Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - artell

Sivuja: [1]
1
Tulokset / KILPAILUKUTSU HoBao CUP 5/5 Turussa
« : 19.09.05 - klo: 15.48 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Mä alotin kisaamisen suoraan SM-Kisoista... Olin pihalla ku lumiukko, mut hyvin se meni. Seuraavalla kerralla olikin jo homma jotenkuten kaalissa.

Sama juttu. Toukokuussa ekaa kertaa kaverin kanssa kisoihin aika tavalla pystymetsästä. Ei tiedetty edes aika-ajokäytäntöä. Ajoin vaan niin kauan kunnes sanottiin että "Artell maalissa". Kuvittelin itseasiassa että kyse on nopeimmasta kierroksesta eikä kierrosmäärästä+ajasta. En ollut asiaa ennalta selvittänyt eikä ehtinyt / viitsinyt asiaa siellä paikan päällä sen enempää ihmetellä. Kaveri sanoi osuvasti "Hanaa vaan" kun ihmettelin sen kanssa että mitenköhän tässä pitää kilpailla. Imatran osakilpailussa selvisi sitten se aika-ajoperiaatekin :D

Mukaan vaan kaikki, kilpailemaan oppii vain ja ainoastaan kilpailemalla.

2
Tulokset / Re: KILPAILUKUTSU HoBao CUP 5/5 Turussa
« : 09.09.05 - klo: 10.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"

Ilmoittautumiset viimeistään 19.5.2005:

Häh? Olen siis n. neljä kuukautta myöhässä? :) Nojoo, varmaan 15.9.2005 kuiteskin ;)

3
Tulokset / M-8 juniorisarjan lopputulokset
« : 05.09.05 - klo: 14.47 »
Tuosta puuttuu harmittavasti Tom Artellin pisteet viimeisen SM-osakilpailun osalta.

Myönnän että unohdin ilmoittaa olevani juniori ilmoittautumismailissani, mutta lähetin korjaussähköpostin perään, jossa kerroin tämän.

Pyysin siinä myös muokkaamaan alkueriä, joita myös muokattiin toiveeni mukaan, eli se sähköposti meni kyllä perille ja tuli luetuksi, mutta minua ei lisätty enää viimeisen kisan juniorilistalle :( Olisi kiva tietää paljonko sieltä olisi tullut pisteitä.

4
Pitäisiköhän sitä vielä Hobao Cupiinkin taipua. En ole kyllä aikaisemmissa osakilpailuissa käynyt. Eilen Lavangossa oli kisoissa iltapäivällä takki niin tyhjä että tuntui kovasti siltä ettei mitään kisoja enää tälle kaudelle oteta, mutta nyt 12 tunnin yöunen jälkeen on jo kovasti tärinää päästä ajamaan pikimmiten ja pitäähän sille kaikelle reenille joku syykin olla :)

5
Tuli ongelmia: Meidän mekaanikot teki oharit eikä saavukaan mekkaamaan autoja. Ollaan siis samassa ja ensimmäisessä alkuerässä kaksi kuskia (Artell, Puntanen), tulisiko joku muu kuski tms. mekkaamaan (siis käynnistämään auton, heittämään sen radalle ja tankkaamaan, säätää ei tarvitse)? Vai saisiko vielä jompaakumpaa kuskia siirrettyä toiseen alkuerään jolloin voisimme mekata toistemme autot?

Edit: Nimet näkyviin

6
Yleinen keskustelu / Poranteriä Tampereelta?
« : 22.08.05 - klo: 12.18 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Tampereella on ainakin vanha ja kunnian arvoisa Tampereen Insinööritoimisto, Kuokkamaantie 12, puhelin no. 03 - 366 4288
Joo itseasiassa tämä on se liike mistä siellä rautakaupassakin puhuttiin. Kiitoksia vinkistä!

7
Yleinen keskustelu / Re: käy kellosepällä
« : 22.08.05 - klo: 10.54 »
Lainaus käyttäjältä: "tipo"
se ainakin poraa sulle haluamasi reijät jos ei myy terää!


Juu kyllä mä sen terän omakseni tahdon. Eikö kukaan muu ole suurentanut männänreikiään?

8
Yleinen keskustelu / Poranteriä Tampereelta?
« : 22.08.05 - klo: 10.23 »
Mistähän Tampereen liikkeestä saisi 1,7mm poranterän? Tarvitsen sitä iskarin männän reikien suurentamiseen 1,4mm -> 1,7mm.

Olen käynyt Harrasteessa ja random rautakaupassa ja näissä oli kyllä 1,5;1,6 ja 1,8 mm reikiä, mutta haluamaani en löytänyt. Rautakaupan ukko sanoi että vain yksi liike Tampereella myy näitä välikokoja mutta nimi meni minulta ohi.

Mistä siis saisin haluamani terän?

Kiitoksia etukäteen! :)

9
Polttisautot / Sisäänajoa kireällä moottorilla
« : 11.07.05 - klo: 15.08 »
No mun hyper .21 8p -motti oli kuvailemasi jäykkyinen, kuin sokeria limpparipullon korkissa.. muistan että uutena ei saanut kuin isoilla papukaijapihdeillä vauhtipyörästä kuolokohdan yli, eikä muuten ollut nestelukkoa sillä kokeilin sitä kuivana, tosin tietysti vain kerran tai kaksi ettei motti kärsi. Ei siihen jäykkyyteen vielä tankillinen auttanut, piti ajaa aika monta ennenkuin rupesi helpottamaan. Ostin K-raudasta 20 eurolla kuumailmapuhaltimen jolla motin sai käyntilämpöihin ja avasin tulppaa vähän niin sain mukavasti käyntiin hobaon starttiboksilla. Nykyään se on ihan kelpoyksilö, eilenkin ajoin 10 tankillista Lavangossa ja hienosti kulki.

Mottisi ei siis todennäköisesti mitenkään viallinen, onpahan kireä vaan :)

PS. Minä en ainakaan mitään kylmäsisäänajoja käytä. Hana pohjassa ja riittävän rikkaalla niin että käy just ja just, ei kestä tankki kuin pari minuuttia ja tuleepahan voideltuakin.

10
Hyvä juttu. Osoitin tietämykseni tason tälläkin saralla. Kiitoksia! :)

11
Ytimekkäästi: Jos laitan lämpimän tulpan NYT, niin eikös kesällä sitten viileämpi, eikä niinkuin tuolla neuvottiin 5 nyt ja 7-8 kesällä.

Vai meneekö nuo lämpöarvot väärinpäin että 5 on lämmin ja 8 kylmä?

??

:D

12
Öö häh miten päin noi nyt menee. 8 Cipolla on varmaan lämpimämpi kuin 6 Cipolla, mutta miks yksi neuvoo, että 5-6 nyt ja kesällä 7-8 kun taas toinen neuvoo laittamaan lämpimän tulpan _nyt_? Menin sekaisin.

Vai onko tässä taas yhtä monta mieltä kuin on miestäkin. Logiikkani sanoisi että kylmällä kelillä lämmin tulppa ja toisinpäin että motti pysyy sopivasti 110-130 asteen haarukassa ja kulutus (niin löpön kuin männänkin) pysyy kohtuullisena.

13
Olen huomenna sitten vihdoin pitkän talven jälkeen menossa ajelemaan pränikällä Hobaollani Lavankoon. Sää on kuitenkin vielä vähän mitä on, ja tulppa kannattanee valita sen mukaan. Eli olisiko 6 liian kylmä tälle säälle (säätiedotus lupaa 7 astetta ja puolipilvistä), vai osaako joku kertoa täsmähankinnan? :)

En todellisuudessa edes tiedä mitä 6 tai 8 tarkoittaa ja miten ne menee eri tulpissa.

Kertokaa nyt samantien millaisia tulppia ostelen jatkossa, kun säät lämpiää? :)

Toinen asiani koskee juuri huomista, eli kerkeisikös kukaan teistä osaajista huomenna Lavankoon jossain vaiheessa, mielellään aamusta? Auto on Hobao hyper pro 7 pcr ja mottina hyper 8p pro ja vehkeet ois kiva saada pelittämään.

Starttiboksi isolla moottorilla ja kuumailmapuhallin löytyy, että sen puoleen ei pitäisi tulla ongelmia, mutta kun mulla ei ole kokemusta edes kolmeneulaisesta kaasarista, olen ruuvannut melko heikolla menestyksellä ainoastaan infernon 7.5:n sitä rtr-perusmottia, mikä gs olikaan.

Eli jos joku haluaa tulla kummiksi, niin viestiä tähän tai yksityisviestiä vaan, laitan puhelinnumeroa sitten.

PS. Onhan siellä Lavangossa sähköt tänäviikonloppuna? Että saa puhallinta käytettyä?

PPS. Kaverilla on uus x-ray ja sillä taitaa olla huomenna samantapaisia tarpeita.

EDIT: siis kyseessä on .21 -kone

14
Polttisautot / Re: Todella tiukka motti
« : 01.04.05 - klo: 15.08 »
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Osuuhan vauhtipyörä starttiboksin pyörään nähden oikeaan kohtaan, ettei starttiboxin pyörä osu runkoon ym.
Tarkista myös että starttiboxin pyörä pyörii jo osuessaan vauhtipyörään.
Uudet moottorit ovat aina tiukkoja.

Sori, en tiedä starttibokseista paljoa mitään...

Joo kyllä nämä asiat oli kunnossa. Moottorin vauhtipyörä taisi jossain kohtaa osua jarrulevyn pulttiin mutta sen korjasin heti kun huomasin.

15
Polttisautot / Todella tiukka motti
« : 31.03.05 - klo: 18.10 »
Kävin tänään ensimmäistä kertaa kokeilemassa hobaon (.21 hyper 8p) sisäänajoa, mutta moottori ei suostunut pyörimään.

Motti oli uutuuttaan niin tiukka, etten saanut sitä starttiboksilla (Hobaon, isommalla moottorilla) pyörimään juuri ollenkaan. Siinä kävi yleensä niin, että ensin sain sen pyörimään joten kuten (hyvin heikosti), mutta heti kun pysäytin boksin ja otin hehkun ja yritin uudestaan niin se oli jumissa. Tulppa oli auki 0.75 kierrosta ja yritinpä lämmittää moottoria auton puhaltimestakin tuloksetta, en sillä saanut mottia yhtään väljemmäksi. Painoin siis autoa kokeeksi jopa niin kovaa että starttiboksin vauhtipyörä pysähtyi.

Voitelua motissa oli Sidewinder 16% muodossa ja nestelukosta ei ollut kyse, sillä ilman tulppaa oli yhtä jäykkä (en tietenkään pitänyt ilman tulppaa/ilmansuodatinta kuin pienen hetken).

Olisiko jollakulla vielä vihjeitä millä aivan älyttömän tiukkaa moottoria saisi vähän löysemmäksi, että saisi edes pyöritettyä käyntiin jotta saisi sisäänajetuksi tai vaihtoehtoisesti tulee näyttämään miten homma hoituu? :) Eräs idea oli, että antaisin moottorin pyöriä hetken aikaa ilman hehkua jos sen kerran pyörimään saan.

Moottoria saa siis pyöriteltyä irti autosta käsillä juuri ja juuri kun tulppa on raollaan, hanskat kädessä vähän paremmin.

edit: viilausta

16
Polttisautot / Apua servojen suojaukseen!
« : 01.02.05 - klo: 14.50 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
CRX:n manuaalista pitäisi löytyä sivulta 12 (Englannin kielinen) EPA-säätö. Tällä kun nostat throtlen arvon yli sadan, niin pitäisi servon liikkua enemmän. Voit jopa säätää jarrun ja kaasun erikseen. Jos EPA:llakaan et saa liikerataa riittävän isoksi, niin silloin sinun täytyy siirtää kaasulinkkiä servovarressa ulospäin (jos on mahdollista) tai hommata pitempi servovarsi.


Joo kas EPA jäikin tarkistamatta (ostin ko crx:n viime viikolla, ei ole ollut kauheasti vielä aikaa leikkiä kun autokin on talviteloilla).

Sillähän se tietysti hoituu. Täytyy vielä katsoa kun pääsee töistä kotiin. Kiitoksia.

17
Polttisautot / Apua servojen suojaukseen!
« : 01.02.05 - klo: 14.25 »
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Sitten laitat linkin juuri siihen kohtaan kiinni servoon, missä kurkku aukee kokonaan, mutta myös jarruuttaa hyvin. Kurkun aukeamisen tietenkin tarkastat ottamalla ilmanputsarin irti ja katsomalla, että se aukee iihan kokonaan. Ei mitään että kyllä se ihan melkein aukee!


Minulla Hobao hyper 7 Pro PCR ja servona (ainakin toistaiseksi) Hitecin vakioservo. Ongelmana se, ettei siinä servossa vain riitä liikevara luistin liikutteluun ääriasentoihin. Eli jos laitan linkin niin että neutraaliasennossa luisti on kiinni ei kaasun pohjaan laittaminen avaa kurkkua kokonaan. Kuvittelin ettei tämä haittaa kun en niitä yläkiekkoja nyt alkuun niin kauheasti tarvitse (varmaan kaasu pohjassa kun pääsee ajelemaan on servona joku muu kuin hitecin karvalakki).

En ainakaan ohjekirjasta löytänyt Hitec Agressor CRX:lle säätöä kaasun ääriasennoille, ATL kun säätää vain jarrujen määrää. Tai sitten olen erehtynyt jossain.

Servojen tiivistyksestä sen verran, että ajattelin dipata servot ja akkupaketin Plastidippiin, josta tälläkin palstalla on ollut juttua. Lienee toimiva ratkaisu?

-Tom

18
Hobao / Servojen kanssa ongelmia
« : 26.01.05 - klo: 14.51 »
Terve, en jaksanut lukea koko ketjua läpi, enkä pikahaulla löytänyt pulmaani ratkaisua, joten kysyn tässä.

Auto on siis Hobao hyper 7 Pro PCR, ja siinä servot pitäisi laittaa makuuasentoon. Ohjekirja ei tässä auta (servot pystyssä) ja netistä en ainakaan vartin etsiskelyllä löytänyt kuin yhden kuvan, josta nyt yritän tulkita mikä osa kuuluu mihin.

Varmasti muillakin ollut sama ongelma, miten ratkesi, löytyykö lisää kuvia jostain tai jopa päivitettyä manuaalia? (Itse en löytänyt)

Kiitoksia etukäteen! :)

19
Yleinen keskustelu / Ohjain M8-kisoihin
« : 03.01.05 - klo: 12.27 »
Joo en minä sitä abs:ää himoinnutkaan - en tiedä tulenko sitä itsekään käyttämään pelleilyn lisäksi - vaan utelin yleisesti kisojen linjaa näiden asioiden kanssa. Kiitoksia tiedosta :)

20
Yleinen keskustelu / Ohjain M8-kisoihin
« : 03.01.05 - klo: 10.34 »
Olen ajatellut ostaa ensi kesän M8-sarjan junnuluokassa kisaamista varten Hitec Aggressor CRX-ohjaimen, mutta tahtoisin varmistaa muutaman asian..

Onhan ohjain sallittu niissä, kun siinä on ABS, mutta saisiko sen jotenkin "todistetusti" pois päältä kisoihin tms. ?

Onko kyseisestä ohjaimesta muilla hyviä / huonoja kokemuksia? Selailin noin varttitunnin sekalaisia viestiketjuja aggressor-ohjaimista, mutta mitään kriittistä huonoa en crx:stä löytänyt, vain lukuisat aggressor fm40:n haukut :)

21
Polttisautot / Re: hyper .21 8P pro:n Kylmäsisäänajo?
« : 20.11.04 - klo: 16.27 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Samaa polttoainetta käytetään sisäänajossa ja lopullisessa ajossa, eli 25%  8)

Näin olen minäkin tehnyt, mutta tuon manuskan ohjeet tässä ihmetytti, ei kai ne turhaan siellä ole?

22
Polttisautot / hyper .21 8P pro:n Kylmäsisäänajo?
« : 20.11.04 - klo: 16.24 »
Mitäs mieltä olette hyper .21 pro-mottorin mukana tulevan "manuaalin" sisäänajo-ohjeista, kun siellä neuvotaan ajamaan moottori aluksi 4% nitroa sisältävällä löpöllä erittäin kylmänä ja vasta myöhemmin laittamaan 16-25% löpöä? Atala-rc:ssä myyjä väitti ettei kukaan sillä tavalla tee, enkä itsekään viitsisi tuota laihaa litkua vain muutaman tankillisen tähden viitsisi ostaa. Onko kokemuksia?

PS. yritin kyllä hakea foorumilta vastaavaa keskustelua, muttei osunut silmään.

23
Hobao / Re: Brake camit väärinpäin
« : 27.09.04 - klo: 20.13 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Onkos sulla muuten pivotball systeemillä toi PCR vai normaaleilla saranatapeilla?

Saranatapeilla näyttäisi olevan.

24
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 27.09.04 - klo: 09.53 »
Hyvä homma, kiitoksia tiedosta, hyvä jatkaa kokoamista turvallisin mielin  :) Ohjeessa oli kyllä selkeä virhe.  Täytyypä tänään tarkistaa pivot ball tilanne kun pääsen töistä kotiin.

25
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 26.09.04 - klo: 23.02 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Ihan oikeinhan se näyttää tossa ohjeissa olevan, eli suora osa jarrupaloista pois päin.

Tai no tarkemmin kun katsoin niin on niissä ohjeissa pieni virhe, mutta silti ne tulee niinkuin sanoin.

Mutta kun minun palikkani ei vastaa ohjeissa olevia palikoita. Jos pistän suoran osan poispäin jarrupaloista, pitäisi servojen työntää eikä vetää jarrutettaessa että viisto osa osuisi jarrupaloihin.

En tiedä onko minulla saranatapit vai pivot ballit, en ole vielä avannut ko pussia kun en halua sotkea osia keskenään.

26
Hobao / Re: Brake camit väärinpäin
« : 26.09.04 - klo: 19.18 »
Lainaus käyttäjältä: "artell"
Hei! Kasailen tässä hyper 7 pro pcr:ää, ja huomasin kauhukseni että tuplajarrusysteemin brake camit ovat peilikuvia aiotusta, eli jarrupaloja painava alapalikka on laitettu tappiin väärin päin. Onko muilla kokemusta tästä ja voiko ne laittaa paikoilleen siitä huolimatta?


Itse itselleni vastaten: Taitaa olla vaan manuaalissa topologinen virhe.

27
Hobao / Brake camit väärinpäin
« : 26.09.04 - klo: 18.44 »
Hei! Kasailen tässä hyper 7 pro pcr:ää, ja huomasin kauhukseni että tuplajarrusysteemin brake camit ovat peilikuvia aiotusta, eli jarrupaloja painava alapalikka on laitettu tappiin väärin päin. Onko muilla kokemusta tästä ja voiko ne laittaa paikoilleen siitä huolimatta?

28
Polttisautot / Talviajo
« : 18.09.04 - klo: 12.44 »
Toisen iskarin kiinnipitävä pultti oli ensin vääntynyt hypyissä, sitten se katkesi ja koko iskari irti. Tämä oli vain vähäinen ongelma, mutta tänä aamuna kaveri soitti Lavangosta (Inferno on yhteisomistuksessa) että eturipustus rikki, en tiedä mistä kohtaa ja miten se on mennyt, kuulemma ei ollut mitenkään erityisen rajusti ajanut.

29
Polttisautot / Talviajo
« : 18.09.04 - klo: 12.26 »
Tervehdys!

Ostin heinäkuussa Inferno 7.5 MP Sports RTR:n ensimmäiseksi polttiksekseni ja sillä enemmän ja vähemmän onnistuneesti ajelleena iski innostus ostaa sellainen kiesi jolla voisi ottaa oikein kisaakin ottaa. Infernosta kun tuppaa nuo etupään osat hajoamaan kunnon röykyissä ja Kyosho perii aikas paljon varaosistaan.

Tilannetta paikkaamaan tekisi mieli ostaa HoBao hyper 7 jonkin sortin viriosilla, mutta talvi pukkaa päälle kovaa vauhtia.

Olen suunnitellut tällaista järjestelyä, että ostaisin sen HoBaon  halpismoottorilla (Hyperin .21 8P maksanee 120e?) ja ajaisin sillä talvellakin. Käsittääkseni jos suojaa moottoria lumelta ja laittaa servot ja akut plastidipillä, niin talviajo onnistuu. Vielä kun pistää pienet naulat renkaisiin ja lanaa radan vaikka järven jäältä niin ettei ole riskiä ajaa umpihankeen, niin ajon pitäisi onnistua.

Keväällä sitten ostaisin talvella väljäksi muuttuneeseen mottiin uuden männän ja putken ja laittaisin sen tuohon vähän tehottomaan infernoon ja ostaisin kunnon kisakoneen Hobaoon.

Tällä tavoin saisin itselleni kunnon auton jolla voisi lähteä keväällä haastamaan juniorisarjaan ja mikä tärkeintä, aikaa harjoitella ajoa talvellakin. Lumesta saa tehtyä eri hienoja hyppyreitä ja kallistuksia pienelläkin vaivalla. 8)

Kestääkö rc-autot talviajoa, jos ei huomioida moottorin lisääntynyttä kulumista, jota saakin tapahtua jos vaan kunnolla ajamaan pääsisi? Etsin foorumilta talvi-hakusanalla ketjuja, mutta mitään ehdotonta vastausta en löytänyt, tokkopa sellaista onkaan.

Onko tässä suunnitelmassa siis heikkoja kohtia, joihin kannattaisi kiinnittää huomiota?

Sivuja: [1]