Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nappe

Sivuja: 1 ... 13 14 15 [16] 17
451
Sähköautot / Micro RS4:sten kartoitusta..
« : 19.12.02 - klo: 10.31 »
Joo. Micro löytyy :)

452
Tulokset / Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« : 18.12.02 - klo: 11.55 »
Radiolaitteiden vaatimustenmukaisuuden varmistaminen

                           Radio- ja telepäätelaitedirektiivi 1999/5/EY

                           Radio- ja telepäätelaitedirektiivi 1999/5/EY (R&TTE -direktiivi) on saatettu kansallisesti voimaan radiolaitteiden osalta radiolailla (1015/2001) ja
                           Viestintäviraston määräyksellä 1 B/2001 M. Telepäätelaitteiden osalta direktiivi on saatettu voimaan Viestintäviraston määräyksellä 22 E/2001 M.

                           R&TTE -direktiivin myötä radio- ja telepäätelaitteiden ennakkotarkastus on poistunut ja laitteet saatetaan jatkossa markkinoille valmistajan vakuutuksen
                           perusteella. Joissakin tapauksissa  valmistajan on kuitenkin käännyttävä ilmoitetun tarkastuslaitoksen puoleen radiolähettimen testausohjelman
                           määrittelemiseksi tai valmistajan teknisen dokumentaation arvioimiseksi.

                           Aiemmat tyyppihyväksynnät

                           R&TTE -direktiivin tultua voimaan aiemmat hyväksyntämenettelyt eli kansallinen tyyppihyväksyntä, ns. ERC-hyväksyntä sekä telepäätelaitedirektiivin
                           98/13/EY mukainen menettely ovat poistuneet.

                           Siirtymäaika aikaisempien säännösten mukaisesti hyväksyttyjen laitteiden markkinoille saattamiselle päättyi 7.4.2001. Koska R&TTE -direktiivi koskee vain
                           uusien laiteyksilöiden saattamista yhteisön markkinoille, vanhoja hyväksyttyjä laitteita saa edelleen käyttää ja pitää kaupan.

                           Eräitä kansallisesti tyyppihyväksyttyjä lähettimiä koskevia hyväksymismerkkejä (valvontamaksutarroja) toimitetaan niin kauan, kuin 7.4.2001 mennessä
                           markkinoille saatettuja laitteita on myynnissä Suomessa. Jos kansallisesti hyväksyttyjä lähettimiä myydään 7.4.2001 jälkeen, niissä on edelleen oltava
                           vaadittu hyväksymismerkki. Hyväksymismerkkiä ei vaadita laitteilta, jotka on saatettu markkinoille R&TTE -direktiivin mukaisesti,  telepäätelaitedirektiivin
                           98/13/EY mukaisesti tai ERC-hyväksynnän perusteella.

Lähde: http://www.ficora.fi/suomi/radio/n2400.htm

453
Suluissa taitaapi olla selitykset heikkoon menestykseen.
Minä sorruin ilmeisesti polkemiseen koska hiilet ei kestänyt kuin 3½ akullista ajoa.
Mustavihannes kulutti kardaanin poikki (ASSO), ja aake voi vaan katsoa peiliin ;)
Karvosella auto vain osui huonossa kulmassa seinään, samaan paikkaan johon kaikki vetäs moneen kertaan...

Muilla ei sitten tietääkseni ollut teknisiä ongelmia.

454
Biltemasta saa toimivaa kaksipuoleista teippiä. Rullassa on paljon ja hinta kohdallaan. Ja kyllä pysyy :mrgreen:

Corallysta en tiie midn.

455
Sähköautot / TL-01 kuluu
« : 12.12.02 - klo: 12.46 »
Pienoisautojen laakerit ovat kalliita laakerikaupoissa koska heillä ne ovat erikoislaakereita, menekki on vähäinen ja valikoimaa pitäisi kuitenkin olla... RC-kauppiaat toisaalta myyvät vain jotain tiettyjä kokoja joita luonnollisesti autojen valmistajat ostavat isoissa erissä...

Jos jostain löytää jonkun kiinalaisia laakereita myyvän firman niin sieltä saattaa saada edullisemmin. Yksi tuossa on mielessä, taitaa olla maahantuoja, pitää kysellä lisää asiasta!

456
Sähköautot / TL-01 kuluu
« : 11.12.02 - klo: 11.28 »
Millä tavalla se kuluu? ja mistä tarkalleen? Jonkun laakerin paikka?

Tamiyassa on perinteisesti ollut muovi ja pronssi laakereita... Kun näitä vaihtaa kuulalaakereihin auto alkaa kestämään ihan uudella tavalla. Hiukan on hinnakasta kyllä. Aluksi kannattaa vaihtaa kaikki vaihteiston laakerit, ja myöhemmin pyöränlaakerit jos raha on tiukilla...

457
Etenet tikkurilan sipulikirkosta kohti hiekkaharjua, ja jossain vaiheessa tulee kyltti jossa taitaa lukea Hiekkaharju ja Koulu.
Käytännössä ensimmäinen risteys oikealle kun sipulikirkon valoista lähtee hiekkaharjua kohti.

Hyviä karttoja on netti täynnä, vaikkapa:
http://kartta.hel.fi/kktesti/osoitehaku/nsdef.asp
Naputtelet sinne talkootie 37 ja hämmästy :)

458
Sähköautot / hiipumattomista akuista
« : 10.12.02 - klo: 12.25 »
Ok, näin epäilinkin.
Tosiasia on että 0,24V eroa on helposti hyvien ja ei ehkä ihan niin hyvien pakettien välissä, hiukan riippuen käsittelystä, myöskään Panasonicin SMH ja UMH kennot eivät olleet testissä mukana, mitkähän olis niiden jännitteet samassa testissä?

Ei siinä mitään, kannattais kokeilla noita HR-SC 2600 kennoja, jos vaan ovat sen hintaisia että kokeilussa on mitään järkeä. Toisaalta luulis että nuo olisivat jokaisella kauppiaalla hyllyssä jos niillä sais jotain todellista hyötyä vakioluokkiin jossa jännite on tärkeä ja 2600mAh:n pitäisi riittää vallan loistavasti...

459
Sähköautot / hiipumattomista akuista
« : 10.12.02 - klo: 10.37 »
Onko tuo 0,4V typo vai totta?? Meinaan vaan että 0,4V on melko paljon 1,2V akusta!! Jos HV:t pysyvät vaikka jossain 1,1-1,2V nurkilla, niin sitten tuo on jo 1,5-1,6V  :shock:

Luulis moinen akku kiinnostavan vakioluokkien kuljettajia enemmän kun riittävästi.

Vai tarkoitatko koko akkupaketin jännitettä vaikka puhut kennoista? 7,2->7,6V on silti iso ero...

460
Sähköautot / Shottky(tai jotain)diodi
« : 09.12.02 - klo: 18.38 »
Menet tiskille ja selität mihin tarkoitukseen olet hankkimassa diodia, ja mainitset että virrankestävyys pitää olla suhteellisen suuri. Osaavat varmaan myydä sinulle sopivaa.

461
Taas näköjään käydään vanha keppi/remmi kinastelu  :roll:

Ja jotkut taas väläyttää aivan tolkuttoman fixuja kommentteja tyyliin:
Lainaus
viksma_a:
mul on losi hähhähhäähääää


Muutama pointti.
- ikinä en ole remmiä kiristänyt.
- Olen nähnyt montakin katkennutta kardaania.
- Miten remmiä pitäisi huoltaa?? Ainakin kardaaniautossa rattaat tarvitsevat voitelua, remmiautossa ei ole rattaita (paitsi pinjoni ja isoratas).
- Remmi on hiljanen :)

On kardaanissa hyviäkin puolia, mm. juuri pihasuditteluun erinomainen. Remmiautolla (paitsi losilla) ei kävis mielessäkään mennä pihalle sudittelemaan.

Crossarit on sitten asia erikseen, kerta ovat kunnolla suojattu niin myös remmi toimii ihan hyvin.

462
Valitettavasti nyt vaan on niin että näissä kisoissa jotkut joutuvat antamaan tietä, se on pelin henki. Itse olin Riihimäellä käytännössä 1/4 erää parkissa radan vieressä kun minut oli laitettu MM-kuskien alkuerään. Ei voi mitään, pitää vaan tehdä parastaan ja antaa fiksusti tilaa jolloin oma ajo ei loppujenlopuksi kärsi mainittavasti.

Mielenkiintoinen huomio, TJ:ssä on 27 kuljettajaa saannut pisteitä, mutta vain kerholistassa on vain 26. Vastaavasti TS-10:ssä on 33 kuskia saannut pisteitä mutta ilmeisesti vain 30 heistä kuuluvat johonki kerhoon  :shock:

463
Vapaa keskustelu / pitääkö olla??
« : 07.12.02 - klo: 21.20 »
Jos meinasit ajaa sillä veneellä niin suosittelen jonkinmoista V-muotoa, sillä tasapohja ei oikein tahdo ohjata kovin hyvin, vaan liukuu sivuttain, ja sitten leikkaa... Ei hyvä. Tasapohja vaatii vähintään kölin toimiakseen.

464
Sähköautot / Akkujen purkaaminen
« : 03.12.02 - klo: 18.53 »
Siis Höh :?:
Mihin MattiM käyttäisit sitä katkaisinta jos laturi osaa katkaista?

Jos kytket tuon mukaan laturin purkuominaisuuden kanssa niin voit sen tehdä muutamalla eri tavalla:

1. Katkaisemaan ennen kun laturi katkaisee.
2. Katkaisemaan laturia myöhemmin, jolloin kuitenkin laturi katkaisee ensin, ja purku loppuu siihen.
3. Lisäkuorman kanssa, jolloin laturi lopettaa purkaamisen siinä missä aina ennenkin, ja lisäkuorma katkeaa sitten kun lisäkytkentä katkaisee.

Itse purkaan laturilla niin tyhjäksi kun saa, jonka jälkeen purkulevyyn kunnes LEDit sammuu tai muistan ottaa sen akun pois levystä :roll:

Niin, joo. Purkulevyt olen tehnyt itse. Säästyi muutama € ja kului kohtuuttomasti aikaa...

465
Hiekkaharjun koululla, vantaa, hiekkaharju.
Tarkkaa osoitetta en muista. Tikkurilan uimahallista pohjoiseen pari km.

466
Vastaan, vaikken Vesa olekaan.

Seuraavat kisat taitaa olla Hyvinkään A-8 7.12 ja seuraavat pk.seudun kisat on 15.12 hiekkaharjulla, n.tunnin kisa.

Siinä tämä vuosi pitkälti on.

467
Joo. eiks oo ;)
Aake varmaan antaa virallisen lausunnon jossain vaiheessa :)

468
Tulokset / Mitä saa palkinnoksi???
« : 25.11.02 - klo: 15.58 »
Harvemmin jaetaan lahjakortteja, ja jos niitä jaetaan niin ne ovat yleensä alan liikkeeseen.
Ja lahjakorttien arvo ei yleensä päätä huimaa sillä jonkun pitää maksaa ne lahjakortit...

469
Winqqu: 15e, ja saat uudet renkaat kaupanpäälle ;)

470
Yokomo =)
(Tosin Joentakanen kyllä ajaa Assolla)

471
Tulokset / Mitä saa palkinnoksi???
« : 24.11.02 - klo: 00.48 »
Aihe nyt ei välttämättä kisoihin kuulu, mutta kuitenkin.

Kisoista riippuen saa pisteitä/pokaalin sijoituksen mukaan.

Yleensä kansallisissa touring-kisoissa A-finaalin kaikki saa pytyn, B:n 1,2,3 ja muiden finaalien voittajat. Tämä kuitenkin on järjestäjästä kiinni.

Kerhokisoissa jaetaan keskimäärin mainetta ja kunniaa, ja kerhosta riippuen jaetaan myös pokaaleja.

Joskus jaetaan myös tavarapalkintoja, kuten esim. laukaalla joskus.

Rahaa ei saa antaa, lahjakortteja saa antaa.

Aloitin n.10v ikäisenä Tamiyan 4wd crossilla pihasudittelun.

472
Sähköautot / mitä seuraavaksi
« : 21.11.02 - klo: 18.33 »
Riippuu mitä luokkaa ajat, hiilikuiturunko ei suoraan vaikuta vauhtiin, eikä servokaan ihmeitä vakioluokan autolle tuo.

Toisaalta, hyvät akut, en väitä että kalleinta mitä saa, vaan esim. hyväkuntoiset 2400mAh akut auttaa, huollettu, hyväkuntoinen moottori, uudet hyvät hiilet ja olikeat välitykset, sinä avaimet onneen ;)

Tietenkin, jos auto kulkee suoralla samaa vauhtia kun muillakin, niin ajotaito lisää ratakierroksen nopeutta...
Kannattaa myös verrata omaa nopeutta muiden samantasoisten kuljettajien kanssa, jotka ajavat samaa luokkaa.

Missä päin ajelet?

473
Sähköautot / Kollektorin vaihtaminen
« : 20.11.02 - klo: 10.45 »
Ei sitä kollektoria kannata vaihtaa.

Saattaa se onnistua, mutta se riippuu rakenteesta. Joissain ankkureissa on erillinen kollektori, toisissa kollektorin runko on yhtä puuta muun rakenteen kanssa jolloin kollektorin vaihto käytännössä vaatii koko paletin purkaamisen tai uuden kuparipinnan liimaamista vanhan tilalle.

Jos jollain on hyviä keinoja niin minulla on about 10kpl ankkuria joista puuttuu kollektorista kuparit...

Monet RC-tarvikkeita myyvät liikkeet myyvät myös ankkureita.

474
Sähköautot / hihnan kiristys
« : 19.11.02 - klo: 18.35 »
Eipä näkynyt Kyoshon sivuilla mitään autoa joka vastaisi kuvausta, eikä ole mitään kokemuksia kyoshon tuotteista, mutta arvaan kuitenkin että sen auton pitäisi ainakin jotenkin rullata jos sille antaa vauhtia, ja moottori ei ole kiinni, eli moottori ei jarruta menoa. Varmasti rullaa huonommin kun oikeat kilpurit, mutta ei sen heti kädestä irrottua ainakaan pitäisi pysähtyä, tietenkin hiukan riippuen siitä millä voimalla sitä vauhtia antaa...

Kannattaa varmaan puhdistaa sitä autoa, ja varmistaa että kaikki liikkuu niin herkästi mitä nyt kyseisessä autossa voi liikkua, näin varmistat että auto toimii.

Tietenkin voit testata sitä noparia ottamalla moottorin irti autosta, ja koittamalla jos vaikka sitten toimis pakki. Jos ei, niin kytke vaikka 1:1 auton polttimo siihen nopariin, ja koita sitten. Jos polttimo syttyy myös pakilla niin nopari on ilmeisesti ehjä.

Moottoriinkin voi mennä pikkunen kivi joka sitten estää moottorin pyörimistä. Aika tuuria on kyllä jos se kivi asettuu niin että se lukitsee pakin mutta ei estä eteenpäin menemisen, mutta kaikki on mahdollista.

475
Sähköautot / hihnan kiristys
« : 18.11.02 - klo: 22.47 »
Rullaako auto taaksepäin jos kädellä työnnät?

Jos kerta TOURING autosta on kyse (kerta siinä on hihnat), niin on hyvin mahdollista että johonki väliin on mennyt jokin roska/kivi/muuta joka antaa systeemin pyöriä eteenpäin mutta ei taakse.

Hihnaautot ei välttämättä ole parhaimillaan lumessa...

476
Vapaa keskustelu / Turkulaiset herätys!!
« : 18.11.02 - klo: 10.10 »

477
Tulokset / Korin korkeus
« : 18.11.02 - klo: 01.50 »
Siis, eihän korin leikkaus mitenkään vaikuta siiven korkeuteen katon suhteen :?:  :?:
Ellet laske koria kattoa laskemalla.
Helman korkeutta yleensä leikataan, jolloin takakontti jossa siipi on, pysyy samalla korkeudella kattoon nähden.

Eikä edes andys stratuksen kanssa pitäisi olla ongelmia päästä 115mm korkeuteen, ja nyt uudella säännöllä ilmeisesti päästään käytännössä 110mm korkeuteen sillä tuskin 10mm maavaralla ajeta touring-luokissa :)

Eri asia sitten on miten saat aikaan 110mm matalan korin/auton. Jo 115mm tuotti tuskaa :wink:

Hyvä sinänsä, ei tarvitse miettiä korin korkeutta kun säätää autoa, eli ihan hyvä uudistus...

478
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 15.11.02 - klo: 10.18 »
Sääntökirja ei erottele Tj-10 ja TS-10 luokat millään muulla kun ikärajoituksella ja moottorin käämityksellä.

Ainakin minun mielestä, jotta ProStock olisi miellyttävä luokka, sitä tulisi ajaa VOIMASSAOLEVIEN TS-10 luokan sääntöjen mukaan, poislukien moottorisääntöä, eli käämikierroksia pitää olla vähintään 17.

Jos aletaan ajaa eri rengassäännöillä niin kukaan ei pysy kärryllä, ja taas joutuu ostaa isot määrät uusia renkaita ja insertejä, joita sitten käytetään pari kertaa, ja jää pakkiin pyörimään. Tuskin kukaan haluaa ajaa ralli-renkaalla matolla, ja varmaan kaikki ralli-kuskit ajaa jotain muutakin kilpaluokkaa.

Siis ProStock:
TS-10 paitsi moottorirajoitus 17 minimi.
Eli: Vapaa pääty, vapaat hiilet, kuulalaakeroitu. Vapaat välitykset, 1500g minimipaino, 6kennoa, 5min ajoaika (tai 6min, aivan sama) voimassaoleva rengassäntö (talvi 02/03 CS22/27/32...).
TS-10 Säännöt löytyy: http://www.akkry.fi

Eli käytännössä sama auto jolla lauantaina ajetaan Ts-10 tai Tj-10 luokassa menis SUORAAN ProStockiin, vain vaihtamalla moottoria.

Liukulaakereista ei ole kuin kiusaa, kiinteäpäätyinen tarkoittaa että virittelijät saa enemmän tehoa irti, hiilisääntöjä ei jaksa kukaan kuitenkaan valvoa ja lisää rengassotaa ei kaipaa kukaan.

479
Polttissäännöistä ainakin löytyi maininta:

"tuulilasin ja muitten ikkunoiden pitää olla läpinäkyvät."

Yleiset määräykset myös kertovat:

"Autoissa on oltava ikkunoita ja korin aukkoja lukuunottamatta läpinäkymätön ja joustava muovikori"

Näistä tulkitsen että kaikkien ikkunoiden on oltava läpinäkyvät.

En edelleenkään maalais/tummentais ikkunoita jos haluaisin olla varma että auto läpäisee katsastuksen.
Pitääkö helposta asiasta tehdä niin vaikea?

SÄÄNNÖT löytyy kaikkien katseltavaksi osoitteesta:
http://www.akkry.fi/Lajit/Pienois/pien1.htm

480
RChullu: Kaikki noi muut jutut vissiin pätee polttispuolella, paitsi mitä nyt autojen mitoissa yms. voi olla pieniä eroja, ja ajokavio on eri, koska ajetaan nousufinaaleja, ja polttiscrossissa vielä erillinen junnufinaali ennen alkueriä.

Sivuja: 1 ... 13 14 15 [16] 17