Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - m.e.

Sivuja: 1 ... 23 24 25 [26] 27
751
Sähköautot / akut
« : 01.07.03 - klo: 20.32 »
2400 akut riittävät hyvin suurimmalle osalle kuskeista vakioluokkaan. 3300:lla saadaan marginalisesti parempi potku, mutta silloin on jo ajolinjojen ja säätöjen oltava lähellä täydellisyyttä. =)

NiCd-akut ovat helpompia (huolettomampia) käyttää sekä pidempi-ikäisiä, joten sitä kannattaa varsinkin aloittelijan miettiä. NiCd-akkuja voi ladata kaksi kertaa päivässä, mutta toisella kerralla saatava potku on aavistuksen verran heikompi. sitä tosin tuskin ajossa huomaa... eli kisoissa pärjää hyvin tuolla VesaK:n mainitsemalla kolmella akulla.

752
Sähköautot / turun säädöt
« : 29.06.03 - klo: 22.14 »
liukkaalle baanalle (esim. turku) säätelin vain hieman perussetuppia.
*öljyt ja jouset samat, samoin tukivarsien geometriat
*ei lainkaan vakaajia kiinni
*etuiskarit ylhäältä sisimpään kiinnitysreikään
*takaiskarit ylhäältä toisiksi sisimpään
*maavara edessä 5,5mm, takana 6,5mm turun "röykkyjen" takia
*korina stratus 2.0[/url]

753
Kilpailijoiden kanava / renkaat ym
« : 29.06.03 - klo: 18.41 »
turun rata oli kyllä kuluttava renkaille, kuulihan sen "raastavasta" äänestä käännyttäessä mutkiin aliohjaavalla autolla. aika paljon kulumiseen voi vaikuttaa ajotyylillä (kaasun käyttö, pehmeät ajolinjat) ja auton säädöillä. jos säädöt eivät ole kohdallaan, niin renkaat joutuvat sojottamaan väärään suuntaan ja etu-/takarengasta jää reilusti asfalttiin. itse ajoin kisat kuitenkin yhdellä rengassarjalla ja niistä jäi vielä hyvin treenipintaa kisojen jälkeenkin.

kisan plussat:
*hyvä sää
*leppoisa tunnelma
*aikataulu pitkämatkalaisille
*uusi rataprofiili

miinukset:
*pidon puute
*tuomarointi (ei stoppareita)

754
Sähköautot / re
« : 25.06.03 - klo: 09.50 »
alkuperäinen topicci oli siis "moottorinpuhdistussprayt". älä käytä sähkömoottoreissa mitään sellaista sprayta, joka ei haihdu täysin moottorista! muutoin voit olla varma, että kollektorille ei tule hiilien kautta virtaa. saattaapa jopa intiaanien suosimia savumerkkejäkin näkyä.

mutta laakereiden puhdistamiseen tuollaiset voitelevatkin sprayt kelpaavat.

755
Sähköautot / säätöjä
« : 18.06.03 - klo: 21.10 »
tässä hyvät perussetupit missioniin:

öljyt: edessä 35, takana 30
mäntä: 1-reikäinen
jouset: sininen
iskarin yläkiinnitysreikä: keskimmäinen
iskarin alakiinnitysreikä: sisempi
ylätukivarren kiinnitysreikä laakeripesässä: rungon puoleinen
ylätukivarren kiinnitys bulkheadissa: alempi
vakaajat: ei tarvitse, mutta voi kyllä kokeilla eri pidoilla, varsinkin takana
rungon puoleinen auraus takana: käytössä (2 ast.)
rungon puoleinen haritus edessä: 0 astetta
one-way: käytössä; ilman sitäkin säädöt kohtalaisen hyvin...
korina radasta riippuen stratus 2.0 / vectra / yokomo stratus c

756
Sähköautot / re
« : 23.05.03 - klo: 22.49 »
moottorin ennakot:

lisää ennakkoa koneeseen; lisää huippukierroksia ja vähemmän vääntöä alakierroksilla. vähemmän ennakkoa; vähemmän huippukierroksia, enemmän vääntöä alakierroksilla ja vähemmän hiilten sekä kollektorin kulumista...

optimiennakko on aina 6-8 mm magneettien keskikohdasta, silloin hyötysuhteet saadaan nousemaan yli 80 %. muuten menee aina osa lämmöksi ja kulumiseksi. =)

lisää tietoa saat tietenkin netistä, hakusanat timing, motor ja rc esim. mutta kärsivällisyyttä ja kriittisyyttä tarvitaan: osa on vain "kotikokeiluja"...

757
Vapaa keskustelu / c-hubit jne
« : 09.05.03 - klo: 19.44 »
ali- tai yliarvostettuja keksintöjä. taitavat vain molemmat tulla akselilta tamiya-kyosho (tai jopa niitäkin aiemmin, ei muisti riitä kauemmaksi). siis aasia -> innovaatioiden luvattu maanosa. olen tainnut itsekin kisata yli _10_v_ sitten tamiya-autolla, jossa oli kyseiset osaset vakiona. =)

758
Sähköautot / säätäminen
« : 08.05.03 - klo: 14.35 »
netistä löydät varmasti monia säätöohjeita touring- ja crossiautoille. ainakin täältä löydät yhden touringille sopivan säätöoppaan (kunnia Heulille) http://www.medasec.com/

759
Sähköautot / sisäänajelut
« : 08.04.03 - klo: 17.08 »
hiiliä ei kannata ajella liikaa sisään, vain sen aikaa, että ne koskevat koko pinnaltaan kollektoriin. ja jos kollektori on oikean muotoinen ja hiilet uutukaiset, niin käytännössä pyöritystä pienellä jännitteellä (3-5 kennoa) vain puolisen minuuttia. kireällä aikataululla kisoissa olen pyöräyttänyt kovallakin jännitteellä koneita eikä siitä ole vahinkoa tullut. voit tietenkin välillä kurkistaa, onko hiili ottanut kollektoriin koko pinnaltaan... siis aika ei ole tärkein kriteeri, vaan kosketuspinta. =)

kollektoritippoja en ole koskaan käyttänyt (enkä käytä..) ja useimmiten sisäänajo on onnistunut kohtalaisen hyvin. siis ei lainkaan pakollista...

760
Tulokset / re
« : 03.04.03 - klo: 13.49 »
aloitellessani kisailua vuonna -90 lähes jokaisessa vakioluokan takavetocrossikisassa oli kuskeja +- 100 kpl. myös stanuneliveto keräsi parhaillaan satakunta kuskia viivalle. eli luultavasti vuoden 90 kahta puolen oli suurimmat määrät kisaajia. se oli menoa se..

ja viritouhu oli erittäin arvostettua isojen poikien kilvanajoa, jonne ei hitaammilla aloittelijoilla ollut mitään asiaa. vasta menestyttyään saattoi päästä haastamaan pro-kavereita.

761
Sähköautot / sisäisistä resistansseista
« : 18.03.03 - klo: 16.19 »
pientä faktaa näistä samassa ympäristössä:
(kaikki ovat siis uusia, jännitekäsiteltyjä akkuja, luvut "keskiarvoja")

sanyo rc2400 -> IR 32-34
sanyo 3000hv -> IR 27-29
sanyo 3300hv -> IR 28-30
gp 3300 -> IR 24-26

ja kun latauskertoja on takana n. 20-30, 3300:n akkujen IR:t ovat lähentyneet toisiaan:

sanyo 3300hv -> IR 29-31
gp 3300 -> IR 28-30

762
Sähköautot / sorvien terät
« : 18.03.03 - klo: 16.02 »
ainakin seuraavissa sorveissa terä kulkee oikealta vasemmalle:
xipp, cobra, hudy, kose

ja vasemmalta oikelle:
eagle, trinity, twister

lrp:n, xpress:n ja orionin suuntia en nyt juuri muista, muut tietäköön ne...

763
Yleinen keskustelu / autot
« : 16.03.03 - klo: 22.47 »
nelipyöräohjaus oli muistaakseni ämpärimuovisessa Thunder Tigerin Tigerissä, joka oli muuten aika suora HotShot-kopio. sellainen laitetaan oman listan alkupäähän:

Thunder Tiger; Tiger ja vuosi taisi olla 1988
Schumacher Cat
Sch. Topcat
Sch. Cougar
Sch. Procat
Tamiya TopForce
Tamiya Astute
Sch. Cougar 95
Asso B2
Sch. Fireblade (pari eri versiota)
Sch. Cat 2000 / 98
Sch. SST98
Sch. Axis (pari versiota)
Sch. Mission

764
Sähköautot / akut ja kapasiteetit
« : 16.03.03 - klo: 12.05 »
akkujen ilmoitetut nimelliskapasiteetit pitävät kutakuinkin paikkaansa. samassa testiympäristössä purettujen uusien akkujen (Sanyo) todelliset purku- ja latausajat ovat seuraavia:

rc1700 -> n. 230 s / 1700 s
rc2400 -> n. 270 s / 2100 s
3000hv -> n. 360 s / 2900 s
3300hv -> n. 390 s / 3100 s

käytettyjen akkujen purku- ja latausajat putoavat pikkuhiljaa ja n. 100 akullisen jälkeen esim. 3000hv-kennot ovat menettäneet n. 10% niiden kapsiteetista, purkujännitteissä samanlaista notkahdusta ei kuitenkaan ole havaittavissa.  eli käytetyn akun kapasiteetin mittaamisessa pitää aina muistaa, että se on menettänyt jo osan alkuperäisestä suorituskyvystään.

vielä latureista; monissa latureissa on mAh-laskuri, joka kertoo ainoastaan laskennallisen latauskapasiteetin, se ei siis kerro mitään akkujen todellisista purkuarvoista (kuten joskus kuulee väitettävän). =)

765
Vapaa keskustelu / tasoa ylöspäin...
« : 13.03.03 - klo: 16.39 »
kuten sanottua, foorumin taso on käynyt pohjamudissa ja on jo nousussa. yritetään siis katsoa etiäpäin ja pyrkiä saamaan lisänousua. pohjamudissa pyörittiin silloin, kun foorumi vaihtoi majapaikkaa ja ns. suditteluporukka (ei tietenkään kaikki, joten ei papua nenään) pääsi irti. foorumissa on kuitenkin viime aikoina tullut paljon rakentavaa ja joskus vähemmän rakentavaa, mutta tervettä palautetta terroristinaluille. ja moni hyökkäyksiin syyllistynyt on myös ottanut opikseen.

koskaan ei itse kysymys ole tyhmä, riippuu enemmänkin siitä, kuka sen esittää, miten, missä ja miksi. =) noh, vertailut tyyliin "mikä on paras, kivi, paperi vai sakset" saavat usein kiven omistajan puolustamaan omaa välinettään samalla kun paperin omistaja pyrkii lyttäämään kiven maanrakoon. (heh) mutta ennemminkin pitäisi pyrkiä siihen, että provosoituneet ensikirjoittajat saataisiin rauhoittumaan. aloittelijat tarvitsevat vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin, mutta kysyjän pitäisi aina muistaa, kuinka kysyä.

kirjoituksen ulkoasusta ja hymiöistä (ei jätetä rauhaan): värilliset hymiöt voisi poistaa, koska tarvittavat hymiöt saa laitettua tekstin sekaan muutenkin. jos lukijaa kiinnostaa lukea teksti, niin hän kyllä huomaa sieltä kirjoittajan "äänensävyn" =). oikeinkirjoituspuolella pisteettömät, ryhdittömät tekstit pitäisi jättää kirjoittamatta, mutta kirjoitustyylejä ei pitäisi kuitenkaan liiaksi sanella. (nimim. isoa kirjainta en juurikaan tahdo tietokoneella käyttää..)

ja tietenkin, kisafoorumi oli erittäin mainio lisuke. ihmisten luokittelu siihen, ketkä saavat kirjoittaa ja ketkä eivät, ei ole helppoa. aina on joku tyytymätön. tällä hetkellä asia on kuitenkin ratkaistu mielestäni hyvin: kuka kilpailee, hän myös saa kirjoittaa, mutta kaikki saavat tietenkin lukea.

766
Sähköautot / wanhat luokat
« : 12.03.03 - klo: 15.07 »
jep, muistan sen kuin eilisen päivän... lukkoperäiset nelivetocatit ja mahdollisuus sutia kahdeksalla kennolla ja itsekäämityillä 6-kiekkaisilla. tosin parhaat tulokset taisivat sittenkin syntyä yhdistelmällä 6 kennoa ja 14-lankaiset koneet. ylimääräisellä teholla eivät autot tahtoneet enää pysyä ajolinjoilla, mutta näyttävyyttä ainakin oli. =)

ainiin, taisi olla melkein offtopic. (no bans, please)

767
Kilpailijoiden kanava / peräänajot
« : 10.03.03 - klo: 21.08 »
offtopic; toivotaan, että keskustelufoorumi ottaa askeleen eteenpäin uuden jaottelun myötä. ja VesaK:lle antoisaa tuomarointia.. =)

peräänajot, joita mainitsit ovat yleistä tavaraa myös viriluokan kisatouhuissa, ei vain "aloittelijoilla". tai en tiedä, ovatko yleisiä, mutta niitä sattuu. allekirjoittanut "joutui" töytäisemään Kiimingin kisassa 2-3 kertaa finaaleissa mutkiin pysähtynyttä kisakalustoa. (sorry Yippo ja Crister.. ) kun ajetaan puolen metrin - metrin päässä, niin hiemankin yliohjaavalla autolla on tapana sladitella joskus mutkiin mentäessä. tällöin perässä tulevalla ei ole välttämättä mahdollisuuksia estää törmäilyjä. tietenkin, jos olisi taitoa reagoida nopeasti, niin ehkä silloin...

768
Tulokset / parking place...
« : 03.03.03 - klo: 23.26 »
jep, hyvä että on nauhalla. meillä etelämmässä ei ole ollut tapana pysäköidä autoja paikkoihin, joissa pysäköinti on ehdottomasti kielletty... voip tulla muuten peräänajoja. =)

769
Tulokset / re
« : 03.03.03 - klo: 19.45 »
kiitos pohojoisen pojille hyvin sujuneista järjestelyistä. miinukseksi meinasi jäädä lounas; ruoka oli loppu, kun ehdin säätökiireiltäni paikalle, mutta tiskin alta löytyi vielä maittavaa sapuskaa nälkäisille... hienoa.

keski-suomesta on mittarin mukaan pidempi matka pohjoiseen kuin etelään, mutta hyvin tehdyt kisat ja leppoisa tunnelma jäivät silti päällimmäisenä mieleen... =)

770
Vapaa keskustelu / charz on poissa...
« : 24.02.03 - klo: 14.05 »
syvä osanottoni.

771
Sähköautot / purkamisesta
« : 28.12.02 - klo: 10.58 »
"Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita.
VesaK"

jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa).

VesaK puhui asiaa: aina olisi pyrittävä siihen, että akkujen lataus- ja purkuajat olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan. mutta samanlaistenkin akkukennojen lataus- ja purkuajoissa tapahtuu vaihtelua (jopa eri suuntiin) käytössä, joten tämän vuoksi marginaalisilla varaustasoeroilla enne latausta ei ole käytännön merkitystä.

harrastajalle tärkeintä onkin huolehtia siitä, että akku on purettu kennokohtaisesti ennen latausta.

772
Sähköautot / latailut
« : 28.12.02 - klo: 10.34 »
nykyisin käytettävät akkukennot (niin NiCd kuin NiMH:kin) on tehty pikaladattaviksi. kuten VesaK totesi, alusta lähtien voit ladata akkuja normaalilla latausvirralla (n. 5A). kaikki myytävät "mätsätyt" akkupaketit on ajettu jo muutamaan kertaan testilaitteen läpi, joten käyttäjän tekemä "ensimmäinen" lataaminen ei olekaan todellisuudessa akkupaketin ensimmäinen lataus.

773
Sähköautot / purkaminen
« : 07.12.02 - klo: 17.02 »
NiMH-kennojen kannalta parasta on purkaa aina akut mahdollisimman suurella virralla, niin kuin radalla ajettaessa tapahtuu. ja purkamisen pitäisi tapahtua mahdollisimman yhtäjaksoisesti, ajo-olosuhteita simuloiden. käytännössä tämä tarkoittaa siis n. 30 A tasavirtapurkua, silloin kennoissa säilyy potku mahdollisimman pitkään. mutta 30 A purkamisen katkaiseminen kennokohtaisesti onkin sitten vaikeampi yhtälö...

ajon jälkeen hoidetun purkamisen pitäisi päättyä haluttuun jännitteeseen, jonka jälkeen kenno (jännite) saa palautua mahdollisimman pian lepotilaansa. jos siis olisi mahdollista hoitaa yksittäispurku, joka tapahtuisi 30 A ja päättyisi aina haluttuun jännitteeseen (esim. 0,9 V), olisi se parasta kennoille. eli siis aina mahdollisimman suuri purkuvirta kennoille.

jännitteiden tasaus (tasauspurku, erillispurku jne.) siis tarkoittaa seuraavaa: ajon jälkeen kennot ovat usein eri jännitetasolla, jonka jälkeen kaikki kennot puretaan samaan jännitteeseen. ei siis sitä, että kennot pidetään pitkään väkisin alhaisessa jännitteessä.

774
Sähköautot / akkujen latailusta...
« : 04.12.02 - klo: 19.40 »
testailiinpa tuossa sitten matcherillä akkujen latailua tuulettimen kanssa ja ilman. jäähdytettyihin kennoihin menee n. 10-15 % enemmän latausta samoilla latausspecseillä, latausjännite myös kohoaa hieman korkeammaksi (0,01-0,02 V). laskennallisesti (aika & virta) akut ovat täynnä jos silloin, kun jäähdyttämättömillä kennoilla lataus päättyy "piikistä". eli jäähdytettyihin kennoihin pusketaan väkisin tuo 10-15 % ylimääräistä latausta... ei hyvä.

purkamiseen toimenpide vaikutti seuraavasti:
jäähdytettyjen kennojen purkujännite putosi (0,01-0,02 V) ja IR ("sisäinen vastus") nousi vastaavasti ylemmäksi. eli suuri purkuvirta ei meinannut mahtua millään ulos kennosta... =) purkuaika oli jonkin verran lyhempi kuin ilman jäähdytystä ladattujen kennojen

-> en suosittele latailua jäähdytyksen kanssa.

775
Sähköautot / hiilet ym.
« : 02.12.02 - klo: 22.39 »
kuten Yippo sanoi, seiskalankainen tarvitsee kyllä suhteellisen kireää hiilen jousta, jottei hiilet lähde pomppimaan (kipinöimään) kiinhdytyksessä. monellako kennolla aiot kiihdytellä? 10-12 kpl...

jokaisella kone- (hiili-) merkillä löytyy ainakin 4%/6% hopeahiiltä.  merkillä ei ole väliä, kaikki hiilet tulevat yhdeltä suurelta valmistajalta, pussittajia on vain enemmän...

kaksi johtoa/hiili on enemmänkin myyntikikka, kuin todellinen hyöty. ei siitä varmaankaan haittaa ole, mutta ei juuri hyötyäkään. erittäin suuri osa virrasta kulkee aina hiilikanavan reunoja pitkin, joten kannattaa kiinnittää huomiota hiilikanavien ja hiilien väliseen puhtaaseen ja riittävän tiukkaan kontaktipintaan.

776
Sähköautot / lämpeneminen
« : 27.11.02 - klo: 15.55 »
apo:n ajatus/miete ilmeisesti oli seuraava: aiheuttaako akun lämpeneminen myös latausjännitteen laskun?

en ole itse miettinyt asiaa koskaan tuolta kannalta, yhteys lämmöllä ja jännitehuipulla on luonnollisesti olemassa. akun saavuttaessa täyden latauskapasiteettinsa (maksimi latausjännitteensä) lämmöt nousevat ja jännite kääntyy laskuun. ylimääräinen lataaminen vie latausjännitettä edelleen alaspäin ja muuttaa ylimääräisen latausenergian (ylimääräisen "latauskapasiteetin") lämmöksi, josta ei ole mitään hyötyä.

mutta muuttaako lämpeneminen akun sisäistä resistanssia niin, että se samalla aiheuttaisi jännitteen laskun? vai kuinka resistanssi (ja kiderakenne) latauksen aikana muuttuu, suora yhteys jännitteeseen? jesse mittamies, mittarit käteen.

testaapa yipposamalla akulla latauksia niin, että ensimmäisellä kerralla lataan akun ilman jäähdytystä ja lopetat esim. 50 mV jännitepudotuksesta. otat jännitteen ja lämpötilan ylös, purat ja säilöt akun samalla tavalla kuin aiemminkin. seuraavalla kerralla teet samanlaisen latauksen tuulettimen kanssa ja ota arvot muistiin. eli vaikuttaako akun lämpötila akun maksimi latausjännitteeseen?

hoj, mitä tarkoitit latausvirran ollessa liian korkea, jos akkuja jäähdytetään latauksen aikana? virtahan on vakio. se ei muutu, vaikka akun lämpötila nousee.

777
Sähköautot / reagointi
« : 22.11.02 - klo: 21.38 »
helppo säätö reagoinnin vähentämiseksi on laittaa löysempi etujousi. jos pitoa on kuitenkin PALJON, niin silloin auto saattaa alkaa "niiaamaan" mutkissa.

muistaakseni Heuli laittoi joskus yleiset säätöohjeet nettiin, en vain muista, mistä ne löytyy. Heuli!?

778
Tulokset / re: cruiser
« : 14.11.02 - klo: 14.27 »
taitaa olla minun kesäinen Andy-Yokomon kori, jota tarkoitat. siihen liittyy pieni tarina :lol: , joka selittää voimakkaat tummennukset:

... maalarimestari (allekirjoittanut) halusi päästä nopeasti eroon maalausurakasta ja päätti vain sutaista vannehopean koriin kiinni. ensimmäisen maalikerroksen jälkeen maalarimestari huomasi unohtaneensa ikkunamaskit kahvipöytään, joten ikkunoiden maalikerroksen hiominen oli ainoa vaihtoehto sillä hetkellä.

ko. korilla, jossa ikkunat olivat "huurteessa" (siis hiotut, eivät sävytetyt), ajeltiin yksi kisa, jonka jälkeen kanssakilpailijoiden rohkaisevat (!) mielipiteet pakottivat maalarimestarin urakoimaan ikkunoihin voimakkaan tumman sävytyksen...

779
Tulokset / re
« : 26.10.02 - klo: 22.16 »
jep, olishan se kiva viritellä käsinkäämityt 17-lankaiset TI-kannuun kiinni ja katsoa, mitä vauhtia niillä mennään. oulun suunnalla varmastikin on kokemusta näistä 17-lankaisista kohtalaisen paljon... =)

sunnuntai on vaan päivänä hieman ikävämpi olla kisareissulla, majoitukset ynnämuut. joten pitää miettiä asiaa...

muuten siihen hiilikeskusteluun, CAi; oma takapuolituntuma (samoin mr Big Jim) kertoo, että serrated-hiili (tai rei'itetty hiili) antaisi paremman väännön, täyshiili taas kierrokset. mutta tässäkin asiassa on olemassa eri "kuppikunnat", joten keskustelu ei varmasti lopu aivan hetkessä. kisoissahan se taas voidaan todeta... =)

780
Tulokset / re:
« : 10.10.02 - klo: 14.42 »
on sitten hieman tulkintakysymys, onko mikään nykyisin käytetyistä koreista esikuvansa näköinen. otetaan esimerkiksi takasiipi: pikkuautossa (1/10 dodge stratus) siiven koko on n. 180*40 mm. isossa autossa se tarkottaisi samaa senttimetreissä, mutta eipä ole tainnut näkyä isoja autoja noin suurilla siivillä...

ja toisaalta, jos vertaa nykyisiä korinvalmistajien versioita esim. stratus-koppiautoista, niin esikuva on karannut hieman kauaksi.

Sivuja: 1 ... 23 24 25 [26] 27