Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - MAaltonen

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 05.02.06 - klo: 22.02 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Tossa vähän virtakäppyrää kun 8 lankasella mennään kovaa mattoradalla:

http://img138.imagevenue.com/img.php?loc=loc22&image=4e6e4_8x1.JPG

kuvan läppiajat eivät pidä paikkaansa, en ehtinyt laittaa asetuksia kuntoon, lähinnä kokeilin tuota kaapelia ekaa kertaa.

Tässä vielä 7 lankasen käppyrää:

http://img136.imagevenue.com/img.php?loc=loc39&image=a1702_7x1.JPG


Huom. Huippuvirta 170A... ja keskimäärinkin 42A... niille jotka epäilee virtojen määriä...;)


Mistä nuo jännitteet on mitattu, noparistako ?

Aika hienoa dataa tuolla systeemillä saa logattua, mitä hyötyä tuosta datasta on ajatellen kisakäyttöä eli miten tuota tietoa voi käyttää kierrosaikojen parantamiseksi ?

Terv. Markus

2
Sähköautot / Re: Hyper7 sähköistys
« : 01.02.06 - klo: 11.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Lainaus käyttäjältä: "MAaltonen"
Jos tarkoitus ei ole ajaa kilpaa jolloin säännöt määräävät kennojen lukumäärän niin silloinhan kannattaisi käyttää mahdollisimman montaa kennoa sarjassa. Tehohan on jännite*virta. Kun jännite nostetaan riittävän ylös niin silloinhan virta pienenee kun teho pysyy samana.


Lainaus
Kyllähän harjattomat moottorit ovat moottoreita kuten kaikki muutkin sähkömoottorit. Eli moottorin impedanssi ei käsittääkseni muutu jännitteen funktiona. Kun siis akkujännitettä nostetaan niin myös virta nousee, koska I=U*R.

Vai tarkoitatko, että lisätään akkun jännitettä mutta pienennetään moottorille menevää virtaa noparin asetuksia säätämällä? Tällöinhän siis jännitteen nostamisesta seuraava kierrosten kasvaminen kumotaan noparin asetuksilla.

Tai ehkäpä en ymmärtänyt vielä logiikkaa tässä.. tai olen muuten vaan hukassa  :D

-Danger


Jep, noinhan siinä käy jos pelkästään nostetaan jännitettä niin virtahan siinä kasvaa jos välitys pysyy samana ja siinähän tulee rajat äkkiä vastaan.  Tarkoitin tässä että pienennetään virtaa muuttamalla välitystä eli pienempää pinionia käyttämällä ja otetetaan se sama teho korkealla jännitteellä ja korkealla kierrosluvulla jolloin virta on alhainen.

Terv. Markus

3
Sähköautot / Hyper7 sähköistys
« : 31.01.06 - klo: 23.55 »
Jos tarkoitus ei ole ajaa kilpaa jolloin säännöt määräävät kennojen lukumäärän niin silloinhan kannattaisi käyttää mahdollisimman montaa kennoa sarjassa. Tehohan on jännite*virta. Kun jännite nostetaan riittävän ylös niin silloinhan virta pienenee kun teho pysyy samana.

Kun virta on alhainen niin siitä saadaan monta etua:

- häviöt pienenevät, nehän tulevat virrasta
- voidaan käyttää ohuempia kaapeleita ja liittimien virrankesto voi olla alempi
- noparin virrankesto voi olla alhaisempi
- nopari ja moottori lämpenevät vähemmän koska häviöt eli lämpö tulevat virrasta eli moottorista voidaan ottaa suurempi teho

Kannattaa siis laittaa niin monta kennoa sarjaan kuin vaan on järkevästi mahdollista niin ei tule ongelmia etteivät kennot anna tarpeeksi virtaa ulos.


Harjattomilla on myös se etu että niissä ei ole useasti jännite rajoitusta. Jännite rajoitus tulee noparista. Ainoa rajoitus harjattomissa on kierrosluku. Lehnerin moottoreissa se liikkuu yleisesti 50000 yläpuolella.

Moottorin ulostulo tehohan on vääntömomentti*kierrosluku. Eli kierroslukua lisäämällä tarvittava vääntömomentti pienenee vaikka teho pysyy samana. Pienempi vääntömomentti tarkoittaa pienempää virtaa.

Eli esim. jos tuollaisen Hyper7:an aikoo sähköistää niin silloin kannattaa noudattaa noita ohjeita. Niin monta Lithium kennoa sarjaan kuin mahdollista ja pieni pinioni jotta kierrosluku on korkea. Otetaan se teho kierroksilla eikä väännöllä.

Lehneriltä saa moottoreita joissa kV on mahdollisimman pieni ja nopareita jotka kestävät vaikka 10 lithium kennoa sarjassa. Homma on aivan täysin mahdollista tehdä. Voisin jopa veikata että auton käytännön suorituskyky on kovaa luokkaa painon pysyessä ennallaan.

Terv. Markus

4
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 09.06.05 - klo: 22.01 »
Lainaus
Ei ainakaan oma orbittini ylilataa LiPoja, (Onneksi ei, polttaisin muuten vielä talonikin).
LiPokennohan on täytenä 4.2v, muista sitten että LiPo akusta ei heti saa kaikkea "tehoa" irti vaan ne vaativat muutamia "totuttelukäyttökertoja" ennenkuin ovat "vireessä" (Noin 5-10 käyttökertaa ja alkavat "toimia" niinkuin pitääkin, ja muista tasaladata ne alussa usein ja myöhemmin sitten tarpeen mukaan).
Jos ei pysähdykkään luulempa että "vika" on akuissa / niiden tehottomuudessa.
Harjattomissahan moottorilla jarrutetaan teholla, ja jos akut on huonot ei tehotkaan riitä pysähtymiseen.


Taisin tätä jarrutuskysymystä kommentoida jo aiemmin. En tiedä millä perusteella sanot että harjattomissa jarrutetaan teholla, koska ainakin minun kaikissa harjattomissa säätimissä jarrutus tapahtuu moottorin napoja oikosulkemalla jolloin moottorista tulee generaattori joka vastustaa pyöritystä. Sen voi vaikka itse kokeilla kun ottaa ajoakun irti ja jarruttaa ja samalla pyörittää moottoria, silloinhan ajoakku ei voi syöttää moottorille virtaa mutta kuitenkin jarru toimii ihan normaalisti. Tuollai toimii mm. Lehner, Kontronik, Castle Creationin, Schulzen ja Hackerin säätimet, on nimittäin kaikista kokemuksia

Tuo jarrujen tehottumuus johtuu jostain muusta syystä.

5
Traxxas / Traxxas Revo
« : 18.03.05 - klo: 23.56 »
Lainaus
Tuossa kokeilussa kiinnostaa että laskeeko virran kulutus kun käytetään servoa jarrutuksissa moottorin sijaan.
Luulisi ainkin koska käsittääkseni normaalisti sähömoottorilla jarruttamiseen tarvisee aika paljon virtaa (Sama energiamäärä varmaankin kuin käänteisesti kiihdyttäessä auto alkuperäiseen vauhtiin).


En usko että virran kulutus laskisi yhtään, koska ainakin lennokkisäätimissä jarrutus on hoidettu oikosulkemalla moottorin navat jolloin moottori toimii jarruna. Sen voi testata vaikka kädessään moottoria pyörittämällä, kun moottorin navat oikosulkee niin pyörittäminen vaikeutuu koska moottori toimii silloin generaattorina jossa on suuri kuorma.

Joissain harjattomissa säätimissä on sellainen ominaisuus että jarrutuksessa moottori toimii generaattorina ja säädin osaa ohjata moottorin tuottaman virran takaisin akulle jolloin jarrutuksessa akku lataantuu ! Olen testannut tuon Lehner 3095 säätimellä+Himark 2025-4200 moottorilla mikä on Xray T1R autossa.

Terv. Markus

6
Sähköautot / Brushless Savage SS
« : 16.02.05 - klo: 22.05 »
Moro,

Kiinnostaa tietää tuosta nopparin ominaisuuksista että mitä ominaisuuksia siitä löytyy ja onko se kuinka paljon ohjelmoitavissa, löytyykö siitä esim. seuraavia ominaisuuksia:

- Säädettävä jarru
- Pakki
- Timing
-Switching frequency
- Alijännitekatkaisu

Toimiiko se hyvin myös käynnistyshetkellä ? koska joissain noppareissa käynnistyksen aikana moottori nykii ennenkuin se lähtee pyörimään normaalistii.

Terv. Markus

7
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 11.02.05 - klo: 14.39 »
Moro

Mitäs moottoreita ja noppareita olis saatavalla Mini-T:hen ?
Nykyinen Speed 300 6V kv=~5000rpm/V ei oikein riitä edes kolmella lipolla, tarttis olla suurin piirtein samalla tai kuumemmalla käämillä ja halpa. Pakki ei välttämättömyys mutta plussaa.

Mini-T:hen löytyy kiva nopeuslaskuri netistä: http://kkreft.net/MINIT/calc.php

Terv. Markus

8
Moro,

Team Losin LST on myös hyvä vaihtoehto jos halutaan isoa monsteria. Turun suunnalla niitä on nyt 5kpl. Siinä on hyvä etenemiskyky myös talvella lumessa isojen ja pitävien renkaiden takia, myös 26 moottori auttaa asiaa.

Varaosia saa myös suomesta.

Suorituskyvysta sen verran että Revo jää kiihtyvyydessä ja huipuissa ainakin nurmikolla....

Terv. Markus A

9
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 06.02.05 - klo: 23.16 »
Moro,

www.sabe.fi myy valmiita Etec Li-po 20C akkupaketteja muistaakseni aina 1700 mAh saakka ja 1-3 sarjassa. Liittimet vaan päähän ja se on siinä.

Ja jos virranantokyky ei riitä niin noissa on se hyvä puoli etä niitä voi kytkeä ongelmitta rinnan jolloin kapa ja virranantokyky kasvaa.

Laturiksi voin kokemuksesta suositella Orbit v.6 tai Orbit Pro laturia joka lataa Li akkuja 1-11 sarjassa ja max. 8.0A virralla joka riittää isompaankin pakkaan...

Terv. Markus A

10
Yleinen keskustelu / Hiilikuidusta osien rakentaminen
« : 20.01.05 - klo: 23.24 »
http://www.r-g.de/ osoitteesta löytyy todella hyvät ohjeet itse materiaaleista ja niiden käyttämisestä. Olen käyttänyt monia heidän tuotteitaan mm. L20, joka on hyväksytty lentokonekäyttöön. Hinnatkin ovat kilpailukykyisiä.

Alipaineen etu on se että sillä saadaan ylimääräinen hartsi pois joka on aivan turhaa lujuuden kannalta. Kuitu itse on se joka kantaa kuorman. Hartsi pitää kuidut yhdessä. Nyrkkisääntö laminoinnissa on se että tavoite on saada osaan mahdollisimman paljon kuitua ja vähän hartsia koska silloin osasta tulee kestävä ja kevyt.  Illman alipainetta on vaikea saada osaan yli 50% kuitua.

Levyn valmistaminen on helppoa, tarvitaan vain kaksi sileää ja jäykkää pintaa esim. lastulevy mikä on viilutettu, jotka kasitellään vahalla ja irroitusaineella jonka jälkeen laminoidaan kuitumatto yksi kerrallaan päällekkäin. Kuitujen suunnalla ja maton ominaisuuksilla voidaan vielä vaikuttaa mihin suuntaan osa on erikoisen jäykkä.

Vinkki: jos haluat tehdä määrätyn paksuista levyä niin laita levyjen väliin raunoille halutun paksuinen kappale niin silloin levystä tulee juuri sen paksuinen !

Ruuvipuristimilla puristetaan kaikki ylimääräinen hartsi pois.

Terv. Markus Aaltonen

11
Polttisautot / LST
« : 15.12.04 - klo: 19.30 »
Moro,

RC Universesta löytyy mukavasti tietoa ja käyttäjien kokemuksia ko. laitteesta ja sitten tietysti Losin kotisivulta http://www.teamlosi.com/. Itse kävin hakemassa LST:n Sabesta joka on jatkossa Losin virallinen maahantuoja.  www.sabe.fi

Terv. Onnellinen LST:n omistaja

 Markus Aaltonen

Sivuja: [1]