Kirjoittaja Aihe: Oikeus & moraali  (Luettu 20121 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Oikeus & moraali
« Vastaus #30 : 11.06.04 - klo: 23.37 »
Sinänsä hieno juttu nähdä, että kulttuuriperinteet säilyvät. Neuvostoliiton ja Stalinin johtamismalli on näemmä voimissaan, eikä tarvitse mennä toiselle puolelle maapalloa, ei edes kotimaan rajojen yli.
Vai tuskin tätä Vesan rangaistusta kukaan voi millään näkökulmalla oikeasti nähdä muuna kuin henkilökohtaisena kostona, sen verran täysin tekaistulta tämä rangaistus vaikuttaa?

Matias, nyt sinulla on kolme kuukautta aikaa treenata, ja tietääkseni sielläpäin Suomea on varsin mainiot treenimahdollisuudet (varsinkin jos vertaa joihinkin muihin Suomen kolkkiin). Ja uskoisin että kolmen kuukauden treenauksella saavuttaisit enemmän tulosta kuin moottorihuijauksella.
Toisekseen, haluaisitko lopultakin selvittää tapahtumien kulun yksityiskohtineen omasta näkökulmastasi, samaan tapaan kuin Vesa, niin kuin jo topicin aloitusviestissä kehoitin tekemään?

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #31 : 12.06.04 - klo: 16.32 »
Matiaksen postailuja seuranneena, en usko, että saamme lähellekään todenperäistä "selitystä" asioiden kulkuun.
En ole mitenkään myöskään yllättynyt, että näin ylipäätään on käynyt.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #32 : 12.06.04 - klo: 16.41 »
On äärimmäisen turhauttavaa käyttää tähän taisteluun tolkuttomasti aikaa ja energiaa. Näen kuitenkin asian siten, että mielivallan kohteeksi joutuessani olen ennakkotapaus, ja tehtäväni on jonkinlaisena oikeuden esitaistelijana osoittaa, minkälaisten tietojen perusteella ja millä tavalla nykyinen lajiryhmä on asian käsitellyt. Että koskaan enää ei näin kävisi.

Jotta jokainen asiaa seuraava tietäisi täsmälleen sen taustat, kerron nyt kaiken, mitä kahden kyselyni avulla sain lopulta AKK:lta tietää siitä valituskirjeestä, jonka perusteella rangaistus on annettu. Lainaukset ovat aitoja, kirjoitusvirheineen :wink:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

"Mielestämme Vesa Koskivuo on syyllistynyt epäurheilijamaiseen käytökseen, lajille ja seurallemme haitalliseen toimintaan. Hän on syyttänyt järjestävää seuraa ja yksittäisiä kilpailijoita nimiä käyttäen erittäin epäsiistein sanoin. Lisäksi Laukaan Moottotimiehet ovat aiheettomasti saaneet kyseialaisen mainenn hyvien ja rehtien kilpailujen järjestämisestä."
Ei kuitenkaan kerrota, missä ja koska olen syyttänyt järjestävää seuraa ja yksittäisiä kilpailijoita erittäin epäsiistein sanoin. Minulle on arvoitus, mitä tällä syytöksellä tarkoitetaan.

Jos "Laukaan Moottotimiehet" on saanut tapauksen johdosta "kyseialaisen mainenn hyvien ja rehtien kilpailujen järjestämisestä", kehoittaisin kisajärjestäjiä ennemmin tarkastelemaan perusteellisesti peilissä näkyvää kuvaa, kuin syyttämään henkilöä, joka on pyytänyt tehtyjen virheiden korjaamista.  :mrgreen:


"tulikivenkatkuiset puhelut jatkuivat koko kisaviikon, puhelinhyökkäyksen uhriksi joutuivat myös muut meidän seuran, kuin myös lähiseurojenkin harrastajat".
Tämä syytös ei sisällä yhtä ainoata oikeata tietoa, vaan ne kaikki ovat täydellisiä valheita. Soitin 14.4.04 noin tunnin sisällä neljä puhelua: kilpailun johtajalle, kahdelle erälistojen laatijoista, ja kilpailun valvojalle. Puhelut eivät olleet tulikivenkatkuisia, eivät jatkuneet koko kisaviikkoa, en ole soittanut yhtäkään puhelua laukaalaisille tai lähiseurojen harrastajille, eivätkä keskustelukumppanini olleet uhreja (ainakaan minusta johtuvista syistä  :mrgreen: ).
Olen tarjoutunut antamaan puhelinliittymäni puhelutiedot asian todentamiseksi, mutta tarjoukseni ei jostakin syystä ole kelvannut.


"Liitteenä on lähetetty sähköpostikeskutelut ja viitataan myös Kankaisen kanssa käymääsi puheluun, jossa on käytetty erittäin kovaa teksiä ja uhkailuja."
Omat sähköpostini olen jo kopioinut tänne, enkä edelleenkään ole löytänyt niistä sen enempää epäurheilijamaisuutta kuin erittäin epäsiistejä sanoja tai kovaa tekstiäkään.
Ensimmäinen puhelinkeskusteluni Kankaisen kanssa, ennen kuin sirkus oli edes alkanutkaan, oli tiukkaa vääntöä, ja se koski erälistojen virheitä. On huomattava, että olimme tuolloin vielä hyviä "rc-seniorikavereita", ja kavereiden kesken jutusteluissa saa molemmin puolin olla latausta, koska oikeat kaverit ymmärtävät sen. Ainakin minä ymmärrän ja hyväksyn. Myöhemmin, kun kaverisuhde ja luottamus alkoivat jäähtyä, kaikki keskustelumme olivat asiallisia, mutta tietenkin viileämpiä.
Minulle ei ole kerrottu, miten olisin uhkaillut Kankaista, enkä ole sitä myöskään tehnyt. Tämäkin väite on ala-arvoinen ja perätön.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

No niin, nyt tiedätte minua vastaan tehdystä valituksesta täsmälleen yhtä paljon kuin minäkin. Edellä olevan perusteella olen siis saanut 6 (tai 7?) kk kilpailu-, huoltaja- ja toimitsijakiellon.

Omassa selvityksessäni, joka minulta pyydettiin, olen vastannut seikkaperäisesti kaikkiin kohtiin, ja saattanut selvästi lajiryhmän tietoon, että syytökset ovat yksilöimättömiä, paikkansapitämättömiä ja valheellisia.


Lajiryhmä on siis käsitellyt asian ja langettanut sen johdosta lajissamme poikkeuksellisen ankaran rangaistuksen, valheellisiksi tietämiinsä tietoihin perustuen, ja valheellisia tietoja antaneen valittajan tahtomalla tavalla.

Se on erittäin ala-arvoinen suoritus millä tahansa kriteerillä katsottuna. On valitettavasti todettava, että jos jonkun pitäisi tämän jälkeen ymmärtää harkita, onko toiminnan jatkamiseen lajin piirissä vielä edellytyksiä ja harrastajakunnan luottamusta, se on lajiryhmä itse.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #33 : 12.06.04 - klo: 17.29 »
AVOIN KIRJE LAJIRYHMÄLLE
 
AKK-Motorsport
Pienoisautoilun lajiryhmä:
Sakke Ahoniemi, Tuomo Iso-Aho, Jussi Luopajärvi, Tony Raikas


Tervehdys lajiryhmän jäsenet,

Tämä on ns. avoin kirje, jonka saatte sähköposteitse, ja jonka julkaisen sellaisenaan myös RC-Maailman keskustelufoorumissa.

Olen saanut 10.06.2004 AKK:lta tietooni, että olette päättäneet rangaista minua 6 kuukauden kilpailu-, huoltaja- ja toimitsijakiellolla ajalla 8.6.2004 - 7.1.2005 (tämä ilmoittamanne ajanjakso on Suomessa käytössä olevan kalenterin mukaan 7 kuukautta), syynä "epäurheilijamainen käyttäytyminen Laukaan Moottorimiesten Kupolicrossin toimitsijoita kohtaan huhtikuun aikana".

Rangaistus on niin poikkeuksellinen ja ankara, että minulla on kohtuudella oikeus saada tietää sen todellinen syy. Kun olette harkinneet näin ankaran rangaistuksen aiheelliseksi, pystytte varmasti sen myös hyvin perustelemaan. Pyydän teitä kertomaan tarkalleen, minkä tai mitkä tekoni olette katsoneet sellaisiksi, jotka johtivat rangaistukseen?

Olen myös kiinnostunut tietämään, miten suhtauduitte valituskirjeen tietoihin, jotka vastineessani totesin ja perustelin paikkansapitämättömiksi, jopa valheellisiksi, tarjoutuen tämän myös toteennäyttämään? Tuliko mieleenne, voiko rangaistuspäätökseen ylipäätään olla edellytyksiä valheellisia ja ylimalkaisia syytöksiä sisältävän valituskirjeen perusteella? Oletteko jatkossakin valmiit tekemään rangaistuspäätöksiä vastaavin perustein ja lähtökohdin?

Pyydän myös kannanottoanne, oliko Laukaan kilpailujohdon kerrottu harkinta ja mahdollinen aikomus poikani sulkemisesta pois kilpailusta ilman erityistä syytä mielestänne asiallinen ja hyväksyttävä? Hyväksyttekö vastaavan toimintatavan kilpailujärjestäjien taholta jatkossakin?

Pyydän teiltä vastaukset esittämiini kysymyksiin kohtuullisen ajan kuluessa, viimeistään viikon sisällä tämän viestin lähetyspäivämäärästä, joko julkisesti RC-Maailman keskustelufoorumilla, tai kirjeenä, tai vastauksena tähän sähköpostiin. Ellette sitä nimenomaisesti kiellä, tulen joka tapauksessa kopioimaan vastauksenne näkyville RC-Maailman keskustelufoorumiin.

Mikäli en saa teiltä vastausta, minun on ymmärrettävä, että todellisia perusteita langettamallenne rangaistukselleni ei ole, ja myönnätte sen virheelliseksi.

Porvoossa 12.6.2004
Vesa Koskivuo

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Tapaus Matias Vikstedt
« Vastaus #34 : 12.06.04 - klo: 23.23 »
Vesa K tapaukseen en voi ottaa kantaa koska en jaksa ikinä lukea mitä Vesa kirjoittaa tänne...

Mutta Matiaksen tilanteesta pitää sanoa tämä:

Kuljettaja joka on vielä aloittelija, ostaa koneen käytettynä, ruuvaa sen autoon kiinni, ajaa jossain E-finaalissa voitosta kavereiden kanssa , EI voi saada 3kk kilpailukieltoa sen takia että pannussa on kuulalaakerit liukulaakereiden sijasta. Ferrarillakin on muutaman sentin toleranssit kaikissa mitta säännöissä, ja siinä lajissa puhutaan jo miljoonista aikä munakupeista:-)
Laakereista ei ollut ensinäkään MITÄÄN hyötyä, ja Matias ei edes tiennyt että siellä oli sellaiset. Ei ollut kiinnittänyt huomiota asiaan koska ei kuulu vielä A-finaalin kärkipään kuskeihin jotka tsekkaa kaikki paikat 1000000 kertaa ennen hiittiä niin että varmasti kaikki on hyvin.
Käsittämätöntä. Korkeintaan varoitus tai hylkäys olisi kohdallaan
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
AKK:lle vuoden 2004 Einstein palkinto
« Vastaus #35 : 12.06.04 - klo: 23.49 »
Viime vuosina RC-autoilun pariin on ilmestynyt paljon uutta verta, ja kuskeja on varsinki Touring, ja polttiscrossi luoksissa paljon enemmän kun viime vuosina. M8 luokissa kisaajamäärä on tuplaantunut kolmessa vuodessa.

Tilanne alkoi näyttää niin hyvältä että AKK päätti rauhoittaa hieman tilannetta. Tässä muutama hyvä pointti mitkä paikalliset Einsteinit ovat keksineet (?parantaakseen? Eikö se ole AKK:n tavoite, ei ilmeisesti), vaikeuttaakseen uusien kuljettajien harrastusmahdollisuuksia:

Pannan raha haisemaan:

SM sarja on hyvä, 25e maksu joka kisasta EI! Kyllä poikaa itkettää kun äiti tai isi ei maksa. Ja jos joku sanoo et voi ajaa kerhokisoja niin kertokaa missä niitä ajetaan?

Lisenssi pakollinen myös huoltajalle

4 kideparia.
Ei kato sulla on neljä paria mut toi yks on laiton, et voi ajaa nyt...
Jooo, miten ne pystyy duunaa erät Em skaboissa jossa ajaa 180 kuskia? Siellä 3 kidettä riittää? Joissain isoissa kisoissa 2 riittää

Kaikki muut pilkunviilaus säännöt: tarrat radiossa, kilpailukiellot väärästä laakerista jne


EIKÖ SUOMALAISET OSAA JOUSTAA MISSÄÄN? EI KAI KUN AKANKANTOKISATKIN OTETAAN NIIN VAKAVASTI ET NIIHIN IHAN TREENATAAN!

Tämä on mukava, palkitseva, todella opettavainen HARRASTUS jossa kaikilla pitäisi olla hauskaa. Ulkomailla kisoissa pyörii jo ihan palkintorahoja, eli siellä ymmärrän jos asiat otetaan vakavasti, mutta Suomessa voitosta saa munakupin. Eli ei ole mitään syytä ottaa kaikkea niin vakavasti.

Olis hyvä jos kaikki vois puhaltaa samaan hiileen niin että uudet lupaukset pääsisivät harrastamaan mahdollisimman halvalla ja helposti, niin että tulevaisuudessakin on Steenareita ja Leinoja ulkomaan kisojen tulosluetteloissa.

Tänä päivänä ei pääse harrastukseen mukaan yhtä pienellä budjetilla kun 4 vuotta sitten kun itse aloitin. Ei millään. Silloin riitti kun radiossa ja autossa oli sama taajuus ja lisenssi oli maksettu. Muut asiat hoitui kyllä sitten kavereiden avustuksella hyvin.
Ja kukan ei itkenyt jos radiosta puuttui lupatarra tai lippis oli vinossa
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #36 : 12.06.04 - klo: 23.56 »
Puhuin tänään illalla pitkään Laukaan kilpailujohtajan kanssa. Hän soitti minulle, ei nöyristelläkseen eikä sovintoa pyytääkseen, vaan selittääkseen tekemänsä valituskirjeen taustoja. Puhelu oli hyvä ja rakentava, kerroimme molemmat rauhallisesti näkemyksiämme ja tuntemuksiamme, ja se päättyi ystävien kesken.
Kiitos Seppo. Teit hienosti, kun soitit.

Yksi asia on ylitse kaiken muun. Seppo selitti asian koskien "harkitsemaansa poikani kilpailusta poissulkemista". Tämä asia on nyt osaltani loppuunkäsitelty, kyse on ollut eräänlaisesta väärinkäsityksestä. Tulen korjaamaan tätä osaa lajiryhmän jäsenille lähettämässäni avoimessa kirjeessä.

Muilta osin jään odottamaan lajiryhmän vastauksia rangaistuksen syistä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Tapaus Matias Vikstedt
« Vastaus #37 : 13.06.04 - klo: 00.01 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Vesa K tapaukseen en voi ottaa kantaa koska en jaksa ikinä lukea mitä Vesa kirjoittaa tänne...

 :evil: murinaa ja mökötystä  :evil:
Pitäisi sinunkin iso ihminen alkaa jo harrastaa kaunokirjallisuutta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #38 : 13.06.04 - klo: 08.48 »
Tämän säästin tarkoituksellisesti seuraavaan aamuun, ettei kenellekään tulisi mieleen epäillä jutussani minkäänlaista lauantai-illan latausta.  :wink:

Olen saanut lyhyessä ajassa useita yhteydenottoja ja paljon tietoa. Vaikka tämä asian rummuttaminen on melkoista veivaamista, niin se alkaa nyt tuottaa tuloksia.
Sotku alkaa purkautua, ja yhä selvemmin alkaa näyttää siltä, että lajiryhmällä ei ole minkäänlaista asiaperustetta esittämälleen rangaistukselle, vaan se on jokseenkin tietoisesti annettu väärä tuomio. Sen vaikuttimistakin minulla on käsitys, mutta se ei kuulu tämän asian yhteyteen.

Lajiryhmä tulee aikanaan vastaamaan avoimeen kirjeeseeni, tai sitten ovat vastaamatta, jolloin tietenkin ryhdyn muihin toimenpiteisiin. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, onko lajiryhmällä selkärankaa kantaa itse vastuu väärästä rangaistusesityksestään, vaan siirtävätkö sen AKK:n ylemmille elimille, jotka muodollisesti ovat päätöksen tekijöitä, vaikkakin käytännössä ainoastaan kumileimasimina. Saattaa olla, että sekin vielä nähdään.


Niin tai näin, en tahtoisi mennä asioiden edelle, mutta nyt on oma pieni lehmänpoikanen ojassa:

En pidä lainkaan  mahdottomana, että väärin perustein tai perusteitta annettu rangaistuspäätös tullaan peruuttamaan. Vaikka arvelenkin lajiryhmän, tai ainakin erään osan heistä pyrkivän ainoastaan mahdollisimman suureen kiusantekoon kohdallani, kehoittaisin toimimaan vikkelästi, ja järjestämään minulle kilpailuluvan Hyvinkään kisaan. Ilmoittautumiseni olen tietenkin perunut, mutta ei pitäisi olla ylivoimainen tehtävä laittaa listoille yksi ukko lisää, onhan ilmoittautumiset keräävä ja yksi lajiryhmän jäsenistä yksi ja sama henkilö.

Mikäli tämä ei onnistu, ja kilpailukieltoni jälkikäteen perutaan vääränä päätöksenä, määrittelen jo nyt Hyvinkään kisan arvoksi itselleni 50 euroa, jota tulen vaatimaan hyvin kohtuullisena vahingonkorvauksena. Perusteena se, että Hyvinkään kisa on minulle kauden päätapahtuma, jota olen odottanut siitä asti, kun viime vuoden kilpailu jäi omalta ja monen muunkin osalta torsoksi sateen ja kilpailujärjestelyjen vuoksi.

Tämän kirjoituksen lähetän sähköpostitse lajiryhmän pj:lle toimenpidepyyntönä.

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Oikeus & moraali
« Vastaus #39 : 13.06.04 - klo: 09.38 »
Josella on kyllä hyvä pointti tuossa, mihin suuntaan on pikkuautoilu kokoajan menossa. Leppoisa ja halpa laji tämä oli vielä kun itsekin aloittelin, nykyään on meno pahimmissa kisoissa kuin F1 varikolla.
M-8 luokkaan jo kyllästyin osaksi sääntöpelleilyn, osaksi hintavuuden takia. Turistipuolella sentään vielä on hommat menneet sääntökirjan mukaan, eikä kisajärjestäjien itse keksimien sääntöjen puitteissa..
Täysin käsittämätöntä kyllä, että ensi viikonloppuna ajaessani hyvinkäällä kahta luokkaa, joudun maksamaan pelkästään osallistumismaksua 50 euroa. Siis 300 mummon markkaa.
Ei ole mitenkään vaikeaa kuvitella, että monella junnulla jää kisaamiset rahasta kiinni. Varsinkin kun tosiaan nykyään vaaditaan 4 kideparia (30e/kpl). Kisajärjestäjien on varmasti vaikea itse hahmottaa kuinka suuri tuo raha junnuille onkaan, itselle kun tipahtaa tili joka kuukausi.  Ei minulla ainakaan ollut junnuna kunnolla varaa edes ostaa uutta stanukonetta kuin kerran vuodessa. Nyt tuo raha menee kahden päivän kilpailumaksuihin.
Muistan kyllä lämmöllä ajat, kun täälläkin ajeltiin ihan ilman AKK:ta. Silloin oli niitä kisaajiakin tuplasti nykyiseen touhuun verrattuna.
EuroRC / TEK

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #40 : 13.06.04 - klo: 10.25 »
Toivon vilpittömästi että VesaK:n saaman tuomion kohdalla tulee korjaus AKK: toimesta.
Sponsored by own wallet

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Tapaus Matias Vikstedt
« Vastaus #41 : 13.06.04 - klo: 16.47 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
...Kuljettaja joka on vielä aloittelija, ostaa koneen käytettynä, ruuvaa sen autoon kiinni, ajaa jossain E-finaalissa voitosta kavereiden kanssa , EI voi saada 3kk kilpailukieltoa sen takia että pannussa on kuulalaakerit liukulaakereiden sijasta. ...


Kyllä voi ja pitääkin saada.
Kilpailija on tällöin rikkonut sääntöjä ?
JQ harrasti jotain aivan muuta sillloin, kun minun "urani" aikana ensimmäiset vastaavat _koko vuoden_ kestävät kilpailukiellot jaettiin vastaavanlaisesta vilpistä, joten ei tuossa ole mielestäni mitään ihmeellistä.
Rangaistus ei siis langennut allekirjoittanelle (latojan huomautus).
Olisi erikoista, jos sääntöjä taivuteltaisiin erikseen, eri kilpailijoiden kohdalla.

Edit: Voin tarvittaessa perustella kantaani hieman syvällisemminkin, jos siihen on tarvetta.
-Pekka

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #42 : 13.06.04 - klo: 18.10 »
Kyllähän tämän tuomion kohdalla on oltava samaa mieltä Reittilän kanssa.
Aika yksiselitteinen on tapaus. Etkä Matias ainakaan ole edesauttanut muun kannan ottamista.
Tuomiokin on aika kohtuullinen.
Sinänsä en kyllä "nauti" yhdestäkään tuomiosta, mutta sääntöjen mukaan tässä on yritettävä elää.

Muuten voin kyllä yhtyä kustannusten osalta JQ:n mielipiteeseen.

Kun summien suuruus unohdetaan, olen jopa huoltajalisenssin kannallakin.
Muuten "sopivan ikäiset" voisivat tehdä vastuutta melkein mitä vain, ilman rangaistuksen pelkoa!

PS. Sitä lupatarraa vaatii ihan muu taho kuin AKK.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #43 : 14.06.04 - klo: 21.22 »
Pientä iltapähkinää:

Kuski / laji / lajin taso / rike / rangaistus              
Marcus Grönholm / Ralli / MM-taso / laiton vesipumppu / pisteet pois ko kisasta

Toyota ja Williams / Formula 1 / MM-taso / laittomat jarrut / pisteet pois ko. kisasta

Matias Vikstedt / pienoisautoilu / amatööriurheilu / laiton laakeri / 3kk kilpailukielto

Vesa Koskivuo / pienoisautoilu / amatööriurheilu /epäurheilijamainen käytös / 6kk kilpailukielto


Miettikääpä sitä..


edit. kirotusvirhe

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Oikeus & moraali
« Vastaus #44 : 14.06.04 - klo: 21.34 »
Ja Mitenkäs kävi Toyotan rallitallille muutama vuosi takaperin, kun oli turbo laiton (oikeasti tehoihin vaikuttava tekijä)?  Mietipä sitä.
EuroRC / TEK

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #45 : 14.06.04 - klo: 21.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"
Pientä iltapähkinää:

Kuski / laji / lajin taso / rike / rangaistus              
Marcus Grönholm / Ralli / MM-taso / laiton vesipumppu / pisteet pois ko kisasta

Toyota ja Williams / Formula 1 / MM-taso / laittomat jarrut / pisteet pois ko. kisasta

Matias Vikstedt / pienoisautoilu / amatööriurheilu / laiton laakeri / 3kk kilpailukielto

Vesa Koskivuo / pienoisautoilu / amatööriurheilu /epäurheilijamainen käytös / 6kk kilpailukielto

Miettikääpä sitä..

-M.V


Hyvä Matias,  hyvin sanottu,  samaa mieltä!

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #46 : 14.06.04 - klo: 21.45 »
Formuloissa että Rallin MM-sarjassa on kyseessä hieman erinlaiset raha summat ja isommat panokset eikä tallien kilpailukiellot ole käytännössä edes mahdollisia, eikä tilanne muutenkaan vertailukelpoinen.

Mutta sinulla oli varmasti tiedossa ennen kautta tiukentuneet säänöt, koska kyseessä on SM/NM-sarja. Enkä näe tilanteessasi mitään kohtuutonta. Säännöt on sääntöjä ja niitä pitää noudattaa.
Jos huijaksesta (laakeri) saisi vain ns.pisteet pois, niin sitähän voisi joka kisassa yrittää ja toivoa ettei moottoria tarkistettaisi. Laji on vielä pieni ja suurempi rangaistus on se maine, joka tästä jää, eikä se 3kk banjo! Treeniä vain ensi kautta varten...uusi kausi ja uudet kujeet/koneet :wink:

Vesan tuomiosta en voi sanoa mitään, kun en tilannetta tiedä kuin Vesan osalta, mutta kovalta tuomio kuulostaa.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #47 : 14.06.04 - klo: 23.04 »
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
Ja Mitenkäs kävi Toyotan rallitallille muutama vuosi takaperin, kun oli turbo laiton (oikeasti tehoihin vaikuttava tekijä)?  Mietipä sitä.

Toyotan rallitallille kävi siten, että kauden pisteet menetettiin.
Kilpailuoikeuslisenssi menetettiin vuodeksi, joka käytännössä merkitsi kahden vuoden täydellisten tulosten menetystä.
Ja nyt on nimenomaan kyse TTE:sta, ei Toyota-tehtaasta itsestään.
TTE=Toyota Team Europe.

Juha Kankkusen ura käytännössä MM-taistelutasolla loppui siihen!

FIA:n arvion mukaan moottoriin saatiin ohjattua 25% sallittua enemmän ilmaa. Tämä ei suoranaisesti merkitse 25% lisää tehoa, koska virtaava ilma kohtaa matkan varrella erinäisiä esteitä.
On erittäin vaikea lähteä arvioimaan, kuinka paljon lisätehoa oli enemmän, kuin sääntöjä noudattamalla olisi saatu.

Oleellista kuitenkin oli sääntöjenvastainen turbo!
Kankkusen osalta tuomio varmaan oli kohtuuton.....

EDIT: Lisätään tähän näin jälkikäteen, että siitä varmaan opittiin myös FIA:n taholta se:
Että noin kovilla sanktioilla autot loppuvat "viivalta".
F1:ssä rangaistukset totutusti hoidetaan rahalla.
En nyt tähän hätään muista taulukosta, paljonko sakko on, jos unohtaa tervehtiä Bernietä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #48 : 15.06.04 - klo: 05.59 »
Matiaksen kannattaa nyt ehdottomasti perustaa perustaa  WRC-talli ja ajaa esim. alipainoisella autolla ja päästä nauttimaan lievemmistä rangaistuksista.
Eikö ?
-Pekka

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Oikeus & moraali
« Vastaus #49 : 15.06.04 - klo: 11.17 »
Isojen autojen kohdalla kyse on markkinoista. Tehtaat sponssaa nimissään ajavaa tiimiä mainostuksen vuoksi. Jos Toyotan rallitiimi ei olisi jäänyt kiinni turbohuijauksestaan ja olisi sen ansiosta menestynyt, olisi (luultavasti) Toyotojen myynti kasvanut. Lisää liikevaihtoa, lisää palkkaa, lisää työntekijöitä. Tämän kautta vähemmän perheväkivaltaa, päihdekuolemia, itsemurhia, rikollisuutta jne.
Formuloissa samalla tavalla, menestyksellä on selvä taloudellinen merkitys. Menestymisen paineet ovat todelliset, tuloksen maksimoimiselle on selkeät perusteet.

Nyt kuitenkin Matias viritti moottorinsa laittomasti, vaikka mitään konkreettista ei ollut saavutettavissa tällä (jollei isompaa pyttyä siksi laske). Pienoisautoilijat ajavat uskoakseni lähinnä kilpailemisen ilosta.
Matiaksella ei ollut konkreettista, perusteltavaa motivaatiota huijaukseensa, ainoastaan menestymisen halu. Moraalin rappeutumista, kunnioituksen puutetta kanssakilpailijoita kohtaan osoittaa. Ja mielestäni juuri tämä on se mistä rangaistusta pitäisi antaa.

Ja jos rangaistus tosiaan on vain kolme kuukautta, vois vaikka laittaa kahdeksanteen Fintrackiin koneisiin kuulalaakerit, kisakielto ehtisi loppua ennen seuraavaa Fintrackia vuonna 2005... 8)
Poislukien tietty syksyn kapinakisat. Lisätään nyt vielä varmuuden vuoksi että tietenkään en aio tätä tai mitään vastaavaa tehdä.

edit: automerkki korjattu oikeaksi.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #50 : 15.06.04 - klo: 12.35 »
JQ:n teksti aiemmin oli hyvä. Pienoisautoilun ilmapiiri on saatava rennommaksi myös järjestöpuolella. Se samalla mielestäni mahdollistaisi kustannusten alentamisen aloittelijoille.

AKK:n alaisuudessa laadittu rangaistusasteikko ei ole niin aikuisten kuin lasten osalta kohtuullinen. Sen lisäksi, että se on ankara, se on myös nimenomaan rankaiseva - ei opettava.

Matias teki väärin. Vahingossa tai tahallaan, sillä ei ole paljon merkitystä. Mutta uskoakseni kyseessä on nuorehko henkilö, jolloin kisan mitätöinti ja varoitus mahdollisesta rangaistuksesta riittää. Vaatii aika kovaa luonnetta tehdä vastaavan kaltainen rike uudestaan näissä pienissä piireissä. Tai ylipäätään näyttää naamaansa vastaavissa tilaisuuksissa.

Toinen esimerkki liittyy omaan rikkeeseemme. Eli Lavangon kisoissa elämämme ensimmäisen aika-ajon jälkeen unohdimme nostovelvoitteen seuraavassa erässä. Rangaistus oli parhaan erän menetys. No, useimmat teistä ajattelee, että so what. Mutta kun on kyseessä 10 V kaveri, niin voin sanoa, että rangaistus oli kova. Jo pelkästään lähettimen pitäminen kisoissa kädessä korokkeella polvien lyödessä setsuuria on iso asia. Siinä oli lähellä, että ei lyöty "pensseleitä santaan" lopullisesti. En tosin tiedä mikä olisi "oikea" ratkaisu, mutta otan tämän esimerkkinä siitä, että tarvitseeko kaikkia nuoria aloittelijoita nimenomaan rankaista vai opastaa?

Kun lukee näitä tarinoita ja jos olisin (ja kumpa olisin) juuri toisella vuosikymmenellä, pelkäisin ja harkitsisin tarkkaan tullako kisoihin vai ei. Miksi maksaisin kisoista, jäsenyyksistä ja lisensseistä (ja isä kanssa), jotta pääsisin kisaamaan pelko pe***ssä, kisaanko väärin tai väärällä kalustolla! Jo se, että seisoo korokkeella on ISO juttu.

Kerhokisat eivät valitettavasti ole ratkaisu, kun niitä on toistaiseksi niin rajoitetusti käytettävissä.

Hymyä huuleen  -  Lapinlahti suljetaan!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #51 : 15.06.04 - klo: 13.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Eli Lavangon kisoissa elämämme ensimmäisen aika-ajon jälkeen unohdimme nostovelvoitteen seuraavassa erässä. Rangaistus oli parhaan erän menetys. No, useimmat teistä ajattelee, että so what. Mutta kun on kyseessä 10 V kaveri, niin voin sanoa, että rangaistus oli kova.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Nostovuoron laiminlyönti johtuu lähes poikkeuksetta unohduksesta, uusien kisaajien kohdalla 100% varmuudella, jolloin parhaan alkuerätuloksen mitätöinti on ehdottomasti väärin. Kuten Tuukka toteaa, rangaistusmentaliteetti yleensä on väärä lähestymistapa, kun opastuksella saavutettaisiin sama asia järkevästi ja rakentavasti. Miksi pitää pullistella vallankäytöllä 10v ensikertalaisen edessä?

Sattui korviin toinenkin esimerkki kiristyneestä kurista. Kisoista poisjääminen aiheuttaa seuraamuksia. En tiedä yksityiskohtia, mutta ilmoitus poisjäämisestä ei välttämättä niiltä pelasta.

Kisajärjestäjät manaavat tiukennettuja kisajärjestelyvaatimuksia, ja samaan aikaan lähes tuplaantuneita AKK-maksuja.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #52 : 15.06.04 - klo: 13.57 »
Sain kirjeen polliisilaitokselta, jossa kerrottiin minun syyllistyneen epäautoilijamaiseen käytökseen. Pyysivät selvitystäni asiaan.

Öh? Kelasin mielessäni lähiaikojen tapahtumia. Olihan siellä ehkä ohitustilanteessa sattunut hetkellinen ylinopeus, myös väärä pikapysäköinti kioskin eteen palautui mieleen, ja taisinpa töräytellä torvea kolmion takaa eteen puskeneelle törpölle taksille.

Mutta mitähän ne mahtaa sillä epäautoilijamaisella käytöksellä tarkoittaa? Minäpä kysyn sitä heiltä.
Kun kahdesti maanittelen, saan polliisilaitokselta irrallisia tietoja: minua syytetään erittäin epäsiististä pysäköintitavasta, taksiautoilijoiden hyvän maineen vahingoittamisesta, ja "tulikivenkatkuisen autontorven soittelun kerrotaan jatkuneen läpi koko kaupungin. Sen uhreiksi joutuivat myös muut kaupungin taksit, kuin myös lähikaupungin taksitkin".
 
Mitähän näihin pitäisi vastata, kun eivät edes pidä paikkaansa? Neljännestotuuksia ja valheita. Olin kuvitellut, että polliisilla olisi todistusvelvollisuus, eikä minulla.
Väännän kuitenkin puolustusta hiki hatussa ja väkisin, koska en ymmärrä väitteitä enkä menettelytapaa. Kuvaan tarkasti tilanteen, jossa töräyttelin torvea, ja myös syyn siihen. Selvitän myös pysäköintirikkeeni, vaikka en tiedäkään, mistä virheistä tarkasti on kyse.
Totean syytösten olevan paikkansa pitämättömiä, tarjoudun todistamaan sen, ja ihmettelen, miten asiaa voidaan käsitellä osittainkin valheellisten väitteiden perusteella? Vaadin jatkoselvityksiä, että tutkimus saataisiin asiapohjalle.

Kuluu kaksi viikkoa, ja posti tuo jälleen kirjeen polliisilaitokselta: ”Sinut on tuomittu puolen vuoden ajokieltoon, syy: olet käyttäytynyt epäautoilijamaisesti huhtikuussa. Palauta ajokorttisi välittömästi polliisilaitokselle. Päätöksestä et voi valittaa.”
 
”Eihän noin voi tehdä, ei siinä ole mitään järkeä”, ähkin tuskissani. ”Täytyyhän niiden edes kertoa minulle, mitä virheitä olen tehnyt, missä ja milloin!”

Herään hiestä märkänä. Kompuroin heti etsimään passini ja katson, mitä sen kannessa lukee: ”Suomi Finland”. Mikä helpotus, suomalaisia ollaan edelleen ja Suomessa, kuten muistelinkin. Kuvittelin jo, että passin kannessa sanottaisiin jotakin muuta, toisenlaisilla kirjasimilla. Huh, se olikin siis vain pahaa unta.

Vai oliko…

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #53 : 15.06.04 - klo: 16.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Toinen esimerkki liittyy omaan rikkeeseemme. Eli Lavangon kisoissa elämämme ensimmäisen aika-ajon jälkeen unohdimme nostovelvoitteen seuraavassa erässä. Rangaistus oli parhaan erän menetys. No, useimmat teistä ajattelee, että so what. Mutta kun on kyseessä 10 V kaveri, niin voin sanoa, että rangaistus oli kova. Jo pelkästään lähettimen pitäminen kisoissa kädessä korokkeella polvien lyödessä setsuuria on iso asia. Siinä oli lähellä, että ei lyöty "pensseleitä santaan" lopullisesti. En tosin tiedä mikä olisi "oikea" ratkaisu, mutta otan tämän esimerkkinä siitä, että tarvitseeko kaikkia nuoria aloittelijoita nimenomaan rankaista vai opastaa?

Tilanne on ongelmallinen. Ideaalitapauksessa näitä kymmenvuotiaita olisi niin paljon, että heille järjestettäisiin omat kisat, joissa säännöt ojentamisineen tehtäisiin heidän ehdoilla. En nyt tiedä minkä luokan tai minkä "tasoisesta" kilpailusta oli kyse, mutta ilmeisesti samassa kisassa oli paljon muitakin kuin näitä vasta-alkajia ja vanhemmille kavereille tuo parhaan tuloksen menettäminen kertaalleen "uran" aikana auttaa muistamaan nostovuorot erittäin hyvin ;).

Jotenkin tässäkin tapauksessa tuntuu hieman vaikealta uskoa, että kymmenvuotias kaveri, jolle "Jo pelkästään lähettimen pitäminen kisoissa kädessä korokkeella polvien lyödessä setsuuria on iso asia" olisi hirveän murheissaan tai edes erityisen tietoinen omista alkuerätuloksistaan tai sijoituksistaan - eikä pitäisikään olla. Tuossa vaiheessahan ollaan vasta opettelemassa asioita eikä tulosta hakemassa. Ettei olisi ollut isille kovempi paikka kuin itse kuskille ;)... Eikä tuollaista unohdusta ja siitä seurannutta rangaistusta tarvi mitenkään hävetä tai nolostella. Kyllä tuo yleensä kaikille käy kerran ennemmin tai myöhemmin.  :)

Edit:
Rangaistuksen oikeudenmukaisuutta yleisesti voi ajatella myös seuraavalta kantilta. On hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että yhden tai useamman muun kuljettajan paras tulos menee siinä, kun nostaja ei ole hoitamassa nostovuoraan ja nostopaikka on tyhjänä. Tässä kohtaa sanoisin teon ja rangaistuksen olevan aika hyvin tasapainossa.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #54 : 15.06.04 - klo: 17.33 »
En tunne Mr Calea, mutta ilmeisesti vähän varttuneemmasta ja kokeneesta on kyse.

Tilanne on ongelmallinen, mutta vain tälle pojalle. Käytin itse juuri ne samat sanat kuin mainitsit vastineessa. Ei sen ikäinen osaa käsitellä tälläistä asiaa kuten aikuinen. Tästähän tässä on kysymys. Ja kyllä, vaikka hän on ekaa kisaa ajamassa niin voitostahan hän ajaa, vaikka se on täysin epärealistista ja jännittää.

Tuskin kisassa oli muita alle 20 v aloittajia, joten vaikka ylimääräiset nostovelvoitteet olisi parempi opetus kuin tämä rankaisun kautta oppiminen. Olkoon muilla veto-oikeus tätä huojennusta vastaan, jotta ei kukaan sitten varmasti kärsisi vääryyttä. Tai sitten eletään tätä mustavalkoista elämää.

En aio jatkaa tämän aiheen käsittelyä, mutta ne jatkakoon, joita inhimillisempi tapa toimia kiinnostaa.

Edit: Mr Cale on kokenut kilpailija sähkötoringissa, ja tämän vuoden alusta sen luokan luokkayhteyshenkilö. Jos pieni hehku sallitaan, niin hän on mielestäni yksi tervejärkisimpiä heppuja, mitä lajin järjestöpiireissä liikkuu. Eihän niissä muissakaan paljoa vikaa ole, mutta mutta...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #55 : 15.06.04 - klo: 21.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
En aio jatkaa tämän aiheen käsittelyä, mutta ne jatkakoon, joita inhimillisempi tapa toimia kiinnostaa.

Minä olen aina ollut tavallisen harrastajan ja inhimillisen linjan kannalla erilaisissa sääntö- ja ristiriitatilanteissa. Siinä myös yksi syistä, miksi en varsinaisesti lukeudu lajiryhmän suosikkipoikiin.
Nykyinen sääntöjen tiukennusta, kuria ja rangaistuksia suosiva linja alkoi viime syksystä, uuteen touring-SM-sarjaan valmistauduttaessa.

On muuten vähän kyseenalaista velvoittaa 10-vuotias juniori nostotehtäviin M8-autojen kilpailutilanteessa. Ne eivät ole ihan vaarattomia pelejä.
Mikäli oikein muistan, niin radalle ei aiemmin ollut muilla asiaa kuin mekaanikoilla. Jokainen mekaanikko kävi nostamassa oman autonsa. Ja tämä nimenomaan turvallisuussyistä.

Kuka vastaa, jos lapselle tapahtuu tapaturma nostotehtävissä?
Tiedän byrokraattiemme vastauksen tähän: sitä varten on vakuutus, joka tulee pakollisen lisenssin mukana. Ja jos pelottaa, ei pidä osallistua. Eikö niin?
Joopa joo.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #56 : 15.06.04 - klo: 21.45 »
Jos kyseessä on todellakin M-8-kisa, niin touhu ihmetyttää suuresti. Eikös polttiksissa ole perinteisesti juuri mekaanikot nostaneet? 10v kaverin paikka ei todellakaan ole M-8 autoja nostamassa.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #57 : 15.06.04 - klo: 21.51 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

On muuten vähän kyseenalaista velvoittaa 10-vuotias juniori nostotehtäviin M8-autojen kilpailutilanteessa. Ne eivät ole ihan vaarattomia pelejä.
Mikäli oikein muistan, niin radalle ei aiemmin ollut muilla asiaa kuin mekaanikoilla. Jokainen mekaanikko kävi nostamassa oman autonsa. Ja tämä nimenomaan turvallisuussyistä.

Kuka vastaa, jos lapselle tapahtuu tapaturma nostotehtävissä?
Tiedän byrokraattiemme vastauksen tähän: sitä varten on vakuutus, joka tulee pakollisen lisenssin mukana. Ja jos pelottaa, ei pidä osallistua. Eikö niin?
Joopa joo.


Oliskohan parempi vaihtoehto, että huoltaja toimisi nostotehtävissä niitten kuskien osalta, jotka tarvitsevat oman lisenssin lisäksi huoltajan lisensseineen?

Muuten VesaK.. eihän vain kyynisyys nosta päätään kirjoituksissasi? :wink:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #58 : 15.06.04 - klo: 22.44 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Asiaa sen paremmin tuntematta, kysymys kaiketi kuuluu, katsotaanko vääränlaisen laakeroinnin käytön tapahtuneen tietoisesti ja tarkoituksellisesti, vai ilman vilpin tarkoitusta.
Sen verran olen asian taustasta kuullut, että kyseisen moottorin kerrotaan olleen käytettynä ostetun, ja tilatun alunperin USA:sta, ohi suomalaisten kauppiaiden.

Kyllä nyt asiaa tarkemmin harkittuani, on todettava, että rangaistus on aivan kohtuuton.
Siinä on jo rangaistusta tarpeeksi, että joutuu tilaamaan käytetyn stanukoneen USA:sta asti.
Meille sentään onnistuttiin tilaamaan UUSI laiton moottori paljon lähempää!

Vaikka teko ei kohdistunutkaan meihin, koska emme olleet ko. kisassa, olen valmis puoltamaan varoituslinjaa!

Omasta puolestani toivotan Matiaksen tervetulleeksi takaisin kisoihin!

Mitähän kahvilaatua vaimo olikaan keittänyt..............?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #59 : 15.06.04 - klo: 22.57 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Asiaa sen paremmin tuntematta, kysymys kaiketi kuuluu, katsotaanko vääränlaisen laakeroinnin käytön tapahtuneen tietoisesti ja tarkoituksellisesti, vai ilman vilpin tarkoitusta.
Sen verran olen asian taustasta kuullut, että kyseisen moottorin kerrotaan olleen käytettynä ostetun, ja tilatun alunperin USA:sta, ohi suomalaisten kauppiaiden.

Kyllä nyt asiaa tarkemmin harkittuani, on todettava, että rangaistus on aivan kohtuuton.
Siinä on jo rangaistusta tarpeeksi, että joutuu tilaamaan käytetyn stanukoneen USA:sta asti.
Meille sentään onnistuttiin tilaamaan UUSI laiton moottori paljon lähempää!

Vaikka teko ei kohdistunutkaan meihin, koska emme olleet ko. kisassa, olen valmis puoltamaan varoituslinjaa!

Omasta puolestani toivotan Matiaksen tervetulleeksi takaisin kisoihin!

Mitähän kahvilaatua vaimo olikaan keittänyt..............?



Takaisin kisoihin tulen, tottakai. Siinä tapauksessa jos kone olisi ollut tahalleen tuunattu, niin en kyllä enää kehtaisi naamaani näyttää. Itse tiedän, ja moni muu, että tahalleen en sitä tehnyt. Asia meni lyhyesti kerrottuna noin, miten VesaK sen muotoili.

Jos tästä asiasta liikkuu enään, tai varmaan liikkuukin kaskustelua siitä, että laitoin tahallaan laakerit koneeseen, niin se keskustelu ei minua haittaa, sillä itse tiedän mitä on oikeasti tapahtunut ja se ei ollut tahallista. Jos porukat väittää että tahalleen laakerit tungettu koneeseen, ei ollut.

Tämä asia on tavallaan loppuunkäsitelty.

TTkoo, Paulig.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."