Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - m.e.

Sivuja: 1 ... 22 23 24 [25] 26 27
721
Yleinen keskustelu / Jyväskylän harrastajat
« : 30.08.05 - klo: 20.18 »
!! Kortepohjan sali on suljettuna joulun ajan. RC-kerho jatkuu loppiaisena 6.1. normaaliin tapaan. Rauhallista joulua ja vauhdikasta uutta vuotta !!

Ensi perjantaista (2.9.) alkaen Kortepohjan kirkolla (Isännäntie 4) mattokauden harjoitusvuorot seuraavasti:

Perjantaisin klo 17.15 - 21.15
Lauantaisin klo 9.00 - 13.00

Radalle ovat tervetulleita kaikki sähkökäyttöiset krossi-, mattorata- ja touringautot. Mikäli omaa autoa ei löydy, niin paikalla on mahdollisuus testata kerhon (Jyv Srk) kalustoa. Radalla tulee olemaan siirrettäviä hyppyreitä, jotka eivät häiritse rata-autoilla ajamista. Paikalla on saatavissa sähkövirtaa lataamista yms. varten.

Varikkotiloissa on kuljettajia ja mekaanikkoja varten olemassa TV, biljardipöytä sekä tietenkin kahvinkeitin.

Kisaviikonloppuina kerhoa ei välttämättä järjestetä. Voit varmistaa kerhoajat seuraavilta henkilöiltä:

Seppo Taurén (014 - 636 465)
Matti Eskelinen (040 572 6257)
Harri Nyman (044 304 6951)

722
Vapaa keskustelu / Helsingin kaunokainen
« : 16.08.05 - klo: 19.24 »
tässäpä nyt lähikuva (toinen alhaalta) siitä Helsingissä mukana olleesta välinevaunusta:

http://www.medasec.com/do?action=albumpics&id=15

723
Vapaa keskustelu / re
« : 11.08.05 - klo: 22.18 »
välineet pitää palauttaa kisoissa käytännössä jokaisen heiton jälkeen, joten mitään hyötyä monista kuljetuspaikoista ei ole. jos esim. seuraava heittäjä haluaa heittää samalla välineellä kuin edellinenkin, niin hänen pitää saada heittää sillä. siis tuo Ateenassa käytössä ollut "ysipaikkainen" ei ole käytännöllinen. lisäksi se on aivan turhan hidas laite.

e-maxxilla keihään palauttamiseen (n. 75m) meni aikaa alle 15 sek, joten vauhtia autossa pitää olla... e-maxxeilla ajettiin myös mm. Munchenissä 2002.

724
Vapaa keskustelu / keihäsautot
« : 11.08.05 - klo: 20.01 »
joo, nuo Helsingissä käytössä olevat on tosiaan Nordicin valmistamia. tänä kesänä olemme itsekin olleet (Sebastian Trzaskan kanssa) kuskaamassa keihäitä ja kiekkoja mm. Keihäskarnevaaleilla ja moniotteluiden Eurooppaliigan kisoissa. ensi kesänä on vuorossa mm. Kalevan kisat.

ihan hauskaa puuhaa tuo on, jos keli pysyy kuivana... menopeleinä meillä on ollut E-Maxxit. tässäpä linkissä muutama kuva niistä kinkereistä:

http://www.medasec.com/do?action=albumpics&id=15

725
Tulokset / rataprofiili
« : 13.04.05 - klo: 16.42 »
Rata-alue 30 * 18m
leveys 2 - 3m
kiertosuunta vastapäivään


726
Tulokset / Keskisuomalainen 8.4.2005
« : 08.04.05 - klo: 16.17 »



727
Sähköautot / hiilet
« : 18.01.05 - klo: 16.49 »
ensimmäisessä erässä, jonka saimme tehtaalta, oli todellakin ajoitetut hiilet, kuten jenkkistanuissa on useimmiten. tämä tarkoittaa siis sitä, että hiilen toisesta reunasta on viilattu n. 1mm verran hiiliainesta pois. hiilet ovat täysin lailliset, jos hiiltä kaventaa toisestakin reunasta saman verran. tällöin hiilestä tulee symmetrinen, eikä siinä ole ajoitusta. tämä käsittely vähentää hieman moottorin huippukierroksia, mutta tuo koneelle lisää alapään vääntöä.

toisessa moottorierässä, jonka saimme, on meidän toivomuksesta mukana täyshiilet, eli niissä ei ole ajoitusta. näin on myös jatkossa Putnamin koneiden suhteen.

m.e. / medasec

728
Sähköautot / Mi2 setup
« : 12.01.05 - klo: 18.04 »
Keski-Suomen treeneissä (sama matto kuin Kuusankoskella) toimii ihan kivasti seuraava setup:

Front Suspension;

Shock Position; 2       On Wishbone; 1-2
Toe In; 0 deg.       Inboard toe out; N
Castor; 2 deg.      Lower Wishbone; Middle
Camber; 1.0 deg.      Upper wishbone; in and high
Ride Height; 4,5 mm.      Kick up; 0mm  
Anti-dive;  0mm       Shock Oil; 45
Shock Length; 57mm      Shock Piston; 3      
Droop; 9mm      Spring; sch. red 20lbs      
Anti Roll Bar; Y 1,5mm
Centre Track Rod Length; vakio +2mm      

Rear Suspension;

Anti Roll Bar; Y 1,2mmRear Suspension;
Shock Position; 3       On Wishbone; 3
Toe In; 2,5 deg.       Lower Wishbone; Middle
Upper wishbone; in and high
Ride Height; 5 mm.      Anti/Pro squat;  -
Shock Oil; 45      Shock Length; 58mm
Shock Piston; 3      Droop; 10
Spring; sch. blue 15 lbs   Hub carr. pos; outer one

Koriksi joko Stratus tai Alfa 2.0

Eli tällä lähdetään myös Kuusankosken matolle.

729
Tulokset / re
« : 22.12.04 - klo: 22.54 »
kyselen vaan järjestäjien kannan seuraavaan asiaan (jos sääntökirja ei anna yksiselitteistä vastausta):

"Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan eli luokasta TS-10 ei saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10 ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti."

onko mahdollista ajaa ensimmäisessä kilpailussa sekä TSP-10 ja TSS-10 -luokkia yhden kuljettajan voimin? ja jatkossa sitten vain "ylempää" luokkaa eli TSS-10:ä, koska TSS-luokan kuskihan ei enää saa ajaa TSP-kisoja ensimmäisen kisan jälkeen. kun tuloksen julkistetaan, kisahan on virallisesti ohi, eikö niin? eli koskeeko tuo sääntö kilpailujen välisiä aikoja vai kuinka säännöt on tulkittava?

730
Jyväskylän kaupunkiseurakunnan salivuorot 2004-2005

Toistaiseksi ajelemme touring-autoilla Tikkakoskella kiinteällä radalla kirjastorakennuksen yläkerrassa (Kirkkokatu 11). Ajopäivät ovat lauantai (klo 12.00 - 18.00) ja sunnuntai (klo 12.00 - 18.00). Radalla on ajajia myös tiistai- ja torstai-iltaisin klo 18.00 jälkeen.

Crossiautojen mattotreenit Kortepohjan kirkon liikuntasalissa (Isännäntie 4) lauantaisin klo 9.00 - 13.00. Radalla on hyppyreitä ja treenivuorolla voi ajella 1/10 autoilla, monstereilla jne. Kerhoa ei järjestetä joka viikolla, joten ota yhteyttä Harri Nymaniin (044 304 6951), jos olet tulossa paikan päälle.

Ajovuorot ovat maksuttomia, joten tervetuloa ajamaan. Kerhotiloista löytyy myös biljardipöytä, TV sekä kahvinkeitin, joten jos autossa ei ole säätämistä, niin ajan saa hyvin kulumaan... =)

Yhteyshenkilöinä toimivat Seppo Taurén (050 549 7030), Jarno Siltanen (040 777 6459), Matti Eskelinen (040 572 6257) ja Harri Nyman (044 304 6951).

731
Sähköautot / re
« : 23.06.04 - klo: 10.31 »
joo, nelivetoinen tamiyan top force on kyseessä. auto tuli markkinoille muistaakseni 1990 tai 1991 ja sillä on oltu em-kahinoissa 1992 kärkisijoilla... itsekin ajelin tuollaisella ajokilla 1992. =)

runkomateriaali oli vakiona mustaa lasikuitua, viripalikkana sai hiilikuiturunkoa, titaanikardaania jne.

iskarit saattavat olla paksurunkoisemmat kuin muilla merkeillä, joten epäilen, että jousien vaihto (muilta merkeiltä) ei tule kysymykseen. maahantuja taitaa edelleen olla Nypa Ky, joten sieltä kannattaa ensin kysellä varaosia.

732
Tulokset / re
« : 22.06.04 - klo: 15.49 »
tämä on juuri lapsellista vääntämistä, se on totta, hyvä VesaK. mutta niin kauan, kuin esität itse olevasi täysin syytön kaikkiin esitettyihin syytteisiin ja kerrot koko totuuden suurelle yleisölle, tunnen velvollisuudekseni (tai joku muu saattaa tuntea) kertoa esimerkiksi kyseisestä puhelinkeskustelusta, jonka kävimme.

se on vain yksi puhelinkeskustelu, mutta väittämäsi mukaan "Soitin 14.4.04 noin tunnin sisällä neljä puhelua: kilpailun johtajalle, kahdelle erälistojen laatijoista, ja kilpailun valvojalle. Puhelut eivät olleet tulikivenkatkuisia, eivät jatkuneet koko kisaviikkoa, en ole soittanut yhtäkään puhelua laukaalaisille tai lähiseurojen harrastajille, eivätkä keskustelukumppanini olleet uhreja (ainakaan minusta johtuvista syistä  ). Olen tarjoutunut antamaan puhelinliittymäni puhelutiedot asian todentamiseksi, mutta tarjoukseni ei jostakin syystä ole kelvannut. " et siis ole keskustellut minunkaan kanssani. tämä on vain pieni yksityiskohta, mutta kun esität itse vain ja ainoastaan koko totuuden, niin en voi olla sanomatta pientä osatotuutta, joka on varmasti olemassa. eli siis, että olet keskustellut myös muiden lähiseurojen harrastajien kanssa. ihan vain siksi, että tämän keskustelun sivusta seuraajat eivät saisi yksipuolista kuvaa sinun kohtalostasi.

"Piditkö keskustelua todella "tulikivenkatkuisena puhelinhyökkäyksenä, jotka jatkuivat koko kisaviikon"? Sinuako sillä onkin tarkoitettu? Ole hyvä, ja vastaa rehellisesti."

vastaan hyvinkin rehellisesti, kuten olen pyrkinyt tähänkin saakka tekemään; minä en ole tästä asiasta raportoinut kenellekään, enkä ole edes aikonut missään vaiheessa. voin myös sanoa sinulle, että en voi ottaa kantaa asioihin, joista en tiedä, mutta olen vain kertonut omat kokemukseni liittyen tähän asiaan. rangaistuspäätöksestäsi ei minulla ole muuta tietoa kuin se, mitä olen sinun kertomana lukenut. ja toisaalta, en myös tarvitse muuta tietoa. en ole itse osallisena tässä asiassa, en syyttäjän enkä syytetyn penkillä.

ja toivon, että jos tätä keskustelua jatketaan netissä, niin parasta tietenkin on, että koko totuus tulee esille. tai ehkä se on jo tullut rangaistusta annettaessa, siihen en voi ottaa kantaa.

733
Tulokset / re
« : 22.06.04 - klo: 10.14 »
niin, minun puhelimeeni (medasec) oli soitettu, mutta koska en ehtinyt itse vastata, soitin ko. numeroon (sinun numeroosi) hetken päästä. kysyit ensin jarnon numeroa, jonka lupasin sinulle lähettää ja lähetinkin. eli tässä oli asia, jonka takia soitit medasecin puhelimeen, eikö totta?

sitten aloit itse keskustelemaan erälistoista minun kanssani (täysin ulkopuolinen). opastit minua isällisesti, että minun olisi pitänyt reagoida erälistoihin sekä kysyit syyllistäen, että voinko katsoa ari salmista suoraan silmiin ja todeta itse edelleen ajavani oikeassa erässä. kysyit myös erälistoista, josko ne on mielestäni tehty oikeudenmukaisesti jne. siis sinä olit keskustelun aloittaja ja keskustelun edelleen viejä, en minä. minä vain vastailin sinun kysymyksiisi erälistoista, edelleen siis ulkopuolisena henkilönä. muistan hyvin, kuinka minulla lähestulkoon alkoi itsellänikin "keittää" se keskustelu listoista, joihin minä en ollut millään tavalla vaikuttanut enkä halunnut vaikuttaa. eikä minun edes tarvitse erälistoja perustella toisille kilpailijoille/huoltajille. nimetyt asiantuntijat tehköön tehtävänsä.

jos näet, että tässä minä olen ollut se aktiivinen osapuoli, joka on halunnut keskustella erälistoista, niin mietipä uudelleen.

ja tuo sinun kysymyksesi "Oletko muuten satumalta katsonut gallupia erälistojen laatimisen periatteista? Myös se on erittäin hyvä vastaus mailiisi. Mitä mieltä siitä?" ei liity minun maileihini kovinkaan keskeisesti. erälistat oli tehty sääntöjen mukaisesti ja mielestäni oikeudenmukaisesti kilpailijoiden vauhdit huomioiden.

on toinen asia, mitä mieltä olen erälistojen laatimisesta tai säännöistä, jotka koskevat erälistojen laatimista. henk. koht. maileissa annoin sinulle vain oman mielipiteeni ja perusteluni mielipiteilleni ko. erälistoista. vellit ja puurot pysyköön omissa kupeissaan...

734
Tulokset / re
« : 21.06.04 - klo: 23.13 »
en ole halunnut ottaa asiaan kantaa, koska en koe olevani juuri millään tavalla osallisena tähän asiaan, siis rangaistuksesta keskustelemaan enkä erälistojen tekemiseen. siis vaikka olen ns. kotikylän poikia, joilla on erivapauksia/-oikeuksia joidenkin kirjoittajien mielestä... ja tiedoksi, että en ole käynyt minäkään äänestämässä asiasta, oliko VesaK:lle langetettu rangaistus oikea, enkä aio ottaa kantaa asiaan. se kuuluu mielestäni vain asianosaisille.

VesaK hyvä, aina itse haluat suoraselkäisyyttä ja vastauksia sekä perusteluita. ennen kisoja soittelit minullekin laukaan erälistoista, vaikka olet kivenkovaan väittänyt, että et ole kellekään ulkopuoliselle asiasta soitellut. siis muistat varmaan tämän. ja mielestäni olin täysin ulkopuolinen (tai, asunhan 100 km säteellä laukaasta) toiseksi, et vastannut viimeiseen sähköpostiini, jossa annoin oman näkemykseni asiasta, kuinka siis minun henkilökohtaisen näkemykseni mukaan erälistat oli laukaaseen tehty. seuraavassa koko sähköposti, jonka kirjoitin sinulle (siis johon en saanut kommenttia enkä vastausta. tosin enhän niitä ole pyytänytkään...)

tiedoksi, että kirjoitin sähköpostin 19.4., siis laukaan kisojen jälkeen. ja en tarvitse tähän vastausta sinulta VesaK, koska et sitä aiemminkaan ole minulle kirjoittanut. jos asiasta halutaan keskustella jollain tasolla lisää, niin sähköpostini voi toimia jonkinlaisena keskustelun lisävirikkeenä. ja itse en aio ottaa tästä asiasta lisätaakkaa, johon minun pitää olla osallisena millään távalla.

"moi!

kun katselin nyt jälikäteen noita listoja, niin tj-luokassa on tosiaan
selvästikin kolme kuljettajaa sijoitettu vääriin eriin. janne pikaloff on saanut paikan liian kovasta erästä, kalle mäki pari erää liian "hitaasta" erästä, samoin harri lukkari. lauri hautanen ajoi ensimmäisen kisansa, joten hänen vauhtiaan ei ole erälistojen laatijat voineet etukäteen aavistella, vaan he sijoittivat hänet viimeiseen erään.

ts-luokan puolella voidaan jälkikäteen sanoa, että mielosen joni oli liian nopeassa erässä, mutta treenivauhti jonilla oli koko ajan 27 kierroksen luokkaa kovin vaivattomasti. lisääntynyt pito toi mukanaan ongelmia kisapäivänä ja joni ei pystynyt rutiinisuoritukseen. osaltaan tämän voi laittaa varmastikin
kokemattomuuden piikkiin.

mitä taas muihin mainitsemiisi kilpailijoihin tulee, niin mielestäni heidät oli sijoitettu melkoisen mukavasti juuri oikeavauhtisiin eriin juhoa lukuunottamatta, joka olisi mielestäni kuulunut yhtä pykälää nopeampaan erään (vaihto esim. danielin kanssa). esim. kalle lehto ajoi kakkoskuumassa erässä ja sai finaalista lähtöpaikan 9. eli oli melkolailla oikeassa erässä. noh, jälkeenpäin voi sanoa, että jonin ja kallen olisi pitänyt vaihtaa paikkaa...

salmisen ari, josta puhuit melkolailla aiheettomasti puhelimessa jo minullekin oli oikeassa erässä vauhdin puolesta. hänen alkueräsijoitus oli 18 tai 19, joten hän kuului vauhdin puolesta kolmanteen erään. josen vauhti oli ennakoidun mukaista, kolmannesta erästä c-finaaliin.

sitten kotikylän poikien tilanne (jos kotikylä tarkoitaa +-100km):

pari lainausta sinun kirjoituksistasi foorumissa seuraavassa:

"Eikö lähtökohtana pitäisi olla laatia listat ensisijaisesti sarjaa tosissaan kiertäville, ja vasta sen jälkeen kotikylän pojille ja satunnaisesti osallistuville? "

tärkein kriteerihän on, että kuljettajat ajavat mahdollisimman lähelle samaa vauhtia alkuerissä, jolloin kukaan ei kärsi ohitustilanteista. ei niin, että tosissaan sarjaa kiertävät sijoitetaan liian nopeisiin eriin, jolloin kaikki kärsivät tästä. sarjatilanne kyllä antaa hyvän lähtökohdan listojen tekemiselle, mutta tärkeimmän kriteerin pitää ehdottomasti olla kuljettajan nopeus juuri ko. radalla. eli harkintaa tarvitaan listojen laatijoilta, ei sokeaa tuijotusta tilanteisiin.

"Kuten yllä olen selittänyt, eräjaon virheet ovat selviä. Kotikylän poikien suosiminen muiden kisaajien kustannuksella on niin räikeätä, että ellei listoja korjata heti, lajiryhmän ja lajiyhteyshenkilön on puututtava asiaan."

noh, miten kotikylän pojat oli sijoitettu:

tj-luokka:
panu vehniäinen 5.erä/a-fin -> oikeassa erässä
sebastian trzaska 5.erä/a-fin -> oikeassa erässä
rytsy teemu 5.erä/a-fin -> oikeassa erässä
minkkinen joni 5.erä/a-fin -> oikeassa erässä
pölkki teemu 4.erä/b-fin -> oikeassa erässä
marko huvila 4.erä/c-fin -> yhtä erää liian korkealla, sarjatilanne osoitti hänen kuuluvan kakkoskuumaan erään
kumpulainen pekka 2.erä/d-fin -> oikeassa erässä
jestonen markus 1.erä/e-fin -> oikeassa erässä
mattola markus 1.erä/e-fin -> oikeassa erässä

ts-luokka
siltanen jarno 1.erä/a-fin -> oikeassa erässä
mielonen joni 1.erä/b-fin -> yhtä erää liian korkealla
nyman harri 2.erä/b-fin -> oikeassa erässä
eskelinen matti 2.erä/b-fin -> oikeassa erässä
tenhunen henri 3.erä/a-fin -> ainakin yhtä erää liian hitaassa erässä

mielestäni tämä osoittaa erälistojen tekijöiltä asiantuntemusta ja oikeaa harkintakykyä vauhtien suhteen, eikä lainkaan kotikylän poikien suosimista. esim. tenhunen raivasi hyvin tiensä a-finaaliin kolmannesta erästä, samasta, jossa mm. salmisen arikin ajeli. eräsijoittelu ei siis ollut esteenä finaalipaikalle.

"Reagoimisella tarkoitin soittaessani sitä, että kun sisäpiiriin ja lajin
tervejärkisimpiin kuuluvana näit, miten eräjakomokat tulivat päivänvaloon, olisit hyvin voinut yrittää vaikuttaa siihen, että ne korjataan, kun aikaa vielä oli. Ehkä niin teitkin, enhän voi sitä tietää."

itse en tarkastellut tämänvuotisia erälistoja etukäteen muilta osin kuin siltä osin, missä itse ajelin. ja koska puhuit henk. kohtaisesti tästä sijoittelusta juuri minun itseni suhteen (liian kovassa erässä), niin en voi kuin todeta, että en aio jatkossakaan reagoida minkään kisan suhteen, vaikka minut olisi sijoitettu yhden erän verran liian hitaaseen/nopeaan erään. tiedän, että pystyn pitämään suhteellisen kovaa vauhtia ajopelilläni (minulla taisi olla 3:ksi tai
4:ksi kovimmat kierrosajat viikonlopun aikana), joten ajan siinä erässä, jonne minut on sijoitettu. esim. turussa olin jo etukäteen arvioituna liian hitaassa erässä (kierroksella ohitettavat veivät siellä a-finaalipaikan), mutta tasaisilla ajosuorituksilla (esim. kolme puhdasta ajosuoritusta, niin joku niistä olisi varmasti riittänyt) olisin päässyt siitäkin erästä a-finaaliin. joten ei siinä voi syyttää kierroksella ohitettavia, vaan ajeltava riittävän lujaa useamman erän ajan.

itse olen kisaillut nyt jo 14 vuoden ajan ja nähnyt monenlaista vuosien varrella. sen olen ainakin oppinut, että tapasi reagoida esim. juuri tähän erälistasoosiin (tätä halventavaa nimitystä käytät tästä asiasta) ei vie asiaa eikä lajia parhaalla mahdollisella tavalla eteenpäin, saatta jopa tehdä hallaa lajille. lajia pitää kehittää, mutta maltilla ja järjevällä keskustelulla. rehellisesti sanottuna olin itsekin malkoisen tyrmistynyt ja kyllästynyt syyttelystäsi (ainakin se on tulkittavissa siksi) kisaorganisaatiota kohtaan foorumin keskustelupalstalla.

sanot itse, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. tuntuu kuitenkin, että
henkilöllistät asiat välillä, kun näet sen olevan tarpeen:

"Toivottavasti erälistojen laatija ymmärtää edes hävetä."

tai se, että kerrot mainostaneesi ja tehneesi myönteistä probagandaa laukaan kisojen suhteen, mutta sitä ei sinun kohdalla katsota plussaksi, kun arvostelet järjestelykoneistoa:

"Juuri näinhän se on. Monet kerrat olen kahden vuoden aikana ehtinyt kehumaan Laukaan kisoja, niin kesä- kuin kupolisellaisia. Tuonut esiin kaikkea, mitä siellä ostaan tehdä hyvin. Probagoinut tulevan kesäkisankin puolesta, mikä lopulta toteutuikin.
Kun sitten tulee aihetta yhden kerran antaa risuja, ja varsin tärkeästä asiasta, tulos on tämä. Yhtäkkiä mikään muu ei paina mitään, vaan kaikki onkin vain peräkärryllinen lannoiteainetta.
Muistakaa siis tämä, kaikki, jotka palautetta annatte: kehua saa rajattomasti, mutta.."

miksi se pitäisi muistaa tässä asiassa, kun se ei liity lainkaan itse asiaan, josta nyt on ollut kyse. siis erälistojen laatimisesta vuonna 2004 kupolikrossissa. ja totta puhuen monet kommenttisi ovat olleet minun silmissäni juuri tuota loanheittoa järjestävää seuraa kohtaan. samalla siitä ovat saaneet osansa myös lähiseudun (mm. jyväskylä) kisaajat sekä talkoovoimin mukana olevat, avustavat toimitsijat, joilla ei välttämättä ole mitään tekemista tuon
nettikeskustelun kanssa.

vesa hyvä, ei roomaakaan rakennettu päivässä. tämäkin laji kehittyy pikkuhiljaa maltillisilla ratkaisuille...

m.e."

735
Kilpailijoiden kanava / v-10
« : 14.06.04 - klo: 12.04 »
saimme matrixin tehtaalta vahvistuksen siihen, etta v-10 koneilla ei valitettavasti ole virallista roar-hyvaksyntaa. seuraavassa kopio sahkopostista, jonka he lahettivat.

About the stock motors, there is nothing mechanically illegal about our 27T stock motor.  If the production exceed 5000 units, we can have it listed in the ROAR list.  Many tracks in the U.S. are no longer following ROAR rules but it's up to your race club to decide what's legal and what's not.  We are going to release our next version of 27T stock motor within the next month or so, this new version might generate enough interest to pass the 5000pcs limit.

pahoittelemme edelleen sita, jos tama on aiheuttanut harmaita hiuksia ja ongelmia kisailijoille.  valikoimissamme on jatkossakin virallisen roar-hyvaksynnan saaneita vakiokoneita (matrix, trinity), joten jos sinulla on pakissa vain v-10 -koneita, niin ota meihin yhteytta.

736
Kilpailijoiden kanava / Matrix V-10 pro / turbo
« : 21.05.04 - klo: 14.45 »
Ko. moottorien laillisuudesta on syntynyt kiivasta  keskustelua. Lajiryhmän kanta on, että mm. nämä koneet eivät ole ROAR-listalla, joten ne eivät ole Suomen sääntöjen mukaisia. Tältä listalta puuttuu myös muiden merkkien koneita, joilla on ajettu kisaa Suomessa viime aikoina.

Voin puhua kuitenkin vain näiden koneiden puolesta. Talvella 2004 meille tuli kyselyitä ko. koneiden laillisuudesta. Kyselimme asiaa Integylta, joka siis markkinoi koneita. Heidän kommenttinsa asiaan oli: ”These motors meet all ROAR and NORRCA specs”. Koneessa on lisäksi ROAR-leimat, kuten muissakin vakiokoneissa. Yritimme lisäksi useaan otteeseen ottaa yhteyttä ROAR:n asiasta tietävään henkilökuntaan (sekä puhelimitse että sähköpostilla) ja heistä erityisesti asiasta vastaavaan Bob Ingersoll:iin (Technical Director). Olisimme ehdottomasti halunneet selvittää, onko koneen hyväksymisestä tehty ehdotus, vai miksi kone ei ollut heidän listallaan. Emme kuitenkaan saaneet mitään vastausta edes jättämiimme viesteihin, tähän en osaa sanoa, että miksi…

Valitettavasti emme pystyneet tekemään enempää asian hyväksi ja asia jäi kilpailun järjestäjien (katsastuspäällikköjen) tehtäväksi. Kone todettiin talven aikana useaan otteeseen lailliseksi kisoissa, joten olemme yllättyneitä, että asia nousi nyt esiin.

Tällä hetkellä voimme pahoitella syvästi asiaa, jos jonkun kilpailijan kisat jäävät ajamatta tämän asian takia, jota emme kuitenkaan toivo missään tapauksessa. Yritämme kantaa oman kortemme kekoon ja pyydämmekin kaikkia kisailijoita, joilla tämä ongelma on, ottamaan yhteyttä meihin joko puhelimitse (040 57 262 57) tai sähköpostin välityksellä.

Matti Eskelinen / Medasec

737
Sähköautot / re
« : 26.04.04 - klo: 21.07 »
lähelle osuit, jerz. vuona -87 masami puikotteli maailmanmestariksi ensimmäisellä hihnavetoisella neliveturilla, joka taisi olla prototyyppiauto nimeltään schumacher cat. procat taisi tulla markkinoille -90 tai -91, jolloin sillä alkoi sudittelemaan myös herra nimeltä j. steenari...

738
Kilpailijoiden kanava / erälistojen laatimisen vaikeus
« : 15.04.04 - klo: 15.54 »
kovaan ääneen on täälläkin foorumissa otettu kantaa kyseiseen aiheeseen koskien juuri laukaan kisoja. asiaa on tietenkin hyvä tarkastella paksujen kakkuloiden läpi, koska tarkoituksenahan on saada samantasoiset kuskit ohjastelemaan menopelejään samoihin eriin. ja sama sääntökirjasta:

"Pyritään jakamaan kuljettajat eriin sarjatilanteen mukaan, mutta huomioidaan myös vajaan sarjan ajaneet jne.."

ok, siis samantasoiset samoihin eriin. kukin järjestäjähän voi tutkiskella aiempia vuosia/kilpailuja ja laskeskella, onko eräjaot osuneet kohdalleen. siihen varmastikin on monta laskutapaa, mutta seuraavassa yksi:

kuljettajan, joka sijoitetaan "nopeimpaan" erään, oletetaan myös pääsevän a-finaaliin. kuljettajan, joka sijoitetaan toiseksi kuumimpaan erään (oletus 7 kuskia / erä), oletetaan olevan joko a- tai b-finaalissa jne. tästä voidaan laskeskella seuraavaa kunkin kuljettajan osalta:

tutkitaan kunkin kuljettajan lopullista sijoitusta kilpailussa verrattuna erään, johon hänet on sijoitettu oletusnopeuden mukaan. esim. jos tauno ahonen on sijoitettu kuumimpaan erään (oletus : a-finaalivauhti) ja hän onkin lopputuloksissa b-finaalissa, niin tästä saadaan "heittoa" ykkösen verran. jos taas ko. kuski onkin c-finaalissa, heittoa tulee kakkosen verran. jos tauno onkin a-finaalissa, kuten oletettiinkin, heittoa ei tule lainkaan. tarkastellaan näin jokaista erälistoissa olevaa kuskia ja lasketaan keskiarvo tälle "virheelle" (virhepisteiden summa / kuljettajien määrä). virhettä tulee pakostakin aina uusien kuskien mukaantulon ja osallistujamäärien jne. johdosta, mutta keskiarvoa tarkasteltaessa saadaan kuitenkin melkoisen realistinen kuva siitä, kuinka järjestäjät ovat onnistuneet erälistojen laatimisessa.

siis, tutkitaan nyt esimerkiksi kovaa kritiikkiä saanutta laukaan kisaa vaikkapa tj-luokan kohdalta vuonna 2003 (joku muu laskekoon ts:n ja muiden kisojen kohdalta samat arvot, jos aikaa on riittävästi). tällä kaavalla heittoa tulee seuraavasti:

24 kuskista *edit luvut* 4 kuljettajaa sai lukuarvon yksi, eli keskiarvo "sijoitteluvirheelle" oli 0,167 (4/24).  vastaava luku eräässä toisessa tj-kisassa vuonna 2004 oli 0,512 (22/43). näistä on turha alkaa syyttelemään minkään kisan järjestäjiä, mutta pienenä itsekritiikkinä näitäkin laskelmia voi tehdä. eli sama järjestelyporukka, kuin tänäkin vuonna, sai ainakin viime vuonna erälistat laadituksi melko mukavasti.

tämä ihan vain pienenä alustuksena sille, jos halutaan lähteä tarkastelemaan erälistoja rakentavassa hengessä... =)

739
Sähköautot / Mi2 setupit
« : 26.03.04 - klo: 19.06 »
matolla hyvä lähteä uudella Mi2:lla liikkeelle esim. seuraavilla setupeilla:

etupää:
50 öljy, 3 reikää auki, pun. jousi 20lbs
iskarien paikat ylhäällä keskimmäinen, tukivarressa ulompi
castor 2/4 (rauhallisempi)
vakaaja kiinni (1,5mm)
ylälinkki sisältä ylemmässä rivissä (vähemmän muutosta)

takapää:
40 öljy, 3 reikää auki, sin. jousi 15lbs
iskarien paikat ylhäällä toiseksi sisimmäinen, tukivarressa uloin
toe in 2,5 ast.
vakaaja kiinni (1,5mm)
ylälinkki sisältä ylemmässä rivissä (vähemmän muutosta)

740
Sähköautot / re
« : 05.02.04 - klo: 19.51 »
jees, kuten teppo kommentoikin, niin kevyt ankkuri (ohuemmalla langalla) kiihtyy paremmin, kun lähdetään kiihdyttelemään lähes nollasta. massa ja hitausmomentti ovat siis tärkeimmät tekijät terävissä kiihdytyksissä lähes paikaltaan. mutta tietenkin langan pitää olla riittävän paksu, jotta virrat mahtuvat samaan kupariin... samalla kevyt käämitys myös syö vähemmän virtaa ja on ystävällisempi kollektorille sekä hiilille.

matrixin myllyissä tämä kevyempi tarkoittaa 12*1-koneissa 1,10mm lankaa. ja kun siirrytään suuremmille radoille (ja jos halutaan edelleen ajaa singlellä), niin käytetään paksumpia lankoja (1,30mm). toisaalta 12*2 antaa paremman hyötysuhteen, mutta tuo single antaa hetkellisesti suuremman virran lävitseen.

vanhoilla akuilla ajettaessa on turha odottaa paksulankaiselta ankkurilta räjähtävää kiihtyvyyttä, koska akuista ei yksinkertaisesti saada riittäviä virtoja ulos riittävän nopeasti. siis vanhoilla akuilla kevyt ankkuri on parempi vaihtoehto. eli tämän akkukehityksen takia vasta viime vuosina on alettu "täyttämään" ankkureita paksuilla langoilla. magneetit taas eivät ole kehittyneet koneissa juuri minnekään enää muutaman vuoden aikana, aiemmin niissäkin tapahtui huomattavia harppauksia.

sitten on tietenkin tämä ankkurin "sydän", jonka paksuudella voidaan alkaa pelaamaan. mitä ohuempi sydän, sitä lähemmäs keskustaa käämitykset saadaan ja sitä vähemmän lankaa (ja massaa) tulee ankkuriin eli sillä perusteella kiihtyvyyden pitäisi olla parempi. mutta vastaavasti etäisyys magneeteista kasvaa sekä magneettikentän voimakkuus heikkenee ohuemman sydämen takia. mutta jos halutaan tunkea mahdollisimman paksua lankaa nykyisiin mittoihin, niin on pakko ohentaa sydäntä; paksut singlet eivät mahdu muuten 12-lankaisina enää magneettien väliin... =)

poikkipinta-alasta vielä; jos tehdään sama paketti (12-lankainen kone) sekä singlenä että tuplana ja pidetään langan yhteenlaskettu poikkipinta-ala samana, niin single-koneesta saadaan räjähtävyyttä ulos tuplaa enemmän. JesseT voi tuoda teoriataustaa tähän lisää, mutta liekö kyseessä suurempien virtojen kyky kulkea nopeasti "laajakaistaa" pitkin. kahdella kapeammalla kaistalla kun ei pysty virrat liikkumaan riittävän ripeästi. ;)

yleisesti ottaen harrastaja- ja peruskisaajan tasolla tupla tuntuu olevan helpposäätöisin ja taloudellisin (hiilien ja kollektorin kuluminen) moottori. nämä hienoviilaukset (singlen suhteen) ovat kuitenkin melko marginaalisia, mutta A-tasolla kuitenkin huomattavia. ja pitää muistaa, että edelleenkin tupla on käytössä A-finaaleissa monilla radoilla myös suurissa kisoissa.

741
Tulokset / jäätä hattuun...
« : 31.12.03 - klo: 11.00 »
jos nyt kuitenkin lähdettäisiin myönteisessä hengessä ajamaan näitä asioita. kuten uni ja muut totesivat, tämä kinastelu vie pohjan pois asialliselta lajin sääntöjen rakentelulta ja karkottaa pois tuoreet ja innokkaat harrastajat.

tietenkin kaikki odottavat liiton edustajilta asiallista ja rakentavaa kommentointia kirjoittajien mielipiteitä kohtaan, mutta myös myönteishenkistä kyselyä harrastajilta. eli ei tyyliin; "minkä ihmeen takia", "surkeasti ajastaan jälkeen jäänyt sääntö" tai "mikähän viisaus tähän on sisältyvinään". voisiko muoto olla esim. "miksi tällainen sääntö" ja oma mielipide asiallisesti peesiin? jos siis ei alunperinkään halua kärjistää liikaa ja haastaa ihan oikeasti verbaalista riitaa edes asioiden välille...

VesaK ja muut, tarkoituksena on tosiaan yrittää kääntää keskustelu hedelmälliseen suuntaan. jos jokin sääntö askarruttaa, niin voisihan sen kysyä asiallisesti ilman omaa, ivalliseksi tulkittavaa taustakaikua.  VesaK, tiedän sinulla olevan paljon intoa viedä lajia eteenpäin ja auttaa aloittelijoita, olet sitä myös ansiokkaasti tehnyt. voisiko siis tämän "pahan" energian suunnata oikeaan suuntaan?

moderaattorin ominaisuudessa voisit kerhokohtaisten sääntö- ym. keskustelujen jälkeen kerätä ehdotuksia tänne foorumiin (esim. oma topicci), asiallisesti johtaa keskustelua eteenpäin (kärjistämättä =)) ja tehdä varteenotettavat muutosehdotukset lajiyhmälle virallista reittiä pitkin saatujen aikataulujen mukaisesti. sitä ei kannata kenenkään käsittää pokkuroinniksi, vaan oikeaksi ja viralliseksi tavaksi viedä asiaa eteenpäin, vaikuttaa. koska kinaamalla on jo tässäkin foorumissa hukattu monta metriä palstatilaa ja poltettu monen pelipaidasta hihojen suut.

eteenpäin siis, sanoi mummo kinoksessa. hermostumatta...

742
Vapaa keskustelu / re
« : 24.12.03 - klo: 09.55 »
rauhallista joulua sekä vauhdikasta uutta vuotta kaikille!

743
Tulokset / 29
« : 17.09.03 - klo: 19.14 »
cruiser, kyllä se sijoitus taisi olla 29 tai 30. en tiedä kumman ne ovat arponeet, mutta tuloksistahan se näkyy. kaikki autot kun eivät starttailleet enää sunnuntain puolella. =)

jos kiinnostusta numeroon löytyy ja niistä tulee kauppatavaraa, niin eiköhän me johonkin sopimukseen päästä. tarjouskilpailu pystyyn numerosta 29...

se viimevuotinen sääntö oli hieman lyöty yli numeropohjan koonsuhteen. jos kiinnitteli täysimittaisen pohjan, niin takapenkiltä ei enää lyhyet matkustajat nähneet ulos, koska tarra peitti osa ikkunasta. eli nelipaikkaisessa ja -ovisessa autossa pitäisi olla mahdollisuus maisemien ihailuun myös takapenkkiläisillä. ;)

744
Sähköautot / mattosäätöjä
« : 22.08.03 - klo: 22.30 »
matolla toimii kohtuuhyvin myös nuo ulkosäädöt, mutta usein on käytetty myös säätöjä. jotka löytyy alta; pehmeämpi öljy on useimmille radoille, jos kaatopito, niin öljyksi 100 tai iskarit alapäästä ulompaan reikään

Front Suspension;
Anti Roll Bar; thin
Shock Position; 1
On Wishbone; 1
Inboard toe out; N
Castor; 6 deg
Camber; 1.5 deg.
Upper Susp. Mount Position; 1
Ride Height; 4,5 mm.            
+2mm ylätukivartta hubista ylös*
Shock Oil; 100/80
Shock Length; vakio
Shock Piston; 3
Droop; max
Spring; asso kelt. 35lbs/sch. silver
Hub Carrier position; 2
Centre Track Rod Length; vakio +4mm   Steering arm position; 2*

Rear Suspension;
Anti Roll Bar; N
Shock Position; 3
On Wishbone; 1
Toe In; 1,5 deg.
Inboard toe in; 2 deg.
Camber; 1.5 deg.
Lower Wishbone; Forw
Anti Squat; 0
+2mm ylätukivartta hubista ylös*
Ride Height; 5 mm.
Upper Susp. Mount Position; 1 +2mm
Shock Oil; 100/80
Shock Length; vakio
Shock Piston; 4
Droop; max
Spring; sch. yellow
Hub Carrier position; 2

korina toimii hyvin stratus 1.0/2.0 useilla radoilla

* edit; osa säädöistä puuttui...

745
Kilpailijoiden kanava / akkurajoitukset etc.
« : 14.08.03 - klo: 22.07 »
periaatteessa kyllä on hyvä idea rajoittaa sekä akkutyyppiä (edellisvuotista = halvempaa) että akkujen määrää kisoissa. kahdella akulla ei kannata kisoja edes yrittää ajaa, koska muutaman kisan jälkeen ne alkavat väsähtämään aika rajusti. kolme latausta yhdelle akulle päivän aikana on liikaa. mutta kaksi latausta/akku on toimiva ratkaisu. akut jaksavat pumpata virtaa ulos likimain yhtä hyvin toisellakin latauksella eikä silloin tule liikaa rasitusta akkuihin. eli siis kolme akkua/kisa (treeneihin eikä erätreeneihin tietenkään rajoitusta).

muita säästösyyrajoituksia; renkaita yksi kierros/kisa (korkeintaan kolme paria; rikkoontuneen renkaan voi tällöin paikata, mutta kenelläkään ei ole toista rengassarjaa käytössä).

inserttikysymys nyt on melko marginaalinen. luulisin että nopea kaveri ajaa millä tahansa perusinsertillä kovaa; ei niitä kaikkia tyyppejä tarvitse välttämättä testailla läpi. ehkä sitten viritetyssä luokassa, jossa kuskit panostavat muutenkin enemmän, se voi tulla aiheelliseksi. yksityyppi-insertin valvominen vaatisi myös liikaa katsastustyövoimaa kilpailujen järjestäjiltä.

kokonaisvälityksen rajoittaminen tuo koneiden erot kuitenkin esiin eli se ei ratkaise ongelmaa. sitten vain etsitään kiertäviä koneita, joista saadaan ulos hyvät tehot. ja nopeuserot näkyvät suorilla varsin hyvin eritehoisten koneiden välillä aivan kuten nykyisinkin.

746
Kilpailijoiden kanava / ilmaiset seurat
« : 12.08.03 - klo: 17.25 »
lisätään nyt listaan Jyväskylän kaupunkiseurakunnan rc-kerho, siis jos edullisesti haluaa lähteä liikkeelle. ko. seuralla ei ole jäsenmaksua, joten soitto seuran yhteyshenkilölle ja lisenssi tilaukseen...

747
Sähköautot / säätöjä
« : 29.07.03 - klo: 18.52 »
laukaan baanalle (mutkainen, kohtalainen pito (ei kiskopito..)):

taakse myös öljyksi 35wt
takaylätukivarret bulkheadista ylempään reikään
takavakaaja käyttöön
auraukset nollaksi (myös rungon puoleinen)
ja tämä kaikki siksi, että auto saadaan kääntymään mutkaisella baanalla; takapito tuntui edelleen riittävän hyvin laukaassa
korina stratus 2.0

748
Kilpailijoiden kanava / märät erät ym
« : 23.07.03 - klo: 21.49 »
eihän sateella/puolikuivalla saada koskaan tasavertaisia olosuhteita, ei. siis aina joku kärsii ja joku toinen hyötyy tilanteesta. jos sm-kisojen ts-luokan toiseksi viimeinen erä olisi ajettu märkänä, niin porukka olisi varmasti suurimmaksi osaksi ollut finaalissa, rata olisi kuitenkin ollut erittäin nopea märäksi eräksi. ja taas viimeistä erää ei voitu missään tapauksessa ajaa kuivana, koska rata oli ennen erään lähtöä märkä (onhan sääntökirjassa tarkemmin). mutta se yksi yritys, se olisi voinut olla toisena kisapäivänä...

jatkoa ajatellen -> puhuinkin jo Turun kisassa Helinin Heikille tähän liittyvistä asioista. kun nyt viedään jatkossa kisoja sm-arvoisina lävitse, niin pitäisi varmastikin olla selkeät mustavalkoiset toimintaperiaatteet kisan järjestäjille/johtoporukalle. siis jos sadetta on tulossa/sataa jne., niin kuinka silloin toimitaan. muutoin järjestäjillä on erittäin paljon mietittävää ja yleensä ripeällä aikataululla. ja silloin ei aina voida saada mahdollisimman hyvin mietittyjä päätöksiä (siis aivan yleisellä tasolla, sormi ei osoita keneenkään). =)

749
Kilpailijoiden kanava / re
« : 02.07.03 - klo: 15.56 »
mutta taas mennään sinne suuntaan, että kauppiaat eivät uskalla ottaa paljoa renkaita hyllyyn, ennen kuin on huolella testattu, kumpi tyypeistä on parempi. ja sitten kun on se testattu, niin ei tarvitse enää käyttää/myydä hitaampaa (ehkä kestävämpää) rengasta.

suomen pienistä ympyröistä lähtee ainoastaan pienten ihmisten hiljainen protesti, joka vaimenee jossain siperian nurkilla... tehtaille ei siitä ole mitään vaikutusta. suuret rengaspäätökset (isot kisat) tehtänee aina rahalla, ei suinkaan renkaan laadulla/kestävyydellä.

itse olisin ehdottomasti yhden rengassetin kannalla/kisa. mutta se on totta, että jos säädöt ovat hiemankin kriittiset (ts-luokka), niin liukastelua siitä saattaa syntyä. ja siihen eivät ole kuskit tyytyväisiä. stanuluokassa voisi hyvin säännöissäkin määrätä 1 setti/kisa, jotta kuluja saataisi kuriin. suuri osa kuskeista varmastikin ajaa jo 1 setti/kesä tms. periaatteella, mutta eipä tulisi kiusausta hankkia toista settiä (vain, koska isot pojatkin käyttävät). =)

750
Kilpailijoiden kanava / re
« : 02.07.03 - klo: 14.34 »
ajatusleikkinä toimii, mutta realiteetti on, että vain toinen renkaista on nopeampi... eli kilpaileva (hitaampi) rengasmerkki olisi se, joka jäisi kauppiaille hyllyihin pyörimään. ja myyjäpuolella varmastikaan renkaan laatua ei juuri pystytä parantamaan, tehtaan sedät sen tekevät. =) eli periaatteena yksityyppi on paras -> ei arpomista kenellekään, ei kauppiaille eikä kuskeille.

Sivuja: 1 ... 22 23 24 [25] 26 27