Lukemisen ymmärtämistä kiitos.
***
Meinaa juotos jäädä väkisinkin kehnoksi jopa perus kolvia hieman paremmalla.
Siis kun kyseessä on paksu johto ja tukevat liittimet.
Perus biltemalla saa lähinnä sulatettua liittimen muovit ennenkuin itse juotos on kunnollinen.
En ymmärrä nyt luettua, voitko auttaa lukijaa ja tarkennatko hiukan?
Käsitän tämän läpän siten että "perus kolvia hieman parempi" tarkoittaa termostaatilla varustettua vehjettä jonka lämpötila alueen voi ja saa säätää käytetylle "tinalle" sopivaksi. Ilman termaria olevien kolvien lämpötila säädetään automaagisesti lämmön johtumisen, vastuslangan resistanssin muutoksen ja ulkolämpötilan vaikutuksesta, niiden kolvien lämpöhyötysuhde lähestyy sataa prosenttia. Jos juottimen kärjen lämpötila ei ole juotoksen aikana tiedossa niin säädettävyydellä on ainoastaan kokeellisesti perusteltava merkitys.
Peruskolvilla, tai juottimella kuten niitä toisinaan kutsutaan, ei ole yhtään mitään ongelmaa juottaa mitävaan rc-mittakaavan johdinta millävaan juotostinaksi kutsutulla lisäaineella, säätö tehdään ratin ja penkin välissä, herkällä kädellä kuten ennenkin. Jos kolvi sulattaa enemmän liittimen eristettä kuin tinaa niin vika löytyy vessan peilistä. Juottimien erot löytyvät kärjistä, joko juote tarttuu niihin tai ei. Hienonnäköiset juotosasemat ovat kivoja kaikkine nappuloineen mutta ihan samat asiat niihin pätevät - joko kärjen lämpötila on lisäaineen vaatimuksen mukainen tai sitten ei.
Nykytina on turhan laaja heitto koska niitä on edelleen kovin erilaisina seoksina tarjolla, sekä fluksilla että ilman. Keskimääräinen rautakaupan juoksutetäytteinen lisäaine uppoaa mainiosti "perus biltema kolvilla" burniggerin hienolankaiseen johtimeen ilman että edes hoke huomaa liitoksen resistanssissa mitään outoa, nykyjuotteen sulamislämpötila on vain parikymmentä astetta perinteistä korkeampi. Liittimien tinaaminen ei ole maagista salatiedettä, siihen kykenee pienellä harjoittelulla sekä peruskoululainen että onkologian lisensiaatti, jopa halpakaupan perusvehkeillä ja annoksella perehtymistä.
Harmittaa kun rc-skenessä paljon kokenut ja pidetty osaaja yleistää käsittelemäänsä aihetta ilman perusteluja, lainattu aihe on paljon monitahoisempi kuitattavaksi ohuella ja sisällöttömällä fewlinerillä. Outoa myös että RF:n linkkejä on tällä kertaa näin vähän, valikoimassa lienee puutteita.
Luen varmasti hetken kuluttua aiemmat viestit uudelleen ja yritän ymmärtää. Sorry OT mutta koen että asia on tärkeä. Jatkan mielelläni sopivammassa säikeessä.
-Rami