Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130429 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #570 : 17.02.11 - klo: 12.45 »
Saatko sää HOKE paljonkin rahallista korvausta nastarenkaiden mainostamisesta?


Mä en niitä mainosta...
En mitenkään kehu niitä sen paremmiksi kuin ovat.

Lähinnä jos kitkaa kehutaan yhtä pitäväksi, on se jo mainonnaksi luokiteltavaa mun mielestä.



Tommi...
Joo... nastalla et varmaankaan olis välttänyt tälliä... MUTTA...
Mitäpäs jos alusta oli juuri sillä hetkellä sellainen että siinä oliskin se nastarengas pitänyt paremmin.
Olisit kolauttanut hanuriin pienemmällä nopeudella ja vahingot jääneet pienemmäksi.

Just näillä keleillä mitä nytkin on, olen kerta toisensa jälkeen hämmästellyt miten järkyttävästi nykyiset nastarenkaat pitävätkään...
On kavereiden kanssa kokeiltu syrjäsemmällä pikkutiellä jarrutteluita...
Kaverit tulee uusilla kitkoilla vierestä ohi viuhahtaen.

Mut... nimenomaan... sattuu vaan alusta olemaan sellainen että nastarengas pitää juuri kyseisessä olosuhteessa paremmin.
Jokin toisenlainen keli ja molemmat pysähtyykin yhtälailla.

Nää omat pikku testailut ei saa mulle yhtään turvallisempaa fiilistä.
Jopa sellaisen fiiliksen että ehkä jopa "hirvittää" mitä jos sattuu just tää kyseinen keli kun seuraavan kerran joku torsti tulee kolmion takaa, enkä minä satukaan olemaan just niin hyvin tilanteen tasalla että saisin tilanteen vältettyä... Joku vetää kitkalla kyljestä sisään niin että pöllähtää kun nastoilla olis pysähtyny reilusti ennen osumaa...
Ja vain sen takia että kyseinen kuski ei ennakoinut...
Ja ajatusmaailma oli se että ketut mitään eroa oo...  ihan yhtä hyvin näilläkin menee... jos on osuakseen niin sit osuu oli mikä tahansa alla.

Nimenomaan mun puolesta kaikki saa ajaa ihan millä lystää... Vaikka kesärenkaalla...
Kunhan asenne on oikea ja tiedostetaan ne erot... eikä ajatella että ihan sama.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #571 : 17.02.11 - klo: 16.56 »
Toissa viikonloppuna Saabclubin talvipäivillä tahkolla jäällä pidetyn kiihdytyskilpailun voittajat:

4wd -> Aero X ainoana nelikkona
Pikki -> og900 piikeillä
vakio -> kitkarenkailla oleva og9-3 automaatti ;)

Kyllä siellä jäällä kitkoillakin pärjää :)

Eilen muuten päräytin audin terveeseen valoissa. hetken (muutaman sekunnin) mietin mitä jos nastat? -> nääh, ei olis pelastanut pusulta. Vähän v*tuttaa mutta oma moka.

Ja ei tullut edes kaahaitua, valoista lähdettiin kiltisti letkassa kun vaihtuivat, edessä ollut audi kiihdytteli normaalisti kun vaihtui pitkälle oranssille valot, oli ensin menossa ja mä mukana mutta päättikin vetää viimetingassa jarrut pohjaan ja jäädä oransseilla... Nainen ratissa... 40 alue espoon lähiössä... Urainen tienpinta jossa urassa periaatteessa asfaltti näkyvissä mutta kivassa pintajäässä... Vahingot vähäiset mutta sen verran just että uutta puskuria/ maalausta kuitenkin... Pellit suorassa.
Kerta se on ensimmäinenkin ja elämä on...  :evil:

Mitkä renkaat Audissa oli ts. miten se sai sen pysäytettyä niin nopeasti, että piti perään ajaa?
Joka kerta kun joudun pysäyttämään liikennevaloihin vähän nopeammin, niin toivon, ettei takanatulija ajele kitkoilla. Tästä syystä tulee mentyä välillä taksimiehen vihreillä.
Siihen aikaisempaan väittelyyn jarrutusmatkan pituudesta sain vastauksen HAKK:sta ja he sanoivat, että massa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Perustelut eivät olleet ihan sitä mitä toivoin, eli jarruteho ei kuulemma riitä ja kitka pienenee kuorman kasvaessa. Tämä perustuu siihen, että renkaan pinta kovenee kuormattuna. Enivei jarrutusmatka pitenee massan suurentuessa ja tämän olen huomannut käytännön kokeissa. Siis tahattomissa "kokeissa" liikenteessä.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #572 : 17.02.11 - klo: 21.35 »
Auton ohjauspiirissä on viivettä  :wink:
Enpä tullut kurkkineeksi audin renkaisiin. Ongelmahan tässä oli se kun piti mennä keltasilla valoilla (joihin olisi ehditty hyvin) ja sitä välimatkaa audiin ei ollut kovin montaa metriä. Siinä vaiheessa se reaktio aika syö ison osan etäisyydestä vaikka nopeasti jarrulle hyppäsin. Vauhtihan ei ollut kummoinen koska kyseessä T-risteys josta käännytään oikealle tai vasemmalle.
Sanotaanko näin että yllätys oli melkoinen kun veti liinat kiinni ja saletisti natsas sen jälkeen. Oli kuitenkin selvästi ensin aikeissa mennä. Valot oli jo jonkun aikaa loistaneet keltaisella ja tosissaan vasta ihan kalkkiviivoilla tekikin sen äkkijarrutuksen. Jotkut taas suosiolla luovuttavat jo heti siinä vaiheessa kun valo vaihtuu keltaiseksi ja alkavat polkea rauhallisesti sitä jarrua.
Mutta eipä voi syyttää kun itseään. Noh, pienillä vahingoilla selvittiin. Omasta autosta puskuri vähän halkes ja sivuvilkun korvake halkes. Audista menee puskuri vaihtoon. Pellit säästyivät kummastakin autosta eikä tartte oikoa mitään.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #573 : 17.02.11 - klo: 22.25 »
Just tänään aamulla meinasin ajaa jonkun pappamallin Corolla-farmarin perään risteyksessä kitkarenkailla. Kattelin tosin siinä hetken liikaa jotain Sonyn Espoon toimistoon käppäilevää naikkosta kävelytiellä, kun olis tarvinnut pitää katse tiessä. Mikshän ne Toyota-kuskit ajaa varsinkin aamuisin niin hitaasti, että tekis mieli tuuppia vauhtia?
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #574 : 17.02.11 - klo: 22.43 »
Toyota kuskit osaa valita tilannenopeutensa paremmin.

Se kuski katteli varmasit samaa naikkosta, ja tietenkin hitaammalla nopeudella jää enemmän aikaa tuijottamiseen = oikea tilannenopeus  :tongue:

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #575 : 18.02.11 - klo: 10.05 »
Toyota kuski yleensä pitää aika hyvin paikkaansa. Näyttääköhän toyotan mittari yleisesti aina 10 km/h liian paljon todelliseen verrattuna.
No tänään sitten nutas joku mulkero volvokuski kehä 3:lla vasemmalla kaistalla. sellaista 90 ensin 100 rajoituksella ja sen jälkeen 70 kymppää 80 alueella. Ei tajunnut lähteä pois vaikka useampi kuski ajoi oikean kautta ohi. Stanan kuupo...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #576 : 18.02.11 - klo: 10.25 »
Siinähän oliskin ollut selittämistä poliisille että miksi ohitit oikean kautta. Jos tämä kyseinen kuupo oliskin keksiny vaihtaa kaistaa just kohdalla.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #577 : 18.02.11 - klo: 11.30 »
Enemmän se vasemmalla kaistalla mateleva kuski joutuu selittämään kun oikeaa kaistaa, nopusrajoitusten mukaan ajava kuski. Lisäksi, kaistalla ajava ajoneuvo ei ole väistämisvelvollinen kaistaa vaihtavalle ajoneuvolle, väistämisvelvollisuus on kaistan vaihtajalla.

17 §
Ohittaminen

Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #578 : 18.02.11 - klo: 11.55 »
Paitsi että eikös moottoritiellä ole oikealta ohittaminen kiellettyä...?

Eniveis.... Nää halvatun vasemmalla kaistalla roikkuvat pässit sais jättää autonsa kotiin.
Jos ei autolla ajaminen onnistu edes nopeusrajoituksen mukaan ja varsinkaan pysytä siellä oikealla kaistalla niin kuski ei ole kyvykäs kuljettamaan ajoneuvoa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #579 : 18.02.11 - klo: 12.08 »
Paitsi että eikös moottoritiellä ole oikealta ohittaminen kiellettyä...?

Kyllä pääsääntöisesti, toki poikkeuksiakin löytyy. Se miten lakia tulkitaan ja sovelletaan käytännössä, on sitten eri asia ja tulkinnat menee tilanteen mukaan.

7 § (29.4.1994/328)

Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Kylätason RC-kuski.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #580 : 18.02.11 - klo: 12.47 »
Mitkä renkaat Audissa oli ts. miten se sai sen pysäytettyä niin nopeasti, että piti perään ajaa?
Joka kerta kun joudun pysäyttämään liikennevaloihin vähän nopeammin, niin toivon, ettei takanatulija ajele kitkoilla. Tästä syystä tulee mentyä välillä taksimiehen vihreillä.


Keskimääräinen reaktioaika edellä ajavan jarruvaloihin on sekunnin luokkaa. Jos tilanne kovin yllättävä, reaktioaikakin voi olla pitempi. 20 km/h mateluvauhdissakin auto ehtii liikkumaan yli 5 metriä. Pieni pitoero jää tässä yhtälössä helposti marginaalitekijäksi, jos verrataan ajonopeuden ja etäisyyden vaikutuksiin.

Tollasissa tilanteissa voi kolista, vaikka takaa tulijalla olisi jarruttelijaa pitävämmät nakit alla. Jos joku hiostaa ihan hanurissa kiinni ja painat yllättäen jarrua, niin konttiin se tulee, oli alla mitä piikkejä tahansa.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #581 : 18.02.11 - klo: 12.57 »
Mitkä renkaat Audissa oli ts. miten se sai sen pysäytettyä niin nopeasti, että piti perään ajaa?
Joka kerta kun joudun pysäyttämään liikennevaloihin vähän nopeammin, niin toivon, ettei takanatulija ajele kitkoilla. Tästä syystä tulee mentyä välillä taksimiehen vihreillä.


Keskimääräinen reaktioaika edellä ajavan jarruvaloihin on sekunnin luokkaa. Jos tilanne kovin yllättävä, reaktioaikakin voi olla pitempi. 20 km/h mateluvauhdissakin auto ehtii liikkumaan yli 5 metriä. Pieni pitoero jää tässä yhtälössä helposti marginaalitekijäksi, jos verrataan ajonopeuden ja etäisyyden vaikutuksiin.

Tollasissa tilanteissa voi kolista, vaikka takaa tulijalla olisi jarruttelijaa pitävämmät nakit alla. Jos joku hiostaa ihan hanurissa kiinni ja painat yllättäen jarrua, niin konttiin se tulee, oli alla mitä piikkejä tahansa.

Tuossa mun viestissä oli pieni trollipeikko piilossa mutta monesti se marginaalitekijä ratkaisee sen, että koliseeko vai ei.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #582 : 18.02.11 - klo: 13.02 »
Vain mikäli ajat liian lähellä.
Eihän siitä ole koskaan kyse ollutkaan etteikö silti kolisisi.

Jos ajat sillä vähemmän pitävällä toisen perässä ja hän jarruttaa äkisti... Reaktioajat jne jne mukaan luettuna tulee osuma...
Lievä josta selvitään puskureiden vaihdolla.
Toistetaan täysin sama tilanne renkaalla jolla on jo missä tahansa testissä jarrutettu jäisellä tienpinnalla muutama metri lyhyemmän matkan...
No se ei enää osukaan vaan se sama reaktioaika päläpäläpälä hässäkkä riittikin siihen että vältyttiin kolahdukselta.


Ja se mitä olen puhunut siitä että sillä pitävämmällä saat ainakin nopeutta enemmän vähennettyä vaikka sitten pöllähtääkin.
Otetaan ihan kunnon maantienopeus ja kuvitellaan siihen tilanne missä rysähtääkin sitten jo vähän reilummin...
Siinä on suuri ero osutko johonkin nopeuden ollessa vielä 50 vai 60.
Lukema kuulostaa pieneltä erolta, mutta rysähtäessä siinä voi olla ero siihen selvittiinkö naarmuilla vai käykö jopa hullusti.

Joo... mikäli joku tulee niin lähellä että kun yllättäen nappaat jarrut pohjaan, eikä etäisyys riitä reagoimiseen mitenkään... eli takana tuleva ei ehdi edes koskemaan jarruun niin sitten voidaan jo sanoa että sillä ei ole mitään merkitystä mitkä renkaat siellä takana tulevalla on.
Aina jos ehtii aloittamaan jarrutuksen, on pidolla todellakin merkitystä...
Ja kuten olen jo aikanaan täälläkin maininnut...
On ollut mielenkiintosia ohjelmia telkkarissa... testejä lehdissä jne missä on havainnollistettu hienosti miten suuri ero nopeudessa onkaan tilanteessa missä toinen pysähtyy täysin nollaan ja toinen jatkaakin vaikkapa vain 3 metriä pidemmälle...
Lyhyt matka ja kuulostaa ettei siinä voi enää nopeutta paljon olla kun auto liikkuu vain kolme metriä.
Mutta mutta... nopeuttapas onkin vielä selvästi.
Autohan hidastuu nopeammin jarrutuksen loppua kohden.
Eikä hidastuvuus siis tapahdu lineaarisesti.

Ero todellakin on sellainen että kuulostaa hullulta kun todetaan ettei ole merkitystä onko pitävämpi vai vähemmän pitävä alla siinä vaiheessa kun esim jarrutusmatka ei riitäkään.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #583 : 18.02.11 - klo: 18.17 »
Paitsi että eikös moottoritiellä ole oikealta ohittaminen kiellettyä...?

Eniveis.... Nää halvatun vasemmalla kaistalla roikkuvat pässit sais jättää autonsa kotiin.
Jos ei autolla ajaminen onnistu edes nopeusrajoituksen mukaan ja varsinkaan pysytä siellä oikealla kaistalla niin kuski ei ole kyvykäs kuljettamaan ajoneuvoa.

Ja nyt puhutaan vielä kehästä, joka ei ole moottoritie. Siellä saa ajaa tosissaan ohi oikeaa kaistaa jos vetää paremmin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #584 : 19.02.11 - klo: 00.21 »
Ei nyt renkaisiin liity mitenkään mutta pakko nyt avautua :smiley: Varsinkin viiden ruuhkassa turun moottoritiellä on mukavaa kun rekka tai joku muu isompi auto on oikealla puolella kaistaa niin jäädään jurraamaan 90 km/h vasemmalle kaistalle ja kun päästään rekan ohi onkin jo sen 120-130hm/h vauhtia HUOM:kesällä!että mistähä moinen johtuu?Mulla ei ole vielä auto korttia mutta sen verran kyydissä ollu ja siitä saa aina kuulla kun joillakin saattaa kiirekkin olla vaikka lapsia tarhasta hakemaan...Pyydän vielä anteeksi ot:tä :smiley:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa Niko79

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #585 : 19.02.11 - klo: 13.25 »
Oli sitten viimeinen talvi kitkarenkailla prkl!! sen verran paljon on tän talven aikana ollut läheltä piti tilanteita että vaikka sudittelen noi renkaat loppuun kesällä ja sitten talveksi uudet nastat alle!! nämäkään kitkat eivät ole ns huonommasta päästä vaan ihan Nokian hakkapeliitta r renkaat,nyt kun täällä etelässäkin on ollut lunta ja pakkasta niin kyllä niiden nastarenkaiden ominaisuudet korostuu,varsinkin kun lähiöiden tiet on niin h......n  huonosti hoidettuja.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #586 : 22.02.11 - klo: 06.50 »
Ei nyt renkaisiin liity mitenkään mutta pakko nyt avautua :smiley: Varsinkin viiden ruuhkassa turun moottoritiellä on mukavaa kun rekka tai joku muu isompi auto on oikealla puolella kaistaa niin jäädään jurraamaan 90 km/h vasemmalle kaistalle ja kun päästään rekan ohi onkin jo sen 120-130hm/h vauhtia HUOM:kesällä!että mistähä moinen johtuu?Mulla ei ole vielä auto korttia mutta sen verran kyydissä ollu ja siitä saa aina kuulla kun joillakin saattaa kiirekkin olla vaikka lapsia tarhasta hakemaan...Pyydän vielä anteeksi ot:tä :smiley:
Niitä pelottaa ohittaa se IIISO auto.

Jää lumi tutkimukset jatkuu.
Nousiaisissa oli taas katuautosprinttiä.
Neliveto luokka.
1.Continental Nastalla
2. Joku musta Nastalla
3. Continental astalla
2 veto luokka
1.Continental Nastalla
2. Joku musta Nastalla
3. Continental astalla

Kitkarenkailla ko olosuhteissa ei ole mitään muuta tekemistä kuin että rataa voi kiertää.
Aina joku niillä siäl käy liukastelemassa....tervettuloa vaan mukaan näyttämään miten kitkat puree.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #587 : 25.02.11 - klo: 07.39 »
Sorry OT:
Jos joku 'kitkaukkeli' haluaa kokeilla noissa olosuhteissa renkaidensa toimivuutta niin noita ratapäiviä on viellä pari jäljellä. Tokihan se on kaikille terveellisträ käydä opettelemassa liukkaalla ajoa turvallisissa olosuhteissa. Vaikka me kaikki ollaankin keskiverto kuskeja parempia harjoitelemattakin  :angel:
26.2-11 Keminmaa  http://www.radalle.com/uutiset/?cmd=uutinen&id=419
6.3-11 Kuortane
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #588 : 08.03.11 - klo: 22.07 »
Aika hyvin nastat pysyy uusissa renkaissa kiinni:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Uusi+j%C3%A4%C3%A4ll%C3%A4+ajon+nopeusenn%C3%A4tys+syntyi+Oulun+edustalla/1135264376681
Lainaus
Jäällä ajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen ajoi Audilla 331,610 kilometrin tuntinopeutta Oulun edustalla Pohjanlahdella.

Ennätys tehtiin merenjäälle auratulla 14 kilometrin pituisella radalla 6. maaliskuuta. Audi oli varustettu Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkailla.

Muistaakseni ennen näitä nopeusennätyksiä ajettiin kitkoilla, kun pelättiin irtoavien nastojen aiheuttamaa tuhoa autolle.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #589 : 08.03.11 - klo: 22.26 »
....
« Viimeksi muokattu: 08.03.11 - klo: 22.55 kirjoittanut Jankka »

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #590 : 09.03.11 - klo: 18.56 »
No voi jee, tää teidän nasta/kitka väittely ja todistelu
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #591 : 17.01.12 - klo: 14.09 »
Nyt on uudet Continental Contice Contactit Brilliant nastalla Golffissa alla  :evil: :tongue: :grin:
Nyt voi Mamma aja turvallisesti 5 kilsaa toihin ja lähikauppaan :-)

BTW.
Radalle.com:in jääajelupäivät alkaa taas.
Ekana lauantaina 21.1-12 Hyvinkään Vauhtipuisto.
Siellä voi hyvin vertailla minkälaisella renkaalla niissä olosuhteissa pärjää parhaiten.
« Viimeksi muokattu: 18.01.12 - klo: 16.54 kirjoittanut kenne »
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa kape

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #592 : 17.01.12 - klo: 14.36 »
Nyt on uudet Continental Contice Contactit Brilliant nastalla Golffissa alla  :



mullon samanlaiset rattaat rollassa alla ja onhan muuten hyvät renkaat.
traxxas e-revo 1/16, traxxas e-maxx,slash 2wd,e-revo

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #593 : 17.01.12 - klo: 23.03 »
Super Swamper Bogger on mun valinta talveen. Vai pitäisköhän laittaa kitkat vai peräti nastat!?



 :tongue:

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #594 : 17.01.12 - klo: 23.11 »
Super Swamper Bogger on mun valinta talveen. Vai pitäisköhän laittaa kitkat vai peräti nastat!?



 :tongue:
Muista pidottaa ennen ajoa. Toki sit sun pitää pysyä linjalla :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #595 : 17.01.12 - klo: 23.30 »
Yksikään rengas, pitoaine tai edes linjalla pysyminen ei ole ratkaisu.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #596 : 17.01.12 - klo: 23.38 »
Pitääkö noi pökkyrät tiellä mitään? Ainakin Mud-terraineilla on turha talvea haaveilla ajavansa...
Niin, ja pakussa on Nokian Hakkapeliitta C Van:it alla, ei voi kyllä valittaa..
Liikaa Kyoshoja

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #597 : 18.01.12 - klo: 04.27 »
todellisuudessahan pökkyrät ovat ehdottomasti kaikkein kauheimmat renkaat ajaa tiellä mutta sitten kun tieltä poiketaan niin silloin toimii oikein hyvin.
Kesämies!

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #598 : 18.01.12 - klo: 06.10 »
Nyt on uudet Continental Contice Contactit Brilliant nastalla Golffissa alla  :



mullon samanlaiset rattaat rollassa alla ja onhan muuten hyvät renkaat.
Vissiin markkinoiden pitävin talvirengas tällä hetkellä. Niin etu-, taka- tai nelivetoisissa henkilöautoissa.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #599 : 18.01.12 - klo: 08.07 »
Vajaa kolme talvea mentiin Contin kitkoilla, hyvin tuli toimeen kelissä kuin kelissä. Sattui sopivasti löytymään vähän ajetut Nokian nastat, suht saman ikäiset kun kitka Contit joten ne on aika hyvin vertailukelpoiset keskenään.

Suurin ero noiden välillä on ajettavuus joka menee heittämällä nasta Nokian eduksi. Nokian on paljon jämäkämpi ja tarkempi ajaa, ajotuntuma ei juurikaan eroa kesärenkaista, näihin verrattuna Contit oli kuin löysillä renkailla olisi lulluttanut. Polttoaineen keskikulutus asettui kesärenkaan ja kitkojen välille, nastoilla kuluttaa 0.1 litraa enemmän kuin kitkoilla.

Nasta Nokian toi paremman loskapidon, samoin pito kasvoi hieman joka suuntaan ja rengas käyttäytyy tarkemmin. Jäätyneellä tiepinnalla en ole huomannut merkittävää eroa Contin kitkoihin, peilijäällä taas pienoinen plussa nastojen suuntaan. Kuivalla ja märällä asfaltilla Nokian on myös pitävämpi kuin Conti, huomaa tiukemmissa jarrutuksissa ja paikaltaan lähdettäessä.

Nastaropinalle Passat on aika tunteeton, ropinaa ei kuulu edes mustalla jäällä kun rengas alkaa luistamaan mutta nastarenkaan tyypillinen vollotus kuuluu aika selkeästi. Rengasmelultaan kitka Conti oli selkeästi hiljaisin, kuin sukkasiltaan olisi ajellut. Nasta Nokian asettuu kitkan ja kesärenkaan väliin, kesärengas on äänekkäin näistä kolmesta.

Vertailu oli sinänsä kiva tehdä kun kerrankin oli sama auto alla ja kitkoista hyvä perstuntuma, nastat tuli alle kesken talvikauden joten vertailu on helppo tehdä. Näiden kokemusten perusteella seuraavat renkaat tulee olemaan nastat. Syynä on parempi ja tarkempi ajettavuus eri olosuhteissa, oikeastaan ainoa missä nastat häviää kitkoille on rengasmelu, eikä sekään ole tule olemaan rasite nykyisessä autossa.

Näin meillä tänään, katsotaan mikä tilanne on seuraavien renkaiden/auton kanssa :smiley:
Kylätason RC-kuski.