Kirjoittaja Aihe: AKKUJEN PURKU JA LATAUS  (Luettu 12171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #30 : 22.08.03 - klo: 15.53 »
Kysymys viisaammille:

Kumpi kuluttaa akkua enemmän?
Se jos lataan kotona 4.5a ja piikkaan radalla sen 4.5a:lla, vai lataan sen radalla 5.5a ja en piikkaa sitä missään välissä?

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #31 : 30.08.03 - klo: 19.50 »
Itse omistan myös tuommoisen eagle racingin purkulaitteen. Minull aon myös tuo ongelma, että se lopettaa kaikki kennot yhtäakikaa, purettaessa 0.6 tai 0.1. Mistähän moinen todellisuudessa johtuu?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #32 : 31.08.03 - klo: 09.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Kysymys viisaammille:

Kumpi kuluttaa akkua enemmän?
Se jos lataan kotona 4.5a ja piikkaan radalla sen 4.5a:lla, vai lataan sen radalla 5.5a ja en piikkaa sitä missään välissä?

Viisaampia edelleen odotellessa oma mielipiteeni:
Lataustavoilla tuskin on muuta kuin ns. akateemista eroa akun hyvinvoinnin kannalta.
Jos toinen on nimettävä toista paremmaksi, niin 5,5A on NiMH-akuille korkeahko, ja valitsisin 4,5A + 4,5A.
Mutta jos akku on NiCd, valitsisin latauksen 5,5A:lla, ilman piikkausta.

Poissa jokke69

  • Jäsen
    • Profiili

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #34 : 02.09.03 - klo: 09.02 »
Mitä itse asiassa toi "piikkaus" on?
Ladataanko akku täyteen ja myöhemmin ns. herätetään se?
See it. Feel it. Drive it.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #35 : 02.09.03 - klo: 09.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
Mitä itse asiassa toi "piikkaus" on?
Ladataanko akku täyteen ja myöhemmin ns. herätetään se?


Aikaisemmin täyteen ladattu akku ladataan uudestaan juuri ennen kisan alkua. Tällä tavalla akku antaa hieman enemmän potkua aluksi.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #36 : 07.09.03 - klo: 15.44 »
Kuinka kovalla virralla kannattaa ladata lähettimen akkuja( 8 kpl, 1900 mah)? Laturi ei pysty lataamaan 0.5A pienemmällä virralla, onko virta turhan  suuri?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #37 : 07.09.03 - klo: 17.10 »
Lähettimen akkuja (8 x GP 1800 mAh) oon lataillut 0,5-1 ampeerin virroilla, riippuen kuinka kiire on ollut  :wink:

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #38 : 07.09.03 - klo: 21.26 »
~300mAh on hyvä latausvirta. 0.5-1A lyhentää akkujen elinikää, mutta tuleehan ne täyteen noinkin  :wink:

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #39 : 13.09.03 - klo: 18.56 »
Tänään kokeilin ihan huvin vuoksi ladata gp:n patterit 6.3a ja jäähdyttää kone tosi kylmäksi(prf:ällä).  Kyllä stanu kulki n. 1 minuutin ujeltaen ja siitä eteenpäin myös kovaa!

Tuo iso virta auttaa huomattavasti tehoon, toivottavasti ei kovin paljoa käyttö ikään.  Akut eivät olleet mitään uusia, mutta kuitenkin hyvin potkivia.

Ehdottomasti kun kisaamaan menee, niin täytyy ladata akut kovilla virroilla!

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #40 : 14.09.03 - klo: 09.56 »
Nm kisoissa 2002 latasimme 8 - 9 ampeerilla sen aikaisia 3000 akkuja kierrosajat olivat rapeita 14 sekunttisia.
Hyvinkään radalla kisoissa 2002 meidän paras kierrosaika oli 22.4 s 8)

Muistan kun Similän Erkki Laukaan NM:ssä ihmetteli latausvirtoja Tenhusen Artolle tyyliin...Akut ei tuota kauan kestä, johon Arto, mitäs sitten, me ajetaan kilpaa :lol:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #41 : 26.09.03 - klo: 21.20 »
No niin taas kysymyksiä:
Kuinka paljon NiMh akut lämpenevät latauksessa?
Annoin lämmetä 62 asteeseen asti, laturi ei katkaissut, olisiko jotain vialla? Akut ihan uudet WECin
Kuinka pitkät johdot on LRPn micro laturissa?
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #42 : 26.09.03 - klo: 21.45 »
AKUT PITÄISI LADATA 40 ASTEESEEN

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
AKKUJEN PURKU JA LATAUS
« Vastaus #43 : 27.09.03 - klo: 07.22 »
Lainaus käyttäjältä: "niko.lindvall"
No niin taas kysymyksiä:
Kuinka paljon NiMh akut lämpenevät latauksessa?
Annoin lämmetä 62 asteeseen asti, laturi ei katkaissut, olisiko jotain vialla? Akut ihan uudet WECin
Kuinka pitkät johdot on LRPn micro laturissa?


Todennäköisesti sinulla on nyt entinen akku tai ainakin huomattavasti lyhytikäisempi. Akkuja ei kannata siis ladata liian kuumiksi. Sopiva arvo on siis maksimissaan 45 astetta. Jossain kilpaluokissa ja joillain akkutyypeillä tämä saatetaan ylittää, mutta tällöin akkujen elinikä on huomattavasti lyhyempi.