RC10.FI
Yleiset => Bensa-autot => Aiheen aloitti: eerosnat - 14.01.13 - klo: 16.04
-
olisiko kellään kokemusta rinnekoneen rakentamisesta? olisin itse tekemässä ja moottorina olisi honda cr25 nelitahtinen pienmoottori. en ole löytänyt tasauspyörästöä mistään kun tarkoituksena olisi ohjaus toteuttaa jarruttamalla.
-
joten auttakaa joku!!!!!!!!
-
kahteen kertaan ilmootuksenkin nakkasit, aika hätä tuntuu olevan :shocked:
-
Jep, yksi aihe täytyy rinnekoneelle riittää. Katsele bensa autojen tasauspyörästöä, ne pitäisi kestää.
-
Laitappa hiukan enempi tietoa minkälainen laitos on kyseessä, eli osaa hiukan hahmottaa mikä vois olla hyvä vaihtoehto. Kuva projektista olisi paras :wink:
-
Moro. Ideoita/inspiraatiota voit saada, googlaamalla. Voin hakusanat antaa, "RC Pistenbully", tai, voit vaihtoehtoisesti lukea minun projektin, FG Teloilla, jossa muunnan bensa auton telahärveliksi.
Tasauspyörästö, noin isolle koneelle, kannattaa jostain laakeri liikkeestä hankkia. Usein nuo myyvät myös voimansiirto osia.
Jos tuommoinen on liian kallis, niin revi jostain ajettavasta ruohonleikkurista tjsp.
-
Ööh, siis onko tuo moottoripyörän moottori? :shocked:
Vai 25cc Hondan nelari?
-
Siltä vaikuttaa.
Mitä nyt Onnisen kataloogista kattelin, 4:2.1 tasauspyörästö-alennusvaihde paketti maksaa sousitushinnaltaan 479e. Akselin kitkaliitin, 45mm akselille, päistä tulee 40mm akselit.
Koneistettu kuori, Suojaamattomat laakerit (stefat välissä, thety matalille nopeuksille, kuten rinnekoneet ovat), työstetyt rattaat. Italiassa valmistettu.
Löytyy varmaan muiltakin, ainakin tuolla SKF kuvastossakin ollut, tosin mulla on 13v wanha katalooki sinne.
-
Käys katseleen romufirmoilta oisko niillä sopivia kulmavaihteita hyllyssä...ainakin kestää ja hinta huokea..
-
päältä ajettavan leikkurin taka-akseli ja moottori. niin saa valittua pakin ja eteenpäin menon. tuulilasin pyyhkiän moottorilla saa kiristetty remmin että saa vedon ja vaihdettua vaihteen eteen tai pakin. taka akselissa on myös tasaus pyörästö eli laittaa vaan jarrun kummalleki renkaalle niin saa hoidettua käännön. 25cc nelitahissa ei vaan voima riitä jossei sitten tee jotain erittäin kevyt rakenteista että voi käyttää 1:5 bensa auton osia.
Kai tuosta selvää saa.... :laugh:
PB 300 Polar (4) (http://www.youtube.com/watch?v=wBFTF1BJFIo#)
http://members.upc.nl/i.cerjak/Downloads.htm (http://members.upc.nl/i.cerjak/Downloads.htm)
nii....täsä on vielä yks vaihtoehto. kaikista löytyy vielä CAD kuvat jos rupeaa itse tekeen tuollasen voiman siirron.
-
25cc nelitahissa ei vaan voima riitä jossei sitten tee jotain erittäin kevyt rakenteista
Rinnekoneethan ei kulje kovaa, eli skaalavauhti olisi varmaan about 10km/h (50kmh, skaala 1:5). Lisää painoa, ja alennusvaihdetta vaan. Paino pidon, ja skaalautumisen takia.
-
Mittakaavanopeuden laskeminen:
Mittakaavanopeus= esikuvan nopeus jaettuna mittakaavan neliöjuurella
Eli jos oikea rinnekone kulkee 50km/h, niin 1:5 mittakaavan rinnekoneen pitäisi kulkea noin 23km/h.
Tuntuu vähän järjenvastaiselta, mutta niin se menee.
-
Mittakaavanopeuden laskeminen:
Mittakaavanopeus= esikuvan nopeus jaettuna mittakaavan neliöjuurella
Eli jos oikea rinnekone kulkee 50km/h, niin 1:5 mittakaavan rinnekoneen pitäisi kulkea noin 23km/h.
Tuntuu vähän järjenvastaiselta, mutta niin se menee.
Tuo menikin jo yli tietämykseni, kiitän ja kumarran. Aina oppii uutta.