Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DIY-man

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9
151
Ei, vaan hinta täytyy kertoa ihan totuuden mukaisesti !

Huijaamista on mahdollista yrittää ja siinä saattaa onnistuakin, mutta se on rikollista toimintaa  :police: .

Kannattaa myös muistaa, että tulli aukoo paketteja silloin tällöin. Ei näytä hyvältä, jos paketin sisällä olevassa kuitissa on eri lukema kuin mitä nettiin on syötetty...

Eikä asia ole sillä selvä, jos pääsee kuin koira veräjästä: asia on aktiivinen monta vuotta tullaustapahtuman jälkeenkin. Eli tulli saattaa kysellä asiasta vaikkapa vuoden päästä ja asiakkaalla täytyy olla näyttää dokumentit aiheesta. Muistaakseni ohjeissa sanottiin, että asiakirjojen säilytysvelvollisuus on kolme vuotta. Tää on vähän vastaava asia kuin verottajalla: asiat vanhenevat vasta vuosien päästä ja aina siihen asti kaikki "virheet" voipi mennä oikaisuun. Ja jos siinä oikaisussa havaitaan rikos, niin sitten tulee penaltia rikoslain mukaan.

Jos tavarat eivät jää tulliin, niin myöskään saapumisilmoitusta ei tullista tule. Tällöin paketti joko tulee omaan postilaatikkoon suoraan tai sitten lähipostista tulee ilmoitus paketin saapumisesta.

Ja vielä: Kiva juttu, että laatimastani ohjeesta on ollut harrastajakolleegoille hyötyä  :smiley: !

152
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 16.12.11 - klo: 22.34 »
juhkii, ihmettelit kiinnostuksen puutetta rataanne kohtaan. Se varmaankin johtuu siitä, että Kuopion jengi on juuri saanut alulle toiminnan Minarilla ja on intoa piukassa sen parissa. Heittäisin palloa noin niinkuin vähän takaisin: eikös teitä kiinnostaisi liittyä joukkoon Minarilla? Tietenkin oma ratanne on teitä lähellä, mutta ajattele sama asia myös toisten näkökulmasta.

Hieno homma ja plussat ja peukut teidän rakentamallenne radalle  :smiley: . Mutta voi olla, että monellakaan ei ole resursseja moneen suuntaan. Se vähä aika mitä esim. itseltäni liikenee sekä ajamiseen että väsäämiseen, niin keskitän sen seuran virallisen radan edistykseksi.

Ja pitänee kuitenkin muistaa, että toiminnan kannalta on edullista, että rata sijaitsee siellä, missä muutenkin ja joka tapauksessa on paljon ihmisiä ympärillä. Eli kaupungissa. Itse ajattelisin asian mieluummin niin päin, että koitettaisiin saada Minarin toiminta mahdollisimman virkeäksi näin alkuun. Sitten, kun asian ympärille olisi kerääntynyt paljon ihmisiä, olisi sen kaivatun kiinteän paikan saantikin paljon helpompaa.

...Ja taitaa tää nyt olla aika herkkä juttu, juhkii, eikä kukaan uskalla sanoa paljon mitään  :roll: . Mä nyt ajattelin sitten kuitenkin laittaa omaa päätä vadille  :shocked: . Eli peukku sulle, mutkun on Minari ja sen kehittäminen...

Ystävällisin terveisin: DIY

153
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 16.12.11 - klo: 21.55 »
...Metsurikaveri sanoi ettei öljyllä ole näissä pikkukoneissa juurikaan merkitystä, kunhan sitä on oikea määrä.

Kaverillasi on hyvät ja käytännönläheiset ajatukset. Itse käytän Nesteen synteettistä öljyä, taisi olla Super 2-T. Mutta mun näkemys on, että jokseenkin kaikki nykyajan 2-t öljyt on vallan käypäisiä tähän touhuun. Ainakin jos ei puhuta kaikkein kireimmistä kisakoneista. Mutta joka tapauksessa koneensa saa hajalle 10000x helpommin jollain muulla omalla virheellään kuin 2-T öljyn valinnalla.

154
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.12.11 - klo: 22.02 »
Työpaikalla luin kerran yhdestä lehdestä kolumnin otsikolla "Vähemmän intohimoa, kiitos" . Niinhän siinä tuppaa käymään harrastajapiireissäkin, että kun intohimoiset toimijat kohtaavat, vielä mieliaiheensa parissa, niin kipinöintiä helposti syntyy.

Toki otan vastaan tonij:n palautteen, ainahan voin kehittää itseäni ja viestintätaitojani. Pelkästään intohimon tason laskeminen auttaisi lukemattomissa kohdissa.

Mutta oma toivomukseni on, että eri asioita vertailtaessa tuotaisiin enemmän esille pohdiskelua ja seikkoja, joiden perusteella omaan mielipiteeseen on tultu. Pelkkä parempi-huonompi -toteamus ei juurikaan lisää kenenkään ymmärrystä kyseisestä asiasta.

Ja sitten takaisin lempiaiheeseen  :roll: :

koitimme viime talvena muutamaan bajaa kummat toimi meidän mielestä paremmin kutterit vai ruuvit.
tämähän on sitten vaan mun mielipide mutta kuttereilla auto alkoi ns. leijumaan suorilla.
eli tarkoitan sitä että auto oli kuin oikealla autolla joutuisi vesiliirtoon.tarkkoja ajolinjoja oli myös vaikeampi ajaa koska ruuveissa on kovempi pistovoima.

Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että missähän nopeuksissa kuvaamasi ilmiö on esiintynyt? Vai oliko nopeudella millaista vaikutusta asiaan? Itse en ole vastaavaan törmännyt. Mutta mä oletan että mulla on nopeudet pienemmät. En ole Bajaani "ratastanut" ja ajoradat ja niiden suorat on mulla lyhkäisiä. Entä vaikuttaako renkaiden turpoaminen vauhdissa tuohon ilmiöön? Omissa piikkirenkaissani olen tehnyt voitavat toimenpiteet turpoamisen ehkäisemiseksi.

"tarkkoja ajolinjoja oli myös vaikeampi ajaa koska ruuveissa on kovempi pistovoima." Asiayhteydessä oli puhe kuttereista. Kummasta tässä nyt tarkkaan ottaen puhutaan? Eli kummalla, kuttereilla vai wronic-ruuveilla, oli vaikeampi ajaa tarkkoja ajolinjoja? Entä mihin perustuu arvio pistovoimasta? Kyselen siis tarkkaan, koska haluan ymmärtää esilletuodut ilmiöt.

155
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.12.11 - klo: 00.41 »
en ymmärrä minkätakia viljelet tuota sisäsiittoisuutta ja teet tuota kuppikuntaa henkeä tänne, eikö me kaikki olla vaan aikuisia ihmisiä jotka tykkää ajaa kauko-ohjattavilla autoilla :wink:  .

Ääh, turhia herneitä  :grin: !

No jos mä oikeasti olen tuollainen, niin sanokaa muutkin se suoraan, niin häippäsen täältä höpisemästä  :roll: .

156
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.11 - klo: 22.38 »
kutterit eivät ole läheskään niin hyvät ku ruuvit.
pro-linen bow-tiet on hyvä vaihtoehto nastarengas aihioiksi.

...Ei pidä yleistää liian helposti. Se, että mikä ruuvi toimii ja missä parhaiten, riippuu renkaasta ja autosta jolla ajetaan. Voi hyvin ollakin, että wronicit toimii Bow-Tiessä paremmin kuin kutterit, eihän Davekaan suosittele Kuttereita muuhun kuin Hostilen MX:ään. Ja MCD miehet salettiin tietää, mikä yhdistelmä pelaa parhaiten heidän autoissaan. Ja sekin on saletti, että jossain lutterorenkaissa wronicci pysyy paremmin kiinni kuin Kutteri.

Mutta ei se ole suoraan sovellettavissa Hpi Bajaan, mikä on muualla todettu hyväksi. Kutterissa on suurempi teräpinta-ala kuin kärkimallisessa ruuvissa ja saadakseen pitoa se vaatii enemmän painoa päälleen. Ja kun se sitten uppoaa, niin sitä pitoa kanssa on! MCD on nelivetoauto ja kevyempi kuin Baja. Lisäksi sen painojakauma on erilainen sekä viivalta että vauhdissa. Kovassa kiihdytyksessä Bajassa lähes koko laitteen paino on takasilla. Niin ei käy nelivedossa, jossa on vielä keskidiffikin, vaan paino jakautuu aika tasaisesti kaikille pyörille. Tällöin "tylpempi" ruuvi ei pure.

No entä jos Bajankin takasiin laittaa wronicit tms. ? Kyseenalaistan niiden autuuttavan vaikutuksen pidon suhteen. Jää vain häviää niiden viiltämistä kapeista urista eikä se edistä etenemistä. Kutterit ottaa leveämmälti. Tämä lausunto perustuu kokemuksiini oman tyylin piikeistäni verrattuna Kuttereihin: Kuttereilla tulee pitoa vähän liikaakin, ainakin vakiokoneelle.

Tää on siis Baja-topikki, ei sotketa MCD:n oppeja Bajaan ainakaan ilman perusteiden tiedostamista  ja käsittelyä  :wink: .

157
Olen ollut aistivinani, että tähän aiheeseen on kaivattu seikkaperäistä askel askeleelta ja rautalangasta väännettyä ohjeistusta, jota kukaan ei vielä tähän mennessä ole jaksanut kirjoittaa. Tässä tulisi nyt sellainen. Erittäin yksityiskohtaisesti, kaikille sellaisille, joita tämän palvelun käyttö vielä hirvittää tai arveluttaa.

Yleistä:

Huomaa ja ymmärrä, että Tullin palvelussa voi selvittää lukemattomia erilaisia tavaroita ja tilanteita. Ohjeita ja mahdollisuuksia on siis joka lähtöön. Älä sotkeudu niihin, vaan vie homma läpi ns. ”minimienergiaperiaatteella”, eli mahdollisimman vähin liikkein. Asian tekeminen monimutkaiseksi ei ole kenenkään intresseissä. Tulli ei halua kiusata sinua vaikeilla kuvioilla, se haluaa vain sinulta asiaankuuluvat veroeurot pois ja  paketin pois käsistään mahdollisimman pian ja vähällä  vaivalla.  Tullin ja tullaajan edut ovat siis yhtenevät, joten voit suhtautua tähän palveluun avoimen valoisin mielin ilman minkäänlaista vastakkainasettelua.

Esimerkkitapaus:

Bajan osia tilattu Dave's Discount Motorsista, ja ne pitää tullata.

Näin homma etenee:

1. Itellaltata tulee postissa saapumisilmoitus.  Avaa kuori ja voit todeta, että on mahdollista tehdä tulliselvitys itse Nettituonti-palvelussa: https://asiointi.tulli.fi/nettituonti

2. Eikun nettiin ja kyseiseen osoitteeseen. Ensin täytyy tunnistautua. Paina sivun vasemmasta alakulmasta vihreää painiketta ”yksityishenkilö”. Homma etenee tunnistautumaan pankin verkkopalvelussa. Avautuvalta sivulta valitse oma pankkisi. Tunnistaudu sen mukaan kuin pankkisi systeemi toimii. Pankki välittää tietosi Tullihallitukselle. Hyväksy tietojen välitys.

3. Kun tiedot ovat välittyneet ja tunnistautuminen onnistunut, paina ilmaantuvasta ruudusta näppäintä ”jatka palveluun”

4. Näkyviin ilmestyy Nettituonti -palvelun käyttöehdot. Tutustu niihin. Kysytään, että hyväksytkö ehdot. Päästäksesi eteenpäin paina vasemmasta alakulmasta vihreää näppäintä ”kyllä” .

5. Saavut varsinaisen tullauksen etusivulle. Paina vasemmalta ylhäältä ”uusi postitullaus”.

    5.1. Jos sinulla on jo aikaisempia nettitullaustapahtumia, voit kopioida jonkun aikaisemman
           tapahtuman uuden pohjaksi. Aikaisemmat tapahtumat näkyvät sivun alareunassa listana ja
           vieressä olevasta painikkeesta "kopioi" voit valita tapahtuman. Jos kopioitu tapahtuma koskee
           ostoa samasta kaupasta kuin nykyinenkin ja tavarat ovat samaa lajia, sinun tarvitsee täyttää
           avautuville tietojensyöttösivuille vain saapumistunnus, saapumispäivä, asiakirjan laji (kuten
           tilausvahvistus), hinta ja valuuttalaji sekä paketin paino. Muut tiedot ovat entiset ja valmiiksi
           täytetyt.


6. Avautuu tietojensyöttösivu (uusi postitullaus, kun ei ole kopioitu vanhaa). Kirjoita asianomaisiin ruutuihin pyydetyt tiedot tai rasti oikeaan ”ruutuun”.
-Saapumistunnus: löytyy saamastasi saapumisilmoituksesta.
-Saapumispäivä: löytyy saamastasi saapumisilmoituksesta.
-Lähetysmaa: esim. US-Yhdysvallat. Kun alat kirjoittaa jotain, avautuu valikko, josta voit klikata oikean maan.
-Tavara on tuotu: Manner-Suomeen, rasti on ruudussa automaattisesti.
-Kyseessä on: uusi postitullaus, rasti on ruudussa automaattisesti.
-Tavaran arvon osoittava asiakirja: rasti ruutuun. Itse olen käyttänyt tilausvahvistusta, eli se sähköposti (Your order no. 123-45678 has been received), joka tulee Davelta välittömästi sinulle hyväksyttyäsi tilauksen. Siis huom. vain rasti ruutuun, älä yritä mitään muuta!
-Muut lähetyksen asiakirjat: älä laita mitään, ei tarvitse! Jos laitat, sotket vain asioita! Ei muuta kuin eteenpäin alhaalta oikealta vihreästä painikkeesta ”seuraava”.

7. Siirryt sivulle, jossa kysytään vastaanottajan ja lähettäjän tiedot. Kirjoita ne ruutuihin.
Vastaanottajan tiedot:
-Henkilötunnus
-Kansallisuus: FI-Suomi
-Nimi
-Osoite
-Postinumero
-Postitoimipaikka
-Puhelinnumero
-Sähköpostiosoite

Lähettäjän tiedot:
-Nimi: esim. Dave's Discount Motors
-Lähettäjä on: rasti ruutuun ”yritys”

Sitten paina oikealta alhaalta vihreää painiketta ”seuraava”.

8. Siirryt sivulle, jossa annetaan ”Tavaran 1” tiedot. Älä kompastu tähän äläkä tee asiaa itsellesi ja Tullille vaikeaksi: se kaikki, mitä autoja/niiden osia laatikko sisältää, on yksi tavara, ei niitä tarvitse lähteä erittelemään. Kaikkihan on kuitenkin rc-tavaraa. Eri asia olisi, jos olisit tilannut tavaroita jostain yleismarketista ja mukana olisi mitä sattuu keittiöveitsistä pehmonalleihin. Mutta koska näin ei ole, älä tee asiaa vaikeammaksi kuin on tarpeen.

Jos tiedät kuvauksen ja koodin valmiiksi, voit kirjoittaa ne ko. ruutuihin. Tai klikkaa ”Yleisimmät tavarat” -valikosta -> ”Harrasteet” ->”RC-autot”, jolloin sekä koodi että kuvaus tulevat automaattisesti näkyville.

Valmistusmaa -ruutuun taasen esim. US-Yhdysvallat. Siitä ei tarvitse murehtia, mikä tavaroiden valmistusmaa tarkkaan ottaen on. Se riittää, että lähetysmaa on mainitsemasi maa.

Sitten on näkyvillä vielä avoimet ruudut kuvausta ja koodia varten. Älä laita niihin mitään, jos valitsit tavaran kuvauksen ”Yleisimmät tavarat” -valikosta. Tavaroidesi kuvaus ja koodi on jo näkyvissä siinä kohtaa ja nämä ruudut voit siten jättää tyhjiksi.

Sivun lopussa puhutaan Alvista. Ei mitään toimenpiteitä siihen, homma etenee oletusarvolla 23% automaattisesti.

Joten mene eteenpäin sivun alareunassa olevasta sinisestä painikkeesta ”jatka”

9. Seuraavalla sivulla kysytään tavaran hintaa.
-Kirjoita ”hinta” -ruutuun koko paketin arvo posteineen. Halutessasi voit myös eritellä tavaroiden hinnan ja postikulut omiin ruutuihinsa, mutta se ei ole tarpeellista. Riittää, kun laitat tähän yhteen ruutuun koko laskusi loppusumman. Sen näet esim. mainitusta tilausvahvistuksesta. Kerro totuus ( :police: ) ! Se kannattaa  :smiley: !
-Valuuttalaji: klikkaa alasvetovalikosta esim. ”USD-Yhdysvaltain Dollari”.
-Paino: kirjoita ruutuun lukema, joka on ilmoitettu saapumisilmoituksessasi.

-Sitten on vielä mahdollisuus lisätä uusi tavara. Älä lisää! Se laatikko, joka sinulle on tulossa, on ”yksi ja sama tavara” tässä kohtaa!

Paina siis oikealta alhaalta vihreää painiketta ”seuraava”

10. Ilmaantuu sivu, jossa näkyy tavaralista: järj.nro, nimike, kuvaus, hinta. Katso että on oikein. Älä edelleenkään lisää tavaroita, vaan paina alhaalta oikealta näppäintä ”seuraava”

11. Tulet tietojen lähetyssivulle. Ei toimenpiteitä, tutustu vain näkyvillä oleviin ohjeisiin ja paina sitten vasemmalta alhaalta vihreää näppäintä ”lähetä ilmoitus tulliin”.

12. Tulet tietojen vahvistussivulle. Jos olet tyytyväinen näkyvillä oleviin tietoihin ja lukemiin, paina alhaalta vihreää painiketta ”vahvista tiedot”. Tarkista esim. että valuuttamuunnos on mennyt oikein, eli että mitään virhettä summissa ja valuutoissa ei ole tapahtunut aikaisemmissa vaiheissa. Tullin soveltama valuutanvaihtokurssi (http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/valuutan_muuntokurssit/index.jsp) on todennäköisesti n. pari prosenttia huonompi kuin tarkka sen hetkinen globaali ko. valuutan kurssi (voit tarkistaa esim www.ratesfx.com).

Ellet ole tyytyväinen, paina sinistä painiketta ”korjaa ilmoitusta”. Tälle sivupolulle tämä minun ohjeistukseni ei ulotu.

13. Vahvistettuasi tiedot tulet sivulle ”Tullauspäätös/lasku”, jolta pääset heti maksamaan verojasi. Paina vihreää painiketta ”Maksa verkkopankissa”. Maksamiseen on myös muita tapoja, katso sivulla olevat ohjeet.

14. Tulet pankin valintasivulle. Valitse oma pankkisi.

15. Ilmaantuu ”Maksaminen” -ruutu, klikkaa ”jatka”

16. Tunnistaudu pankkiisi ja maksa lasku. Se on helppoa, kun kaikki tiedot tulevat valmiiksi näkyville ja sinun tarvitsee lähinnä vain klikata maksun hyväksyminen.

17. Hyväksyttyäsi maksun siirryt takaisin tullin sivulle automaattisesti. Sivulla ilmoitetaan, että tullauspäätös on maksettu ja paketin luovutuksesta ilmoitettu postiin ja että voit jäädä odottamaan pakettia : ) .

Tulosta ja/tai tallenna tullauspäätös, jonka linkki näkyy sivulla. Säilytä se. Säilytä myös tilausvahvistus tms. asiakirja, jonka perusteella olet selvittänyt tavarat. Veropapereiden tavoin tullaustapahtumaan liittyvät asiakirjat ovat virallisia papereita ja niitä tulee säilyttää tietyn ajan mahdollisia myöhempiä selvityksiä varten.

Kirjaudu ulos tullin palvelusta (sivun yläreunasta).

HAPPY  END  :) !


Jos havaitset tässä esityksessä virheitä tai puutteita, niin raportoi niistä minulle YV:llä korjatakseni tekstiä. Ja jos on jotain isompaa yleishyödyllistä kommentoitavaa/kysyttävää/oikaistavaa, niin jatka asian tiimoilta viestiketjua tässä topikissa : ) .

158
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 07.12.11 - klo: 22.45 »
Hostilen hard kestää loistavasti sekin, mutta samalla rahallahan saa extra harditkin  :wink: . Mut MXT-mallia taisi olla pelkästään hardina.

159
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 07.12.11 - klo: 00.04 »

Autossa käytetyt materiaalit? Ei kukaan multa ole sellaisia kysellyt. Rc-autot ja sillä siisti, leima pakettiin ja Alvit tullihallitukselle ja kaikki tyytyväisiä  :grin: .

En usko, että ainakaan USPS:ssä (United States Postal Service) kovinkaan monia naurattaa: olikohan se jotain 200 000 000$ kun on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut takkiin. Ei pojat maailmassa mikään ilmaista ole, joku maksaa aina... :sad: .

160
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 06.12.11 - klo: 23.45 »
Ei niissä vuokrahinnoissa mitään tajutonta ole. Ei kenenkään näkökulmasta, kuka on taloja rakentanut, ylläpitänyt ja sähkö/öljy/tms. energialaskuja maksellut  :wink:  :shocked: .

161
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 04.12.11 - klo: 20.30 »
Nyt alkaa jo olla aika selvää tuo hintapolitiikka. Eli (hinta+postikulut)x1,23 , jos hinta+postikulut jää alle 150 euron...Tuleeko vielä jotain lisäpostikuluja Suomen sisäisestä liikenteestä vai lähetetäänkö se minulle ilmaiseksi lähimpään postin pisteeseen?

Ainakaan multa ei koskaan ole peritty rc-tavaroista tulliveroa, johon ilmiselvästi viittat tuolla 150€ rajalla.

Arvonlisäveroa lukuunottamatta olet maksanut tilausta tehdessäsi myös kaikki postikulut myyjältä sinulle. Joten mitään lisäpostimaksua Itella ei sulta peri, vaan laatikko toimitetaan tullista postitoimipaikkaasi samalla hinnalla. Mutta arvonlisävero peritään tavaroiden lisäksi myös postikulujen osuudesta.

162
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: SYYSSIIVOUS PALSTALLA
« : 22.11.11 - klo: 10.56 »
Jes  :smiley: ! Hyvä  :smiley: ! Peukku tälle  :smiley: !

163
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 22.11.11 - klo: 10.45 »
On hienot  :smiley: ! Mutta että kuumaliimalla? No, eihän moottori koskaan kuumu ...  :roll: .  No kerro toki kokemuksia sitten, että kestikö kiinni  :azn: .

164
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: SYYSSIIVOUS PALSTALLA
« : 12.11.11 - klo: 00.03 »
No sitä mäkin olen koko ajan ihmetellyt, että miksi ne ilmoitukset säilyy "ikuisesti". Ohjeista olen lukenut, että ilmoitukset poistetaan tietyn ajan kuluttua. Mutta eipä ole näkynyt poistuvan. Kannatan lämpimästi sitä, että asiat oikeasti tapahtuisi ylläpidonkin puolelta niinkuin kaikissa ohjeissa on ilmoitettu. Jotta ei kun vaan vanhat ilmoitukset pois ihan surutta.

165
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.11.11 - klo: 11.55 »
Tollahan sais aikaiseksi Darth Wader -Bajan  :grin: !

166
Ei taida tulla sitä ensi kertaa...

 :sad:

Katsoin netistä torstaina Fidon sivuilta, että mitkäs ne olikaan aukioloajat ja menin eilen perjantaina morjestamaan ja ajamaan. Mutta talo olikin tyhjä! Rata ja kaikki putsattu pois ja ikkunassa iso kyltti, että tiloja vuorattavana. Tyhjä talo kuin mikä, eikä infoa missään, ei netissä, ei paikan päällä, ei tässa topikissa  :shocked: .

 :sad:

167
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 20.10.11 - klo: 21.05 »
Kyllä. Sovitaan vain missä ja milloin tavataan  :smiley: .

168
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 19.10.11 - klo: 21.54 »
... myös tästä viestiketjusta löytyy joitain hyviä ja arvokkaita kommentteja, vaikka iso osa viesteistä onkin asiasisällöllisesti täyttä roskaa.

Täyttä roskaa ovat mun mielestä ainoastaan sellaiset viestit, jotka ovat epäasiallisia ja poistetaan jo moderaattoreidenkin toimesta.

Jos joku harrastaja laittaa viestejä, joilla on pienempi informaatiosisältö, niin onhan nekin osa tätä harrastusta ja keskustelua. Vai onko sellaisen harrastajan koko harrastuskin "täyttä roskaa"  :undecided: ?

Pitäisikö muka perustaa oma Baja-topikki "eliittiä" varten  :undecided: ?

169
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 14.10.11 - klo: 21.38 »

170
Oikein. Kun mies ja nainen menee yhteen, niin tarkotus on, että niistä tulee yksi kokonaisuus, jolloin yhteinen hyvä on molemman etu. Eli jos mä rassaan bensanorsua yli kohtuuden ja "mirkku" siitä pahastuu, niin voin katsoa peiliin ja kysyä itseltäni, että onko se toiminta oikeasti parasta mulle itsellenikään. Ei siinä ole kyse vallasta. Valtapeliä pelaa vain ne, jotka eivät ole vielä oivaltaneet miehen ja naisen ykseyttä parisuhteessa.

Menee kokolailla OT:ksi, pitäiskohän perustaa topikki "RC-harrastus vs Perhe"  :roll:

Niin, ja en tiedä miten muut sen kokevat, mutta mun kokemus on, että rc-kuskina se ajelu sujuu vasta sitten, kun auto toimii oman ajatuksen ja käden jatkeena, ikäänkuin olisin itse kyydissä. Eli eräänlaista "ykseyttä" siinäkin...

171
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 09.10.11 - klo: 20.39 »
 :shocked:

Toi alkaa olla jo ennätys !

 :shocked:

172
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 27.09.11 - klo: 13.02 »
Niin, saapi kylllä...mutta ei kiinteän voittanutta, kun joka tankin välillä ruohosilppua paineilmalla puhaltelee pois auton sisuksista...vai oliko se makuasia  :roll: ? Mulla sinkitystä teräksisestä hyttysverkosta taivutellut ja liimatut  :azn: .

173
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 23.09.11 - klo: 23.40 »
Sitä minäkin arvelen, että lämpiää se spurri ja sitä kautta antaa periksi. Kuten olen maininnut, minä laitan rasvaa spurriin ja arvelen sen auttavan siihen lämpenemisasiaan ( pienempi kitka ). Mutta muistutan kuitenkin, ettei tuo spurrin koppa ole riittävän tiivis vakiokunnossa mihinkään rasvahommiin. Jos liikaa epäpuhtauksia pääsee sisään, rasva vain kerää niitä itseensä jne. .

No onneksi olkoon verovapaista renkaista  :smiley: ! Sulla kävi  hyvä munkki  :smiley: ! Mutta älä oleta, että näin käy joka kerta....

174
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 18.09.11 - klo: 21.24 »
Jokavuotiset syyskynnöt taas käsillä  :cool: . Vähän tuo aika onkin mennyt muissa kiireissä. Ja Bajan suhteen moottorinvaihdon jälkeisissä synnytystuskissa ja lastentautien parantelussa. Mutta tänään oli kyllä viimeinkin ihan oikeasti hauskaa  :grin: . Lopulta vaan spurri antautui. No, se oli mun bajan elämän toinen. Kunniakas taival sillä, ja sitten: "saappaat jalassa" roskiin ja murut perässä. Osuutta asiaan toki saattoi olla multaa täynnä olevilla takavanteilla, CY29:llä ja 16/57 -välityksillä  :roll: ...

Mutta vetariasiaa joutuu ihmettelemään. Nimittäin orkkisvetareita. Näyttävät kestävän joko ei mitään tai sitten mitä tahansa. Viime kesänä meni toinen silloisista HPI:n orkkis hd-vetareista ja nakkasin tilalle sellaisen vanhan mallin orkkiksen, jossa on "muovipäät", kun ei muita ollut. Mielestäni hätäratkaisuna vaan, että sais ajelua vähän jatkettua. Dark Soulin jämymmät vetarit pistin samantien tilaukseen. No, vuosi on vierähtänyt ja Dark Soulit on laatikossa edelleen. Tämänkään päivän jälkeen ne eivät vielä pääse baanalle  :shocked: .

175
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 16.09.11 - klo: 01.37 »
Eturenkaat voi hyvällä tuurilla sutkahtaakin tullista läpi, mutta se on todellinen ihme, jos takarenkaat ei jää tulliin. Takarenkaillehan tulee postimaksua 37$, ja koko paketin arvo on silloin 95$  :shocked: . Jos vaivannäkö tullauksesta huomioidaan, niin se on ihan kiikun kaakun, olisiko kannattanut suosiolla tilata molemmat samassa paketissa ja tullata ne samalla kertaa.

Nääs kun jos osien hinta on ihan siinä verorajalla ja paketin kyljessä ei ole sanottu postikulujen määrää, niin tyhmempikin tullimies ymmärtää, että postikuluineen paketti on verollinen. Varsinkin jos paketilla on kokoa, kuten renkaat sisältäen on.

Ja sitäpaitsi Euro vs USD -kurssi on juuri heikentynyt  :cry: , eli samalla rahalla ei enää saa ihan sitä mitä kaksi viikoa sitten vielä sai.

Nimimerkillä "näitä verokikkailtuja tilauksia on treenattu monia kymmeniä"  :tongue: . Toivottavasti nyt porukka ei ole innostunut liikaa ja aiheuttanut itselleen ja tullivirkailijoille paljon töitä...

176
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 13.09.11 - klo: 10.05 »

-jarrut
-putken sijoittelu
-ilmanputsarin rajattu tila
-kori viidesä osasa (tästä voi olla montaa mieltä)


Kommentoinpa mäkin jotakin tähän Losin uutuuteen. No ei herättänyt ihmeempiä intohimoja. Edelleen odottelen sellaista 4wd -pakettia, joka herättäis. Tohon miinuslistaan lisäisin ohjauksen järjestelyt ( servo  + linkistöt ennen raidetankoja ). Annan nyt hyvää palautetta MCD:lle : siinä valmistaja, joka on toteuttanut tämän kohdan niin kuin se mun mielestä pitäisikin tehdä tämän kokoluokan autoissa. HPI Bajan systeemihän on sekin ihan syvältä, vaikka auto muuten niin rakas ja mieleinen onkin  :grin: .

Voi epätoivoa, miksi eri autojen hyvät kohdat ei sitten millään koskaan osu mihinkään yhteen autoon  :cry: .

177
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 09.09.11 - klo: 23.41 »
Huomasin että onhan se vastapuolikin murtunut ja sitäpä ei sitten ihan niin vaan vaihdetakkaan :undecided: Liimasin sen pikaliimalla, ei taida kauaa kestää mutta ajelen sitten ilman. En kyllä ala mottia purkamaan ton takia. Kai sitä vois yrittää hitsuuttaakkin jos jaksais ottaa koneen irti. Täytyy varmaan tilata uus moottori tai billet alakerta  :roll:

Vastapuolella tarkoitin siis samaisen kopan takareunaa, josta menee kiinnike sinne tukivarren vierelle. Siihen kohtaan olen laittamut GBE:n  koneistetun alumiinisen paremman kiinnikkeen.

Eli sulta on haljennut kierrekorvake kampikammiolohkon reunasta? Joo, koko koneenhan siinä remontissa joutuis laittamaan muttereiksi sen osan uusimiseksi  :shocked: .

Ja terkut ari-mikaelille, oonkin tainnut "ajella" sun Bajalla tänä kesänä yhtä paljon kuin omalla  :azn: . Hyviä hetkiä harrastuksen parissa sulle jatkossakin  :smiley:  :smiley: !

178
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.09.11 - klo: 22.00 »
Kuulostaa tutulta toi sun tarinan alku; saman videon mäkin taisin aikoinaan nähdä ...  :azn:

No ei ole tosta kohtaa murtunut, mutta vastapuolelta kylläkin. Kopan vahvistamiseksi on paljon erilaisia lisäosia saatavana. Ja myös kokonaisia vahvempia koppia.

Sitähän se mun kokemuksen mukaan on tämä RC-touhu auton kuin auton kohdalla, että saa kulkea enemmän tai vähemmän pitkän tien auton kehittämiseksi käteen käypään kuntoon. Siksi en ole kovin hanakka vaihtelemaan autoja, joutuisi aina tekemään samat jutut uudestaan.

Surullista on se, että valmistajan intresseihin ei edes kuulu, että auto tulisi tehtaalta loppuun asti mietittynä ja tehtynä. Valmistajan intresseissä on saada tuotanto pian pyörimään ja kaupat aikaiseksi. Ja sitten myydään friikeille paranteluosia hyvään hintaan  :shocked: .

179
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 22.08.11 - klo: 23.38 »
No pinjonilla ei välyksiä ole, mutta spurri on vakioasennossa. Kerrohan, mikä sun konsti on vakiospurrin välyksenpoistoon. Pulttasitko pitimeensä kiinni tms?

180
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 21.08.11 - klo: 21.16 »
Kuiva muovinen spurri ei ole kovin hyvä kestämään. Toisaalta rasvaa ei hyödytä laittaa, jos spurrin suojakoppa lepattaa pelkästään vakiokiinnikkeiden varassa. Mulla on koppa lisäksi kahdella ruuvilla kiinni takaosasta lisävarusteolaketta vasten, ja käytän spurrissa rasvaa. Melkein ikuinen sillä konstilla. Kerran kokeilin kuivana ja se oli morjens aika äkkiä.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9