Kirjoittaja Aihe: Akku menetetty?  (Luettu 9245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« : 31.07.02 - klo: 11.54 »
Latailin tuossa 2000mAh Ni-Cd akkua LRP:n jet charger lauturilla noin 4 ampeerilla. Ihmettelin, kun yks kenno pysy viileenä muiden hieman lämmetessä. Yleismittari ei saanu minkäänlaista jännitettä irti kennosta, muiden kennojen jännite oli ok, akun kokonaisjännite täsmää vain viidelle kennolle. Eli tarkottaako se sitä, että tuolla akulla ei ainakaan ajoakkuna ole tulevaisuutta? Kenno on p*skana, eikä siihen saa enää mitään eloa?
Lahti Rock City

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« Vastaus #1 : 05.08.02 - klo: 16.18 »
Jep, taitaa kenno olla entinen kenno, sisäisen oikosulun johdosta.
Aika tavallinen ilmiö. Puolentoistavuoden puuhastelun aikana meidän kohdallemme on sattunut 5-6 kertaa. Johtuen ehkä siitä, että kaikki akkumme ovat second hand -kalustoa, ja niillä on takanaan elämä ennen meikäpoikiakin.
Vihjeeksi muuten, että lajin huippukuskeilta saa kerrassaan erinomaisia, yleensä vähänkäytettyjä akkuja sopuhintaan.

Viallisen kennon voi toki vaihtaa, mutta vaihtokennolla on ehdottomasti oltava sama nimellinen mAh-määrä, siis 1700, 2000, 2400. Sen lisäksi, mikäli kennot on valikoituja/testattuja, asiaa parantaa, jos vaihtokennolla on mahdollisimman samat testausarvot (sama tai lähes samat sekunnit, kun testaus on suoritettu samalla virta-arvolla).
Jos vaihtokennon testausarvot poikkeavat akun muista kennoista, tai niitä ei ole tiedossa, akku pötkii hyvin treeni- ja hupiakkuna, mutta sen elinikä tuskin on kovin pitkä. Tämä johtuu kennojen eriaikaisesta täyttymisestä ladattaessa (seurauksena ylilataus joillekin kennoille) tai eriaikaisesta tyhjenemisestä (seurauksena kapasiteetin heikkeneminen napojen vaihtumisen seurauksena).

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
niin
« Vastaus #2 : 06.08.02 - klo: 10.07 »
Noita 2000mAh akkuja mul on vielä 5, tosin kaikissa ei ilmeisesti oo vastaavat kennot koska myyjä (käytettynä ostin) lupas parille akulle pisemmät ajoajat. Ei näissä lopuissa 5:ssäkään kyl jännitteet purkaessa tasasesti laske, jos koko akun jännite on purettaessa tuossa 6 voltin kieppeillä, niin 3-4 kennoo saattaa olla 1,2 voltissa ja loput alkaakin mennä jo alle voltin.. (Muuten easy-rc ohjelman mukaan noita mun akkuja pitäs purkaa 6,6 volttiin.. Voi olla et pitää paikkansa jos kennot purkautus tasasesti.)

Uusien ("uusien" käytettyjen) akkujen hankkiminenki on mielessä käyny. Mutta tuo LRP Jet Charger (mikä muuten ei oo digital = ei NiMh laturi) ei oo mitään huippukalustoa ja purkulaitteena toimii 1-3 auton polttimoa, eli meneekö samalla myös lataus ja purkukalusto uusiks jotta akut saisivat vaatimaansa käsittelyä? Truckini varsinkin tarvis isompaa mottia, tämänhetkisillä akuilla ajoajat vois laskee aika reilusti..
Lahti Rock City

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: niin
« Vastaus #3 : 06.08.02 - klo: 11.05 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Ei näissä lopuissa 5:ssäkään kyl jännitteet purkaessa tasasesti laske, jos koko akun jännite on purettaessa tuossa 6 voltin kieppeillä, niin 3-4 kennoo saattaa olla 1,2 voltissa ja loput alkaakin mennä jo alle voltin..

Uusien ("uusien" käytettyjen) akkujen hankkiminenki on mielessä käyny. Mutta tuo LRP Jet Charger (mikä muuten ei oo digital = ei NiMh laturi) ei oo mitään huippukalustoa ja purkulaitteena toimii 1-3 auton polttimoa, eli meneekö samalla myös lataus ja purkukalusto uusiks jotta akut saisivat vaatimaansa käsittelyä? Truckini varsinkin tarvis isompaa mottia, tämänhetkisillä akuilla ajoajat vois laskee aika reilusti..


Harvoin akun kennot ovat niin tasalaatuisia, että niissä purkamisen loppuvaiheessa jännite alkaisi laskea ihan yhtä aikaa. Isojen poikien kisa-akuissa näin toki on. Itse olen huomannut, että akussa on yleensä yksi kenno, jolla jännite alkaa laskea ensin, ja muut seuraavat enemmän tai vähemmän välittömästi perässä. Tämän huonoimman kennon olen merkinnyt, ja seurailen juuri sen jännitettä "pika-tyhjennyspurussa".
Akkujen kennot pitäisi muuten tasauspurkaa silloin tällöin, mieluiten joka käytön jälkeen, muuten tuo kennojen eriarvoisuus lisääntyy kaiken aikaa.

Jos uusit akkuja, ei lataus- ja purkukalustoa tarvitse vaihtaa. NiMH:n osalta juttua onkin toisessa topicissa. Ainoa lisähankinta, jonka tarvitset joka tapauksessa, ellei sitä vielä ole, on juuri tuo tasauspurkuvärkki. Niistä löytyy juttua vanhan rc-keskustelun puolelta. Kaupasta ostettuna hinta pyörinee 25€ hujakoilla ja siitä ylöspäin.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Vielä yks.
« Vastaus #4 : 06.08.02 - klo: 12.49 »
Joo otetaanpa takasin.. Tossa koitin sopivaa purkulaitetta löytää, oisko tuo Integyn erillispurkulaite (halvempi, 29€) sopiva? Eli osais hoitaa tuon tasauspurun, sellasta purkulaitetta kun ei ennestään löydy..
Lahti Rock City

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Vielä yks.
« Vastaus #5 : 06.08.02 - klo: 22.33 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
oisko tuo Integyn erillispurkulaite (halvempi, 29€) sopiva?


En tunne Integyn laitetta, mutta jos se purkaa akun jokaisen kennon erikseen ja samaan jännitteeseen, 0,4-0,7V hujakoille, on se varmasti hyvä.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Akku menetetty?
« Vastaus #6 : 06.08.02 - klo: 23.36 »
Integyn purkulaite on varmaan ihan hyvä. Mulla on semmonen integyn vähän kalliimpi eagle purkulaite joka purkaa 5A virralla. Katkasujännitteen pystyy säätämään 0,1V, 0,6V tai 0,9V joista 0,9v on tasauspurku ja 0,6 on NiMH akuille conditioning-purku ja 0,1 vastaavasti NiCDeille conditioning. Laite on kyllä erittäin hyvä ja se toimii. Parantaa kennojen tasaisuutta jo lyhyelläkin käytöllä eli pidentää kennojen elinikää. Maksaahan se mutta maksaa varmaan itsensä takaisin.

Ite muuten onnistuin varmaan pilaamaan sikakalliin akun. Ei oikeestaan ollu oma vika. Jostain pienestä kohdasta pääsi alle 10 kertaa ajetun Panasonicin SMH akun kenno oikosulkemaan rungon kautta, mikä sulatti kutistesukkaa kennon ympäriltä ja oikosulku virta kasvoi. Onneksi olin juuri lopettanut ajon ja kerkesin nopeasti hätiin, mutta kyseinen kenno kyllä kärsi, sen olen purkulaitteella huomannut. Se huono puoli noin hyvässä purkulaitteessa on että sitä käyttäessä huomaa helposti miten huonossa mätsäyksessä kallitkin akut on ja sekös ottaa päähän :-)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Vielä yks.
« Vastaus #7 : 07.08.02 - klo: 11.10 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Eli osais hoitaa tuon tasauspurun, sellasta purkulaitetta kun ei ennestään löydy..


Vielä pieni selvennys. Tasauspurkulaitteella tehdään ainoastaan se viimeinen "hienopurku", mutta ei koskaan täyden tai edes puolitäyden akun purkua. Laite on rakennettu purkamaan (=muuttamaan lämmöksi) vain muutamien kymmenien mA:n virtoja, jolloin tuhansien mAh:n purkaminen paitsi kestää tolkuttoman kauan, voi myös vaurioittaa laitetta. Ja lisäksi, akut eivät pidä hitaasta purusta täytenä ollessaan, vaan "oppivat" luovuttamaan virtaa vain hitaasti.

Näin on hyvä:
1. Aja akulla niin kauan, kunnes huomaat, että auton vauhti alkaa laskea. Hyvä tapa on myös säästää moottoria ja akkua liialta kuumenemiselta, ja ajaa vain noin 5 min, mikä on kisoissakin ajoerän pituus. Pienitehoisilla moottoreilla voi rauhassa ajaa pidempäänkin.

2. Pura jäljelle jääneet isommat virrat akusta esim. autolampuilla, mutta vain siihen asti, kun niiden kirkas hehku alkaa heiketä. Tämä on tärkeätä, koska jos päästät hehkun kovin himmeäksi, on jonkun/joidenkin kennojen jännite jo mennyt nollille ja sen allekin (=vaihtanut napojaan). Se ei lopullisesti pilaa akkua, mutta jokainen kerta huonontaa tällaista kennoa vähän, ja seuraavalla kerralla se on jälleen vähän huonompi.
Usein näkee lamppupurkamisen tapahtuvan lähes lampun hehkulangan sammumiseen asti, mutta se on täysin väärin ja pilaa nopeasti akun!

3. Laita akku tasauspurkuun, ja pidä sitä siinä ainakin 2-3 tuntia, mieluummin yli yön.

4. Akku on valmis uudelleen lataukseen.
NiCd-akuille suositellaan vain yhtä latausta per päivä, mutta ainakin akun on oltava täysin jäähtynyt ennen seuraavaa latausta. NiMH-akuilla teho vain paranee päivän 2. ja 3. latauksella, mutta myös niiden on oltava jäähtyneitä ennen seuraavaa käyttöä.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitoksia
« Vastaus #8 : 07.08.02 - klo: 11.30 »
Todella hyvä tietopaketti. Aikasemmat käsitykseni akun purkamisesta on ollu... aikalailla vääristyneet. Varmasti on kennot menny nollaan ja napasuus vaihtunu. Tosin kovin kauaa noi akut ei mulla oo ollu. Mutta edelliset omistajat on voinu antaa akuille aika tylyä kyytiä.

Sattu tossa oleen Medasecin kuvasto tallissa, siinä integyn purkulaudat. Tuo halvempi ei ainakaan osaa tasauspurkua, kalliimpi (79€) ilmeisesti osaa, mutta 5 amp purkuteholla se on näköjään tarkotettu muuhunkin kun hidastemposeen tasauspurkuun. Hirvittää jo muutenkin se rahasumma mitä näihin kamoihin on menny, et jos en pääse opiskeluaikana joihinki sillon tällön töihin tienaamaan pikkusen rahaa, niin en tiedä mistä rahat revin.. :?

Eli jos ei uutena lompakolle sopivaa kamaa löydy, niin sit tarvis varmaan saada käytettynä.
Lahti Rock City

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Akkujen purku
« Vastaus #9 : 07.08.02 - klo: 11.33 »
Itse olen purkanut akut nykyisin parilla viimeajokerralla sillai että kun ajan akut melkein tyhjäksi niin heti ajon jälkeen laitan ne ensin TeamOrionin digital dischargeriin ja puran 30amp (samalla on hyvä huolehtia riittävästä ulkopuolisesta lisäjäähdytyksestä) jonka jälkeen seuraavaksi Integy Eagle 5amp tasauspurkuun joka hoitaa relekatkaisulla lopun kennojen hoidosta. Tämän uskoisin pitävän kennot kunnossa ja virkeinä pitemmän aikaa ilman Tepon uni-ilmiötä :wink:
Sponsored by own wallet

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re: vesak
« Vastaus #10 : 07.08.02 - klo: 11.40 »
pääpiirteittäin, kuten vesak kertoi.

huomioita näppituntumalta:
ainakaan NiMH-akuilla jännite ei laske ihan lähelle nollaa, vaikka hehkulamppupurku olisi käynnissä hehkun sammumiseen saakka. sisäinen vastus pitää huolen siitä. mutta silti kannattaa pysäyttää purku ajoissa.

jos tasauspurun tekee pienellä virralla (alle 1 A), niin NiMH -kennoja ei kannata pitää pitkään väkisin alhaisessa jännitteessä. eli kun tasauspurku on suoritettu (merkkivalot ym. ilmoittavat asian), niin anna jännitteiden palautua välittömästi omalle "lepotasolleen".

NiMH-akuilla ensimmäinen ja toinen lataus ovat hyvätehoisia, kolmannessa latingissa saman päivän aikaan ei enää kisapotkua löydy.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kiitoksia
« Vastaus #11 : 07.08.02 - klo: 12.18 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Varmasti on kennot menny nollaan ja napasuus vaihtunu.
Eli jos ei uutena lompakolle sopivaa kamaa löydy, niin sit tarvis varmaan saada käytettynä.


Meillä sattui useasti alkuaikoina, että hehkulamppu unohtui akkuun kiinni sellaiseksi 5-15 minuutiksi. Nämäkin akut ovat edelleen treenikäytössä, mutta onpa joistakin niistä tarvinnut vaihtaa kennojakin.

Itse olemme hankkineet Orionin purkulautoja, jotka ovat yksinkertaisia, mutta hoitavat hommansa. Hinta uutena muistaakseni 25€.
Käytetyn kaluston ostaminen on järkevää, se on ollut meidänkin menetelmämme. Kun tarvitset jotakin, kokeile ilmoitusta tuolla toripuolella. Ja käy kisoissa/kerhoilloissa, jossa on mukana kokeneita harrastajia. Heiltä kannatta kysellä hyvää käytettyä kalustoa.

m.e.: "NiMH-akuilla ensimmäinen ja toinen lataus ovat hyvätehoisia, kolmannessa latingissa saman päivän aikaan ei enää kisapotkua löydy."
Tämä oli hyvä tietää! Meillä vasta opetellaan NiMHejä.

On muuten hyvä tietää, että ajan myötä NiCd poistuu, ja näillä näkymin jäljelle jää ainoastaan NiMH.

Poissa KimmoP

  • Jäsen
    • Profiili
Pötköakut
« Vastaus #12 : 07.08.02 - klo: 12.55 »
Osittain aiheen sivusta, mutta laitanpa kysymyksen tähän topiciin kuitenkin.

Miten asiantuntijat suosittelevat latailemaan/purkamaan pötköakkuja, joissa ei kätevästi pääse yksittäisiin kennoihin käsiksi? Sama pätee lähettimen ja polttiksen vastarin akkuihinkin, joita harva varmasti alkaa kennokohtaisesti säätämään.

Purkamisessa voi tämän isovirtaisen "alkupurun" tehdä samaan tapaan kuin yllä on kuvattu, mutta tasauspurkua ei sitten voi tehdä mitenkään. Saako akkuja tasattua niin, että esim. delta-peak-laturin "piikattua" antaa niiden olla kiinni laturissa pitkään ylläpitolatauksessa edellyttäen, että laturin ylläpitolatausvirta on sopiva (tarpeeksi pieni). Tällöin ainakin teoriassa tyhjemmät kennot ottaisivat vielä latausta vastaan paremmalla hyötysuhteella kuin täydemmät, jolloin latauserot tasaantuisivat.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Ei ota loppuakseen..
« Vastaus #13 : 07.08.02 - klo: 15.14 »
VesaK:

Orionin vehkeitä en löytäny nettikauppojen listoilta mistään. Ja täällä tosimaailmassa lähin kauppa on 60km päässä. Ja muut harrastajat myös.. :) Mutta siihen tulee onneksi muutos.

Laitoin topicin tonne ilmotuksiin, mut jos ei tärppää niin mistähän noita orionin vehkeitä saisi?
Lahti Rock City

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« Vastaus #14 : 07.08.02 - klo: 15.18 »
Orionin kalustoa on muutaman kuukauden ajan myynyt Aki Leppänen, itsekin ansioitunut rc-kuski. Puh. 040-7478662.

Hän lähettää varmasti mielellään tuoteluettelonsa ja hinnastonsa esim. e-mailina.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Orion
« Vastaus #15 : 07.08.02 - klo: 15.21 »
Edit: VesaK kerkes ekaks :roll:
Sponsored by own wallet

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Pötköakut
« Vastaus #16 : 07.08.02 - klo: 15.27 »
Tosi on, pötköakkuja ei pysty tasauspurkamaan. Siksi niitä ei esim. kisatasoisessa harrastamisessa käytetä lainkaan. Ne eivät myöskään taida yleensä olla tehtaalla testatuista/valikoiduista kennoista koottuja, eivätkä yhtä arvokkaitakaan kuin kisa-akut. Toisaalta, juuri ei-valikoidut kennot tasaamista eniten kaipaisivatkin.

Lähettimen ym. pikku akkuja ei kai juuri hyysätä tasauspurulla.

Mielenkiintoinen ajatus kennojen tasaamisesta täyttämällä ne "piripintaan". Voi olla hyväkin jippo, etenkin silloin, kun kennoja ei ole pitkään aikaan tai milloinkaan tasauspurettu.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« Vastaus #17 : 09.08.02 - klo: 15.31 »
Ootko jo kokeillu elvytää sitä kennoa se vois auttaa. Faija elvytti pari mun kennoista ja se auttoi. Nyt ne toimii vähän paremmin.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Juu
« Vastaus #18 : 09.08.02 - klo: 18.20 »
No vähän ootinkin kun topicin laitoin että jotain elvytyshommia joku mahdollisesti tarjois. Mut itelläni ei ainakaan elvytystoimintoja sisältävää laturia oo, tosin jotenki tuntuis et ei ollu sun faijallaskaan.. :wink:

Mitään tietoo tälläsestä elvytysoperaatiosta mulla ei ole. Kennosta tuntuu kyl olevan niin pahasti henki pois et en tiiä pelastaako sitä enää rajumpikaan shokkihoito..
Lahti Rock City

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« Vastaus #19 : 09.08.02 - klo: 18.57 »
Faija sanoi, kun tyhjentää sen kennon ja lataa sen kennon pariin kertaan niin se vois onnistua, mutta pitää vaan lataa se yks kenno ja pitää tyhjentää vaan se yks kenno.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
`.
« Vastaus #20 : 25.11.02 - klo: 15.51 »
Miten on uskaltaako Integyn halvempaan (29e) tasauspurkulaitteeseen jättää akut yön yli ja silleen? Onkos tossa mitään rajoitinta minkä mukaan se lopettaa purun, vai täytyykö itse seurata vieressä jännitettä?
Nimhitkinkö kannattaa purkaa johonkin kuuten volttiin lampulla ja sitten vasta tasauspurkulaitteella?
Masami is back

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« Vastaus #21 : 25.11.02 - klo: 16.10 »
Itse puran omat NiMh akkuni sillä tavalla että ensiksi puran akkuja kahdeksalla 12 voltin hehkulampulla jotka purkavat 20 amppeerilla. Sen jälkeen laitan akun Lrp Quadra Chargerin 4 amppeerin virtaan purkautumaan. Aika tuossa että kuinka kauan voi pitää on vielä vähän hakusessa mutta tähän mennessä olen kokeillut 6.5 minuuttia joka ei riitä. Sen jälkeen tasapurku laitteeseen.

Huonona puolena tuossa hehkulamppu purku laitteessa on se että valot sammuvat ennenkuin akkua on purettu tarpeeksi jolloin purkua ei voi katkaista. Tästä johtuen joudun käyttämään vielä tuota laturia.

Kyllä niitä akkuja kannattaa purkaa vielä jollain ennen kuin laittaa tasapurkulaitteeseen. Tuo yhden lampun purkumäärä ei taida riittää ainakaan jos et aja sitä akkua ihan tyhjäksi. Eiköhän siinä Integyssä ole se ominaisuus että se katkaisee kun akkuja on purettu tarpeeksi eihän se muuten voi olla tasapurkulaite jos se ei katkaise kennokohtaisesti.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: `.
« Vastaus #22 : 25.11.02 - klo: 16.19 »
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Miten on uskaltaako Integyn halvempaan (29e) tasauspurkulaitteeseen jättää akut yön yli ja silleen? Onkos tossa mitään rajoitinta minkä mukaan se lopettaa purun, vai täytyykö itse seurata vieressä jännitettä?
Nimhitkinkö kannattaa purkaa johonkin kuuten volttiin lampulla ja sitten vasta tasauspurkulaitteella?

En tunne Integyn laitteita, mutta tasauspurkulaite ei olisi tasauspurkulaite, ellei siinä olisi jokaiselle kennolle diodia katkaisemassa purkua samaan jännitteeseen. Tarkista kuitenkin myyyjältä. Jos olet laitteen jo hankkinut, esim. käytettynä, seuraa ekalla kerralla yleismittarilla jännitteen putoamista kennoissa.

Meillä puretaan NiMH ja NiCd samalla tavalla: ensin isolla virralla, sitten vähän pienemmällä, ja lopuksi tasauspurkuun.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
jep
« Vastaus #23 : 25.11.02 - klo: 17.49 »
Taisin jo mainitakin, eli kysy Matti tuolta Medasecin Eskeliseltä jolta vehkeen ostin, hän on ainakin hoivannut omia akkujaan kyseisellä vehkeellä, hyvällä menestyksellä kuulemma. Omia akkujani kun purkailin, seurailin jännitteitä ja kyllä ne hyvinkin tasasesti lopulta purkautu kaikki siihen 0.2V tienoille, toiset hieman nopeemmin ja toiset perässä. Siinä vaiheessa kun yks kenno alko oleen 0.2V tienoilla, jännite ei enää laskenut, tai laski esim. 0.18V:iin, samaan aikaan kun muiden kennojen jännite laski hieman vauhdikkaammin kunnes saavuttivat tuon samaisen jännitteen.
Lahti Rock City

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« Vastaus #24 : 27.11.02 - klo: 17.40 »
Onko se liian kauan jos akku on tasapurkulaitteessa puoli tuntia ennen kuin se on purkautunut 5.4 volttiin ja sitä puretaan 1 amppeerin virralla? Jos on niin kuinka monta mAh:ia akussa saisi enintään olla kun se laitetaan tasapurkuun?

edit: Korjasin vähän kirjoitusvirheitä ja selvensin tekstiä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akku menetetty?
« Vastaus #25 : 30.11.02 - klo: 11.53 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Onko se liian kauan jos akku on tasapurkulaitteessa puoli tuntia ennen kuin se on purkautunut 5.4 volttiin ja sitä puretaan 1 amppeerin virralla? Jos on niin kuinka monta mAh:ia akussa saisi enintään olla kun se laitetaan tasapurkuun?

Erittäin hyvä ja aiheellinen kysymys! Siksi, että purkamalla akkuun jäänyt iso lataus pienellä virralla huonontaa akun kykyä luovuttaa isoa virtaa tositilanteessa. Tämä lienee vähän uskon asia, mutta itse olen tottunut ajattelemaan siten.
Nykyisin TJ-luokassa ajoaika on vain 4 minuuttia, ja se tarkoittaa jokaisen kuskin kohdalla sitä, että akkujen tyhjennyksestä ajetun erän jälkeen tulee tärkeä toimenpide. 4 minuutissa virtaa kuluu nimittäin vain 1200-1800 mAh, radasta ja ajotavasta riippuen. Mitä vasta-alkajampi ajaja on, sitä vähemmän kuluu virtaa, ja sitä tärkeämpää on osata akkujen oikea tyhjennys erän jälkeen. Myös mahdollisuus akut pilaaviin virheisiin kasvaa, juuri vasta-alkajilla: purkulamput unohtuvat pitkillä purkuajoilla helposti akkuun, ja kennojen jännite pääsee huomaamatta putoamaan nollille.

Siihen kysymykseen. 1A virta puolen tunnin ajan tarkoittaa, että akussa on ollut lähes 0,5 Ah eli 500 mAh "kunnollista, ajokelpoista" virtaa jäljellä. Esim. autolampun polttimolle kirkasta valoa riittää tästä noin 10 minuutiksi. Se on melko paljon.
Tätä latausta voi aivan hyvin purkaa isommallakin virralla, ja akun kannalta se on parempikin. Itse tyhjennän tällaiset virtamäärät 10-20 A:lla, joko useammalla rinnankytketyllä polttimolla, tai purkulaitteella, jossa purkuvirran suuruuden voi valita.

Ei ole olemassa sääntöä, kuinka paljon virtaa saa akussa olla ennen tasauspurkukäsittelyä. Oma tapani tehdä tyhjennyspurku on tämä: aluksi isolla virralla, 10-20 A, vähän sen mukaan, tiedänkö akussa olevan paljon vai vähän virtaa jäljellä. Sitten 5-6 A:n käsittely, jolloin poistuu nopeasti vielä 100-200 mAh. Ja vasta sitten tasauspurkuun. Saatanpa pitää polttimon johtoja vielä hetken tasauspurkulaudan navoissa kiinni, mutta tämä ei ole tarpeen laitteella, joka pystyy purkamaan 1 A-virralla. (Itselläni on käytössä Orionin purkulautoja, jotka purkavat enimmilläänkin vain kymmenillä mA-virroilla.)

Kuulosti ehkä monimutkaiselta tai rasittavalta. Ei pidä ottaa stressiä hankalista tavoista, vaan kannattaa muodostaa itselleen omat rutiinit. Ja varmistua ainoastaan siitä, että tietää, mitä tekee, ja miksi.

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akku menetetty?
« Vastaus #26 : 20.07.09 - klo: 15.40 »
Latailin tuossa 2000mAh Ni-Cd akkua LRP:n jet charger lauturilla noin 4 ampeerilla. Ihmettelin, kun yks kenno pysy viileenä muiden hieman lämmetessä. Yleismittari ei saanu minkäänlaista jännitettä irti kennosta, muiden kennojen jännite oli ok, akun kokonaisjännite täsmää vain viidelle kennolle. Eli tarkottaako se sitä, että tuolla akulla ei ainakaan ajoakkuna ole tulevaisuutta? Kenno on p*skana, eikä siihen saa enää mitään eloa?
:huh: Hetkinen?? 2000mAh ladataan 4000mah?? eikö maksimi ollut akkun kapasiteetti?? :huh: :shock:
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akku menetetty?
« Vastaus #27 : 20.07.09 - klo: 15.44 »
Ihan tosissasi päätit nostaa melkein 7 vuoden takaa topicin päivänvaloon? Jos olet tosissasi niin NiCd ja NiMH akkuja on aina latailtu 5A tai suuremmillakin virroilla kapasiteetista riippumatta.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akku menetetty?
« Vastaus #28 : 20.07.09 - klo: 15.52 »
Ihan tosissasi päätit nostaa melkein 7 vuoden takaa topicin päivänvaloon? Jos olet tosissasi niin NiCd ja NiMH akkuja on aina latailtu 5A tai suuremmillakin virroilla kapasiteetista riippumatta.

Eikä ollut ensimmäinen 7 vuotta vanha topic jonka kaivoi esille  :roll:

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akku menetetty?
« Vastaus #29 : 20.07.09 - klo: 17.34 »
No en aloittanut uutta sentään =) siis nimh akkuja voi lataa noin isoilla yli virroilla?
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.