Juuri ylempänä valanhar (eli isä Valander) kertoi etteivät käyttäneet virityksiä.
Aika kärki jätkästä kuitenkin kyse
Tuskin mitenkään vaikeasti olisi saanut tietää millä välityksillä ajoivat, ihan vain kysymällä.
Ne erot kierrosajassa tulevat ylivoimaisesti suurimmaksi osaksi nimenomaan mutkissa.
Miksi siis tarvitsisi välittää ylipitkäksi saaden sillä auton kulkemaan ehkä kilometrin tai kaksi kovempaa kuin kaverilla, kun ensinnäkään siellä suoralla ei kuitenkaan ohi pääse.
Ja taas pidemmällä välityksellä auto ei kuitenkaan jaksa kiihtyä mutkasta ulos=menettää suoranopeutta.
Periaatteessa vois heittää formuloista pienen esimerkin viimekaudelta.
Vettel vei monzan kisan aika helposti.
Autolla joka kulki suorilla selkeästi hitaammin kuin nopeimmat.
Jos en väärin muista niin ero oli jopa 16 kilsaa tunnissa.
Oli herra Salokin kommentoimassa että tärkeintä onkin saada se maksimaalinen nopeus mahdollisimman nopeasti kelattua.
Ei hyödytä vaikka kaveri saisi sitten loppusuoralla huippunopeutensa takia kiinni, koska ensinnäkin tullaan mutkaan kovempaa, jolloin joudutaan siis aloittamaan jarrutus aikaisemmin... Ja taas mutkasta ei päästä niin nopeasti kiihdyttämään jolloin kaveri katoaa kiihdytyksissä jälleen saavuttamattomiin.
Ja huom... kyseessä oli rata missä mennään kaasu pohjassa loikottaen todella pitkiä matkoja.
Ei toki täysin vastaa minkään stanu turistin juttuja, mutta hommassa on silti pointtinsa.
Oli mistä tahansa kilvanajosta kyse niin tärkeintä ei ole tulla mutkaan kovaa, vaan lähteä mutkasta ulos mahdollisimman kovaa.
Pointtini siis... Oli välitys sitten jollain tavoin rajattu, tai ei niin edelleen aivan samat naamat kiikkuu siellä kärjessä ja erot ovat seuraaviin ihan yhtä isot.
Homma johtuu alustan säädöistä ja käsistä ohjaimen takana. (unohtamatta tietenkään että hermojen pitää olla kohtalaisen rautaiset ettei niitä virheitä tule kun nuollaan mollia ja reunavalleja)
Tulipa vielä sekin mieleen että kuusaallahan viimevuonna otettiin tutkalla autojen huippunopeuksia...
Prostockin suurin suoranopeus oli autossa joka oli välitykseltään ja alustan suoranopeuteen liittyviltä asioiltaan täysin identtinen minun autoni kanssa...
Muistan kuinka eräs kauppias hehkutti osiollaan mikä akku kyseisessä autossa oli.
Hmmm... Mutta tänävuonna akuilla ei sitten olekaan merkitystä nopeuteen.
Sama välitys autoihin ja varmasti haetaan niillä akuilla sitten se viimeinen potku... Ja sehän toki tulee halvemmaksi kuin muutaman pinionin hommaaminen