenipaikassa?

426
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 02.01.03 - klo: 15.35 »
Juu, www.partco.fi on tarkoittamani paikka.
Itse asiassa olet oikeassa, jos Zenereissä on eroja niin kyllä toiset "lopettaa purkaamisen" ennen muita, eli pienimmän zenerjännitteen omaava diodi johtaa lopuksi yksin. Tosin siinä tapauksessa kenno on jo lähes tyhjä (tai siis lähellä zenerjännitettä, tässä tapauksessa 0,8V), jolloin virta on laskenut lähes nollaan, ja rikkoutuminen sen myötä epätodennäköistä.

Purkulevyhän ei purkaa vakiovirralla, vaan virta laskee kun kennot tyhjenee, syystä että jännite kennossa pienenee ja purkulevyn resistanssi on vakio, tästä seuraa jännitelaskua vastuksen yli (diodin yli periaatteessa vakio jännite), jolloin ohmin lakia noudattaen virta piirissä laskee. I=U/R.

Kun jännite saavuttaa diodin kynnysjännitettä vastuksen yli ei enää jää jännitettä, jolloin U/R=0 ja purku loppuu.

Tämähän ei todellisuudessa ole ihan näin, diodit vuotaa hiukan, jolloin purku jatkuu hyvin pienivirtaisena, ja jonkun ajan kuluttua kennon jännite on nollassa (ei toivottavaa). Tämä ilmiö nopeutuu niissä levyissä joissa on hehkulamput LEDien sijasta, sillä vaikka lamppu on "sammunut" sen läpi kulkee edelleen pieni virta joka osaltaan purkaa kennoa.

Edit: Olen ostanut Partcosta, Farnellin luettelosta ei löytynyt alle 3,3V zenereitä.

427
Sähköautot / Alumiini vanteita?
« : 02.01.03 - klo: 12.43 »
Onhan alumiinivanteita olemassa. Olen nähnyt sellaisia kauniisti sinisiksi eloksoituna :)
Samassa putiikissa oli myös punaisia, alumiininvärisiä, purplea...

Harmittavasti kyseinen liike on hiukan kaukana, nimeä en muista, mutta osoite oli: Kwong Wa Street, Mongkok, Kowloon, Hong Kong.

Suomessa en ole nähnyt kun RaceHousella yhdet teetetyt alumiinivanteet.

428
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 02.01.03 - klo: 12.34 »
Käsittääkseni myös Zenereitä voi kytkeä rinnan, jolloin samalla hiukan tasottuu nuo jänniteerot. Hintaa vain mokomalle tulee ihan sopivasti :(
Ainoa 0,8V Zeneri jonka olen löytänyt on Partcon 0,4W joka maksaa 0,25e/kpl.
Jos lasketaan hiukan, niin:
Pz=Uz*Iz, eli 0,8V*2A=1,6W
Tästä johtuen, joutuisit käyttämään 4kpl zeneriä/kenno, eli yhteensä 6e:n edestä zenereitä. Itse kyllä laittaisin 5kpl, ihan varmuudeksi :)
Ja silti saattaa paketti lämmetä ihan mukavasti, varsinkin purkaessa täyttä akkua...

Diodit voi mitata esim. yleismittarin diodi-alueella, tämä on vakiovirtaa jota ajetaan kohteen läpi, ja ilmoitetaan mitattavan yli jäävä jännite kyseisellä virralla. Purkulevyssä tämän jännitteen pitäisi tietenkin olla sama kaikissa diodeissa.

429
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 02.01.03 - klo: 10.57 »
Ainakin minulla piikkaa akut jossain 9,5V nurkilla, ja putoaa alle 9V:n kun lataus on loppunut. Jos jännite on luokkaa 7,X niin kannattais mitata jos vaikka seassa olisi yksi viallinen kenno.

Mitä purettuihin kennoihin tulee, niin tuo ero on minuakin harmittanut, ja olen hoitanut ongelman olemalla mittaamatta uusimmat purkulevyt :wink:

Ongelman juurena on diodien epätasaisuus. Jos otat 6kpl diodia hyllystä, ja mittaat niiden kynnysjännitettä niin se vaihtelee suurinpiirtein tuon verran, eli diodien pitäisi olla mätsätyt jotta levystä tulisi täydellinen.
Toinen asia on sitten että vaikuttaako tuo ero mihinkään...

Ja kyllä, kennot voi mitata ollessaan purkulevyssä, silloin ne on kuormitettuna, jolloin mittari näyttää järkeviä. Heti kun ottaa akun irti purkulevystä niin jännite nousee 1V nurkille, vaikka olikin paljon pienempi ollessaan levyssä kiinni (kuormitettuna).

Lopetusjännitteen voi nostaa käyttämällä Zener-diodia halutulla kynnysjännitteellä, mutta 2A kestävää 0,8V Zeneriä voi olla vaikeempi löytää  :|

430
Tulokset / Alue-8
« : 02.01.03 - klo: 10.12 »
Käys vilkasee sitä winkun lähettämää linkkiä  :wink:

431
Sähköautot / servoista... ja Radioista. [edit]
« : 31.12.02 - klo: 17.06 »
Äkkiseltään haettuna netistä sain muutaman avaintiedon noista servoista:
HS-525: 55oz/in/0,12s/60° @6V
Keil ps2001: 3,0Kg/0,09s/45° Saksassa 25€
Keil ps4001: 6,4Kg/0,07s/45° Saksassa 51€

Noi tiedot hyppäs ekana esiin, joten en tiedä sen enempää.
Huomaa että Keil-servoille ilmoitetaan nopeus /45°, muille yleensä /60°

Yleensä sanotaan että touring autossa riittää servo jonka nopeus on 0,1s/60° tämä toisaalta on jokaisen henkilökohtainen valinta...
Kannattaa hankkia servo jossa on metallirattaat.

Itselläni on Futaban 9402-servot, 8Kg/0,1s/60°@6V joka tuntuias riittävän minulle. Toki tekis mieli hankkia nopeammat, mutta en osaa perustella miksi :)

432
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 31.12.02 - klo: 15.45 »
Purkulevyn saa nopeammaksi pienentämällä vastuksien arvon, eli mitä pienempi resistanssi sen suurempi virta->nopeampi purku.
Kannattaa muistaa että sama virta kulkee diodin läpi, joten sen tulee kestää sitä tehoa, muuten savut karkaa ja purku loppuu.

Kannattaa myös muistaa että täyden paketin ja ajetun paketin purkaaminen on kaksi eria asiaa, ainakin itse mitoitan kaiken niin että purkulevy kestää myös täyden akun purkaamisen, jos vaikke tulee ikävä keskeytys ja joutuu pakkaamaan tavarat kesken kisan...

Joskus olen tehnyt purkulevyn jollain 0,33ohm vastuksilla, ja Shotky-diodeilla. Siinä vasta vauhtia oli (2,9A purkuvirta), ja purkas kennot 0,25V jännitteeseen. Ei kuitenkaan ehkä ihan suositeltavaa NiMH kennoille...

Ohmi kertaa käämi:
(Ucell-Ud)/R=I

(1,2V-0,7V)/0,47ohm=1,064A

Siis 0,47ohm tekee about 1A purkuvirran, 0,39ohm 1,3A, 0,33ohm n. 1,5A, jos käyttää tavallisia (0,7V) diodeja sarjassa. Esimerkiksi tuo 1,5A aiheuttaa 1W tehohäviön diodissa, joten sen kannattaa muistaa... vaikka joku 3W diodi siihen...

433
Sähköautot / Laatu vehkeet
« : 31.12.02 - klo: 12.45 »
Äklää nyt vain väittäkö että esim. Sanwan M8 tai Futaban 3PJ kuluttaa yhtä vähän virtaa kun esim futaban megatech junior tai vastaava sanwan perus-AM ratti. Tämä EI TODELLAKAAN pidä paikkansa.

uusilla 1200mAh akuilla olen parhaimmillaan saannut about 6h ajoaikaa irti 3PJ radiosta, missä perusratissa kesti patterit koko kesän pihasudittelua ja puol talvee.

Lennokkiradiossa sama ilmiö, Futaban 7ch FF7 kuluttaa mukana tulleen 500mAh paketin yhdessä tunnissa tyhjäksi, missä vanha 4ch AM-radio kesti about puoli kesää samalla latauksella.

434
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 31.12.02 - klo: 00.35 »
Juu, kahden kennon välejä on 5kpl, mutta jos puretaan kaksi kennoa kerrallaan, niin näiden merkkivaloksi riittäisi 3kpl merkivaloa ;)

Olen rakentanut noita 5-LED purkulevyjä ihan tarpeeksi, olen myös rakentanut yhden jossa oli 6kpl LEDiä ja toista en jaksais ihan heti tehdä, sen verran ylimääräistä romua siihen joutui laittaa. Paras näkemäni ratkaisu on kuitenkin yhden LEDin levyt... Valmistajaa en muista, mutta taidan tehdä sellaisen seuraavasta mallista.

Osais vaan joku kertoa kumpi on parempi, 0,8V vai 0,7V/kenno?
Valitettavasti löytämäni 0,8V Zenerit ei oikein kestä virtoja, joten siitä versiosta tuli huomattavasti hitaampi :(

435
Sähköautot / Laatu vehkeet
« : 31.12.02 - klo: 00.24 »
Mikroprosessoria tarvitaan jotta radiot aloittaisivat pattereiden loppumisesta ilmoittavan piippaamisen 10s erän lähdön jälkeen, ärsyttääkseen muita kuljettajia. Ja tietenkin ne kompuutteri-ominaisuudet on pakko olla siinä jotta se kuluttais niin paljon sähköä että siitä varmasti loppuu patterit. UGH.

Tietokoneradioiden ominaisuudet saisi myös aikaan analogia-tekniikalla, mutta silloin pattereiden elinikä olis n. 1/10 nykyisestä, eli radio ei jaksais piipata sen koko 4min 50s. Ja radio olisi täynnä trimmereitä ja vipuja jotka kuluvat ja joiden säädöt eivät pysy.

Ja tietenkin pitää olla FM, siinähän ei ikinä ole häiriöitä, ainakaan AM-radioiden omistajien mielestä (joilla taas on omasta mielestään kaikki FM-radioidenkin häiriöt)...

Ja Perus-AM radiolla pärjää vallan loistavasti jos ei halua hankkia tietokone-radiota.

436
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 30.12.02 - klo: 16.38 »
Kyllä ne purkaa kennokohtaisesti, mutta tuo 5-LED versio on vain helpompi ja halvempi toteuttaa tuolla tavalla LED:llä. LEDit on kytketty kahden kennon väliin pienellä esivastuksella (ledi sammuu kun jännite kahdessa kennossa yhteensä on alle kyseisen ledin kynnysjännite).
6-lamppu versiossa lamput (jos on lamppuja) on kytketty yhden kennon yli, jolloin näyttävät (toivottavasti) jokaiselle kennolle erikseen valoa. Jos 6-merkkivalo versio on LEDeillä tehty niin sitten onkin hiukan monimutkaisempi ratkaisu koska 1,2V ei riitä sytyttämään tavallista LEDiä.

Niillä LEDiellä ei ole mitään tekemistä purkaamisen kanssa, vaan purku tapahtuu vastuksissa.

Niin, ja 6/2=3, ei 5.

437
Sähköautot / Micro RS4:sten kartoitusta..
« : 30.12.02 - klo: 15.39 »
Talviharjoitteluvuorot-topicissa on hiekkaharjun vuorot:
Hiekkaharjun koulu, Talkootie 37, Vantaa Sunnuntaisin (12.1.-13.4. ) klo 16.00-20.00, paitsi silloin kun Rajatorpassa on kerhokilpailut.

Ainakin minä olen 12.1 Kuusankoskella ajamassa kisaa, joten en tiedä miten sillon kerkeen. Toki rataa saa silti miettiä :)

438
Vapaa keskustelu / Galluppi: Montako autoo omistat?
« : 26.12.02 - klo: 03.45 »
Jos nyt todella kiinnostaa, niin onhan noita.

Autoja on:
4kpl Yokomo Touring (2kpl MR4-TC Special, 1kpl YR4-M2, 1kpl YR-4)
1kpl Yokomo 4wd crossi (MX-4)
1kpl Schumacher 4wd crossi (Cat 2000) +1kpl varaosina
2kpl Asson 1:12 mattoautoa (RC12L ja RC12LW)
1kpl Schumacher C-car (1:12 mattoauto)
1kpl miniXpress (n. 1:12, Touring)
1kpl HPI Micro RS4 (1:18 skaala)
1kpl Tamiya Tamtech (1:24 skaalan auto)
3kpl Tamiyan "touring-autoa" (1kpl TA-01, 1kpl TA-02, 1kpl TA-03)
+ muutama vanha pihacrossari.

1kpl Saab Viggen RC-auto (n. 1:18 skaala, lelu)
3kpl Saab henkilöautoa (1:1 skaala)

Lisäksi on:
lukematon määrä lennokkeja
1kpl moottorivene (Kyosho)
1kpl Purjevene (Wanha Marblehead-luokan kilpuri)

Radiot on aina Futaban, autoissa noparit on LRP.

Edit: Uusin hankinta, Asso RC12LW lisätty

439
Sähköautot / Micro RS4:sten kartoitusta..
« : 24.12.02 - klo: 10.49 »
Nojoo, hiukan olet innostunut tuossa  :shock:
Uskallatko tuonlaisen laittaa kolhittavaksi radalle?

Tuossa juuri laitoin omani puntarille, näytti 430g ja varustuksena:
Ihan 100% vakio auto
6*AA akku
Hitec HS-81 (menee vaihtoon)
Futaban vakio vastari
pienehkö touring nopari.

Mikähän olis hyvä kisopaino? tuossa luokassa varmasti jo 50g tekee ihmeitä kiihtyvyydelle jos vakiokoneella ajaa...

440
Vapaa keskustelu / Joulun "aktiviteetit"
« : 23.12.02 - klo: 13.00 »
Kiitos :)

Pelastit päiväni, sillä luulin olevani toivoton tapaus kun hyllyssä on 13kpl ajokuntoista autoa (kaikissa ei tosin vastaria eikä noparia) + muutama vanha pihasuditusauto  :roll:

Tosin en katso itseäni (vielä) keräilijäksi...

En siis ole yksin :)

441
Sähköautot / Micro RS4:sten kartoitusta..
« : 23.12.02 - klo: 12.45 »
Pk.seutu sopii meikäläiselle, mutta viikonloput ovat tietenkin hankalia noiden FT-kisojen ja meidän (VAU:n) kerhokisojen takia. Toki jos kisa-aikatauluun sopii niin Westend ja viikonloput sopii meikäläisellekin :)

Ja microo voi tietenkin kokeilla VAU:n radoilla, nyt joulun ja uudenvuoden välissä olis varmasti sopivan hiljaista rajatorpassa jotta siellä vois koittaa :) Ainakin la. 28.12 on normaali kerhopäivä 11:00-17:30.
Rajatorppa on kiinni 25.12 ja 1.1, muutoin normaalisti auki.

JOS kiinnostusta on, niin meillä taisi olla suunnitelma tehdä microille/zetoille oma rata Hiekkaharjun koululle, sunnuntaisin 16-20. Eli jos kiinnostaa niin ensi vuoden alussa kun vuorot taas alkavat niin vois suunnitella sen radan ja järjestää siihen tarvittavat matot. Tilaahan nuo ei hirveesti vaadi, joten rataprofiilin voisi vaikka piirtää kiinteäksi mattoihin :)

BTW, Aakella muistaakseni on 2kpl Microa!

442
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 23.12.02 - klo: 10.32 »
Toinen jalka haudassa. -74

443
Sähköautot / Micro RS4:sten kartoitusta..
« : 23.12.02 - klo: 10.24 »
Hmm, itse olen ajanut kaikki ajoni 6kennoisella akulla ja vakiomoottorilla... Samoin Aake. Moottorin kunnosta en tiedä, kun en ole vaivautunut tarkistamaan :)

Mutta olis todella hauskaa päästä kisaamaan samanhenkisten kanssa microlle tehdyllä radalla! 1:10 radalla tuo 6kennoakin tuntuu liian hitaalta, mutta toisaalta autosta hiukan loppuu ominaisuude suuremmassa vauhdissa... Eli oikeankokoisella radalla 5-6kennoa ja sopivat välitykset, joku painoraja ja vakioautot...

444
Mitämitä? Eikös kaikilla ole 15koria joista pari sellaista mitä ei käytetä kun isoissa kisoissa??
Siis pitäähän jokaisella olla treenikorit, kerhokisakorit ja KISAkorit erikseen... ;)

445
Sähköautot / Asso tc3 off-road?!
« : 20.12.02 - klo: 12.18 »
Ei kait nyt sentään, eihän hän nyt tuonväristä koria laittais?

Ja seuraavaksi olis samaisen dj1978:n Tmaxx:
http://rcvehicles.about.com/library/rides/blr_dj1987_06.htm
joten ei vissiin?

446
Sähköautot / AAA-akut
« : 20.12.02 - klo: 11.10 »
Kehtaisin kyllä väittää että vielä ei ole AAA-kokoista NiMH/NiCd akkua markkinoilla jonka kapaciteetti on yli 1000mAh. Kaikki puheet 1200/2000 yms akuista on AA-kokoisia, eivät AAA kennoja.

447
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 20.12.02 - klo: 11.05 »
Niin, ja oikeastaan ensimmäinen kansallinen Pro-Stock 17 kilpailu ajettiin tietääkseni vuonna 2000 ModelExpossa... Mutta kuitenkin :)

448
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 20.12.02 - klo: 10.12 »
Niin, ja vielä mainittakoon nyt että KYPAK järjestää aina loistavia kisoja, rata on yleensä iso ja touring-henkinen, joten ajaminen on nautinto :) Myös tästä syystä suosittelen Pro-Stock uran aloittamisen kuusankoskella!

Ja tietenkin osallistun itse Pro-Stock luokkaan :)

449
Tulokset / Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« : 19.12.02 - klo: 16.01 »
Hyväksyttäminen maksaa paljon enemmän kun vajaat 4e, mutta jo hyväksyttyyn radioon tilattu hyväksynnän merkki, eli se tarra, ei paljoa maksa.

Siis kyseinen merkki ja malli pitää olla hyväksytty Suomessa, muuten ei tule tarraa. Eli kannattaa varmistaa että kyseistä mallia myydään Suomessa ennen kun hankkii radion ulkomailta.

450
Sähköautot / AAA-akut
« : 19.12.02 - klo: 15.45 »
Pelkästään jännitettä katsomalla ei voi sanoa että onko NiCd/NiMH akku täynnä sillä jännitteeseen vaikuttaa moni asia kuten latausvirta, pajonko akku on kulunut, varmaan lämpötila...
Lithium-akkuja ladataan tiettyyn jännitearvoon, ja jos sitä ylittää niin siitä seuraa tuhoa ja palokunnan vierailu.

NiCD ja NiMH akut pikaladataan yleensä delta-peak menetelmällä, eli kun jännite alkaa laskea niin akku on täynnä. Hidaslataus yleensä 14h 1/10nimelliskapaciteetin virralla. Eli 700mAh kennoa ladataan 14h 70mAh:n virralla.

Paketointikoolla ei ole periaatteessa merkitystä, oli sitten SC/A/AA/AAA kenno kyseessä. Akun muut ominaisuudet rajoittavat pikalatausta.

Partco ainakin myy GP:n 700mAh AAA NiMH kennoja 3,416e/kpl hintaan.

Sivuja: 1 ... 12 13 14 [15] 16 17