Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1514286 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3060 : 21.06.10 - klo: 17.26 »
Yritin tuossa alkaa elvyttämään ikivanhaa 3S lipoa laturin nimh-ohjelmalla ja mahdollisimman pienellä virralla, eli 0.1A virralla, mutta laturissa alko volttilukemat nousemaa siihen tahtiin että päätin koko homman ennenkuin alkaa tosissaan tapahtumaan..
Latauksen alussa laturissa vilahti lukema 5.54V ja alkoi siitä todella nopeasti nousemaan ja jännite hyppi melko rajusti välillä 6.2V-7.7V.
Ei taida olla normaalia tuo?

Mutta uskaltaako tollasta elvytystä jatkaa vai onko tässä kehitteillä savupilvi..?
Akkuhan on toki ilmeisen tyhjä joten suurta savupilveä ei lipopussiin pääse muodostumaan..
Jos tuo volttien hyppiminen on normaalia niin kuinkas kauan tätä elvytystä tolla nimh-ohjelmalla uskaltaa jatkaa?

Itselleni tuli juuri HobbyCitysta pari 5000mAh akkua. Ensimmäistä kertaa saapui akku, jonka toisen kennon jännite oli alle 3V, tarkalleen ottaen 0,95V. Olin jo ehtinyt katkomaan akun piuhat autoon sopivaksi ennen laturiin pistämistä, joten arvelin, että akku ei menisi takuuseen. Tuli vielä mieleen kokeilla ladata alijännitteistä kennoa tasausliittimen kautta, ja kappas, kennon saatua 100mAh, jännite olikin jo 3V paremmalla puolella. Nyt on akulla käyty jo pari kertaa radalla eikä siinä ilmene mitään poikkeavaa. Potkua löytyy aivan kuten toisessakin akussa, kennot pysyvät tasaisessa jännitteessä ja akku ottaa virtaa vastaan hyvin. Ilmeisesti jännite tippuu hurjalla vauhdilla, kun mennään alle 3V ja hyvin pienikin virtamäärä riittää jännitteen nostamiseen yli 3V.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3061 : 21.06.10 - klo: 17.58 »
Yritin tuossa alkaa elvyttämään ikivanhaa 3S lipoa laturin nimh-ohjelmalla ja mahdollisimman pienellä virralla, eli 0.1A virralla, mutta laturissa alko volttilukemat nousemaa siihen tahtiin että päätin koko homman ennenkuin alkaa tosissaan tapahtumaan..
Latauksen alussa laturissa vilahti lukema 5.54V ja alkoi siitä todella nopeasti nousemaan ja jännite hyppi melko rajusti välillä 6.2V-7.7V.
Ei taida olla normaalia tuo?

Mutta uskaltaako tollasta elvytystä jatkaa vai onko tässä kehitteillä savupilvi..?
Akkuhan on toki ilmeisen tyhjä joten suurta savupilveä ei lipopussiin pääse muodostumaan..
Jos tuo volttien hyppiminen on normaalia niin kuinkas kauan tätä elvytystä tolla nimh-ohjelmalla uskaltaa jatkaa?

Itselleni tuli juuri HobbyCitysta pari 5000mAh akkua. Ensimmäistä kertaa saapui akku, jonka toisen kennon jännite oli alle 3V, tarkalleen ottaen 0,95V. Olin jo ehtinyt katkomaan akun piuhat autoon sopivaksi ennen laturiin pistämistä, joten arvelin, että akku ei menisi takuuseen. Tuli vielä mieleen kokeilla ladata alijännitteistä kennoa tasausliittimen kautta, ja kappas, kennon saatua 100mAh, jännite olikin jo 3V paremmalla puolella. Nyt on akulla käyty jo pari kertaa radalla eikä siinä ilmene mitään poikkeavaa. Potkua löytyy aivan kuten toisessakin akussa, kennot pysyvät tasaisessa jännitteessä ja akku ottaa virtaa vastaan hyvin. Ilmeisesti jännite tippuu hurjalla vauhdilla, kun mennään alle 3V ja hyvin pienikin virtamäärä riittää jännitteen nostamiseen yli 3V.

Jep, itekin kävin jo kokeilemassa että akku toimii ja hyvin toimi ja otti seuraavan latauksen vastaan ihan normaalisti.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3062 : 22.06.10 - klo: 00.58 »
Ei sitä mihinkään tarviikkaan on ollu paikalla just siks et se suojais sitä liitintä.

Meillä katkesi Slashissä tasausliitin akkuun. En enää kytke sitä. Tynkä poistettiin poraamalla. Jotain sopivaa kaapelin pätkää voisi käyttää suojana.

Poissa Rusakka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3063 : 22.06.10 - klo: 12.24 »
Nyt on akku ja laturi saapuneet. Kun tuohon accucel 6 laittaa sen siihen tilaan, että näytössä lukee lipo balance, sekä virta ja volttilukemat oikein, niin ohjeen mukaan sitä enter nappulaa pitäisi painaa yli 3 sekuntia, jottas lautaus käynnistyy. Mutta mitkä piuhat pitää olla laturissa kiinni silloin, kun akkua tasaladataan? Normaalit + ja - piuhat, joista virta tulee ulos, ja tasauspiuha? Mutta kun tuon tasalatausmoden on laittanut päälle, ja lataus aloitettu, jos tasauspiuhan nyppää pois, laturi ei hälytä johtojen irtoamisesta, mutta sitten kun nuo + ja - piuhat ovat irti, niin hälyttää? Että kuuluuko se olla noin, ja laturi siis tasalataa, jos on tasaus ohjelma, ja tasausliitin ja +/- johdot laturissa myös? Kun luulin että olen tasaladannut tämän jo 2 kertaa, mutta enpäs sitten olekkaan, kun löysin tuon tasalatausohjelman vasta hetki sitten. Mahtaako akku olla kärsinyt paljonkin?
Traxxas Slash
Losi CC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3064 : 22.06.10 - klo: 12.52 »
Huomaathan, että kun ensimmäisen kerran painat start-nappulaa, laturi tsekkaa, että akku on kiinni ja oikein kytketty laturiin ja vertaa sitä annettuun kennomäärään. Tämän jälkeen start-nappia painetaan vielä toisen kerran, jolloin varsinainen lataus vasta alkaa.
Flying Calacucco

Poissa Rusakka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3065 : 22.06.10 - klo: 14.07 »
Juu, hälyttää jos ei ole johto kiinni, mutta kun eikös tasaladatessa pidä olla tasausjohto kiinni, niin jos se irtoaa niin laturi ei hälytä mitään?

E: eikun joo, hälyttää jos ottaa tasaladatessa irti, ilmoittaa joitain, etttä "battery vol error" tms. Eli taitaa toimia niinkuin pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 22.06.10 - klo: 14.14 kirjoittanut Rusakka »
Traxxas Slash
Losi CC

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3066 : 22.06.10 - klo: 20.02 »
Onkos porukalla omakohtaisia kokemuksia linkin laturista?
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11060

Tiedä sitten oliko virheliike, mutta eipähän hintakaan ole paha...
Alkoi närästämään, kun nykyinen laturi ei enää lataa neljää kennoa ja harmittaa ladata autojen akkuja yksi
kerrallaan (johdot on kunnossa, joten laturin "piirilevyssä" kai jotain kipua).

Näyttä ihan samalta kuin Turnigy Accurell 6 joka on varsin kelpo laturi joten villi veikkaus on että toimii hyvin.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3067 : 24.06.10 - klo: 00.37 »
HobbyCityssä näyttäisi olevan noita Turnigyn NanoTech-lipoja nyt varastossa, liekköhän noista vastaavaa hyötyä? Tietty jos tarvitsee välttämättä suuria purku- ja latausvirtoja.

Olishan tuommosta 5000mAh 4S pakkaa kyllä sukkela ladata 10C:llä...  :laugh:

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3068 : 24.06.10 - klo: 00.41 »
On se varmaan sukkelaa purkaakkin sitä 45C:llä. Ei montaa minuuttia tollanen 5Ah akku kestä jos oikeesti on käyttöä tollasille purkuvirroille.

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3069 : 24.06.10 - klo: 14.25 »
On se varmaan sukkelaa purkaakkin sitä 45C:llä. Ei montaa minuuttia tollanen 5Ah akku kestä jos oikeesti on käyttöä tollasille purkuvirroille.

Liidokkiikätössä enempi omiaan nuo kuin näissä kumijaloissa...

Poissa 7577

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3070 : 24.06.10 - klo: 16.52 »
Moi,

Olen uusi harrastaja ja autona Speed-t. Enää uupuu akku ja laturi... Mitä suosittelette? Ulkomailta tilaus tulee kyseeseen myös. Autossa deans liittimet.

Kiitos etukäteen!

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3071 : 24.06.10 - klo: 17.27 »
Lipoilla ilmeisesti mennään, kun kerran tähän ketjun postasit?
Tässä oma kohtuullisen budjetin ehdotukseni:
- laturi, HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger
- akut x 2kpl, Turnigy 5000mAh 2S1P 20C hardcase pack
Kustantavat yhteensä alle 60 dollaria, plus tietty toimituskulut ($28.74 tai $35.57 tavasta riippuen).

Virtalähde kannattaa varmaan etsiä kotimaasta, sillä ei ainakaan nuo HobbyKingin powerit kovin kehuvia arvosteluja ole saaneet.

Tuo liitinhomma sitten taas asia erikseen. Nykyään nuo HK:n akut tulevat joko 4mm (tai isommilla) putkiliittimillä tai sitten XT60 liittimillä varustettuna.
Joudut todennäköisesti kolvailemaan noparille uuden akkuihin käypäsen liittimen.
Tai sitten vaihtamaan sekä akkuihin ja noparille esim. nuo XT60:set, jotka ovat mielestäni kätevämmät käytössä kuin deansit.

3S lipoja en ihan aloittelijalle suosittele ja tahtoo tuo Speed-T niillä olla herkästi remontin tarpeessa.

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3072 : 25.06.10 - klo: 23.01 »
Rupesi tuo laturi pottuileen just juhannus lomilla,kaiketi hyvät ajopaikat ja sillee...
Niin, mitäs Lipo-laturia suosittelisitte hobbycitystä. Sais olla seuraavat toimenpiteet : vähintään 2:n akun yhtäaikainen lataus, mielellään sisäinen virtalähde(ei pakollinen) Ja 6S:n lataus mahdollinen. Taidan heittää tuon vanhan suoraan kokkoon..
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3073 : 26.06.10 - klo: 00.23 »
HK:lla ei taida olla kuin ne pari useamman akun laturia, mutta ovat molemmat mallia 5A@2s eli latailee 6s:iä muutamalla amppeerilla...

2x http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7386 nämä vois olla huomattavasti parempi vaihtoehto. Kaveriksi sitten vaikka modattu pc:n virtalähde tai ostaa kaupasta jos haluaa köyhtyä lisää.

e: Otetaas pakkia. Löytykin täysin identtinen vehes ylläolevaan verrattuna. On vaan, halvempi, kevyempi ja löytyy jopa varastosta :). Taitaakin tähteä tollanen tulemaan. Eli tämä: http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11444


e2:Sydäntä riipasee taas tämä rahan meno... (1,6k$ menny tonne jo  :cry: nyt on sellanen tutina, että ekan kerran käy  :police:)

Yllä linkattu laturi lähti tulemaan ja samalla backup laturiksi tollanen vielä ylempänä linkattu 5A laturi. Sitten ajattelin ottaa testiksi: http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11938 (viimiset 2 otin) Savassa olis noita tarkotus käyttää sarjaan kytkettynä. Tovin miettisin kahta 4s pakkaa rinnan kytkettynä, mutta kaikki sopivat oli loppu. Ja kun laturi on pakko saada asap niin ei viitsinyt eri sarjoissa tilata. Oishan se 8Ah varmaan ihan mukavasti näkynyt ajoajassa, mutta eiköhän 6Ah:llakin johonkin potki ja tuleepahan katottua onko noista nanolipoista mihinkään vs. normilipot.

Kovin ne ainakin yrittää hypettää noita nanoja:
"nano-tech packs have arrived!
We're giving this information to our valued members first!
Our new nano-tech lipo's have arrived and will be listed in the next 48hrs.
The new nano-tech TURNIGY® packs deliver more punch with less voltage sag
and a longer cycle life than standard batteries.
You wont find a better battery in the hobby market. If you're looking for a
more reliable lipo, try a military submarine pack, at $80,000 a pop. "
« Viimeksi muokattu: 26.06.10 - klo: 01.29 kirjoittanut OV »

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3074 : 26.06.10 - klo: 08.17 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 20.13 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3075 : 26.06.10 - klo: 11.28 »
Sitten ajattelin ottaa testiksi: http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11938 (viimiset 2 otin) Savassa olis noita tarkotus käyttää sarjaan kytkettynä. ...ja tuleepahan katottua onko noista nanolipoista mihinkään vs. normilipot.

Kovin ne ainakin yrittää hypettää noita nanoja...


Juu. Ainoa joka mietityttää, on tuo kovin alhainen alkuarvo C, tässä tapauksessa  25~50C. Jos akussa on vain 25C, niin takuukaan ei toimi ;-)

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3076 : 26.06.10 - klo: 11.55 »
Siis häh? 25C akuissa ei ole takuuta? http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/doa.asp ei tuolla ainakaan mitään sellasta puhuta.

Eiköhän toi 150A jatkuvaa kuitenkin riitä MMM:lle kun sekin on speksattu 120A:lle. Ja piikkeihin sitten riittää mehuja kyllä. Samoissa menee kun edelliset 5,2Ah 30C akut.

Tulis kyllä hetkessä täyteen jos olis 30A puskeva laturi :D. No eiköhän noita sitten kelpaa 10A:lla kärvennellä.
« Viimeksi muokattu: 26.06.10 - klo: 11.59 kirjoittanut OV »

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3077 : 26.06.10 - klo: 12.07 »
Siis häh? 25C akuissa ei ole takuuta? http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/doa.asp ei tuolla ainakaan mitään sellasta puhuta.

Jos myyn että auton, jossa lupaan olevan 2-150hv, ja valitat ettei kulje, niin voin samnoa ettei 2hevolla kulje mopokaan. Et voi siis vedota tuohon 150hv:n

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3078 : 26.06.10 - klo: 12.29 »
Niin no aika systeemit saa olla jos yli 150A jatkuvaa tarttee. Ei autopuolella tule mitään kaupallista mieleen. Lennokeista en tiedä, mutta aihe onkin lipot autokäytössä. Ja kuten jo mainitsin, että kohde oli sava niin eiköhän silloin ole tiedossa, että MMM systeemi alla ja sen speksit on 120A jatkuvaa. Joten aika huttua tulla heittelemään ei ole takuuta...

Ymmärtäisin kommentin jos akkujen kohde olisi joku mikä ottaa yli tuon 150A jatkuvaa.

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3079 : 26.06.10 - klo: 12.50 »
Niin no aika systeemit saa olla jos yli 150A jatkuvaa tarttee. Ei autopuolella tule mitään kaupallista mieleen. Lennokeista en tiedä, mutta aihe onkin lipot autokäytössä. Ja kuten jo mainitsin, että kohde oli sava niin eiköhän silloin ole tiedossa, että MMM systeemi alla ja sen speksit on 120A jatkuvaa. Joten aika huttua tulla heittelemään ei ole takuuta...

Ymmärtäisin kommentin jos akkujen kohde olisi joku mikä ottaa yli tuon 150A jatkuvaa.

Kyse ei ole autostasi, en edes tiedä että se oli auto, kun en tunne autoja, mmm-systeemi on ihan vieras -mikä lienee. Minä en siis puhu sinun laitteistaisi yhtään mitään, ainoastaan noista akuista. Ainoa kritiikkini kohdistuu siis tuohon merkinnän pitkään viivaan: akuille luvataan vähän, mutta voi olla että saat paljonkin -ajatteluun jota Hobbycity nyt mainonnassa tarjoaa. Tyyliä on siis muutettu. Kumpi on parempi akku: 20-120C vai 20-25C? Voi olla että jälkimäinen on. Vai mitä?

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3080 : 26.06.10 - klo: 12.57 »
Ok. No kerran noita quoteja otat niin kato mitä siinä ekassa quotessa on sisällä ja mitä on jätetty pois. Eli toi missä sanon mihin autoon akut tulee. Luonnollisesti jos quoteen on jätett jotain ja jotain otettu pois oletin kommentin koskevan meikäläisen käyttö kohdetta.

Ja yleensäkin eiköhän jokanen maalaisjärjellä varustetut jätä sen peak C arvon omaan arvoonsa. Hyvä vaan jos siellä on varaa, mutta tuskin sen varaan mitään varataan...

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3081 : 26.06.10 - klo: 13.48 »
Thänks OV, taidan myös pistää tuon linkkaamasi (alemman) laturin Tilaukseen, Kuhan saan päätettyä muut rojut samaan kuormaan.

Oma virtalähde pitää ostaa myös jostain, Ei ole aikaa/jaksa enään päivän päätyttyä pc:n poweria suunnitella tällä erää, sillä on aikas vaudikas 2 vuotias nappula jaloissa pyörimässä.Saispa tuosta pojan energiasta ladattua nuo akut-----HUOH!!!!!
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3082 : 26.06.10 - klo: 17.50 »
Saas nähdä kuinka kauan tuo zippyn flightmaxi kestää kun taas oli toinen kenno alle kolmen voltin. Cut-off 6.4 voltissa, muttta ei paljon auta kun taas oli toinen kenno 2.8v ja toinen 3.6.
Sinänsä outoa että se menee noin pahasti epätasapainoon vain TT01:n kanssa. Pedellä kun ajaa niin pysyy molemmat kennot kohtuu samoissa lukemissa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3083 : 27.06.10 - klo: 01.32 »
Voisiko jokin puristaa tai täristää sisäisiä kontakteja räpsimään tuossa akkukotelossa?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3084 : 27.06.10 - klo: 09.54 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 20.12 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3085 : 27.06.10 - klo: 10.36 »
Akun kapasiteetista ja c arvosta puheenollen. Miten kun vaikka 5Ah akussa on 2,5Ah löpöä niin laskeeko virranantokykykin? Jossain hk:n sivuilla muistan lukeneeni, että täydet purkuvirrat siihen asti että jännite laskee alta 3,4V/kenno.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3086 : 27.06.10 - klo: 18.56 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 20.10 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3087 : 27.06.10 - klo: 21.10 »
Noista korkeammista C-arvoista kannattaa myös huomata lisääntyvä paino, eli ei se suurempi virranantokykykään ilmaiseksi tule. C-arvon tuplaaminen lisää akun painoa noin puolella.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3088 : 28.06.10 - klo: 12.28 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 20.10 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3089 : 28.06.10 - klo: 16.58 »
Liposäkille olisi ollut käyttöä myös C-12 MM-kisoissa.