Kirjoittaja Aihe: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot  (Luettu 3847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RiiUA

  • Jäsen
    • Profiili
Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« : 23.03.09 - klo: 11.27 »
Tulokset Riihimäen Fintrack III kilpailusta ovat täällä: 

C-12 ja TSS-10       www.ajo-opetus.fi/FTlauantai

TSM-12 ja TSP-12     www.ajo-opetus.fi/FTsunnuntai

Kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille!
Jäämme odottamaan mielenkiinnolla palautetta kisoista.

RiiUA

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 23.03.09 - klo: 13.10 kirjoittanut CAi »
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #2 : 23.03.09 - klo: 13.51 »
Avataas varsinainen jälkipelivääntöhärdelli. Omalta osalta kisojen kaava noudatti aika pitkälti tuttua auto toimii kuski ei-linjaa. Molempina päivinä sain ajettua muutamia hyviä kierroksia, mutta kun niitä ei pystyny ajamaan koko 8 tai 5 minuuttia niin korkeammalle ei päässyt.
Rata oli kiva ajaa ja varsinkin lauantaina korokkeen edessä olevan "suoran" triplahyppyri oli kiva ajaa kiilalla. Samalla se oli hyvää treeniä kesää varten  :mrgreen: Pientä pomputusta oli lauantaiaamuna havaittavissa pääsuoralla, mutta hyvin ne tuntu häipyvän päivän aikana. Niin ja pomputhan on kaikille samat.

++++ varikkotilat
++ radan vaativuus
+ tunnelma varikolla
+ järjestelyt
+ autot molempina päivinä, varsinkin sunnuntaina
+ Henkan hieno ajo virin b:ssä

- Niko ei dominoinut c-finaaleja  :mrgreen:

Kiitokset järjestäjille hyvistä kisoista ja suurkiitokset kaikille jotka laittoivat allekirjoittaneet autoja radalle ja ottivat sieltä pois.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #3 : 23.03.09 - klo: 14.54 »
Kiitokset riksulaisille hyvistä kisoista! Uudistettu kisapaikka oli erinomainen pikkuautoiluun ja ravintolan lounas mukavaa vaihtelua kisapizzalinjaan. Viime kisoissa on ollut yleensä aika pienet erot, mutta nyt oltiin rataan saatu riittävästi haastavuutta ja erot nousivat aika suuriksi. Enpä muista milloin viimeksi olisin ollut B:n puolivälissä vaikka jäin kärjestä melkein 2 kierrosta. Stilolle isot plussat kovasta vauhdista virituristissa.

Kisarata oli hyvä (selkeä ja kesti pommittamista), mutta muutama parannus tuli mieleen: Pääsuoraa olisi voinut leventää kun matoissa olisi ollut varaa siihen. Stopparipaikka oli aika vaarallisessa kohtaa, olisi voinut olla jossain ulkomutkan puolella. Laskennen tiukassa 180-mutkassa auto lähti ilmeisesti laskentalangan pompuista välillä oudosti irti, shikaani oli riittävän haastava ilman satunnaista perän surffaustakin  :wink:

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #4 : 23.03.09 - klo: 15.58 »
Nyt kun kehut on kirjoitettu niin tulee vähän risujakin...

Tuomarointia esiintyy aina ajakokouksessa. Sen jälkeen on aika hiljaista. Pitäisi taas yrittää herättää henkiin ajatus siitä että joka erässä olisi yksi kuski mukana ratatuomarina. Ja ratatuomarin paikka on ajajakorokkeella tai jossain muussa vastaavassa paikassa josta radan näkee hyvin. Nyt tuomarit olivet radan tasolla, josta ei pysty näkemään tilanteita hyvin. Tietysti toivottavaa olisi myös se että tuomarointia olisi joka erässä, eikä vain niissä erissä joissa ajaa tuomariston omat pojat...

Alkuerissä kierroksella ohittamistilanteet olivat myös hankalia. Tilaa ei kuulutettu ainakaan omassa erässäni kertaakaan (noo...tarvetta siihen oli harvoin koska erä oli harvinaisen tasainen). Tähän auttaisi se että tulostenlaskennalla ja kuuluttajalla olisi selkeä työnjako.

Finaaleissa autojen lähtöväli oli liian pieni. Joka finaalissa olikin aikamoiset kolinat ekassa mutkassa. Tietysti kuskitkin voisivat ajaa huomioiden sen että oman auton lisäksi radalla on 9 muuta autoa, eli ekaan mutkaan voi joutua nostamaan kaasun hieman aikaisemmin kuin tyhjällä radalla. Oma saldo kahdessa finaalissa oli melkein 5 kierrosta ajoa, yksi vääntynyt vetari kolarista (DNF), korin taittuminen renkaiden taakse peräänajosta, ja kylkikolarin aiheuttama iskarin pallokupin rikkoutuminen (DNF).

Ensimmäisessä finaalissa autoni laitettiin väärään lähtöruutuun. Huomautin asiasta, ilmeisesti en tarpeeksi kovaan ääneen koska se ei johtanut mihinkään toimiin. Olisi ollut mukava solidaarisuuden osoitus kanssakilpailijoilta myöskin huomauttaa asiasta myös ennen lähtöä. Kysyin tuomaristolta mitä pitäisi tehdä, jätänkö protestin? "Kaksi pitkää päivää täällä jo on oltu..." ja olihan kyseessä vain kansallisen luokan C-finaali.

Sitten plussat:
+ haastava rata
+ mielettömän tasainen vääntö pro-stockin aika-ajoissa

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #5 : 23.03.09 - klo: 16.45 »
Pukataanpas kisarapsaa täältäkin..

Ensimmäiseksi täytyy heti kehua loistavaa kisapaikkaa, rataa ja varikkoa. Kyllä kelpasi noissa puitteissa kaksi päivää kisailla!

Onneksi vielä kisa sattui juuri nyt kotikonnuille, emännän työvuorojen takia olisi kauempana ollut kisa jäänyt ajamatta. Nytkin jouduin hieman lähtöä kiirehtimään.. :/

Mutta itse kisaan:
Omalta osin lauantai oli täysin fiasko. 8 ajetusta erästä pääsin ajamaan kokonaiset kaksi kappaletta ilman, että olisi sähköt kuolleet autosta vähintään pariin otteeseen. Silti tulos oli parempi kuin viime kisassa, eli auto oli todella hyvässä iskussa, jäipähän ainakin jotain hyvää fiilistä sitten siitäkin päivästä.. Tuli kyllä mitta täyteen taas mattoautoilua kertalaakista. Noh.. onhan tässä pari viikkoa aikaa kerätä motivaatiota laukaalle.. Jos sitten vielä sen kuitenkin ajaisi.. jää nähtäväksi..

Sunnuntaina sitten olikin toinen sävel. Auto ja sähköt toimivat moitteetta heti ekasta akusta alkaen ja ainoaksi ongelmaksi muodostuikin vain kuskin keskeneräinen kisakunto ja radan vaativuus. Alkuun ajatuksissa ollut b-finaaliin tähtääminen muuttui äkkiä jo kovaksi taisteluksi A-fin paikasta. Tällä kertaa ei vielä aivan siivet sinne kantaneet pienten omien ajovirheiden seurauksena. Erot olivat tsp:ssä kautta linjan todella tiukkoja ja pienetkin virheet kostautuivat välittömästi tuloslistalla alaspäin tippumisena. Seurauksena sitten lopulta b-fin 3. ruutu. Tämäkin tyydytti kyllä parin c-finaalin jälkeen. Ja oli se mukava johtaakin ekaa finaalia jonkun aikaa, kunnes noutaja tuli.. :P
Toisessa finaalissa iso hatunnosto Jyrille, joka onnistui aivan viime metreillä painostamaan minut ajovirheeseen ja kuittasi finaalin 3. sijan jättäen minut tylysti neljänneksi samalla nostaen itsensä lopputuloksissa myös juuri eteeni.


Vielä vähän eriteltynä plussaa ja miinusta:

+ vaativa rata, joka myös pysyi läjässä liki moitteetta koko viikonlopun
+ poron todella tasainen meininki ja herrasmiesajo
+ kahvio ja paikka yleensäkin
+ varikon väljyys
+ tiimin tuki ja turva
+ assot toimi moitteetta molempina päivinä...

- ...mattiksen sähköt sitten taas ei toimineet
- tuomaroinnin heikko taso, joka tuntuu jatkuvan kisasta toiseen..
- lauantai aamupäivän hyppyrit
- Oma alisuorittaminen.. nälkä kasvaa syödessä.. :)
EuroRC / TEK

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #6 : 23.03.09 - klo: 20.11 »
Kisat oli varsin hyvät järjestelyiltään, kisafiilikseltään ja omalta ajoltaankin.

+++ Tamiya!
+++ Varikkoseura
++ Rata, paras tällä kaudella
++ Kahvila
+ Yleinen meininki
+ Reiskapojat
+ Linkkien pituudet

- Triplahyndä(joojoo...)
- Tuomarointi vaihteeks

Kuvat
Rataprofiili
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #7 : 23.03.09 - klo: 23.06 »
http://cai.pic.fi/kuvat/FinTrack+2009/FTT3-0985.JPG

Joopa joo, naurakaa vaan...ei oo helppoo olla kun alkaa olla kohta neljäkymppiä mittarissa :mrgreen:, onneksi joku elvytti sen oikean puoleisen hepun!

Hyvät kisat puitteiltaan, tosi mukavaa kun ProStockissa saa vääntää naamaa oikein kunnolla että kerkiää.

Tiimin suoritus molempina päivinä aika samanlainen, vauhti kateissa viimeiseen finaaliin saakka. Kuitenkin kisasta jäi ihan hyvä fiilis ja lopputulos oli ihan kohtuullinen.

Kiitos RC-Guru Arto Heinoselle jälleen kerran säätövinkeistä :kiss:
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

stimpson

  • Vieras
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #9 : 24.03.09 - klo: 09.36 »
Riihimäellä kyllä osataan järjesteää kisat! Puitteet olivat mahtavat, profiili upea ja varikkotilaa oli riittämiin!

Meidän varikkoryppäässä kiivain puheenaihe koko päivän aikana oli linkin pituus! Toiset olivat lyhyen linkin puolella, kun taas Matti keuli pitkällä linkillään. Aiheesta väännettiin koko päivä, kunnes Reiskapojat veivät kaiken huomion! :D

http://copter.threewee.com/stilo/jotain/rc/kisat/FTT_3_riihimaki_-09/slides/reiskapojat.html

Uusi korikin ilmestyi auton päälle kisa-aamuna.

http://cai.pic.fi/kuvat/FinTrack%202009/FTT3-0945.JPG/full

Jälkikäteen vaan jäi harmittamaan tuo teksti tuossa takaosassa, sillä kovin moni kanssakisaaja totteli käskyä. Tuomaroinnin puute kaikissa tilanteissa jäi kyllä todella häiritsemään. Kovasti oli ajajakokouksessa puhetta, että radalle paluu pitää tehdä nätisti ja että sitä tarkkaillaan. Kun sitten finaaleissa innokkaimmat kuskit ampuivat radalle milloin minkäkin mollan takaa, niin tuomaritkin vaan naureskelivat läheltä piti tilanteille, eikä minkäänlaisia huomautuksia (saati stoppareita) jaettu.

Toinen asia mistä ajajakokouksessa puhuttiin oli käytös lauteilla. Itselleni sattui ainakin kahdessa alkuerässä niin, että vierustoverin kännykkä alkoi laulamaan kesken erän. Soittoäänestä päätelleen oli molemmilla kerroilla saman kaverin kännykkä...

++ Kisajärjestelyt <3
++ Rataprofiili
++ TÄ-MI-YÄ!
++ Linkkien pituudesta käyty spekulointi
++ Reiskapojat

- Veli Venäläisten ajotyyli
- Tuomaroinnin ja kuulutusten puute, etenkin kylmemmissä erissä

Isot kiitokset kisajärjestäjille! Taas oli tehty urakalla töitä hienojen kisojen järjestämiseksi ja oli mukavaa tulla valmiiseen kattaukseen kisaamaan!  :p

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #10 : 24.03.09 - klo: 11.14 »
Taas on toivuttu viikonlopun putkesta. Ennen kisoja tiukka treeniputki pe-la Rajatorpassa ja sitten päälle vielä lauantain treenit Riihimäellä sekä tietysti sunnuntain kisat.

Profiili hieman arveluutti alkuun kun sitä pääsi näkemään viimeisten finaalien aikana lauantaina. Ensimmäisellä akulla kuitenkin tuli todettua että pelko oli turha, koska profiili sopi todella hyvin myös turisteille. Omasta mielestäni profiili oli haastava ja varsinaisen pääsuoran puute tasoitti kalustoeroja. Tietysti säädöillä oli hyvin suuri merkitys sekä toiston varmuudella. Yksi profiilin parhaimpia puolia oli se, että ohituspaikkoja oli todella paljon, sekä tämän seurauksena alkuerissä tilan antaminen oli helppoa. Monella muulla radalla alkuerissä on ollut vain muutama paikka jossa tilan antaminen on ollut järkevää ja siitä syystä toisten perässä on joutunut välillä odottamaan melko pitkään että pääsee ohitse. Nyt kuitenkin paikkoja oli läpi radan ja hitaampien ohittaminen alkuerissä tapahtui varsin vikkelästi.

Kisapaikan kupeessa ollut ruokala oli todella hyvä ja kuten aikaisemmin todettu, niin lasagne mukavaa vaihtelua vakio pizzaan.

Kuulutukset olivat hyvät sekä järjestelyt muutenkin toimivat todella hyvin. Kuitenkin pakko yhtyä aikaisempiin kommentteihin tuomaroinnin suhteen, joka mielestäni oli melko heikkoa. Lisäksi myös korokkeella käyttäytymistä ei valvottu tarpeeksi ja siellä mielestäni hieman turhaa pulinaa esiintyi ainakin sunnuntaina. Tietysti kaikkea on mahdotonta valvoa kun radalla tapahtuu jatkuvasti.

Alkuerissä oli todella hyvät väännöt ja erot olivat pieniä. Viimeiseen asti sai jännittää mistä ruudusta lähdetään. Finaaleissa mikään ei tullut helpolla. Tosin ainakin ensimmäisen finaalin kohdalla peiliin pitää katsoa ja pitkään, kun haluaa miettiä kuinka on mahdollista vaihtaa 3 sekunnin johto 3 sekunnin tappioon viimeisellä maaliintulokierroksella.

Varikolla tunnelma oli varsin rentoa ja siellä oli helppo viihtyä.

Kiitokset järjestäjille ja kanssakilpailijoille!

+++ Tamiya TRF416WE
+++ Profiili
++ Varikkomeno
++ Tilan antaminen alkuerissä
+ Kuulutukset
+ Järjestelyt
- Tuomarointi
- Oma ajo

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #11 : 25.03.09 - klo: 13.33 »
Tuomarointiin liittyen olen keskustellut kisan jälkeen erittäin monen tahon kanssa. Tähän asiaan liittyen on toki olemassa monenlaisia mielipiteitä. On mielestäni totta, että tuomaroinnin puute on ehkä jollain tapaa näkynyt kisoissa. Tämän lisäksi kuitenkin on todettava se, että syyt miksi tuomarointia tarvitaan tulevat yleensä radalla olevista kuskeista sekä heidän tyylistään ajaa.

Ei toki ole realistista olettaa että jokainen kuski pystyy olemaan ikuinen herrasmies ja aina käsittelemään autoa mestarin tavoin jolloin kaikista tiukimmatkin tilanteet pystytään paikkaamaan hanskalla. Kuitenkin mielestäni on tällä hetkellä selkeä trendi kuskien keskuudessa, että hanskaa puristetaan liikaa ja tämän seurauksena tapahtuu tilanteita, joista sitten puolestaan niissä mukana oleville seuraa ongelmia ja taas sen jälkeen sitten tuomaristolle mietittävää.

Kuten jo aikaisemmin annoin ymmärtää, niin en tässä nyt todellakaan ole sanomassa että kaikki vika olisi kuskeissa, mutta ei kaikki vika myöskään missään tapauksessa ole tuomareissa.

Mielestäni tilanteet joissa radalla tiedetään olevan sumaa ja sen seurauksena kuskit vain puskevat sen läpi toivoen että tilanne häviää edestä ajoissa, niin ovat selkeästi yleistyneet. Näiden seurauksena sitten tulee niitä "kaaoksia" ja tilanteita, joista kukaan ei jälkeenpäin enää tiedä mitään ja tapahtumaa radalla on niin paljon, että tuomareillakin on silmät solmussa.

Ne ketkä kilpailuissa toimivat tuomareina ovat siellä vapaaehtoisesti. Tietysti se ei tarkoita sitä että he voivat hoitaa tehtävänsä miten sattuu, mutta vähintä mitä kuljettajat voivat tehdä on yrittää oikeasti ajaa siistimimmin. Se on mahdollista ja se on vain omasta halusta kiinni.

Tilanteita on tietysti monenlaisia, mutta uskallan väittää, että 5 min finaalissa on mahdollisuudet parempiin sijoituksiin kun on hieman enemmän malttia mukana ja vähemmän sitä rämäpäisyyttä.

Eli jos toivomus on että seuraavassa kisassa tuomarointi on parempaa, niin mielestäni on myös kohtuullista pyytää kuskeilta siistimpää ajamista samassa suhteessa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.09 - klo: 13.41 kirjoittanut copter »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #12 : 25.03.09 - klo: 14.36 »
Riksun porukalle kiitokset kisoista. Tunnelma oli leppoista ja kerrankin varikolla oli tilaa nysvätä, oli hienoa katsoa huippujen millintarkkaa ajoa vaativalla radalla.

Sikäli omalta osaltani kisa meni melkoisesti penkin alle. Nopeimmat kierrokseni kielivät siitä että auto toimi mutta kuski ei, osaltaan siitä syystä että omassa alkuerässäni suurin osa muista kuljettajista oli selkeästi minua nopeampi jolloin 10 autoa noinkin lyhyellä (nopealla) radalla oli vaativa urakka (ainakin minun silmin). En saanut yhtään puhdasta alkueräajoa aikaiseksi. Lähdin alkuerään pääsääntöisesti viimeisenä ja ensimmäiset tulivat melkein ohi kierroksella ennenkuin ehdin saamaan lähtölupaa. Sen verran kuitenkin radassa oli haastetta että en jäänyt yhdessäkään omassa alkuerässä viimeiseksi, ihme kisa. Toki ajossani näkyi myös parin viikon ajotauko, treeniä treeniä...

BTW: Ainakin yksi alkueräryhmä olisi mahtunut lisää päivään koska erikierrosten välissä pidettiin taukoja.

*****

Ainakin omalta kohdaltani nuo Matin viittaamat rynnimiset osui omalle kohdalleni kahteen otteeseen. Ekalla kerralla oma ajoni jäi siihen paikkaan ja toisella kerralla nostaja auttoi sisään rutatun korin taas ojennukseen.

Molemmat tapahtui tilanteissa joissa oli ohitustilanne hitaamman ja nopeamman välillä. Eka tapahtuma alkuerässä jossa siis olin hitaampi ja annoin tietä kunnes heti ohituksen jälkeen tämä nopeampi teki ajovirheen ja ajoi takaisin radalle autoni takapään kautta, oma ajoni keskeytyi joskin eriskummalliseen vikaan mutta keskeytyi kuitenkin.

Toinen tilanne taas finaalissa jossa kierroksella ohitettava ajoi ohituksen jälkeisessä kurvissa surutta kylkeeni (tilanne oli jopa sen verran käsittämätön että suustani pääsi ääni, älkää kertoko kennellekkään). Ohitus tapahtui jopa vielä niin selkeästi ilman mitään ylimääräisiä liikkeitä...

En usko että kummassakaan tilanteessa toinen osapuoli oli "pahat" mielessä, vaan kyse oli nimenomaan tuosta Matin kuvaamasta rynnimisestä ja maltin puutteesta...

Jotta homma pysyy reiluna niin...

[sama venäjäksi]
mm. osuuspankin merkkejä.
[/sama venäjäksi]
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #13 : 25.03.09 - klo: 15.09 »
....
Ainakin omalta kohdaltani nuo Matin viittaamat rynnimiset osui omalle kohdalleni kahteen otteeseen. Ekalla kerralla oma ajoni jäi siihen paikkaan ja toisella kerralla nostaja auttoi sisään rutatun korin taas ojennukseen.

Molemmat tapahtui tilanteissa joissa oli ohitustilanne hitaamman ja nopeamman välillä. Eka tapahtuma alkuerässä jossa siis olin hitaampi ja annoin tietä kunnes heti ohituksen jälkeen tämä nopeampi teki ajovirheen ja ajoi takaisin radalle autoni takapään kautta, oma ajoni keskeytyi joskin eriskummalliseen vikaan mutta keskeytyi kuitenkin.

Toinen tilanne taas finaalissa jossa kierroksella ohitettava ajoi ohituksen jälkeisessä kurvissa surutta kylkeeni (tilanne oli jopa sen verran käsittämätön että suustani pääsi ääni, älkää kertoko kennellekkään). Ohitus tapahtui jopa vielä niin selkeästi ilman mitään ylimääräisiä liikkeitä...

En usko että kummassakaan tilanteessa toinen osapuoli oli "pahat" mielessä, vaan kyse oli nimenomaan tuosta Matin kuvaamasta rynnimisestä ja maltin puutteesta...

Näitä samoja kuvioita oli tässäkin kisassa tarjolla se normaali määrä ja lähes kaikissa erissä.

Onko varomaton radalle paluu (vaikkakin ilman pahaa aikomusta) tai ohittajan perään kiinni ryntääminen normaaleja kisaamiseen kuuluvia tilanteita vai tulisiko niistä tuomita rangaistus?
Saako rikkoja anteeksi rikkeensä sillä, että pysähtyy ja päästää uhrinsa edelleen? jne? jne? jne? jne?

Tuomaroinnin linja oli tällä kertaa sellainen, että tuomioita ei pääsääntöisesti annettu, vaikka allekirjoittaneen havaintojen mukaan se normaali määrä about 10 stopparia per päivä olisi ollut paikallaan.
Tuomarointia tarvitaan kilpailijoiden omaan ajotapaan liittyvän tarkkaavaisuuden ja hyvän ajokäytöksen pitämiseksi mielessä. Nyt huomio oli lähinnä korokekäytöksen valvonnassa, joskin sen suorittäminen olisi tasapuolisuuden vuoksi tullut tehdä korokkeelta käsin.

Olisi upeata, jos ajokulttuuri kehittyisi sellaiseksi, että tuomarointia ei tarvita, mutta sellainen ei vielä ole realismia.

Yksi tuomaroinnin tärkeä tehtävä on "opettaa" nuorille itse ajaville ja kisaa katsoville kuljettajille oikean ja väärän ajokayttäytymisen eroa. Säännöt on olemassa ja jos niitä rikotaan siitä seuraa rangaistus.

Itsekin tuomarin epäkiitollisessa tehtävässä monesti toimineena tiedän kuinka hankalaa on nähdä kaikki ja arvioida sekunnin murto-osassa oliko jokin tilanne rangaistava rike vai normaali kisatilanne.

Kaipaisin tuomaroinnin hoitoon enemmän yhteistä linjaa ja mallia. Pallo taitaa tästä lentää lajiryhmän suuntaan...

----
PS. Ylläoleva liittyy vain tuomarointiin ja osittain yleisellä tasolla. Kiitokset erinomaisista järjestelyistä Riksun tiimille ym. olen esittänyt heti kisan jälkeen henkilökohtaisesti.

Jarkko
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #14 : 25.03.09 - klo: 16.13 »
Toki täydellistä maailmaa ei ole ja tuomarointi on aina tarpeen, eli siis en missään tapauksessa tarkoittanut että ajotapojen muutos koskaan tulisi poistamaan tarvetta tuomaroinnille.

Pidemmän aikaa jo tuomaroinnista on ollut natinaa (varmaan aina), mutta jotenkin itselläni on sellainen tuntuma että jossain välissä sitä on oikeasti puuttunut viime vuosien aikana. Tämän seurauksena on tultu tulokseen, että jos vaikka ajaa toisen perään, niin miksi pysähtyä odottamaan jos tuomiota ei kerta tule kuitenkaan? Tarkoitan tällä nyt sitä että on huomattu että stoppareita ei jaeta tarpeeksi niin tämä on sitten se vastareaktio.

Toinen hyvä esimerkki on tilanne kun stoppari oikeasti annetaan, niin sitten ei olla hereillä kun auto tulee tuomiota kärsimään. Tämän seurauksena sitten auto seisoo paikoillaan välillä liiankin kauan ja taas tuomaroinnista jää huono mieli.

Tuomariston puheenjohtajien koulutuksessa näitä asioita on käyty lävitse ja siellä myös tätä paljon puhuttua tuomarointilinjaa on puitu. Mielestäni asian pitäisi olla tiedossa. Tuomariston puheenjohtajan taas puolestaan tulisi kisassa pitää huolta, että siellä työskentelevät tuomarit ovat tietoisia siitä mikä on linja tuomioiden suhteen.

Näillä näkymin seuraava päätoimitsija ja tuomariston puheenjohtaja koulutus pidetään taas syksyllä 2009, joten sinne kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita (jo näin hyvissä ajoin). :mrgreen:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #15 : 25.03.09 - klo: 16.59 »
Mielestäni on VARSIN huono selitys vedota tuomarien huonoon toimintaan sillä, että esim:
-kisapäivä on pitkä, ei jaksa keskittyä seuraamaan autoja
-ei ole hereillä ja muista päästää autoa takaisin radalle, kun stoppari ensin jaetaan
-ei uskalleta antaa stopparia kun ei olla varmoja

Ensinnäkin: miksi tuollaisia em.kaltaisia täysin epäsopivia henkilöitä sitten edes nakitetaan hommiin jos ei ole sen vertaa keskittymistä ja boolssia tehdä hommaa kunnolla? Ymmärrän tietty sen, että autojen seuraaminen voi olla väsyttävää,voivoi, silitetään vähän päätä välissä ja voivotetaan yhdessä koko varikkoporukalla yhteen ääneen surkeeta elämää...  Miksi ylipäänsä lupautuu tehtävään jos ei tee sitä kunnolla??? Tuskin missään SM-tason liigapelissäkään tuomarit lähtee nakkikopille tokan erän jälkeen kun ei jaksa seurata ku on nii raskasta. Ehkä tässä vaiheessa kannattais harkita viran vaihtoa, eli kieltäytyä tehtävästä?

Vakiotuomareita on tietysti vaikea saada kisasta kisaan Suomessa, mutta ei varmasti mahdoton asia ollenkaan. Kisakassasta voi hyvinkin maksaa sen 50-100e henkilölle joka hoitaa tuomaroinnin KUNNOLLA läpi kisaviikonlopun. Tietty eri asia onko summa riittävä, ja maksaako AKK osan jne.

Asia kuitenkin kaipaisi pikkasen enemmän huomiota mitä se on saanut, ei uudet kuskit ja vähän vanhemmatkaan opi ajamaan finaaleja siististi jos ei opeteta tavoille. Lisään siis vielä, että esim riksun kisassa omalle kohdalle ei tapahtunut tilanteita onneksi, mutta yleisesti finaaleja seurasin ja voin kertoa että aika karmeeta paukutusta sallitaan. Tai siis sanotaan että kaikenlainen paukutus sallitaan. Toivottavasti keskustelu pysyy kuitenkin aiheessa, eikä mene sormella osoitteluun, jos/kun joku uskaltaa sanoa jotain suoraan.


Tämän keskustelun voisi siirtää ehkä muualle kun ei suoraan koske ainoastaan riksun kisaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #16 : 25.03.09 - klo: 21.15 »
Kivat kisat oli, kiitokset järjestäjille!

+ hyvät ja isot varikkotilat; hyvin tilaa ja pystyi seuraamaan ajoja mekatessa ;)
+ auto toimi ihan jees
+ tunnelma varikolla ja lavalla
+ tasainen vääntö alkuerissä ja finaaleissa

- pitkä matka
- oma ajo
- puntin tutina ja siitä johtuva koheltaminen radalla...

Ja hieman lisänäkemystä/kommenttia tuomarointiin ja herrasmiesajotyyliin Copterin sanoihin viitaten. Tuomarointia voi toki aina yrittää parantaa/kehittää, tilanteet tulevat yleensä vain sen verran nopeaan, että helppoa oikeuden mukainen tuomarointi ei ole. Toinen seikka mikä tulee ottaa huomioon, on se, ettei aina ole kyse tahallisesta rynnimisestä tai maltin puutteesta. Itte tuli sähellettyä ja kohelluttua finaaleissa ihan älyttömästi. Omien punttien tutina sai aikaan sen, että tuli kierrettyä kaikki mahdolliset mollat sun muut esteet. Kyse oli puhtaasti ajovirheistä. "Tilanteen rauhoittamisen jälkeen" tilannenopeus tietysti muuttui mm kurveihin mennessä ja mollakosketus oli jälleen ainakin lähellä. Kokemus tuo toki tähänkin asiaan lisää varmuutta (toivottavasti) ja homma helpottunee jatkossa tuonkin asian suhteen...
Tarkoituksena ei ole puolustella ketään varomattomasti radalle tulevaa tai muutoin toisten kisojen pilaajaa. Lähinnä kai tarkoituksena on esittää asiasta se toinenkin puoli, nimim "joskus kolistellut". Varomattomasta ajosta tulee saada rangaistus, peräänajoista ym samoin. Muistakaa kuitenkin ymmärrys myös toisen osapuolen kannalta... ;) Finaali on finaali ja ratin puristaminen ja sykkeen nouseminen saa toisinaan aikaan sen, että auton pitäminen viivojen välissä on vaikeaa oli ympärillä autoja tai ei, tai miettiikö sijoitusta vai ei :afro:

Voihan edellä olevan tekstin mukana olla vain purkausta henkilökohtaisesti huonosti menneistä kisoista ja pieni vilpitön "sorry"!  :cool: Onneksi porukka on rentoa, eikä kisa ole hampaat irvessä ajoa

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Riihimäen Fintrack tulokset ja jälkiajot
« Vastaus #17 : 25.03.09 - klo: 22.40 »
Kiitos hienoista kisoista, RiiUA! Arvattavasti suuren Urheiluhallin vuokra on melkoinen, puhumattakaan muusta satsauksesta...

Stanut aloittivat lauantain liukkaalla radalla. Parin harjoituskierroksen jälkeen pito tuli ja profiilistakin sai jotain tuntumaa. Profiili oli vaativa sisältäen useampia slalom ja stop 'n go osioita.  Rata vei vakioautosta vauhdin ja kuskilta hermot. Tällaista rataa on päästävä treenaamaan lisää sekä kuskin että mekkarin vaikka ei niin haluttaisikaan.

Taas jännitys säilyi vakioautojen viimeiseen finaaliin saakka. Ohitusten onnistuminen oli noussut aiemmissa finaaleissa tärkeään rooliin, kuten aina. Kisan voitto oli kahden kuskin saavutettavissa, August ja Eetu olivat tilanteessa 1-1. Nyt mentiin kovempaa kuin koskaan päivän aikana. Kumpi pystyisi puhtaampaan ajoon korjaisi täydet 100 pistettä. Pari kierrosta August pysyi Eetun takapuskurissa, sitten Eetu pikku hiljaa venytti johdon pariin sekuntiin. Vauhtia piti siis lisätä. Lisää vauhtia ja lisäät kierrosaikaa - niinhän siinä taas kävi. Lopussa vielä kunnon mälli seinään ja kisa oli ratkennut. Onnea Eetulle upeasta ajosta ja ansaitusta voitosta.

Tuomareiden ja järjestäjien ansioksi on laskettava se, että kun mattoautoilijat aloittivat leukojenlouskutuksen korokkeella, siihen puututtiin ryhdikkäästi.

Team Elokuu kiittää.