Kirjoittaja Aihe: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA  (Luettu 5078 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Moi,

Mulla on autona tuommonen Kyosho Fazer Kobra:
http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.30930&familj=FazOffRoad&BildLopNr=01

Ostin muutama päivä sitten siihen uuden Orionin motin + noparin:
http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=07.66027&BildLopNr=01

Setti on yhteensopiva tuohon autoon, eli sinällään mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Tämän varmisti vielä myyjä sekä Kyoshon sivut. Moottoria vaihtaessa olen ottanut vanhasta moottorista sen minkä lie kiinnikelaatan ja sen pienen rattaan (=pinjoni? vähän noviisina vielä termit hukassa) ja laittanut uuteen. Ne sopii uuteen moottoriin täydellisesti, eli kiinnikereijät yms. moottorin koko näyttäisi olevan ihan vastaavanlainen. Se menee paikoilleenkin hyvin, mutta sitten ongelmaksi muodostuu se, että se ei vain mitenkään meinaa pyörittää isoa ratasta kunnolla, vaan rutisee ja kardaanikin tuntuu heiluvan kummallisesti.

En käsitä millään mistä voi olla kyse, kun moottorit näyttävät lähes identtisiltä ulkoisesti. Tuota on vähän vaikea edes selittää, mutta uuden moottorin kanssa esim. kiihdyttäessä rutisee auto vain vähän aikaa ja sitten lähtee ja vauhdilla. Myös pakittaessa auto vaan tärisee eikä liiku taaksepäin juuri yhtään. Paljoa enempää en uskaltanut edes testata, kun sen verran huonolta kuulosti.

Moottori pyörii hyvin kun sen ottaa käteen. Ääntä ei myöskään tule vain kaasuttaessa, vaan se rutisee myös silloin, jos autoa vain työntää lattialla, jolloin renkaat pyörittävät moottoria. Ulkoisesti kaikki näyttää sopivalta ja moottori menee hyvin paikoilleen, mutta rutina käy, iso ratas ei meinaa pyöriä ja kardaanikin heiluu. Olen myöskin ottanut sen x kertaa irti ja laittanut takas, sekä testannut vanhan moottorin kanssa, niin sen kanssa ei mitään rutinaa tule.

Kummallista!

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #1 : 02.06.11 - klo: 17.32 »
Ensimmäisenä nyt tulee rattaiden välys. Eli onko pinjonin ja spurrin välissä pieni välys?
Toki tällä nyt ole mitään tekemistä taas kardaanin heilumisen kanssa, mutta rutinaa voipi aiheuttaa jos välys on väärä.

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #2 : 02.06.11 - klo: 18.06 »
Ensimmäisenä nyt tulee rattaiden välys. Eli onko pinjonin ja spurrin välissä pieni välys?
Toki tällä nyt ole mitään tekemistä taas kardaanin heilumisen kanssa, mutta rutinaa voipi aiheuttaa jos välys on väärä.

Se kyllä menee aika jämäkästi siihen, eli mitään löysää ei pitäisi olla. Erikoista on myös se, että otin moottorin ihan käteen ja pidin sitä kädellä eri kohdassa spurria ja työntelin autoa, niin silti rutis. Toki ton moottorin pyöriminen on hiukan jämäkämpää, jolloin vastusta tuntuis olevan vähän isompi. Sen ei pitäis kyllä mun logiikan mukaan vaikuttaa kuitenkaan silloin, kun moottori pyörittää sitä.

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #3 : 02.06.11 - klo: 19.24 »
Kyllä se saattaapi johtua jostain välistyksestä, koitin vähän uudestaan ja sain rullaamaan sen ihan järkevästi. Kuitenkin tolla laatalla, joka tohon moottoriin tulee kiinni, niin mitään säätövaraa ei oikeastaan ole. Meneekö se sitten liian tiukalle vai mitähän, mutta siinä asennossa johon se painamalla menee, niin on jotain eroa ilmeisesti siihen vanhaan moottoriin, vaikka ne on fyysisesti ihan samankokosia.

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #4 : 02.06.11 - klo: 19.28 »
Manuaalissa (http://www.kyosho.fi/%28F%28Ro6Fc9te9AEG2zUJDFNhERsFMeGGZ_W9wrDGc7rcSsBpq1Zn5Qu6-IZZ8_BZ0Ph2s7_p-ZrUXbhpHlTJtFKESZEtFOb0oz2--7aDA2a2ME81%29%29/pdf/07.66025-27,30_Experience_2_Combo_manual.pdf) sanotaan, että:

"Before installing the pinion, make sure that the
final gear ratio is suitable for your new Experience
motor. You might need to change the pinion
and/or gear which is currently fitted to your car."

Voiskohan se nyt sitten kuitenkin olla niin, että tuo moottori vaatii jonkun toisen pinjonin, eli ei tuota joka autossa on vakiona? Mistähän nyt tietää sitten, että mikä olisi oikea?

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #5 : 02.06.11 - klo: 20.52 »
Mielestäni tuolla viitataan, että välitys on oikeallainen, kun vaihtaa tehokkaampaan mottiin. Onko sillä motilla siis ainoastaan yksi tietty asento mihin se ruuvataan? Eikö sitä voi lainkaan säätää? Kuullostaa vähän erikoiselta. Sikäli vähän paha itse, kun en ole luonnossa koskaan kyseistä autoa nähnyt, mutta monen monta kössiä kyllä omistanut ja aina niissä on säätövaraa ollut motin suhteen, eihän sitä välystä nyt muuten voi oikein säätää.

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #6 : 02.06.11 - klo: 21.43 »
Tässä on räjäytyskuva:
http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/pureten_fazer/pdf/30930T1_EP_Fazer_KOBRA_ex.pdf

Sivulla neljä on kuva tuosta alkuperäisestä moottorista. Olen ottanut noi kaikki osat irti, koska uudessa moottorissa ei ollut noita lainkaan. Ne istu juuri niin kuin pitikin siihen uuteen moottoriin. Toi missä on numero 141 on joku semmonen lukko, joka menee tuolla semmoseen koloon ja moottori pysyy siinä jämptisti. Tuota palikkaa ei mun mielestä edes voinu juurikaan siirtää muualle. Sehän siinä onkin, että se naksahtaa sinne just eikä melkein ja pinjoni ja spurri on silmämääräsesti juuri niin kuin pitääkin. En ole koittanut ottaa sitä lukkoa pois, mutta tuntuis aika oudolta, että se pitäis ottaa. Toisekseen sillä lienee kuitenkin joku merkitys, että varmasti pysyy timminä (vaikka toki se kiristetään koko motti kiinni erikseen).

Se tässä on vielä erikoisempaa, kun oli se sitten vanhassa tai uudessa moottorissa kiinni, siis noi levyt, niin ne näyttää ihan samalta. En myöskään ymmärrä miksi pinjoni pitäis olla eri kokoinen, kun se istuu niin hyvin sinne ja myyjäkin olis ehkä osannut siitä sanoa.

Ehkä mä vielä koitan, jos mä saan sen lukon siitä pois ja saan käänneltyä sitä mottia vähän eri asentoon.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #7 : 02.06.11 - klo: 22.13 »
Näyttääpäs mielenkiintoselta ratkaisulta. En oikein ymmärrä miksi tuollaiseen ollaan päädytty. Tokihan jos ihan saman kokoisen motin vaihtaa niin eihän siinä silloin luulisi ongelmaakaan olevan. Selvästi kuitenkin se rahina tuntuu tulevan pinjonin ja spurrin välistä. Tuokin, että auto ei reagoisi heti kaasuun mielestäni viittaa, että välys olisi liian tiukka jolloin vasta kovalla kaasulla auto lähtee liikkeelle.

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #8 : 02.06.11 - klo: 22.55 »
No joo, kieltämättä aika erikoinen. Tein kuitenkin nyt niin, että otin sen lukitustapin pois, jotta pystyin pyörittettelemään moottoria miten päin vaan. Ehkä se meni hiukan eri asentoon, koska ainakin työntämällä auto ei enää samalla tavalla rutissu. Ne oli aika väljästi se pinjoni ja spurri mielestäni (ellei kiristys sitten tiukentanu niitä), mutta sama homma jatkuu.

Otin molemmista moteista kuvan ja otin tossa pätkän videota siitä rutinasta. Kuten itsekin sanoit, että heti kun tulee kova kaasu niin auto lähtee liikkeelle, kuten tässäkin. Kävin myös tossa pihalla testaamassa, niin pakittaminen ei toiminu oikeastaan lainkaan vaan auto vaan täris ja samoin kun ajo eteenpäin, niin alko ottamaan vauhtia vasta kun kaasua oli enemmän ja sitten kyllä lähtikin ja kovaa (mukava ero tehdasmoottoriin!).

Laitoin tohon samaan videopätkään ne kuvat molemmista moteista:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VpbzG2KKpwA[/youtube]

Kai mä yritän vieläkin löysentää sitä, mutta ei se mielestäni kovin tiukalla ollut.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #9 : 02.06.11 - klo: 23.12 »
Mites nyt sitten, kun tuon uuden motin pistit kunnolla kiinni, niin kun työnnät autoa eteenpäin rutiseeko/hankaako vastaan vai rullaako se kevyesti? Onkos muuten tuo sun mottis minkä nyt siihen pistit niin uusi vai käytetty?

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #10 : 02.06.11 - klo: 23.24 »
No nyt on koko kiristys irti ja oon vapaasti pyöritelly kaikkiin mahdollisiin asentoihin, niin että se on ihan löysällä tai ihan kireellä sekä puolivälissä ja rutisee vaan kokoajan.

Mun mielestä se rullaa nyt vähän paremmin, kun säädin sitä moottoria vähän eri asentoon. Kovin paljoa löysemmälle sitä ei voi edes pistää tai ei osu kiinni lainkaan. Kyllä se silti ehkä vähän rutisee, mut rullaa kuitenki suht kevyesti. Aikasemmin tuntu että kardaaniki vähän heilu, mutta ei enää kun on eri asennossa. Silti periaatteessa sen pitäis siinä lukitusasennossa olla ihan samassa asennossa kuin alkuperäinen, koska mä en ainakaan huomaa noissa mitään kokoeroa.

Toi motti on ostettu ihan uutena viime viikolla, tai toi setti missä on myös toi isompi ESC.

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #11 : 02.06.11 - klo: 23.40 »
Kävin tutkailemassa Kyoshon suomen sekavia sivuja ja ainoa mitä löyty tuon Orion Experience 2 "Tekniset ohjeet" kohdasta oli seuraava:
När du monterar detta system, montera då en pinion som är 2-3 taggar mindre än den som var original i din ReadySet-modell!

Eli siitä voi huonompiki ruotsinkielen taitaja todeta, että siinä käsketään laittamaan 2-3 hammasratasta pienempi pinjoni, kuin mitä alkuperäisessä on. Lieneeköhän toi nyt se syy koko hommaan.

Kyosho.fi sivuja kun selaa, niin siellä tuntuu olevan lähes joka sivulla osa ruotsiksi :)


Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Fazer
« Vastaus #12 : 03.06.11 - klo: 00.25 »
Se on sensoriton moottori niin liian pitkä välitys aiheuttaa rutinaa liikkeen sijaan. Vaihda pienempää pinjonia, eiköhän se ratkaise asian.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #13 : 04.06.11 - klo: 12.34 »
koska ainakin työntämällä auto ei enää samalla tavalla rutissu.


siis jos se rutisee autoa työntäessäkin niin kyllä se moottori on jo paketista kaput (=rikki)

pöö

Poissa pthim

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #14 : 04.06.11 - klo: 21.53 »
koska ainakin työntämällä auto ei enää samalla tavalla rutissu.


siis jos se rutisee autoa työntäessäkin niin kyllä se moottori on jo paketista kaput (=rikki)

Mä luulen että se oli myös jotenkin vähän liian tiukalla, eli siinä oli vastusta ja sen takia se vähän rutis. Sain hiukka säädettyä ja rutinaa ei enää tullu. Moottori pyörii kuitenkin kädessä hyvin ja samoin myös, jos auton saa liikkeelle niin sitten se kyllä kulkee hyvin.

Vien varmaan tuon maanantaina Kärkkäiselle kun myyjä lupas jollain ohjelmoida sitä (en tiedä niistä vermeistä vielä mitään) ja katsoa, josko sais vaan säädettyä sitä noparia. Tosin oikea vaihtoehto olisi vaihtaa pienempään pinjoniin, koska löysin tuohon moottoriin liittyen valmistajalta kehotuksenkin, että jos vaihtaa tuon moottorin tohon RTR settiin, niin 2-3 hammasratasta pienempi pinjonikin pitäis laitella.

Poissa junnu146

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Fazer Kobra + Orion Experience 2 Combo ONGELMA
« Vastaus #15 : 09.02.12 - klo: 20.28 »
itselläni sama auto mutta eri combo. eli tämä:http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=07.66083&BildLopNr=01 jostain luin että sen pitäisi toimia vakio välityssuhteella, mutta ilmeisesti pitää munki tuota pinjonia vaihtaa pienempään?? :cheesy: