RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: 69sale - 14.09.15 - klo: 12.54
-
Hei ennen kuin mitään lyödään lukkoon...
BC5 toimikunta:
Saul Peltola
Axel Toivonen
Petri Koivisto
Jani Lassila
Rauno Kallionpää
Mika Huupponen
OR5 toimikunta ehdotus
Esa Myllymaa
Saul Peltola
Petri koivisto
Reijo "remppa"
Tähän jatkeena voi keskustella tulevan kauden säännöistä.
BC5 luokan sääntöihin ei juurikaan kosketa paitsi koneen kuutiotilavuus nousee max 26cc , pakoputki sääntöä tarkastetaan...
Rengas sääntö halk. 150-165mm ja max leveys 65mm vanteet vapaat.
Or5-4wd cup sääntöihin on tullut pyyntöjä rengas säännöstä... yksi kierros renkaita (4kpl) per kisa. Muuten säännöt pohjautuvat efra:n sääntöihin poislukien äänenmittaus.
Laittakaa ajatuksia... ne jotka ajavat kyseisiä luokkia.
-
Kannatan rengassääntöä OR5 luokkaan.
-Marko
-
BC5 luokkaan tulisi sallia mekaniset etujarrut (ei nestejarruja).
-
BC5 luokkaan tulisi sallia mekaniset etujarrut (ei nestejarruja).
Perustelisitko, miksi tämä muutos tulisi sallia?
-
Muutama huomio etujarruista:
1. Mekaaniset jarrut maksavat vain noin 50-70 euroa eteen.
2. Jarrutus matka lyhenee 10 m:stä 3-4m. Kolarit vähenevät. tällä hetkellä jarruja autossa ei "oikeastaan" ole jos jarru menee lukkoon niin vain yksi pyörä jarruttaa. Johtuen löysästä taka diffistä. Pyörät ei saa lukittua niin jarru pitää olla yhtä löysällä kuin diffi jolloin jarru voima on olematon.
3 vähentää auton spinnauksia kurveissa.
4. Tärkein ominaisuus on kuitenkin auton ajettavuuden paraneminen.
-
Hepskukkuu!
OR5 toimikuntaan kuuluu seuraavat vesselit iloiset:
Esa Myllymaa (luokkayhteyshenkilö & syntipukki)
Saul Peltola (Raision ratavastaava & innovaattori/mainosmies)
Petri Koivisto (Vesivehmaan ratavastaava & itse rauhallisuus)
Remppa "Remppa" Remppa (Lavangon ratavastaava & knowhow)
Antti Härmälä (Korpilahden ratavastaava & keskisuomen sissi)
Jouni Hiltunen (Kokemus & näkemys)
Matti Iivonen (Kokemus & näkemys)
T: Esa Myllymaa
Onko BC5 luokkayhteyshenkilö jo päätetty?
-
Kannatan myös rengassääntöä OR5 luokkaan
-
BC5 luokan yhteyshenkilö on Dan Öhman joka samalla Mikko korhosen kanssa voisi samalla hoitaa median ja markkinoinnin.
-
Muutama huomio etujarruista:
1. Mekaaniset jarrut maksavat vain noin 50-70 euroa eteen.
2. Jarrutus matka lyhenee 10 m:stä 3-4m. Kolarit vähenevät. tällä hetkellä jarruja autossa ei "oikeastaan" ole jos jarru menee lukkoon niin vain yksi pyörä jarruttaa. Johtuen löysästä taka diffistä. Pyörät ei saa lukittua niin jarru pitää olla yhtä löysällä kuin diffi jolloin jarru voima on olematon.
3 vähentää auton spinnauksia kurveissa.
4. Tärkein ominaisuus on kuitenkin auton ajettavuuden paraneminen.
50-70e lisää kuluja.. eikä kuulu vakio auton varusteisiin...
-
Eli Herra Iivonen haluaa kuplaluokaan jonopyörää ajavia autoja,jossa ei missään nimessä saa tulla minkäänlaisia tilanteita,niinkö?
Kuinkas monta kisaa ajoit viime kaudella,mää ajoin kaikki ja tulin vallan mainiosti toimeen ilman etujarruja.
Jampat opettelee ajamaan mutkiin maltilla ja jos tulet ylikovaa,olet pihalla...yksinkertaista.
Käyppäs piruuttas kattomassa yks jokkiskisa,siellä ekassa mutkassa parhaimmillaan on 4 autoa pihalla ekassa mutkassa.
Multa ei etujarruille!
-
Kaipaisin vähän perusteluja ns. vakioautoon !
Mitä tulee auton hintaan kun siihen laitetaan kaikki sallitut lisäosat! Kohteena voisi käyttää edullisen rc.car online sivuja. Niin tuntuu tommoinen raha todella pieneltä satsaukselta auton ajettavuuten.
Eihän niitä jarruja tarvii ostaa. Niinkuin niitä aluosiakaan! Voi ajaa vain yksipyörä jarruilla.
-
BC5 / 2WD luokan jarrusääntö: vain ja ainoastaan layshaft-jarru.
Eurorc tulee myymään autoa jossa on layshaft-jarru. Samoin kuin rc online
-
Sale! Saisinko vastauksen näihin sallitujen osien hintaan! vertaa niitä sitten etujarrujen hintaan.
pelkästään etu ja takapään aluosat maksavat 300 euro tarjouksessa !!
Iskarit 80 e mutta näitähän ei tarvii ostaa autoon.
Pitäisikö palata säännöissä Euro Rc tulevaan myynti autoon ja pysytään siinä niin kaikilla samanlainen auto!
-
Auto ei ole yhtään sen nopeampi tai parempi alumiini tukivarsilla jotka maksoi eteen 20e eli vähemmän kuin muoviset ja takapäähän 40e ..... ja olen vaihtamassa takaisin muovisiin johtuen auton herkkyydestä ja kestävyydestä joka muovisilla on parempi. Nykyään olevilla jarruilla minulla ei ole ongelmaa. Kun laittaa etujarrut tarvii päivittää servokin eli lisää kustannuksia. Ja mikäs alumiinitukivarsissa matti sua ärsyttää? Onhan niitä or5:kin toisilla on toisilla ei...
-
Ihan ymmärtämättömänä näihin juttuihin ja sivusta seuranneena, niin pisti silmään toi max. kuutiotilavuus. Eihän toi 26cc konekaan taida tulla vakiossa mukana, vai tuleeko? Eli eikös kuitenkin jos "tehoja" nostetaan, niin noi jarrutkin alkaa olemaan jo hiukan alitehoiset kyseiseen autoon. Siis ihan mutu tuntumalla arvaan.
-
EuroRC lähtee testaamaan FG:n autoa joka tulee 26cc CY moottorilla, päivitetyillä moottoripukeilla, etutuella ja diffillä. Iskareille pohditaan hyvät säädöt ja mahdollisesti männään poraukset ja toiset jouset, että saadaan toimiva alusta. Auton säätöihin otetan EuroRC racing teami mukaan, joten löydetään varmasti toimiva setuppi kohtuu hintaan. Näin kaikki voittavat, saadaan autoja viivalle joissa on hyvä alusta sekä järkevä aloitushinta paketille.
Nythän suurinosa autoista ovat Smartecheja alunperin, pitää muistaa että vaikka autot näyttävät samalta kuvissa ja osaa sopii ristiin, se ei tarkoita että autot olisivat samanlaisia.
Meillä on myös muita osia shortlistillä mitä testataan, mutta mitä vähempi osia mitä tarvitaan sen parempi.
Mitä tulee alumiini vs muovitukivarsiin, niin muovisilla on lähtökohtaisesti parempi pito ja edullisempi hinta. Samoin auto on helpompi säätää koska muoviosa menee rikki, alumiiniosa taipuu. Keskustelua myös vääristää se että markkinoilla oli iso läjä halpoja päivitysosia, jotka ovat luonnollisesti löytäneet tiensä autoihin. Se että nopeuttaako ne autoa vai hidastaako onkin sitten toinen keskustelu.
Loppukaneettina: EuroRC:n tavoite on tuoda valmis hyvä paketti jonka kustannukset ovat mahdollisimman alhaiset sekä testatu kokoonpano mihin saa hyvän pakettisetupin Suomen radoille. Tällä hetkellä meillä ei ole kaikkia vastauksia, mutta kuhan pästään testaamaan niin asiat menevät eteenpäin.
t. Axel
-
Juurikin näin 23 ja 26 koneen tehoero pn hiuksen hieno, ja jarruja ei tarvitse lisätä suola on pitää kaarre nopeudet pieninä, voishan sitä elconit ja hörmanit ottaa mukaan sais tuuppi luokan... ainoo vaan on tuuppiluokan auton hinta yli 1500e rollerina... BC5 luokka on budjetti luokka. Jos haluaa jarruja diffejä säädellä ei muutakuin kättä taskuun ja or5 alle saa sitten ihmetellä sitä rahan menoa.
-
Oma veikkaus on että tuo lajin budjetti juttu riistäytyy käsistä.
Saa laittaa kalliit alu osat mutta kielletään sellainen selkeä juttu joka tekis lajista paljon paremman.
Ja ensi kaudella teillä on lisää tehoja koska 26 kone saisi käyttää.
Edes pieni järki käteen ja kuunnelkaa noita kokeneita hei.
Teillähän on noita kokeneita siellä Iivonen, Hiltunen,Heikkilä ja Jansson. Mitäs mieltä heidän kokemus sanoo??
Jerzi
-
Kilpailullista moottoriurheilua voi tietenkin harrastaa ilman järkiperäistä kehittämistä ja ilman, että kuuntelee kokemusta omaavia harrastajia. On tietenkin aivan eri asia onko siinä mitään järkeä ja että viekö se lajia eteenpäin/lisääntyykö kyseisen lajin harrastajat. Mutta niinku se taitaa olla vähän joka paikassa, niin kabinetti päätöksiä tehdään, sanos.
-
Jarrutehot eivät vaikuta kolareiden määrään, kyl se syy on ohjaimen toisessa päässä :-) hienoa että tämä luokka on nosteessa, toivottavasti pysyy jatkossakin yhtä helppona.
-
laitetaan bc5 luokkaan hinta katto 500€ ja auto myytävä kisan jälkeen jos joku tekee tarjouksen. sen jälkeen kaikki saa laittaa autoon kiinni niin paljon rahaa kun tykkää. :grin:
-
laitetaan bc5 luokkaan hinta katto 500€ ja auto myytävä kisan jälkeen jos joku tekee tarjouksen. sen jälkeen kaikki saa laittaa autoon kiinni niin paljon rahaa kun tykkää. :grin:
No perskele.. Mähän tienaisin.. Oma pirssi on maksanut kaikkineen vähän päälle 300€ :laugh: :laugh:
-
Äiti, äiti tuu ikkunaan pojat kiusaa budjetti luokkaa!!!
Mutta ainahan voi vaihtaa luokkaa!!!
Odatan mielenkiinnolla Euro RC testejä. Olisi kiva kuulla ketkä on tulevassa testi ryhmässä. Sittten kun saisi vielä asiasta ajantasalla olevia kokemuksia testeistä.
-
Ihme vääntämistä taas, tämä piti olla sääntö keskustelu.
Itse olen tuomassa kolmannen kuplan viivalle jota ajaa 8-vuotias poikani. Meinaan korjata heikot kohdat autoista eli muoviset moottoripukit, ne vaihtuu alumiinisiin ja spurriratas muuttuu teräksiseksi.
-
Eihän tuo etujarru kuullosta niin typerältä mut jos esim. ensikertalainen lähteet mukaan ajamaan etujarrullisella autolla niin eihän se pärjää ns. kokeneemmille kuskeille oli jarruja edessä tai ei, mut onko niistä nyt niin hirveä hyöty? Kyllä sen ns. takajarrun saa pelittämään kunnolla että se ei vaikuta diffin pyörimiseen, omassa ainakin kumpikin rengas lyö lukkoon jos jarrun pohjaan lyö ja pienemällä painalluksella ei niinkään laita lukkoon. Muutenkin eiköhän nuo jarrujen toiminta vaikuta myös siellä ohjaimen päässä eli tilanteet havaittava ennakkoon.
-
Ottakaa nyt äijät järki käteen ja jäitä hattuun ja lopettakaa se turha vääntäminen. Ei tätä lajia näin markkinoida mitenkään eteen päin.
-
Odatan mielenkiinnolla Euro RC testejä. Olisi kiva kuulla ketkä on tulevassa testi ryhmässä. Sittten kun saisi vielä asiasta ajantasalla olevia kokemuksia testeistä.
Käytetään niitä resursseja mitä tarvitaan että saadaan hommat tehtyä, meillä on sen verran laaja tuo tiimi, että jokaiseen ongelmaan löytyy varmasti vastaus.
t. Axel
-
Mikä luokan pitäisin budjetti luokka olisi se että kisan jälkeen kuka vain voisi ostaa kilpailuissa käytetyn auton 500€:lla. Renkaat ja vastari jäisi itselle. Tämä tekisi mahdolliseksi myös uusille harrastajille tulla mukaan kisavalmiilla autolla.
Autoon saisi laittaa ne etujarrut yms. Kilkkeet jos haluaa mutta mitään muuta ei saa autosta poistaa kisojen jälkeen kuin renkaat ja vastarin.
Jos autosta on sitten enemmän kuin yksi ostaja niin se arvotaan ostaja ehdokkaiden kesken.
Jakaisi myös säätö ja modaysvinkkejä kuskien kesken.
Vain ehdotus minulta...
-
Mikä luokan pitäisin budjetti luokka olisi se että kisan jälkeen kuka vain voisi ostaa kilpailuissa käytetyn auton 500€:lla. Renkaat ja vastari jäisi itselle. Tämä tekisi mahdolliseksi myös uusille harrastajille tulla mukaan kisavalmiilla autolla.
Autoon saisi laittaa ne etujarrut yms. Kilkkeet jos haluaa mutta mitään muuta ei saa autosta poistaa kisojen jälkeen kuin renkaat ja vastarin.
Jos autosta on sitten enemmän kuin yksi ostaja niin se arvotaan ostaja ehdokkaiden kesken.
Jakaisi myös säätö ja modaysvinkkejä kuskien kesken.
Vain ehdotus minulta...
Hyvä idea😉😉
Jerzi
-
Tämä myös pienentää uuden harrastajan ostokynnystä ostaa auto ja osallistumista kisoihin koska tämä myös pitää auton jälleenmyynti arvoa suht lähellä ostohintaa.
-
Ei toimi kun wannabe kuskeja on miljoona. Ainoastaan toimukunnan myöntämällä lisenssillä olisi oikeus ostaa auto, eli lisenssin saisi ostaa toimikunnalta esim.200e ja auton hinta pitäisi olla 600e vähintään koska eurorc:ltä ei saa kisa valmista autoa 500e:lla. Ja ostotarjous menettely samalla lailla kuin jokkiksessa eli ostotarjous menettelystä (20€) tulisi palkinto pottiin...
-
En ymmärrä kahta kohtaa..
Tätä wannabee kuskeja, mitä ne on? Jos joku ostaa semmosen auton sit sillä 600€ ja se sais olla vaikka yleisöstä joku ostaa. Niin uskon kyllä että se tulee sitten sillä kisoihin jos se semmosen auton ostaa.
Ja se toinen on että miks joku lisenssi? Sittenhän se uus sulkee ne uudet kuskit.
Ja toimikunnalle 200€?miks?
Tämä lisenssi ja sisäpiirikauppa ei tuo niitä uusia kuskeja.
En hakenutkaa mitään jokkiskauppaa vaan sitä mitä kirjoitin
-
Joutuu myös eurorc dubbaa ton videonsa jos auton hinta kipuu sinne 700€: N lähelle
....lpä lpä pälä pälä, kyseessä budettiluokka mihin pääsee mukaan monilla satasilla plä plä pälä pälä :laugh:
https://m.youtube.com/watch?v=BTHLaMDrMh8&feature=youtu.be (https://m.youtube.com/watch?v=BTHLaMDrMh8&feature=youtu.be)
-
Hoitakaa sitten se että auton saa sekä redy to run ja rullaavana ilman konetta (paketissa ilmeisesti CY kone)
-
Ready to run ja 26cc kone tulee autoon.
-
Ja nyt ihan asiaan BC5 säännöt päättää toimikunta. OR5 säännöt pohjautuu efran sääntöihin poikkeukset sääntöihin päättää toimikunta.
-
Sauli. Niinkuin kirjoitinki. En ehdottanut mitään akk:n mukaista jokkis sääntöä taikka myyntityyliä niinkuin monesti sen kirjoitin...ja muutenki, minkä takia vedät tuon akk: N mukaan tähän kun muutenki näät siitä punasta.
-
No niin me eletään vuotta 2015 eli bensa rc-autoja ei saa uutena 200 eurolla, käytettynäkin harvoin..
Eurorc tiedottaa pikapuolin auton hinnan ja auto tulee valmiina kisaan...
Marderin ovh hinta on 599e ilman sähköjä ja 749e RTR. Siihen päälle tarviit vielä korin ja luultavasti parit päivitysosat. Servotkin lienee kohtuu kuraa RTR setissä.
t. Axel
-
Hoitakaa sitten se että auton saa sekä redy to run ja rullaavana ilman konetta (paketissa ilmeisesti CY kone)
Autoa ei voi ostaa rullaavana, mutta siihen saa tilauksesta päivityksen Zenoahin koneeseen jos tätä hait?
t. Axel
-
Ja nyt ihan asiaan BC5 säännöt päättää toimikunta. OR5 säännöt pohjautuu efran sääntöihin poikkeukset sääntöihin päättää toimikunta.
Eli käytännössä toimikunta päättää kaikista säännöistä :wink:
Jerzi
-
Kyllä näin on.
-
Voisiko tämän topikin pitää asialinjalla ilman kinasteluita? Uusien harrastajien haalimiseen ei ainakaan nämä nettiväännöt auta. Toinen pyyntö olisi että ne ihmiset joilla ei ole aikomustakaan ajaa/tehdä mitään ko luokan hyväksi ei puuttuisi keskusteluun.
Oma RC cv on aika vaatimaton joten tiedän miltä uusille harrastajille nämä ainaiset väännöt näyttävät. myöskään pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan mutta joskus on myös hyvä toteuttaa uusia ideoita eikä aina vedota että asiat on tehty aina näin. Keep it simple and stupid -Dan Öhman
-
Anteeksi kun ehdotin etujaruja !!! 59e moka.
-
Joo ymmärsit oikein mutta täällä ollaan ihmetelty sitä että miten voi 59euron etujarrut olla kielletyt mutta ei aluosat jotka maksaa maltaita ja ne ovat ok laittaa autoon kiinni.
Tää kuin piti olla hauska budjetti ja sisäänheitto luokka mutta jengi vetelee kuitenki yli TONNIN autolla.
Nyt vielä kuin on selvästi hyvin perusteltu miksi olis hyvä olla nuo etujarrut varsinkin tällaisessa budjetti luokan autossa ja nyt kuin 26 kone tulee niin vaihti kasvaa entisestään.
Olis jo katsojien ja nostajien turvallisuuden takia pakolliset nuo etujarrut. Ne ovat helpot asentaa ja säätää. No mistä mää sen tiedän, no olen ls5 luokkaa ajellut ja aina käytin vaijerijarruja.
Ja ihmettelen kyllä kovasti miten tietyt ihmiset närkästyy kuin kysellään asioista.
Ja miksi ei saa kirjoittaa ja ehdotella jos ei luokkaa meinaa ajella.
Voisi kuvitella että nämä hiukan vähemmän harrastaneet kyselisivöt hiukan kokenemmaalta kaverilta.
Kyselkääs VEIKKO JALAKSELTA tai KARI IKÄVALKOLTA mitäs ovat mieltä asiasta. Ovat paljon ajelleet noilla..
Jerzi
-
Joo ymmärsit oikein mutta täällä ollaan ihmetelty sitä että miten voi 59euron etujarrut olla kielletyt mutta ei aluosat jotka maksaa maltaita ja ne ovat ok laittaa autoon kiinni.
Tää kuin piti olla hauska budjetti ja sisäänheitto luokka mutta jengi vetelee kuitenki yli TONNIN autolla.
Nyt vielä kuin on selvästi hyvin perusteltu miksi olis hyvä olla nuo etujarrut varsinkin tällaisessa budjetti luokan autossa ja nyt kuin 26 kone tulee niin vaihti kasvaa entisestään.
Olis jo katsojien ja nostajien turvallisuuden takia pakolliset nuo etujarrut. Ne ovat helpot asentaa ja säätää. No mistä mää sen tiedän, no olen ls5 luokkaa ajellut ja aina käytin vaijerijarruja.
Ja ihmettelen kyllä kovasti miten tietyt ihmiset närkästyy kuin kysellään asioista.
Ja miksi ei saa kirjoittaa ja ehdotella jos ei luokkaa meinaa ajella.
Voisi kuvitella että nämä hiukan vähemmän harrastaneet kyselisivöt hiukan kokenemmaalta kaverilta.
Kyselkääs VEIKKO JALAKSELTA tai KARI IKÄVALKOLTA mitäs ovat mieltä asiasta. Ovat paljon ajelleet noilla..
Jerzi
Sen mitä itse kokeilin autoa lavangossa en kaivannut jarrutehoa lisää. Ja Axel ajoi tuon kisan aika suvereeniin voittoon käyttämättä jarrua kertaakaan.
-
Mihinkäs se vauhti kasvaa,kun välitys pysyy samana?
-
Tätä hetken jo seuranneena tuntuu ettei säännöistä ole puhuttu piiiiiiitkään aikaan :wink:
Alkaa moni hieman tympeentymään ohi huutelusta kun etsii tietoa aiheesta. Jatketaan aiheen linjalla tästä eteenpäin.
-Ylläpito
-
Kai tässä saa vielä ehdottaa jotain :
1. ehdotan että ko. pykälä poistetaan sallittujen listalta:
-Alumiini iskaritornit, tukivarret,servopöydät, hubit, moottoripukit,diffipukit, etu bulk, kytkinpukki sallittu. Diffi pukkien korotukset kielletty.
2. kun 26 kone sallitaan niin ehdottaisin kytkimen jousen tulisi olla vapaa (nostaa hintaa 5 euroa) Voisi esim käyttää vähän jäykempää kytkintä.
-
Kai tässä saa vielä ehdottaa jotain :
1. ehdotan että ko. pykälä poistetaan sallittujen listalta:
-Alumiini iskaritornit, tukivarret,servopöydät, hubit, moottoripukit,diffipukit, etu bulk, kytkinpukki sallittu. Diffi pukkien korotukset kielletty.
2. kun 26 kone sallitaan niin ehdottaisin kytkimen jousen tulisi olla vapaa (nostaa hintaa 5 euroa) Voisi esim käyttää vähän jäykempää kytkintä.
1) tarkoitatko nyt että autoa ajettaisiin täysin vakiona paketista? Eli kaikki päivitykset olisivat kielletty? Vai että kaikki olis sallittua?
2) voi olla erittäinkin aiheellinen, pistetään mietintämyssyyn.
-
Tarkoitin että alu päivitys osat kieletty. Kun nyt tulee uusiin autopaktteihin FG muoviosat jotka ovat hyvia niin alu osat ovat turhia. laskee " pudjettia".
-
Tarkoitin että alu päivitys osat kieletty. Kun nyt tulee uusiin autopaktteihin FG muoviosat jotka ovat hyvia niin alu osat ovat turhia. laskee " pudjettia".
Tämä on ihan järkevä ehdotus, mutta kuinka paljon nykyisillä kolpailijoilla on alumiinia autoissa? Tuottaako nykyisille tuskaa ja päänvaivaa vaihtaa muovisiin?
-
No myyntiin tulevassa autossa on monsteri plate edessä, alumiiniset moottoripukit,alumiini diffi. Pitäiskö or5 sama juttu autojen alkuperäisillä osilla???
-
Eikö tuo ole ihan sama jos joku haluaa iskeä rahaa autoon niin laittakoon alukilkkeitä.
Jos niitä on autoa ostaessa paikalla niin olkoon.
Eihän ne nopeutta mielestäni tuo ,vaan ehkä määrätyissä paikoissa kestävyyttä/varmuutta.
Muovisillakin osilla varmasti pärjää jos ranteet toimii.
Eikä harmita niin paljon jos menee muoviosa rikki kuin alupalikka, onhan hintaero melkoinen-
Jarruihin en puuttuisi, niillä mennään mitkä säännöissä mainitaan
-
No myyntiin tulevassa autossa on monsteri plate edessä, alumiiniset moottoripukit,alumiini diffi. Pitäiskö or5 sama juttu autojen alkuperäisillä osilla???
No niin asiahan ratkesi tällä.
-
nää on vain ehdotuksia käsitelkää ne BC5 luokan työryhmässä. OR5 4WD seuraa Efran sääntöjä ja oma ryhmä päättää niistä.
-
Tämä on ihan järkevä ehdotus, mutta kuinka paljon nykyisillä kolpailijoilla on alumiinia autoissa? Tuottaako nykyisille tuskaa ja päänvaivaa vaihtaa muovisiin?
ei tuota mitään tuskaa. minun autossa ei ole alumiinia kun isompi moottoripukki. ja perän päällä on rosteriholkki. muuten auto on täysin alkuperänen muovi marder. ja sillä ehti joka ajetussa kisassa pytyille.
-
renkaista vielä: Ehdotan että 2 rengas tyyppiä valitaan BC5 luokkaan kisarenkaiksi:
1. Smarteck C6
2. FG 6225
renkaat ovat melkein samanlaisia. Hinta kohdallaaan ja ovat kestäviä.
viimeeksi valittiin useampi rengas luokkaan mukaan koska luultiin auton ongelmat johtuvan huonoista renkaista. Nyt kun autoja on ajettu rengas ei näytä olevan enään ongelma siksi voisi rengas valikoimaa vähentää.
-
Omat käsitykseni & Omat ehdotukseni BC5-luokkaan:
RTR-autossa olisi vakiona oltava seuraavat perusasiat kunnossa:
Aludiffi; on must , muovinen ei pysy kasassa... kokemusta on.
Iskarit; vähän epäilen noita FG:n vakioiskareita .... ovatko riittävän hyvät ... ei siis kokemusta.
Alumoottoripukit; must ... kokemusta on.
Moottori; CY:t eivät ole olleet läheskään niin hyviä kuin Zenoahit .... hinta kysymys,mutta minä ainakin maksan mielellään enemmän varmastatoimisesta Zenoahista, kun "tappelen" epämääräisesti toimivan koneen kanssa .... kokemusta on....
Niin ja sit ne etujarrut: minusta ne parantavat kiistattomasti ajettavuutta eli helpottavat auton käsiteltävyyttä sekä on myös jossain määrin turvallisuuskysymys, vauhtien lisääntyessä, kun autot kehittyy ajettavuudeltaan.
Hintakysymyshän tämä ei ole , periaatteet alkaa siitä, mihin järki loppuu .. En tiiä, mutta pojat baarissa kerto...
Lavangon testit ei ihan kerro koko totuutta , pitäisi testata muillakin radoilla, jotka ovat erityyppisiä.
Voisiko sääntötoimikunnan kokoonpano olla hieman "alueellisempi" , vaikkapa kisajärjestäjien edustus ... ja mielestäni maahantuoja voisi olla yhteistyökumppani eikä äänivaltainen jäsen. Aiemminhan tästä asiasta syntyi hirveä poru, ja silloinen maahantuoja torpattiin kuviosta ulos .... juuri joidenkin mielestä "taloudellisten" etujen vuoksi, Onkos tilanne nyt sen kummempi?
Ei näin pienellä porukalla kannattaisi vääntää asioista yleisellä foorumilla, luokan kiinnostavuus kärsii jo nyt tästä juupas-eipäs väännöstä ja pitäisi osata asiat ottaa asiana eikä henkilökohtaisesti !!!
:cool: Barbie :cool:
-
No auto tulee EuroRc:n kautta kun on suomen edustus...
Ja mitä tulee toimikuntaan siihen kuuluu kokeneet kuskit jotka ovat ajaneet sarjaa.. länsi itä etelä suomi pohjoisesta kun vielä ei ole kuskeja.. ja mitä tulee Axelin mukana oloon hän on harrastajan puolella ja keskustellut asiasta super hyvin.
Petri- vesivehmaa
Axel- lavanko
Saul- raisio
Jani- kyrö
Antti kuuluu mukaan kori tehtailijana sekä keskisuomi
Dan kuuluu yhteys henkilönä ja media promoottorina
Ja smartech/awemi autot mahtuvat sääntöjen sisälle eli ei ole pakko ostaa uutta, vaikkakin Fg:n auto tulee valmiiksi vahvistetuilla osilla, mitä tulee moottoriin cy on parantanut laatuaan... saa vaihtaa zenoahiin jos haluaa...
-
Tällä setillä lähdetään liikenteeseen ja suorittamaan testejä. Jos kaikki menee hyvin on tämä setti mitä tulemme suosittelemaan uusille harrastajille. Hinnat perässä ovat tehtaan suosittelemia ovh hintoja ja koko pakettin ostaessa saa luonnollisesti pyytää tarjousta.
6000C Marder 599e
08484 Alum.differential 1:5/1:6 conv.kit, 2WD, 1pce 74,50e
06486 Alum.engine mount big 1:6/Zenoah, 1pce. 56,50e
06485/01 Alum.eng. mount sm. 1:6/Zen. G230/260, 1pce 27,50e
06142 Alum. plate f. front axle Monster 2WD, 1pce 12,00e
07331/06 Silicone tube 14x3x40, 2pcs. 5,00e
07331/10 Exhaust pipe bent, WB 535, 1pce. 9,00e
Moottori cy26, 50e lisähintaan saa Zenoah koneella.
Suurin kyssäri lienee iskarit, mutta en tuomitse niitä pois ennenkuin ne on katsottu ja testattu kunnolla EuroRC tiimin toimesta ja kaikki tietotaito hyödynnetty.
t. Axel
-
By the way luokan nimi on sanahirviö jota tullaan päivittämään... ehdotus jota on kannatettu on Rc Jokkis
-
No auto tulee EuroRc:n kautta kun on suomen edustus...
Ja mitä tulee toimikuntaan siihen kuuluu kokeneet kuskit jotka ovat ajaneet sarjaa.. länsi itä etelä suomi pohjoisesta kun vielä ei ole kuskeja.. ja mitä tulee Axelin mukana oloon hän on harrastajan puolella ja keskustellut asiasta super hyvin.
Petri- vesivehmaa
Axel- lavanko
Saul- raisio
Jani- kyrö
Antti kuuluu mukaan kori tehtailijana sekä keskisuomi
Dan kuuluu yhteys henkilönä ja media promoottorina
Ja smartech/awemi autot mahtuvat sääntöjen sisälle eli ei ole pakko ostaa uutta, vaikkakin Fg:n auto tulee valmiiksi vahvistetuilla osilla, mitä tulee moottoriin cy on parantanut laatuaan... saa vaihtaa zenoahiin jos haluaa...
Vähän selkeyttä tiedotus kaipaisi , jossain kohtaa on toimikunnan kokoonpano toisenlainen ja sit jossain kohtaa taas erilainen...Wanha ei pysy perässä ... on niin nopeita käänteitä (vai niin nopeita miähii ...?)
Mutta kuullostaa hyvältä ja asianmukaiselta !!! Toimivuus näkyy sit myöhemmin ...
Kiitos !!
-Barbie-
-
Tällä setillä lähdetään liikenteeseen ja suorittamaan testejä. Jos kaikki menee hyvin on tämä setti mitä tulemme suosittelemaan uusille harrastajille. Hinnat perässä ovat tehtaan suosittelemia ovh hintoja ja koko pakettin ostaessa saa luonnollisesti pyytää tarjousta.
6000C Marder 599e
08484 Alum.differential 1:5/1:6 conv.kit, 2WD, 1pce 74,50e
06486 Alum.engine mount big 1:6/Zenoah, 1pce. 56,50e
06485/01 Alum.eng. mount sm. 1:6/Zen. G230/260, 1pce 27,50e
06142 Alum. plate f. front axle Monster 2WD, 1pce 12,00e
07331/06 Silicone tube 14x3x40, 2pcs. 5,00e
07331/10 Exhaust pipe bent, WB 535, 1pce. 9,00e
Moottori cy26, 50e lisähintaan saa Zenoah koneella.
Suurin kyssäri lienee iskarit, mutta en tuomitse niitä pois ennenkuin ne on katsottu ja testattu kunnolla EuroRC tiimin toimesta ja kaikki tietotaito hyödynnetty.
t. Axel
Näyttää asialliselta ja hyvältä !!!
Kiitos !
-Barbie-
-
By the way luokan nimi on sanahirviö jota tullaan päivittämään... ehdotus jota on kannatettu on Rc Jokkis
+1
-
By the way luokan nimi on sanahirviö jota tullaan päivittämään... ehdotus jota on kannatettu on Rc Jokkis
Jokkis viittaa kyllä vähän muualle kuin pelkkään Kuplaan ....
Vai onko tarkoitus muuttaa myös ajoformaattia jokkis-tyyliseksi ...
Vaan ei oo kyl parempaakaan ehdotusta heittää ...
:cool: BarbieBeetle :cool:
-
Rc Jokkis kuulostaa hyvältä,eli mitäs mieltä luokkaa ajavat/auton hankintaa harkitsevat ovat korisäännön vapauttamisesta?
Noita rallicross koreja kun on tehty monenlaisista autoista,saako niistä myös tehtyä pienempiä?
Mitäs niitä nyt on escortteja,volvoja...noitahan on JM kisoissa...
Niin ja Lassilan Janilla oli Raisiossa mukana malli Fiat 133:sta :tongue:
Niin ja eikös Majurilla ole myös FG minin koreja?
Mennäänkö samalla ajoformaatilla kuin tähänkin asti?
JM ajokaavio ei suoraan vielä käy meille,kun kuljettajia pitäisi olla sellaset 70-80 kpl....
Ja jos nuoria kuskeja tulee kilpailuihin,siinä kohtaa ehdotan, että nuoret ajavat omaa sarjaa "nuortenluokka" ja heille myös ihan omat palkinnot...mikä olisi ikäraja?
Sama tietysti naisille(äidit) "naistenluokka" jos ilmaantuu halukkuutta :wink:
Ja isäthän ajavat "yleisessä" luokassa.
Eli sama perhe voi harrastaa yhdellä autolla kilpa autoilua!
Ja kun olemme saaneet kymmenittäin uusia kuskeja kilpailuihin,mites tuo seurojenvälinen liiga?
Oliskos kiinostusta?
Muutaman yön nukkuneena,olen alkanut lämpeämään noihin etujarruihin,vaatiiko ne servolta jotakin enemmän,kysyn siksi kun ei ole kokemusta?
Pitäisikö kuitenkin unohtaa se pirun"budjettiluokka" pois keskusteluista ja antaa vaan enemmän vapauksia auton rakenteluun?
Mitä ajatuksia käytettävästä putkesta,vakio vai tehoputki?
Mites moottorin viritys?
Entäs perät vakio vai lukko?
Rengassääntö...onko vapaa vai "määrätty"?
Näiden jälkeen herää kysymys,kuka piru katsastaa nää autot? :grin:
Ja mitäs rangaistuksia jaetaan laittomuuksista?
-
Niin , tuo ajoformaatti , 1/4 rallicrossia on ajeltu muutamia vuosia sitten Porvoon suunnalla siten, ettei ajanottoa tarvita > ajetaan lyhyitä eriä pisteillä ja kaikki ajaa toisiaan vastaan vähintään.... ja pisteillä sitten mennään a-finaaliin jne. edellyttää tietysti sen verran osanottaja määrää , että tulis esim. A- ja B-finaalit , 6 autolla täyteen + B-finaalista vois nousta A -finaaliin....
Liiga ? Olis kyl makee , mutta ,mutta sit ku tarpeeksi osanottajia ....
Perhe ajo ... aluksi ainakin junnuille omat palkinnot ..... (EI KOSKE PEKKOA (Euroopan Juniori mestari) ei pääse juniori-luokkaan meillä Suomessa (ei taso riitä kotimaassa,nääs) Hih Hih ... )
Kyllä muitakin koreja vois olla tietysti, mutta näyttävämpää on , kun kaikilla on samannäköiset autot ulkopuolisen silmin katsottuna ... vrt. FGMini esim.
Etujarrut ei vaadi sen kummempaa servoa kuin 5-autot yleensä eli väh. 16 kg voimaa riittää hyvin, ja jarrut ei ole niin kovilla kuin esim. rata-autoissa,joissa "jarrutusnopeudet" on huomattavasti suuremmat.
Renkaat , yks tyyppi FG/Smartech toimii riittävän hyvin ja on maahantuojaystävällinen,kun ei tarvi laajaan valikoimaan varautua ja varastoida.
Sillai Kai ?
:cool: Barbie :cool:
-
Jos aihe kiinostaa,tuolta löytyy sääntöjä ja materiaalia mitä voisi ottaa suoraan käyttöön...
Esim. seuraamusasteikko :evil:
http://www.autourheilu.fi/lajit/jokamiehenluokka/ (http://www.autourheilu.fi/lajit/jokamiehenluokka/)
...niin ja Kaitsulle kiitos asiallisesta vastauksesta liittyen servoon! :wink:
-
Etujarrut saa edelleen unohtaa... Hyvin on topannut näilläkin.
Taas yks säästökohde lisää, jonka toimivuus on sitä sun tätä.
Laittakaa te muut niin käytän teitä pysähtymiseen :roll:
-
Käytä vaan,siitä saa mustan lipun ja kisat loppu sun kohdalta siihen!
-
Käytä vaan,siitä saa mustan lipun ja kisat loppu sun kohdalta siihen!
Elikkä hauskuus loppui ja irvistys tuli tilalle tässäkin lajissa. :tongue:
-
Ihan mielenkiintoisia asiota tuleepi esille,ja kehittävä keskustelu on aina mukavaa luettavaa.
Toivomus olisi että pysytään tässä ihan budetin puolesta samoissa säännöissä,saadaan
lisää harrastajia tähän kilpailu luokkaan.
Minun mielipiteellä ei sinänsä ole painoarvoa kun en vielä ole päässyt kisoihin
vaikka 2kpl tän luokan autoja onkin,mutta ensi vuonna olis tavoite.
Kyllä tohon sääntöihin vois laittaa että 26kuutiosillakin pääsisi kisaamaan jotta ne hyllyssä seisovat fg:n
autotkin pääsis mukahan,kun muutoin olisi vakio kamaa.
23 ja 26 ero on niin minimaalinen ettei eres eroa huomaa.
Saatais lisää kisa autoja viivalle ja kansallisesta ns jokkislajista voitais puhuakkin,ja ajokaaviot voitaisiin ottaa käyttöön ja saataisiin lähtöihin enemmän kalustoa.
Se että näiden tuuppareiden alustan mitat on ne mikkä on niin autojen koreja on haastavaa saaha
ihan esikuvien mukaiseksi,mutta 133 fiiu taitaapi onnistua...mutta mitäs muuta tälle alustalle saapi sovitettua onkin sitten ihan eri asia.Kyllähän auton koppa saapi olla vapaa kuhan se esikuvan näköinen
Elikkä kuuppeli,fiiu ja ?
-
26cc on sallittu, se korjattiin.
fiiu on hankala saada sopimaan tuon päälle vaikka onkin siisti. Itse en ainakaan näe huonona asiana että koreja olisi enempikin, mutta tällä hetkellä kupla on sallittu. Eli jos koritekijöitä löytyy niin voi ilmoittautua ja voidaan asiaa sit pohtia siitä eteenpäin. Suurina haasteina on luonnollisesti, muovin laatu, hinta ja saatavuus.
t. Axel
-
Tulen täältä vähän puskista huutelemaan.. lähinnä koskien koriasiaa. Meillä on tarkoitus talven aikana tehdä uutta muottia, mutta ei olla vielä oikein päätetty mikä se voisi olla. Ollaan siis nyt tehty n. 1:4 audi s1 quattron koppia (josta löytyy oma ketjunsakin) polykarbonaatista. Jos jollakulla olisi heittää, mikä koppa olisi kiva saada ja auton mitat, niin voisimme hyvin harkita jokkisluokkaan kopan tekoa. Edellyttäen tietenkin, että sääntönne sitten sallii muutkin korit. Saa kiinni privalla.
Ehkä tämä innostaisi itseäkin hankkimaan luokkaan sopivaa kalustoa, tällä hetkellä vain 4wd malleja itsellä.
-
133 Fiat työn alla . Hieman mittasuhteita muuttamalla onnistuu pohjan mittoihin.
Hinta samoissa kuin Kuppelin kopassa.
Ja materiaalina sama polycarbonaatti kuin kuplissakin.
Muotin teen joka tapauksessa vaikkei vielä sääntöihin sovikkaan , mutta ehkä myöhemmin.
-
Rupesi laji kiinnostamaan. Myykö joku valmiita autoja tällä hetkellä?
-
Kysy euro rc:ltä missä mennään. Toinen vaihtoehto ostaa vanha fg ja pistää siihen kori majurilta. toivottavasti nähdään kisoissa ens kesänä viimeistään . Toivo olis tietenkin sisäkisat tässä talvella😜
-
Moi!
Nyt olis auto kiikarissa(ehkä jo ostettukin) , mutta kori ja kone hakusessa nykyinen 28cc....ei varmaan sillä saa osallistua?
Mistä 26cc kone?
Saako käyttää muita koreja kuin gyybelwaagen?
Onko jo säännöt taputeltu kirjoihin ja kansiin?
Saattaisi tulla isä/poika yhdistelmä yhdellä autolla ainakin joihinkin kisoihin mukaan.
Saako koreista kuvia tähän topikkiin näytille niin voisi harkita ostamista?
-
Kai jotain tietoa tulee tammikuun aikana 2016. Ainakin OR5 työryhmän kokous on ennen puoltakuuta. Samoja tyyppejä on myos RCJokkis ryhmässä.
WW koria voit kysellä nimimerkiltä Majuri. Korit ovat hyviä ja kestäviä. Tehty juuri tähän luokkaan.
Zenoah 26 koneta on mulla useampia ja uusia pyttysarjoja (vakio)jos kiinnostaa niin ota yv. yhteyttä
-
Saako käyttää muita koreja kuin gyybelwaagen?
Onko jo säännöt taputeltu kirjoihin ja kansiin?
Saattaisi tulla isä/poika yhdistelmä yhdellä autolla ainakin joihinkin kisoihin mukaan.
Muita koreja on kuuleman mukaan tulossa, mutta korin tai jopa korien tekijä(t) saavat kommentoida tekemisiään itse.
Säännöt vahvistuneen todellakin alkuvuodesta ainakin minun tietojen mukaan.
Isä/poika yhdistelmä saattaa tuottaa vaikeuksia jos molemmat joutuvat ajamaan samassa lähdössä. Suosittelisin molemmille omaa autoa, tai ainakin vakavaan harkintaan toinen auto kunhan ensikokeilu on suoritettu.
-
Ei muuten tuota vaikeuksia,jos poika ajaakin nuorten lähdössä ja iskä yleisessä :wink:
Majuri on ilmeisesti jo tehnyt Fiat 133:n korin,varma en ole,kun en ole nähnyt....
-
OK. Toi nuorten luokka ja yleinen luokka erikseen onkin uutta! Hyvä niin.
-
Fiuun kori tulossa kuvana kohtapuolin .
Siis lähipäivinä :wink: :wink:
Julkaistaan ensi vuoden malli ennen vuoden vaihdetta( eikö normiautoissakin ole niin tapana :azn:)
Maalattuna jollakin värillä jotenkin :roll:
-
Näyttäisi siltä, että jollain aikataululla me saisimme tehtyä tuon Volvo PV:n muotin. Haluaisimme kuitenkin kuulla, mitä ihmiset korilta haluaa.. Eli Saul antoi seuraavat mitat Marderista:
fg marder akseliväli 465-475mm ja leveys 365-395mm.
Vääristämmekö muottia niin, että skaalaamme aluksi akselivälin mukaan ja vääristämme leveyden vai pidämmekö mittasuhteet ja renkaat sitten tulee korista ulos? Onko toiveita? Koitamme saada muotin väsätty niin, että koreja olisi saatavilla kesän karkeloihin, mutta koska teemme taas kaiken tyhjästä niin en voi varmaksi luvata :D. Tuohon mittasuhdeasiaan haluamme kuitenkin mielipiteitä :) Vai kiinnostaako ko. kori edes ketään :D
-
no nyt olette asian ytimessä korin suhteen iso peukku siitä. yks kori heti varaukseen :)
voisiko joku jolla on smartechin auto niin tarkistaa siitä akselivälin siihen ilmotetaan meinaan 490mm
ehdottomasti akselivälin mukaan ja sitten keskiosa suht kapeena ja lokareista levitetään. vähän töpön näkönenhän siit tulee mutta sille ei voi mitään tuossa skaalassa.
-
Mittasuhteita joutuu muuttamaan sekä pituuden että leveyden mukaan että olisi mahdollisimman aidon näköinen rungon päällä.
Muuttuuhan siinä suhteet jonkun verran mutta jos malli pysyy pääpiirteissään samana niin
onhan auto silloin vielä täysin tunnistettavissa.
Ei PV varmastikkaan mikään huono vaihtoehto olisi kisoihin, toisaalta aina näyttävämpää mitä enemmän korimalleja sekä autoja olisi radalla yhtä aikaa .
Mielestäni mittasuhteiden heitto ei ole niin tärkeää kuin että auto olisi tosiaan tunnistettavissa
ps : koitan ehtiä huomenna maalaamaan Fiatin(ensi vedos tehty, ei paha) ja laitan kuvia kun ehdin :wink:
-
Jep, lähdemme siis siitä, että koitamme pitää keskiosan lähellä skaalaa ja teemme lokareista vähän leveät. Toki keskiosaakin pitänee hieman levittää tuossa skaalassa. Jos joku nyt tosiaan vielä varmistaa nuo mitat kun näytti olevan epäselvyyksiä.. Ja toivottavasti tällä kertaa saamme tehtyä kerralla kestävän muotin..
-
Hei otan kolmesta autosta mitat (tarkat) ja infoon asiasta.
Mitä enemmän vaihtoehtoja on parempi. Ja mulla on muutama auto palasina kokoan ne talven aikana.
-
Tässähän tämä sitten olisi, mielipiteitä on tietenkin joka suuntaan , mutta jätetään omaan arvoonsa :laugh:
http://majuri.kuvat.fi/kuvat/Fiat+133/ (http://majuri.kuvat.fi/kuvat/Fiat+133/)
Pikkasen vielä urien veistelyä niin se on hyvä ellei täydellinen(vaatimaton kun olen :azn:)
-
No voi hellan luttana kun osaakin olla söpön näköinen topolino. Kyllä Majurin koripaja osasi tehdä komian korin ensi kesän jokkis luokkaan.
Ei ole ilmeisesti joulun pyhät menneet täysin hukkaan.
-
Pistäs majuri viestiä,mitä fiun kori maksaa?😀
Saiskos tohon helmat ja päädyt pidemmäksi,voi sitte ite muokkailla...jos ymmärrät mitä tarkoitan?
-
Lähtee samalla rahalla kuin Guppeli eli 75 posteineen.
Ajattelin tehdä vielä sivukiinnikkeet aina korin mukaan haluttaessa joista kylläkin kympin haluaisin lisää.
Vaatii sivukiinnikkeet koska korin sivut on muuten aikas samperin löysät
-
Ja mullahan oli kinkku uunissa ja viereisellä pöydällä fiun muotti, eipähän menny sekään aika hukkaan.
Ja ehkä "pari" olutta matkassa mukana
-
PC-levy on vaan aika p****a tavaraa jälkimuokkaamiseen, paitsi pikkutoholla(ei lämpiä liian iso ala kerralla )
Pitääpi katsoa onnistuuko vielä
-
Millaisilla SÄÄNNÖILLÄ RC Jokkis ajaa kaudella 2016 ? Olisi kiva tietää jotain asiasta.
-
Samoilla linjoilla ,kuin Iivonen eli kesän jokkis säännöt kehiin.
-
Säännöt päivittyvät tämän viikon kuluessa. Joitain muutoksia tuli, joskin vanhat säännöt pohjana aika pitkälti.
-
Tässä meikäläisen ensi kesän kisapeli.
Katsotaan mennäänkö tällä ja pysyvätkö sukset matkassa :grin:
Ja onko tytöistä kuskeiksi :shocked:
http://majuri.kuvat.fi/kuvat/Jokkis+Kupla+-16/MVI_0002.AVI (http://majuri.kuvat.fi/kuvat/Jokkis+Kupla+-16/MVI_0002.AVI)
-
Toi on komia. :grin:
-
Ajattelin tuossa joutessani et miksei autoissa vois olla vähän rekvisiittaakin niin olispa enempi
hauskaa kaikilla.Vaikka sitten ei matkassa pysyisikään.
Ja ompahan enemmän aidon tuntua
-
Tarkoittaako tämä myös sitä, että viimeisestä sijasta tulee kova kisa :grin:
-
Kaikki on mahdollista :azn: :azn: :azn: :azn: :azn: