Huoh.... ottamatta sen tiukempaa kantaa mielipiteeni on ehdoton ehkä..
Viime talvella ajelin kuitenkin B4:lla pari sarjaa sekä MiniPin:iä että MiniSpikeä enimmäkseen Nokialla, mutta myös Lippiksessä. Ajattelin että jos kiinnostaa kuulla miltä ne 2wd:ssä tuntui niin täältä pesee ja linkoaa (vertailtuna ilman pitoja, foamiin jossa pitoja
yleensä on, jos foamissa ei pitoja ajat vain huonompia, balanssi säilyy):
MiniPin: Eli se millä useimmat sisäkisat ajetaan ja voitetaan Englannissa & Euroopassa.
Todella kova pito MATOLLA, mutta esim Lippiksen "liukkaalla" lattialla pidotetut 3Racingit katoaa horisonttiin (tai ainakin autot). Ainoat renkaat joilla foameista suoraan siirryttäessä ongelmana on auton kaatuminen jos liian aggressiivisesti kääntää. Varsinkin heti hypyn jälkeen kun keula kunnolla maassa ja perä ei vielä. Esim. Lippiksessä USEITA kaatoja sen korokkeen edessä olevan pöydän alastulossa. Foam-rengas säädöillä pitoa todella paljon, kunnes perä antaa yhtäkkiä irti, ja vaikea korjata sen jälkeen.
Kuluessaan juuri tuosta kovasta etupidosta johtuen takarengas kuluu nopeammin, jolloin aika tarkka vietävä. Balanssi muuttuu yliohjaavaksi. Näiden kanssa pitää todellakin miettiä millä etusella 2wd:ssä ajaa. Nelkussa varmasti paljonkin helpompi vietävä kun varmasti saa puskemaankin. Vetopito TODELLA hyvä, Nokialla tosiaan helposti kolmas väli röykyissä.
MiniSpike: Eli se harvemmalla, isommalla piikillä oleva, EM ulkokisarengas jolla J.Hovi sai siellä kurvailla.
Pito hyvin samantyylinen kuin foameilla, ja uskokaa tai älkää, kuin ulkona... (joo joo, kohta tulee puukkoa
) Eli voi viedä autoa ihan uusilla joko jonopyörää tai sitten lievässä luistossa. Kuluessaan luisto vain pitenee, balanssi lähes sama koko ajan, lähinnä kiinni siitä miten auton säätää, jos alusta alkaen puskee, tietty etuset kuluu.
Vetopito uutena lähes yhtä hyvä kuin MiniPin:llä, mutta huononee koko ajan. Uutena helposti kolmas väli, kuluneena vaikeutuu. Koska kuitenkin balanssi hyvä, voi nämä ajaa niin loppuun ettei ole enää kuin joku 1-1,5mm pyöreä nysty jäljellä.
Kierroaikojani Nokian radalta:
Foam + pito: 13,350
MiniPin: 13,600 (foam setupilla)
MiniSpike: 14;010 (tai jotain, en ikinä päässyt alle 14 näillä)
Nokian WJ:ssä taisi Best Lap olla 2wd:ssä Peltomaan Harrilla joku 13,560 (foam) ja 4wd Heinosen Ari 13,500 jos oikein muistan. Sen jälkeen rata oli niin hyvässä kunnossa että päästiin vielä kovempaa kun oli matot huolella pidotettu kisaajien toimesta.
Tässä omat kokemukseni, jos kiinnostaa...
Kai sitä mielipidekin pitää sanoa:
MiniSpikella mieluiten, edullisimmin foamilla, säätöjen jälkeen ehkä nopeiten MiniPin:lla. Mutta pääasia että sarjaan selkeä sääntö, reenaan kuitenkin milla sattuu. Mukavinta olisi kuitenkin ajaa ilman pitoaineita, oli rengas minkämerkkinen tahansa.
Riku
P.S. Schumilta on turistiin tuo MiniPin myös. LUPAAN aikaslailla pitoa, olisi jopa kiva nähdä kun sillä vedetään..
P.P.S. Multi-surface ratoja ja epätasaista pintaa lisää, kiitos! Muuten saa ajaa auto ihan tontissa.
P.P.P.S. Uuden auton mukana tulee minulle MiniSpiket, annan ne mielellään testejä varten käyttöön, jos joku tuo myös MiniPin-renkaat liimattuna...