Asson one-way ei kestä, koska se on väärin tehty. Oikeaoppinen rakenne vaatii kannatinlaakerit molemmin puolin yksisuuntakytkintä.
Yksisuuntalaakeri ei siis ole laakeri vaan kytkin. Tämä tiedoksi niille joille asia on uusi.
Suosittelen, että kokeilette tehdä TapHaap:inkin sivuiltakin löytyvää muutosta one-way:hin. Varsinkin jos taskusta löytyy rikkinäinen yksilö.
Tässä vähän päivitystä ohjeeseen:
1. Poista kaikki laakerit pesästä: Ota sopivan mittainen (pitkä) M4/M3 pultti ja työnnä se läpi kaikista laakereista. Huom. Kanta alle 8 mm.
2. Etsi sellainen hylsy (tms. putki), jonka sisään sopii one-way:n runko. Hylsy tukeutuu olakkeeseen, johon normaalisti kiinnitetään hammasratas. Huomaa, että kohdan 1. pultti tulee olla niin pitkä, että se yltää ulos hylsystä.
3. Laita ruuvin hylsyn päähän korialuslevy (=iso prikka) ja sopiva mutteri. Prikka tukeutuu hylsyn reunaan kun kiristät mutteria.
Näin syntyi ”ulosvetäjä”.
Nyt vain kiristät mutteria tasaisesti ja laakerit lähtevät liikkeelle ja ”putoilevat” hylsyn sisään. Riippuen hylsysi pituudesta joudut välillä poistamaan irronneet laakerit hylsyn sisältä. Muutenhan ne litistyvät ja menevät rikki.
Kun tyhjä one-way:n runko on kädessäsi, kasaat sen seuraavanlaiseen järjestykseen:
3mm kannatinlaakeri
Yksisuuntakytkin
3mm kannatinlaakeri
3mm kannatinlaakeri
Yksisuuntakytkin
3mm kannatinlaakeri
Kytkimet saavat siis molemmille puolilleen kannatinlaakerit, jotka varmistavat ulostuloakselin oikean asennon.
Kytkimet liimataan paikoilleen laakerilukitteella, sitä saa laakerikaupoista ja ehkä autotarvikeliikkeistä. Lukite irtoaa lämmittämällä.
Kaikkien laakereiden väliin on syytä jättää noin 0,1…0,2 mm väli toisiinsa. Parasta on jos saat hankittua oikean paksuisia teräsaluslaattoja (simmilevyjä) joiden halkaisija on 8 mm ja paksuus 0,1 mm ja sisäreikä riittävän suuri akselille.
Tällainen rakenne on kestävä, olen ajanut omallani siitä asti kun ohjeen täällä keskustelussa joskus edellisen kerran ”julkaisin”. Ja siitä taitaa olla ainakin puolitoistavuotta.
Sopivia laakereita kannatinlaakereiksi löytyy ainakin Kyosholta ja laakeriliikkeistä.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tällaisiä kannatinlaakeriratkaisuja muilla käytössä ja minkälaiset ovat kokemukset?
Yokomo on valmistanut Asso:on ”HD” one-way:tä jo ainakin vuoden, joten se ei ole sinällään uusitieto. Tällainen isompia kytkimiä käyttävä Heavy Duty-one-way ei kuitenkaan ole periaatteessa järkevä vaihtoehto, koska se lisää pyörivää massaa. Kannatinlaakeri versiossahan pyörän pyöriessä vapaasti se tapahtuu kannatinlaakereiden varassa, joten myös ”HD”-versiot tarvitsevat kannatinlaakerit, jos halutaan oikea ratkaisu käyttöön.