Kirjoittaja Aihe: M-8 yksityyppirenkaat?  (Luettu 44684 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #120 : 15.10.12 - klo: 15.35 »
Ajoin yhdellä ja samalla setupilla turistin läpi viimekaudella... Täysin samalla setupilla millä ajoin myös siellä ääripääpidolla, eli tikkurilassa.

Olet kyllä siinä tapauksessa poikkeus isossa massassa. Kun kisoissa ukkoja kattoo, niin jatkuvasti on ruuvarit kourassa, kun autoja hierotaan olosuhteisiin sopivaksi.


Kyllä mullakin on ruuvari kädessä jatkuvasti ja joka akun jälkeen on hommaa niin paljon että pitää miettiä käykö vessassa vai tupakalla ennenkuin seuraava hiitti jo alkaa.
Ruuvaan autoa joo... mutta setuppia ei ole tarve muuttaa.
Ruuvaan auton suoraksi, tarkistan ulosjoustot jne.
Mikään ei silti muutu.

Ja näin kyllä ajaa erittäin moni.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #121 : 15.10.12 - klo: 15.49 »
Ajoin yhdellä ja samalla setupilla turistin läpi viimekaudella... Täysin samalla setupilla millä ajoin myös siellä ääripääpidolla, eli tikkurilassa.

Ei tarvetta setuppimuutokseen tai ajotapaan.

Sama ajotapa ja setuppi näytti tuottavan tulosta ympäri suomen radoilla.

ei muutoksia pitoon vaikuttaviin säätöihin autossa?

ei muutoksia pidotukseen?

ei muutoksia ajotapaan?

>>> ei usko!!!   Jonkun elementin on pakko muuttua, kun pito oikeasti vaihtelee ihan kunnolla matolta toiselle.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #122 : 15.10.12 - klo: 17.38 »
Pidotuksessa muutos kyllä.

Ei muuta.

Camppeeri sama, auraukset sama...
Maavarat ym samat.

Pinioni piti vaihtaa Oulussa pienemmän radan takia.

Ihan aikuistenoikeesti kun tiksissä sain auton säätöihin niin mitään en kisoissa tosiaan muuttanut kuin pidotusta tai tosiaan oulussa pinionin.
Kaikki muut ruuvailut oli puhtaasti kaiken tarkistusta, eli maavara, kulmat ja ulosjoustot piti tottakai zekkailla kolisteluiden jälkeen.
Setuppimuutoksia EI

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #123 : 15.10.12 - klo: 18.24 »
Pidotuksessa muutos kyllä.

Ei muuta.

Camppeeri sama, auraukset sama...
Maavarat ym samat.

Pinioni piti vaihtaa Oulussa pienemmän radan takia.

Ihan aikuistenoikeesti kun tiksissä sain auton säätöihin niin mitään en kisoissa tosiaan muuttanut kuin pidotusta tai tosiaan oulussa pinionin.
Kaikki muut ruuvailut oli puhtaasti kaiken tarkistusta, eli maavara, kulmat ja ulosjoustot piti tottakai zekkailla kolisteluiden jälkeen.
Setuppimuutoksia EI

Juu täytyy sanoa että Hoke laitto Maxille setupit kondikseen loppukaudesta ja ei tarvinnut koskea mihinkään sen jälkeen ajeli vaan ja hymyili...
-Henry Mort

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #124 : 19.10.12 - klo: 14.43 »
Johan on taas mennyt rengaskeskustelu älyttömäksi.

Ensinnäkin sääntöehdotus koskee VAIN EM-kisoja ja sen puolesta on riittävästi kannatusta. Tästä Vesa on maininnut jo useamman kerran. Virallista kyselyä asiasta ei ole tehty ja perustuu ainoastaan keskusteluihin omalta kohdalta. Korvenmaan Matilta voi olla enemmän tietoa ehdotuksen perusteita. Joka tapauksessa useammalle lajiryhmän jäsenelle on tullut viestiä EM-kisojen rengassekoilusta ja siltä pohjalta olemme tehneet ehdotuksen. Suomen ehdotus on minun kirjoittama ja päätös ehdotuksen lähettämisestä teki lajiryhmä edellisessä kokouksessa. Huomatkaa myös, että rengassääntö muuttuu mahdollisesti vasta vuodelle 2014, ei 2013.

Jos yksityyppirengas hyväksytään, niin EFRA AGM:llä ei ole mitään tekemistä hyväksyttävän renkaan kanssa. Järjestäjä tekee itse päätöksen ja huolehtii itse kilpailutuksen sekä testauksen. Itsellä on tästä kokemusta kaksien arvokisojen verran.

Yksityyppisäännön lisäämisesti Suomen sääntöihin ei ole nostettu edes pöydälle lajiryhmässä ja veikkaan, että sitä ei tule edes tapahtumaan ennen mahdollisia yksityyppirengas kokemuksia EM-kisoista. Toivon, että keskustelu pysyy tästä eteenpäin vain EM-sääntöehdotuksessa, koska kansallisten sääntöjen spekulointi (sääntömuutosta ei ole käsiteltävänä tai tulossa ehdolle) ei tuo tässä vaiheessa mitään lisäarvoa.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #125 : 09.11.12 - klo: 15.33 »
Tuskin monikaan on lukenut miten Efran viimeisessä kokouksessa tapahtui rengassääntöuudistuksen osalla, siksi laitan tähän kaikille esimerkiksi miten sääntöjä laaditaan.

Efran 31 jäsenmaasta oli edustus 11 maasta tuossa kokouksessa. B-EM kisojen renkaasta oli sääntöehdotus. Siitä on ilmeisesti keskusteltu, koska ehdotusta oli muokattu. Sääntöuudistuksesta äänestettiin. 3 oli puolesta ja 6 vastaan, kahden ollessa "pissatauolla". Eli jos 2 henkilöä olisi vaihtanut mielipidettä, niin uusi rengassääntö tuohon kisaan olisi hyväksytty 5 henkilön puoltaessa.

Äänestyksessä oli mukana esimerkiksi Norjan naisedustaja. Maa ei lähetä ketään tuohon kilpailuun. Suomi ei myöskään lähettänyt yhtään kilpailijaa tämän vuoden ko kisaan eikä ollut lähettämässä alunperin ketään ensi kauden kisaan. Suomen kokousedustaja oli Jussi Luopajärvi. En tiedä hänen kantaansa, koska sitä ei ole kerrottu, mutta oletettavasti puoltava, koska sen kaltainen ehdotus oli AKK:n toimesta esitetty.

Jokainen voi nyt itse miettiä kuinka hyvin kuljettajien tarpeet ja toiveet tulee uusiin sääntöihin ja miten järkevä on prosessi. Mutta näin toimii ns edustuksellinen demokratia. Vain muutamalla maan edustajalla saa melkein minkälaisen säännön tahansa voimaan, vaikka ko maa ei lähettäisi yhden yhtäkään kuskia edes kisoihin.

Mielestäni Efran tulee miettiä ja toimia miten kuljettajien suora mielipide pääsee sääntöihin saakka. Arvokisat esimerkiksi mahdollistaa mielipiteiden keräyksen varsin helpohkosti.

Kirjoitus ei ole tarkoitettu kritiikiksi Jussin toimintaan, jokainen joka tekee jotain lajimme hyväksi on hyvästä.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #126 : 11.11.12 - klo: 13.43 »
En nyt ota varsinaisesti kantaa M8 yksityyppirenkaaseen, sillä itsellä ei ole tästä aiheesta perusteltua mielipidettä olemassa. Mutta liittyen noihin EFRAn sääntömuutoksiin ja -ehdotuksiin näkisin, että olisi järkevää kysyä asiaan mielipidettä Suomen aktiivikuskeilta ennenkuin mennään asioita päättämään/ehdottamaan.
---

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #127 : 11.11.12 - klo: 14.02 »
En nyt ota varsinaisesti kantaa M8 yksityyppirenkaaseen, sillä itsellä ei ole tästä aiheesta perusteltua mielipidettä olemassa. Mutta liittyen noihin EFRAn sääntömuutoksiin ja -ehdotuksiin näkisin, että olisi järkevää kysyä asiaan mielipidettä Suomen aktiivikuskeilta ennenkuin mennään asioita päättämään/ehdottamaan.

Ei ne ehdotukset tyhjästä tule. En usko että lajiryhmä lähtis tommosta ehdottamaan jossei siitä ole kyselty niiltä jotka ajavat ulkomailla skabaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #128 : 11.11.12 - klo: 14.11 »
Voisko noi uskomukset jättää heti ekana pois.

Turhaa spekulointia ilman pienintäkään faktan poikasta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #129 : 11.11.12 - klo: 14.33 »
Voisko noi uskomukset jättää heti ekana pois.

Turhaa spekulointia ilman pienintäkään faktan poikasta.
Jaah itse olen ainakin moneen otteeseen jutellut asiasta Matin kanssa, joten ehdotan että jätät noi sun omat uskomukset pois kun ei ole pienintäkään faktan poikasta.

Ja siis selvennyksi siis miten ehdotuksia tehdään ja miten ne saadaan läpi kokouksessa, en ole jutellut M8 ykstyyppirenkaista. Olen tosin jutellut parin KV kuskin fiiliksistä nykyisestä säännöistä ja ei siellä kauheen tyytyväisiä olla nykyiseen sääntöön... Taidat Hoke itsekkin puoltaa kv kisoihin ykstyyppirengasta? :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #130 : 11.11.12 - klo: 15.34 »
#toisaalta kopioituna liittyen TP-10 yksityyppirenkaaseen: suurin osa Hollannin TP-10 kuskeista oli sitä mieltä, että yksityyppirengas ei ole hyvä asia. Täten heidän edustaja äänesti tuota vastaan. Kysyttiinkö suomalaisilta kuskeilta tästä? Ei.
---

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #131 : 11.11.12 - klo: 18.08 »
Noniin. Pitänyt jo hetken aikaa kirjoittaa tähän ketjuun, mutta aika ei ole tahtonut riittää.

Aluksikin mitä tulee EFRA kokoukseen noin yleensä, niin juuri eilen päätoimitsijakoulutuksessa käytiin näitä ihan samoja asioita lävitse osallistuneiden kesken. Paikalla oli muuten 28 henkilöä ja ei yhtään PK seudulta.

M-8 renkaasta sen verran, että ehdotus tuli Suomelta tästä ykstyyppirenkaasta ja sen alkuperäinen ehdottaja on ollut itse herra JQ. Esityksen puolesta on puhunut myös muut KV kisoissa Suomea edustaneet M-8 kuljettajat. Taustalla asiassa on se, että matkustettaessa kauas kisoihin on tajutonta varata mukaan hirveää määrää eri renkaita, koska niiden saatavuus itse kilpailupaikalta ei ole taattu. Eri päivinä ja eri olosuhteissa toimii eri rengas (kuten tiedetään) ja näin ollen voi olla että mukana tarvitsee olla 5 eri rengastyyppiä, mutta niistäpä vaikka vain yhdellä loppupelissä ajetaan kun toimii parhaiten ja se voidaan todeta vasta paikan päällä. Jos oletetaan että kisassa tarvitaan vaikkapa yhteensä 6 settiä renkaita (hatusta otettu luku), niin kokonaistarve onkin sitten 5 x 6 = 30 settiä rengasta.

Mitä tarkoitan renkaan saatavuudella, että se ei ole taattu, niin on ollut kisoja joissa on todettu että rengas XYZ toimii parhaiten ja sitten ne ovatkin nopeasti loppuneet ja kaikille ei ole riittänyt tarvittavaa määrää (jos yhtäkään settiä). Onnekkaat sitten ovat saaneet ajaa tuolla renkaalla ja loput sitten joutuneet vetelemään sillä mitä sattuu löytymään.

Kokouksessa tosiaan läsnä oli Jussi ja jo etukäteen oli tiedettävissä että asiasta tulee aivan tajuton vääntö. Alkuperäinen ehdotus oli muotoiltu yleiselle tasolle EM kisoihin, eikä siis ainoastaan EC-B kisoihin. Kokouksessa asiasta käytiin tosiaan 2-3 tunnin keskustelu / vääntö, jossa asiaan ottettiin vahvasti kantaa monen maan puolesta. Loppujen lopuksi keskustelun perusteella oli selvää että päätös ei tule menemään lävitse, mutta asiasta kuitenkin vielä jatkettiin keskustelua ja saatiin aikaiseksi halu kuitenkin kokeilla asiaa EC-B kisoissa. Tämän pohjalta sääntöön tehtiin muutosehdotus (ehdotuksia voidaan muokata vielä paikan päällä), jossa siis muutettiin että tämä koskisi ainoastaan EC-B kisoja. Muutos tehtiin, mutta loppujen lopuksi sitten äänestettiin ja muutos alkuperäisenä (EC-A ja EC-B) taikka muutettuna (vain EC-B) ei mennyt lävitse. Keskustelin Jussin kanssa väännön aikana tauolla ja silloin äänestystä ei vielä oltu tehty ja Jussi oli vielä optimistinen asian suhteen. Turhautuminen oli suuri sitten kun asiasta oli väännetty niin pitkään ja mitään ei kuitenkaan saatu menemään lävitse.

Palaan kohta muihin asioihin tässä keskustelussa erillisessä viestissä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #132 : 11.11.12 - klo: 18.24 »
Tähän väliin hieman sitten juttua siitä miten nuo sääntömuutosehdotukset päätyvät kokoukseen ja kuinka Suomen edustajat menettelevät päätösten kanssa.

1) Kuka tahansa voi Suomessa tehdä sääntömuutosehdotuksen luokkayhteyshenkilölle taikka lajiryhmälle suoraan. Se voi tulla mailissa, Wordina tms ihan sama kunhan vain on kirjallisena, lajiryhmä tai luokkayhteyshenkilö sitten muotoilee sen ja hoitaa eteenpäin.

2) EFRA:lta tulee ns. "AGM paketti 1" ja luokkayhteyshenkilöiltä pyydetään sääntömuutosehdotuksia kauden jälkeen, eli jos Suomessa taikka arvokisoissa on havaittu jotain joka tarvitsee muutosta, niin luokkayhteyshenkilö voi tehdä asiasta muutosehdotuksen. Samalla tietysti jos kuljettajilta on tullut ehdotuksia kauden mittaan (kuten yllä mainittu), niin ne sitten menee tuossa samassa eteenpäin. Tässä vaiheessa siis kaikki sääntömuutosehdotukset tehdään ja osa niistä tulee suoraan lajiryhmältä, osa luokkayhteyshenkilöiltä ja osa kilpailijoilta.

3) EFRA:lta tulee ns. "AGM paketti 2" jossa on kaikki määräaikaan mennessä jätetyt sääntömuutosedotukset kaikilta mailta. Tässä vaiheessa ei enää ehdotuksia voida tehdä. Kyseinen paketti menee kaikille luokkayhteyshenkilöille, joilta sittten kysytään mielipiteet kaikista heidän luokkaa koskevista ehdotuksista ja yhdessä luokkayhteyshenkilöiden kanssa sitten muodostetaan se kanta mitä ollaan ajamassa / äänestämässä kokouksessa.



« Viimeksi muokattu: 11.11.12 - klo: 21.17 kirjoittanut copter »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #133 : 11.11.12 - klo: 21.42 »
Vaikka se nyt ei täysin tähän ketjuun kuulukaan, niin tässä sitten juttua TP-10 renkaista vielä lisäksi.

Edellisessä EFRA kokouksessa 2011 päätettiin sääntöjen mukaan (mitä siis edellisestä kokouksesta seurasi muutoksia sääntöihin) pitoaineiden salliminen tietyllä tapaa. Mitä nyt tässä tarkoitan on että näin sääntö kirjoitettiin kirjaan, mutta se ei täysin vastannut sitä mitä kokouksessa keskusteltiin / päätettiin. 2011 kokouksessa tarkoituksena oli velvoittaa kilpailunjärjestäjät pidottamaan kilpailurata riittävästi, jotta renkaita ei tarvitsisi pidottaa erikseen ja näin ollen renkaiden pidotuksesta päästäisiin eroon. Yleisesti tämä kuitenkin tulkittiin että pidotus on sallittua ja tästä tuli hieman suurempi ongelma sitten maailmalla.

TP-10 ja C-8 luokan kuljettajien määrä on laskenut kauden 2012 aikana dramaattisesti niin EM kisoissa kuin muissa kisoissa ulkomailla. Suurin syy tähän oli pidotuksen "salliminen". Tästä pidotussäännöstä seurasi kauden 2012 aikana:

- Kaikki alkoivat pidottamaan renkaita ja testaamaan eri kemikaaleja sekä laitteistoja pidotuksen parantamiseksi
- Investoinnit pidotuskalustoon olivat mittavia, kisapaikoilla oli uuneja, vakuumeja (tyhjiössä pitoaine imeytyy syvemmälle foamiin)
- Valmistajilla oli kisoissa renkaita jotka eivät olleet kaikkien kuljettajien saatavilla (renkaat "pöydällä" mutta ei myynnissä)
- Käytännössä normaalit kuljettajat joutuivat hyvin eriarvoiseen asemaan vs pro kuskit
- Ym. syistä johtuen kisoista jäi paljon porukkaa pois

Suurin keskustelu siis käytiin niin 1/10 kuin 1/8 ratapolttiksissa pidotuksen kieltämisestä ja siitä kuinka voidaan taata kaikille tasavertainen asetelma, jotta menetetyt kuljettajat saadaan takaisin.

Kokous aloitettiin sillä että useat maat (Suomi, Britit, Italia jne) ilmaisivat että edellisen kokouksen päätökset eivät olleet kulminoituneet sääntökirjaan kokouksessa sovitulla tavalla ja siitä sitten käytiin oma vääntönsä. Syinä tähän oli mm. EFRA luokkayhteyshenkilön vaihtuminen 2011 kokouksen jälkeen.

Koska kokouksen vetäjällä (EFRA luokkayhteyshenkilö) on suuri merkitys siinä kuinka kokousta vedetään, niin käytännössä asia kokouksessa esitettiin että joko äänestetään pitoaineiden taikka yksityyppirenkaiden puolesta. Eli siis asiat kävelivät käsi kädessä koko kokouksen ja keskustelun ajan.

Ensimmäisenä käsiteltiin kuitenkin pitoaineita ja todettiin että edellisen vuoden seuraukset eivät ole olleet toivotun laisia ja pitoaineista pitää ehdottomasti päästä eroon. Tästä olin etukäteen keskustellut meidän luokkayhteyshenkilön kanssa ja Suomi oli ehdottomasti pitoaineita vastaan. Suurin osa maista oli siis pitoaineita vastaan ja niiden puolesta ei tainnut olla kuin ihan muutama maa (Monaco ainakin). Pitoaineet siis kiellettiin ja sen jälkeen siirryttiin melko nopeasti keskustelemaan yksityyppirenkaista.

Renkaisiin liittyen keskustelu kesti ehkä n. tunnin jossa tuotiin esille monia eri malleja kuinka asian kanssa voitaisiin edetä. Koska pitoaineiden kanssa oli ongelmia jo ennen kautta 2012, niin todettiin että täysin paluu edelliseen ei ole mahdollista, koska kuljettajat haluaisivat edelleen maksimipidon (tietenkin) ja lisäksi laitteistoa pidotuksen tekemiseen on hankittu kaudella 2012, jonka käyttö tulisi estää. Pelkkä pidotuksen kieltäminen siis ei tässä tapauksessa ollut mahdollista, koska pidotuksen tunnistaminen kuljettajien omista renkaista on lähes mahdotonta (tästä olen kirjoittanut toiseen ketjuun aiemmin tällä viikolla).

Briteissä on siirrytty nykyistä sääntömuutosta vastaavaan järjestelmään, joka tulee voimaan kaudella 2013. Tämä otettiin keskustelussa siis pohjalle ja BRCA on luvannut toimittaa ohjeistuksen renkaiden käsittelyä varten EFRA:lle sekä valmistajille, kuinka yksityyppirenkaat tulee olla sorvattuna, reunat liimattuna ja kuinka renkaiden reunat tulee olla pyöristettyinä. Tässä vaiheessa keskustelua Britit, Saksa, Ranska ja muut maat (enemmistö) oli yksityyppirenkaiden puolella ja ottaen huomioon ongelmat ennen 2012 edeltävää kautta, niin oli selvää että ehdotus tulee menemään lävitse tällaisenaan taikka jonkun järkevän muutoksen kautta. Ehdotin käytettäksi mallia jota sähkökrossissa käytetään, eli siis renkaiden käsittely valvotulla alueella. Kilpailijat saisivat tuoda omat renkaansa taikka vaihtoehtoisesti käytettäisiin yksityyppirenkaita ja niiden käsittely tapahtuisi valvotussa tilassa, jossa siis renkaat saisi itse sorvata, liimata reunat jne. Renkaat sitten käsittelyn jälkeen luovutettaisiin säilöön käsittelyn estämiseksi ja ne noudettaisiin sieltä ennen erää ratavarikkoalueella. Renkaita siis ei saisi kisan aikana viedä huoltovarikolle missään vaiheessa.

Muutosehdotukseni ei kuitenkaan mennyt lävitse, mutta sai kyllä kannatusta. Suurin ongelma oli että se nähtiin liian hankalana ja resursseja vievänä. Ilmassa oli että haluttaisiin suhteellisen helppo tapa päästä ongelmasta eroon ja ratkaisu joka tosiaan toimisi pomminvarmasti. Ilmaisin vielä huoleni rengaskustannuksista keskustelussa, josta myös tuolla toisessa ketjussa kirjoittelin enemmän.

Asiasta äänestettiin ja homma meni lävitse. Suomi myös äänesti ehdotuksen puolesta, koska oli selvää että se tulisi menemään lävitse Suomen kannasta riippumatta ja äänestys on julkinen, joten en halunnut alkaa vastarannan kiiskiksi. EFRA:ssahan päätökset ovat politiikkaa ja siellä myös täytyy ylläpitää suhteita sekä lobata.

Kauden 2013 jälkeen varmasti on seuraavaan kokoukseen paljon ehdotuksia tämän tiimoilta kun nähdään miten hommat ovat sujuneet. Varmasti myös Suomi voi sinne ehdotuksensa laittaa sitten siinä vaiheessa, kuinka hommaa voitaisiin parantaa. Pääsuunta varmasti on oikea, mutta valitut mitat ja muut yksityiskohdat varmasti vaativat viilausta taikka sitten menettelyn muuttamista Suomen muutoksen mukaiseksi. Katsotaan sitten seuraavan kesän jälkeen.

Positiivista asiassa on se, että ei tarvitse olla kuljettamassa omia renkaita ja sorvia kisapaikalle. Tällä säästyneet kiitettävä määrä kiloja matkatavaroista.
« Viimeksi muokattu: 11.11.12 - klo: 21.50 kirjoittanut copter »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #134 : 11.11.12 - klo: 22.02 »
En nyt ota varsinaisesti kantaa M8 yksityyppirenkaaseen, sillä itsellä ei ole tästä aiheesta perusteltua mielipidettä olemassa. Mutta liittyen noihin EFRAn sääntömuutoksiin ja -ehdotuksiin näkisin, että olisi järkevää kysyä asiaan mielipidettä Suomen aktiivikuskeilta ennenkuin mennään asioita päättämään/ehdottamaan.

Ei ne ehdotukset tyhjästä tule. En usko että lajiryhmä lähtis tommosta ehdottamaan jossei siitä ole kyselty niiltä jotka ajavat ulkomailla skabaa.

Voisko noi uskomukset jättää heti ekana pois.

Turhaa spekulointia ilman pienintäkään faktan poikasta.
Jaah itse olen ainakin moneen otteeseen jutellut asiasta Matin kanssa, joten ehdotan että jätät noi sun omat uskomukset pois kun ei ole pienintäkään faktan poikasta.

Ja siis selvennyksi siis miten ehdotuksia tehdään ja miten ne saadaan läpi kokouksessa, en ole jutellut M8 ykstyyppirenkaista. Olen tosin jutellut parin KV kuskin fiiliksistä nykyisestä säännöistä ja ei siellä kauheen tyytyväisiä olla nykyiseen sääntöön... Taidat Hoke itsekkin puoltaa kv kisoihin ykstyyppirengasta? :)


Etkö tuossa ylhäällä totea "en usko" ???

Ei ketään kiinnosta uskomukset, vaan fakta, etkä sellaista tuossa esittänyt.

Enhän minä viestissäni heittänyt yhtään faktaa enkä myöskään olettamusta.

KV kisoihin puollan yksityyppirengastusta tottakai.

Mutta sehän ei tuohon heittooni uskomuksista liity millään tavoin.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #135 : 13.11.12 - klo: 09.34 »
Kiitos Matti vastauksista. Tieto vähentää arvuuttelua ja epäilyä.

Hankalaan tilanteeseen on mennyt monessa luokassa. En tiedä ratkaisua, mutta voisiko rengasasiaa lähestyä toisesta näkövinkkelistä eli pohtia vaikka miksi M8 luokassa ei ole pahaa rengasongelmaa. Eli miten tämä luokka eroaa toisista?

Ja voisiko esimerkiksi radan suhteen tehdä sellaisia muutoksia, jossa renkaan merkitys pienenee. Ainakin M8 radat on luonnostaan tai tarkoituksellisesti sekapintaisia, jolloin "yhtä ainoaa toimivaa rengasta" ei välttämättä ole edes olemassa. Sää vaihtelee ja tuo oman muutoksensa verrattuna vaikka sisäratoihin.

Onko EM-formaatti väärä? Miksi hinkataan yksi viikko yhtä rataa, jolloin löytyy se "ainoa oikea setup+rengas". Muokataan joka ilta rataa toisenlaiseksi!

Miksi radasta tehdään niin helppo, että kahden kierroksen jälkeen se on rutiinia?

Öljytään renkaat. Jne...

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #136 : 13.11.12 - klo: 10.09 »
Asiaa pitäisi lähestyä tästä näkökulmasta:
a) rata eurooppa tyylinen jotta se toimii vaikka sitä ei olisi just huollettu
koska ratahan on just niin hyvä kuin sen huonoin kohta
lisäbonuksena että joku vois pärjätä sit euroopassakin JQ:n lisäksi
(jenkkilä on liian kaukana edes verrata)
ja tietenkin että se että kalustoa hajoaa vähemmän (aloittelijat erityisesti)
b) yksityyppirenkaat
kaikille sama ja madaltaa taatusti kynnystä osallistua sekä alentaa kustannuksia

varmasti näilläkin saadaan nopein kuski selville kuten EM kisoissakin.
vai ovatko ne väärässä?


Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #137 : 13.11.12 - klo: 10.22 »
Kyllä se suurin ero valitettavasti on ihmisten ENNAKKOasenteissa vs muut luokat. Tämän todetakseen ei tarvitse olla oraakkeli - samoista asioista on ollut keskustelua myös muissa luokissa kunnes asiaa on yksinkertaistettu sääntöjä yksinkertaistamalla.

Jokaisessa luokassa on kehitettävää, olipa siellä jo ykstyyppirenkaat tai ei.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #138 : 13.11.12 - klo: 10.44 »
Asiaa pitäisi lähestyä tästä näkökulmasta:
a) rata eurooppa tyylinen jotta se toimii vaikka sitä ei olisi just huollettu
koska ratahan on just niin hyvä kuin sen huonoin kohta
lisäbonuksena että joku vois pärjätä sit euroopassakin JQ:n lisäksi
(jenkkilä on liian kaukana edes verrata)
ja tietenkin että se että kalustoa hajoaa vähemmän (aloittelijat erityisesti)
b) yksityyppirenkaat
kaikille sama ja madaltaa taatusti kynnystä osallistua sekä alentaa kustannuksia

varmasti näilläkin saadaan nopein kuski selville kuten EM kisoissakin.
vai ovatko ne väärässä?

Siis eikai tää keskustelu taas ole lähdössä väärille raiteille????

Puhuttu KV kisoista ja jatkuvasti väliin tungetaan jotain shaibaa joka ei liity KV kisoihin.

Kyseisessä luokassa ei ole kansallisella tasolla mitään ongelmaa.
Eikä ennakkoasenteita.

Ainoat ennakkoasenteet joita näen, on henkilöillä jotka eivät luokkaa aja.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #139 : 13.11.12 - klo: 10.52 »
Kyseisessä luokassa ei ole kansallisella tasolla mitään ongelmaa.
Eikä ennakkoasenteita.

Tässähän tämä kiteytyy koko "keskustelun" juoni. :cry:
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #140 : 13.11.12 - klo: 10.56 »
Kyseisessä luokassa ei ole kansallisella tasolla mitään ongelmaa.
Eikä ennakkoasenteita.

Tässähän tämä kiteytyy koko "keskustelun" juoni. :cry:

+1
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #141 : 13.11.12 - klo: 11.10 »
Kyseisessä luokassa ei ole kansallisella tasolla mitään ongelmaa.
Eikä ennakkoasenteita.

Tässähän tämä kiteytyy koko "keskustelun" juoni. :cry:

+1

Niin kiteytyy. Herrat jotka eivät luokkaa aja, luulevat siellä olevan ongelman ja oma ennakkoasenne sanoo että kaikissa luokissa pitää olla sama rengassääntö jotta on järkeä.

Haastan teidät molemmat tulemaan ensikesänä ajamaan kyseistä luokkaa ja keskustelemaan luokan kuskien kanssa kyseisestä aiheesta ilman omia ennakkoasenteita.

Ainiin... mutkun ei voi kun tarttis pakettiauton renkaille että vois tulla ajamaan. (puhdas ennakkoasenne)

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #142 : 13.11.12 - klo: 11.14 »
Ei varsinaisesti liity suoraan asiaan, mutta pitäiskö Suomessa olla tarkempi lista siitä että kuka saa mitäkin sponssia? Paljon näkee lobbausta forumilla joka liittyy juuri näihin asioihin, monesti on kyse siitä että sponsoroiduista tuotteista on paras osaaminen mutta ei se aina ole ihan niin yksinkertaista.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #143 : 13.11.12 - klo: 12.14 »
Kyllä voisin hyvin ajaa ja ajoinkin viime kesänä (tosin e-mallilla mutta mitä sitten; sama rata, samat autot).

Aivan sama mikä se 1-tyyppi rengas on (koska se on kaikille sama).

Mitään Kyosho/AKA värilaseja minulla ei ole ja sitä paitsi AKA renkaat ovat aika kalliitakin, vaikkakin hyviä pääsääntöisesti. (Tosin niiltäkin on tullut joku kulutuskestävä malli mutta se ei liity tähän).

Edit: Parilta kaverilta jotka ajavat aktiivisesti offroad luokkia olen kysynyt asiaa ja ainakin he puoltaisivat 1-tyyppirengasta jos asiasta tehtäisiin äänestys. Arvailtiin että se voisi jopa mennä läpi (siis voittaa).
« Viimeksi muokattu: 13.11.12 - klo: 13.22 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #144 : 13.11.12 - klo: 13.55 »
Mitään Kyosho/AKA värilaseja minulla ei ole ja sitä paitsi AKA renkaat ovat aika kalliitakin, vaikkakin hyviä pääsääntöisesti. (Tosin niiltäkin on tullut joku kulutuskestävä malli mutta se ei liity tähän).

Tämän humoristisempaa kirjoitus saa hakea. Ketä kiinnostaa ettei sinulla ole mitään yhteyttä Kyoshoon tai AKAan? Vai olisiko kuitenkin, kun piti oikein mainita?

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #145 : 13.11.12 - klo: 14.35 »
Voisko Mika kertoa ketkä nämä kisakuskit josta puhut.
Minäkin olen kysellyt muutaman kuskin mielipidettä ja he taas olivat sitä mieltä että ei missään nimessä ykdityyppirengas Suomen kisoihin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #146 : 13.11.12 - klo: 14.55 »
Mitään Kyosho/AKA värilaseja minulla ei ole ja sitä paitsi AKA renkaat ovat aika kalliitakin, vaikkakin hyviä pääsääntöisesti. (Tosin niiltäkin on tullut joku kulutuskestävä malli mutta se ei liity tähän).

Tämän humoristisempaa kirjoitus saa hakea. Ketä kiinnostaa ettei sinulla ole mitään yhteyttä Kyoshoon tai AKAan? Vai olisiko kuitenkin, kun piti oikein mainita?

No Goosille lähinnä kun sitä kuitenkin tuossa tiedusteli että olenko työntämässä AKA renkaita 1-tyyppirenkaina luokkaann. Muita yhteyksiä tietty kyllä muttei ollenkaan tässä asiassa. Tehköön selväksi vaikka tietty voisin lainata ex The Mechanicia että "kysehän tässä ei ole suinkaan minusta".

Voisko Mika kertoa ketkä nämä kisakuskit josta puhut.
Minäkin olen kysellyt muutaman kuskin mielipidettä ja he taas olivat sitä mieltä että ei missään nimessä ykdityyppirengas Suomen kisoihin.
Jerzi

No mitä näitä GT ja muita kavereita mulla nyt on. Jotku ajaa M8e:tä, jotku rallia ja jotku corria jne.
Ilmoitelkoon täällä itse itsestään jos huvittaa. Aika selvää tosin ettei tämä tule menemmän läpi ilman äänestystä topikin perusteella koska äänekkäimmät ovat asiaa vastaan. Muita ei varmaan niin kauheesti edes kiinnosta.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #147 : 13.11.12 - klo: 15.39 »
Olishan se helppo se yksi rengas joo jos sisällä ajetaan.
Mutta kuin nyt on kyse ulkolajista.
Muuraman EM kisan kiertäneenä niin ei sieläkään ole ollut ongelmia. Ok laji on hiukan muuttunut siitä mitä se oli reilut 10 vuotta sitten mutta kuitenki.
Onko sinun ja sinun kavereitten mielestä mikä ongelma tällä hetkellä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #148 : 13.11.12 - klo: 15.43 »
No Goosille lähinnä kun sitä kuitenkin tuossa tiedusteli että olenko työntämässä AKA renkaita 1-tyyppirenkaina luokkaann. Muita yhteyksiä tietty kyllä muttei ollenkaan tässä asiassa. Tehköön selväksi vaikka tietty voisin lainata ex The Mechanicia että "kysehän tässä ei ole suinkaan minusta".
Taidat kyllä nyt keksiä asioita omasta päästä tai sitten oletat että koko maailma pyörii sun ympärillä :) Ihan näin for the record niin ollaan _kohtuu_ kaukana siitä että lajiryhmä olisi valitsemassa jotain tiettyä ykstyyppi rengasta M8 luokkaan Suomessa... Ja mitä vikaa olisi jos AKA:n rengas olisi ykstyyppirengas? Ei se mua ainakaan haittais tosin ei mua haittaa sekään että rengaistus on vapaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #149 : 13.11.12 - klo: 15.57 »
No niinhän mä sanoin.
Kiitos 20 vuodesta!