Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 917219 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #630 : 01.03.09 - klo: 21.11 »
Vai niin Jerry. Mutta nyt voidaan tämä lopettaa, tulet sitten jos tulet ja katsastus päättää viime kädessä ajatko vai etkö. Sitä ennen pyydän vielä vakavasti harkitsemaan mikä on luokan henki. C8 :lle kun oma sarjansa jo olemassa. Tee palvelus ja älä vastaa tähän viestiin enää.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #631 : 01.03.09 - klo: 21.15 »
Sipsejä ei oo, mutta pitsan laitoin just uuniin :roll:
Älkää ny aikuiset miehet jaksako enää...

Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #632 : 01.03.09 - klo: 21.31 »
Hienosti on tullut ilmoittauneuita mukaan, saadaan hyvät väännöt kesäksi.

Mika R     63   (Kyosho GT2)
Peitsamo   6    (Hong Nor DM-1)
HOKE       13
Niko       14
Jerzi      69
Vesku      43   (Hong Nor DM-1 spec)
Juska      33   (Hong Nor DM-1 spec)
Pieto      77   (Kyosho GT2)
Ibubu      7    (Kyosho)
tturku     12   (Hong Nor Ultra GTP-2)
jkort      83   (Kyosho)
InfernoGT  59   (Kyosho GT2)
Moukari    3    (Hong Nor DM-1 spec)
MaukaZ     58   (Kyosho GT1)
Bluebeetle 72   (tod. näk. Hong Nor DM-1)


Hienoa, ja varmasti muutama vielä puuttu, ainakin itse odotan paria nimeä vielä.
Mikko L, Copter, ALi, Saki, Pööki, Heebis, Joonas V, JariV, Jonni, kuka muu ?? Kenties Ari ja Artsi ?
Sit alkais jo 30 lähestyy.... Ja missä Hobbytechin pojat on?? Poinas ??
« Viimeksi muokattu: 01.03.09 - klo: 21.45 kirjoittanut Mika R »

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #633 : 01.03.09 - klo: 21.57 »
Oispa hienua asustella vielä tsadissa. Teille on kyllä tulossa hieno kesä. Harmi kun tuo oma rassi joutuu seisoskelemaan määräämättömän ajan varaston nurkissa. Täytyy tyytyä katselemaan kesän ajoja täältä ruudun takaa jos ei täältä Lappeenrannan suunnalta löydy mitään ärseetouhuja.

Laittakaahan paljon kuvia autojen kehityksestä ja ajosessioista.

Hauskaa seurattavaa kyllä tämä teidän foorumikeskustelu. Tässä kasailen ensiteostani "Jerryn kuumimmat nettinahinat". Tulee myyntiin loppukeväästä. Ennakkotilaajille huimat edut.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #634 : 01.03.09 - klo: 21.58 »


Hauskaa seurattavaa kyllä tämä teidän foorumikeskustelu. Tässä kasailen ensiteostani "Jerryn kuumimmat nettinahinat". Tulee myyntiin loppukeväästä. Ennakkotilaajille huimat edut.

Taitaa tulla paksumpi ku Sinuhe Epyktiläisestä....  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #635 : 01.03.09 - klo: 22.14 »
Oispa hienua asustella vielä tsadissa. Teille on kyllä tulossa hieno kesä. Harmi kun tuo oma rassi joutuu seisoskelemaan määräämättömän ajan varaston nurkissa. Täytyy tyytyä katselemaan kesän ajoja täältä ruudun takaa jos ei täältä Lappeenrannan suunnalta löydy mitään ärseetouhuja.
Laittakaahan paljon kuvia autojen kehityksestä ja ajosessioista.

Voihan nenä, sinnekö tie vei? Kiva että olit mukana viime kesänä! Laitetaan! ps. Jos haluat myydä IGT niin laita YV:tä mulle.

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #636 : 01.03.09 - klo: 22.24 »
sen verta tarkennysta että multa löutyy gt ja 7.5 ja voiko jälkinmäisen alustalla osallista toki gt korilla??? autoissa katu säädöillä huomattava ajettavuus ero kun 7.5 ssä on keski diffi ??? ja neliveto toimii eri periatteella

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #637 : 02.03.09 - klo: 06.54 »
Voi. Keskidiffi vaihdelaatikon tilalla ei ole kielletty mutta auto ei silloin pääse samoihin nopeuksiin
eiköhän se ihan samalla periaatteella toimi tuo neliveto..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #638 : 02.03.09 - klo: 09.06 »
Pääsee samoihin nopeuksiin mikäli vaan saa tarpeeksi raskaan välityksen aikasiks.
Eikä kärsi kiihtyvyyskään.
Itse ajoin viime kesänä Honkkarin GTB:llä ja DM-1 vain kakkos vaihteella.
Startissa meinasi joutua antamaan vähän tasotusta, mutta sekin vain parin ensinmäisen metrin aikana...
Sen jälkeen sitten mentiin.
Kakkosella lähti mutkasta ulos nätisti ja tietenkin suoralla nopeus oli huippu tasolla.
Eli jos vaan saa samalle tasolle välityksen niin keskidiffi toimii varmasti erittäin hyvin.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #639 : 02.03.09 - klo: 09.11 »
Onkohan MikaR sulla tullut tonne "toivottavasti mukaan tulevien kuskien listaan" mun sigu vahingossa? En ole tulossa ajamaan rc-ratasarjaa kun ajelen rataa sellasilla vempeleillä mihin itse mahdun sisään  :grin:

Olette vääntänyt kovasti säännöistä ja siitä millä saa osallistua ja millä ei. Tuota tuota, vaikkakin tämä sarjanne tulee kuulumaan AKK:n alaisuuteen niin näkisin että TODELLAKIN tarvitsette sääntöihinne hyvinkin tarkat määreet siitä mikä on sallittua ja mikä ei.
Kilpaluokan periaatehan on että se mikä ei ole säännöissä kiellettyä on sallittua. Joten jos määreenne pääpiirteissään paino, kardaaniveto, kumirenkaat ja ennalta määrätyt moottorimallit, niin tällöin ja pelkästään näillä määrityksillä ette pysty virallisesti sulkemaan yhtäkään autoa pois joka nämä määreet täyttää, eli jos tämä Jerryn vanha peli nuo määreet täyttää niin ainoastaan klubikisassa omavaltaisella päätöksellä pystytte sulkemaan hänet kisasta.

Eikä minun ole tässä tarkoitus vääntää sapeleita mutkille vaan painotan sitä että joudutte tekemään joko väljät tekniset säännöt tai tiukat mallikohtaiset tai jopa osakohtaiset säännöt jos haluatte rajata tällaiset todella vanhat erikoisuudet pois. Mutta miksi haluatte rajata? Itse ainakin näkisin että Jerryn mainitsema auton ikä 24 vuotta olisi sille jo melkoinen rasite myöskin. Tosin minulla ei ole tollaisen auton teknisestä rakenteesta sitten minkäänlaista havaintoa, joten en osaa edes arvellakkaan sen potentiaalia tässä luokassanne. Eikö tällainen jo hiukan innovatiivinen autovalinta edesauttaisi sarjanne monikasvoisuutta jopa? Olisi ainakin katsojaystävällisempää tulla katsomaan kisojanne (minkä aion tehdä tulevana kesänä) kun tulosluettelo ei olisi kekkonen-kekkonen-kekkonen-kekkonen-kekkonen-...
Eikö myöskin DTM:ssä käytössä oleva lisäpainosääntö nopeimmille toimisi tuossa tapauksessa jos joku merkki olisi dominoiva? Jos Jerry olisi Columbiallaan ylivoimainen niin jokaisesta kisavoitosta tuleva tietty painomäärä rajoittaisi tätä. Tollaisellekkin lisäpainolle voisi määrittää esim. minimikorkeuden maasta, eli sitä ei saisi laittaa liimaten painoja suoraan pohjalevyyn. Ja lisäpuntteinahan voisitte käyttää esim. alumiinivanteiden liimapuntteja, helppo tarkasta niiden olemassaolo ja grammojen määrä pelkällä vilkaisullakin tarvittaessa.

Tosin en sitten tiedä miten paljon olette jo tällaisia juttuja käsitelleet asian tiimoilta kun en ole kaikkea lukenut. Eikä tarkoitukseni ole tässä puolustella Jerryä koska ei mulla oo siihen syytä. Mulla ei oo myöskään syytä yrittää tässä ärsyttää ketään. Kunhan vaan laitoin tähän pari ajatusta, siinä kaikki. Koittakaa saada asiat nyt sovittua ja määritettyä niin päästään me sivullisetkin sitten kattelemaan hienoja kesäisiä vääntöjä.
Just joo.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #640 : 02.03.09 - klo: 09.24 »
Mittaappa Mika varmuuden vuoksi, että 150 mm. korkeus riittää. Tarvittaessa voidaan muuttaa sääntöjä, kun se nyt vielä onnistuu. Näyttää nimittäin tosi matalalta tuo Vette (ja siistiltä).

1/10 osastolla on myös määritelty siiven enimmäiskorkeus (ja takaylitys). Vapaasti ilmaistuna siipi ei saa olla kattoa korkeammalla.

Voi johtua kuvakulmastakin, mutta Mikan Corvetessa siipi näyttäisi olevan aika korkea.

En tiedä kuinka merkittävä siiven vaikutus on GT-autossa, mutta pienemmissä rataraasereissa se on hyvinkin tärkeä auton ominaisuuksiin vaikuttava osa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #641 : 02.03.09 - klo: 09.27 »
Joo väitän kautta kiven ja kannon että auto olis jäännyt viimeiseksi joka kisassa mutta hitto kuin tämä rc-autoilu on vaan niin hauskaa vaikkin ikää on reilut 20vuotta(omasta mielestä).
Jos olisin osallitunut sarjaan niin rahallinen säästö olis melkoinen.Olisin joutunut ostamaan moottori,renkaat.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #642 : 02.03.09 - klo: 09.42 »
Lähtökohta: "Buggy based" on road GT

Sääntöjä luodessa oli/ on tarkoitus pyrkiä siihen, että tässä luokassa ajetaan tietyn tyyppisillä autoilla - kuvattu edellä...

Tämä on toki jo heti lähtökuopissaan hämärtynyt, koska esim HN DM-1 ei välttämättä ole ihan krossaripohjainen, ei tosin C8 myöskään.

Raja kuitenkin halutaan vetää C8 ja euroopasssa käytössä oleviin C8 pohjaisiin rally game autoihin. Komitean ja muutaman muun henkilön kesken päädyttiin siihen, että rajaukseksi riittää "keppiveto" koska kaikki C8 autot ja nämä C8 pohjaiset rally game autot ovat hihnavetoisia. Nyt sitten Jerryllä on tämä pari sukupolvea vanha C8, mikä on "keppivetoinen". Käytännössä Jerryn auto täyttää nykyiset säännöt ja täten on täysin laillinen auto GT-8 luokkaan. Näin ei kuitenkaan tule olemaan, valitettavasti. C8-pohjaiset autot eivät tule olemaan GT-8 luokassa laillisia.

Jos tämä Columbia sallittaisiin mukaan GT-8 luokkaan niin mihin se raja sitten vedettäisiin? Sallittaisiinko kaikki keppivetoiset C8 autot? Entä jos joku valmistaja julkaiseekin jostain hetkellisestä mielänhäiriöstään uuden keppivetoisen C8 auton...

Eli sääntökirjaa joudutaan muuttamaan siten, että kaikki C8 pohjaiset autot ovat kiellettyjä.

Nyt sitten kun Tattiksella järjestettän muutama kerhokisa niin mun puolesta sinne saa tulla ajamaan vaikka vaikka harjattomalla katiskalla - eli Jerry tervetuloa!

Edit: jos siis siinä katiskassa on kumipyörät ja GT henkinen tekniikan peittävä kori  :wink:
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #643 : 02.03.09 - klo: 10.00 »
Mitä JariV tuolla aiemmin sanoi sääntöjen täydentämisestä, pitää paikkansa. Lähtökohtahan todella on, että mikä ei ole kiellettyä, on salllittua. Siinä suhteessa Jerry oli/on oikeassa, että nykyisen sääntöehdotelman puitteissa hänen esittämäänsä autoa ei voitaisi estää osallistumasta. Tässä pitää nyt muistaa kuitenkin muutama asia:

- Kyseessä on sääntöehdotus, johon toivottiin kommentteja perusteluineen. Tätä ei voi tulkita vielä vahvistetuksi säännöksi, jonka porsaanreijistä aletaan miekkailla.

- Lähtökohta on aina ollut ja on edelleen se, että GT-luokka pohjautuu "krossipohjaisiin" GT-valmispakettiautoihin. Kuten Mikko tuossa sanoikin, näkökanta on hieman matkan varrella muuttunut ja luokkaan on kelpuutettu mm. DM-1 ja "omatekoiset krossari-GT autot, lähinnä juuri siitä syystä, että ei haluttu vetää mustavalkeaa rajaa ja toivottiin sitä kautta lisää osallistujia. Jerzi olit yksi äänekkäimmistä tämän asia puolesta puhujista.

- Sääntöjen päämääränä on taata tasapuolisuus, helppous tulla mukaan, sekä kustannusten aisoissa pitäminen.

- Kun tiedettiin, että sääntöjen laatiminen ja etenkin sopiminen tulee olemaan hankala prosessi, sovittiin, että perustetaan GT-toimikunta, jolla on toimivalta asian suhteen. Yleisön "painostuksesta" johtuen julkaistiin keskeneräiset säännöt, joihin toivottiin rakentavaa palautetta, jotta homma saadaan valmiiksi. Keskeneräisen työn julkaiseminen ei tarkoita toimivallan menettämistä, eli ko. toimikunnalla on nähdäkseni edelleen harrastajien mandaatti ja luottamus päättää lopullisesti asioista. Toimikunta kuulee ja kuuntelee hyviä ehdotuksia ja huomioi ne säännöissään, kuten se on sinne kirjoitettukin. Marttyyriksi heittäytyminen ja kapuloiden laittaminen rattaisiin tuskin edesauttaa tätä tehtävää tai luokan aikaansaamista millään tavoin.

Edellä mainittuihin seikkoihin perustuen ja mitä asiasta on aiemmin kirjoitettu, ei ole miltään osin perusteltua hyväksyä C8-autoa mukaan, vaikka siinä olisikin GT-koppa ja RTR-moottori. Rajanveto on aina vaikeaa ja joka tapauksessa joku siitä kärsii. Mielestäni tässä kohdin ei kuitenkaan ole mitään epäselvyyttä. Painotan nyt vielä, että kyse ei ole pärstäkertoimesta tai muustakaan sorsimisesta. Toivon, että Jerzikin tulisi mukaan karkeloihin, edellyttäen, että kisakelpoinen auto löytyy.

Osaltani tämä asia on loppuunkäsitelty, julkaisen seuraavan version sääntöehdotelmasta, kunhan AKK:n näkemys asiasta on kuultu. Tämän jälkeen toivottavasti pian päästään vahvistamaan säännöt ja keskittymään itse asiaan.

Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #644 : 02.03.09 - klo: 10.11 »
Onkohan MikaR sulla tullut tonne "toivottavasti mukaan tulevien kuskien listaan" mun sigu vahingossa? En ole tulossa ajamaan rc-ratasarjaa kun ajelen rataa sellasilla vempeleillä mihin itse mahdun sisään  :grin:

Joo tiesin että sun sigu mutta Jari Valkolaa tarkoitn, olisko ollu nimimerkillä -Jari-
Luulen että ne jotka ajoi viime vuonna tunnistaa itsensä noista mitä laitoin :)


Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #645 : 02.03.09 - klo: 10.13 »
Mittaappa Mika varmuuden vuoksi, että 150 mm. korkeus riittää. Tarvittaessa voidaan muuttaa sääntöjä, kun se nyt vielä onnistuu. Näyttää nimittäin tosi matalalta tuo Vette (ja siistiltä).

1/10 osastolla on myös määritelty siiven enimmäiskorkeus (ja takaylitys). Vapaasti ilmaistuna siipi ei saa olla kattoa korkeammalla.

Voi johtua kuvakulmastakin, mutta Mikan Corvetessa siipi näyttäisi olevan aika korkea.

En tiedä kuinka merkittävä siiven vaikutus on GT-autossa, mutta pienemmissä rataraasereissa se on hyvinkin tärkeä auton ominaisuuksiin vaikuttava osa.

Vai siipi korkealla. No voi voi, ihan normi siipi.

Moottoreita saa "viilata" mutta siipi on korkea  :grin:

Säännöt on nyt puolestani valmiit, palataan radalla asiaan.
« Viimeksi muokattu: 02.03.09 - klo: 10.16 kirjoittanut Mika R »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #646 : 02.03.09 - klo: 10.18 »
Siivestä on maininta, että ei saa ylittää miltään kohdin auton korkeutta tai leveyttä. Takaylitystä ei ole mainittu, mutta siipi lasketaan auton kokonaismittaan.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #647 : 02.03.09 - klo: 10.27 »
Joo, no kyllä se on tarkistettu ettei siipi ei ylitä katon korkeutta / linjaa, eikä mene sivuilta ohi vaan jää vajaaksi. Sinänsä ok huomio.

Tää oli pieni piikki koska oikeesti mä en tajua ihan sitä miksi moottoreita saisi viilata. Sitähän tekee joku ammatikseen, CEO Power, EB Modsit sun muut. Osta RTR moottori ja lähetä viilattavaksi :D

Miksei voisi sopia niin että vain laakerit saa vaihtaa mieleisekseen, koska niitä pitää kuitenkin vaihtaa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #648 : 02.03.09 - klo: 10.32 »
Njooo. Mun puolesta ihan OK vaikka kiellettäisiinkin. Toisaalta en usko, että kovin moni haluaa lähettää satasen RTR-mottia, jonnekin pajalle viilattavaksi. Mitä menetetään luotettavuudessa?

Isoin kysymys on asian valvonta. Mikä on Mika mielipiteesi tulevana "katsastustoimenjohtaja", kuinka asian toteamisen voisi helposti hoitaa katsastuksen yhteydessä?
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #649 : 02.03.09 - klo: 10.56 »
Mun näkökulma on se, että pitää voida luottaa että kaverit ajaa viilaamattomalla ja alkuperäisosilla varustetulla koneella (lakut poislukien). Ei lainattuja pyttysatseja tai kampuroita, ei viilattuja, kevennettyjä ja kiillotettuja osia.

(Esim. Force taitaa olla 7-porttinen ja Kyosho 3, joten ero edellisen hyväksi on jo muutenkin olemassa tehomielessä.)

Jos poikkeuksilla nopeutta esiintyy, niin "pistokokeella" voidaan asiaa tietysti valvoa. Avataan ja katsotaan, se on nopea juttu, 5min kunnon työkaluilla kuten tiedät. Mutta luonnollisesti mielummin on se luottamus, eikä valvonta sinänsä. Itse en haluaisi ajaa kovaa pelko takapuolessa että jää kusetuksesta kiinni.

Valvonta ei kuitenkaan ole iso ongelma, voidaan niitä pistokokeita sarjaan "rekisteröityneille kuskeille" tehdä muulloinkin kun vain kisatilanteessa :)

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #650 : 02.03.09 - klo: 10.57 »
Moottorinhan voisi laitattaa paloiksi kisan jälkeen, jos vaikuttaisi ettei ole normipata. Eräänlainen protestipykälä :police:
Liikaa Kyoshoja

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #651 : 02.03.09 - klo: 10.58 »
Jotain tämän tyyppistä hain takaa tuossa edellä myös. Ja vaikka kaikki, jos sikseen tulee. Kyllä minulla on aikaa tarkastaa koneet kisan päätyttyä ja todeta kunto. Eikä niitä välttämättä tarvitse kokonaan purkaa, pääty auki ja ehkä jäähdytyskansi, riittää.

Jos nyt joku vetoaa, että mitäs jos vaikka kiertokanki menee eikä saa alkuperäistä tilalle ja hyllystä löytyis joku korvaava, niin eiköhän lupaa kysymällä sellainen myönnetä jos tilanne kisaa edeltävinä päivinä näin todella on. Tietysti tällaista ei voi 100% luvata joten mielellään vältetään tällaista tilannetta. Ja jos se tapahtuu joka kerta niin ... :D
« Viimeksi muokattu: 02.03.09 - klo: 11.07 kirjoittanut Mika R »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #652 : 02.03.09 - klo: 11.11 »
Mahtavaa, että ajamisen taso on jo näin kevään kynnyksellä sitä tasoa, että ilman viilaamatonta konetta ei ole mahdollista voittaa kisaa ajamalla parhaita ajolinjoja.  :mrgreen:
---

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #653 : 02.03.09 - klo: 11.20 »
Kun tuossa tuota porttipuolta sivuttiin, vaikka luulin tämän asian olevan jo tiedossa:

Porttien määrän vaikutus tehoon, tai kuinka porttien määrästä ei voi päätellä tehoista mitään.

Lähinnä ettei jää kellekkään tuoreemmalle kaverille päähän, etteikö vähempiporttisella koneella olisi mitään asiaa kisata.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #654 : 02.03.09 - klo: 11.34 »
Njooo. Mun puolesta ihan OK vaikka kiellettäisiinkin. Toisaalta en usko, että kovin moni haluaa lähettää satasen RTR-mottia, jonnekin pajalle viilattavaksi. Mitä menetetään luotettavuudessa?

Isoin kysymys on asian valvonta. Mikä on Mika mielipiteesi tulevana "katsastustoimenjohtaja", kuinka asian toteamisen voisi helposti hoitaa katsastuksen yhteydessä?
Turha sitä on kieltää juuri valvonnan takia.
Ja kuten aikaisemmin sanoin niin mielestäni siitä on turha edes säännöissä mainita sallituksi, koska tosiaan se mikä ei ole kiellettyä, on sallittua.
Jokainen joka haluaa viilattavaksi koneensa lähettää, lähettäkööt.
Väitänpä että jokainen joka on palkintopalli sijoista taistelemassa, ajaa aivan boxstock koneella.
Mikäli joku haluaa rahojaan tuhlata viilailuun tai itse dremelin kanssa soheltaa niin aivan vapaasti.
Laakereiden vaihdon sallimisestakaan on turha edes mainita.
Se kun tietenkin pitää olla sallittu.
Laakerit kuuluu moottorin huoltokohteisiin, eikä sitä valvo hullukaan kuka tunkee moottoriin mitäkin laakeria.
Eikä laakerin vaihdolla kuitenkaan saavuteta mitään näkyvää hyötyä läppiajoissa.

Ja jos tosiaan moottoria aletaan purkamaan kisan jälkeen katsastuksen toimesta niin minä olen ensinmäinen joka vaatii katsastusmiehiltä uutta konetta tämän purku operaation jälkeen...
Pölyisissä olosuhteissa availtu moottori jne...
Olen varmasti mesoomassa että moottori ei käy enää kunnolla koska sinne pääsi pölyä tai jotain vastaavaa.

Ei tota tartte oikeesti alkaa vaikeeks vääntämään.
Kyseiset jo todetut moottorit sallittu thats it.
Ei muita sääntöpykäliä tai momentteja saati potenssiin 2 pykäliä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #655 : 02.03.09 - klo: 11.39 »
Kun tuossa tuota porttipuolta sivuttiin, vaikka luulin tämän asian olevan jo tiedossa:

Porttien määrän vaikutus tehoon, tai kuinka porttien määrästä ei voi päätellä tehoista mitään.

Lähinnä ettei jää kellekkään tuoreemmalle kaverille päähän, etteikö vähempiporttisella koneella olisi mitään asiaa kisata.

Jep...
Porttejen määrällä ei ole käytännössä yhtään mitään merkitystä moottorin suorituskykyyn.
Jos siis suoranaisesti verrataan eri valmistajien moottoreita porttejen mukaan.

Vai onko Mikan mielestä O.S. V-Spec tai Speed koneet jollain tavoin tehottomia ja tasoitusta antavia esim forcen 7 porttiseen verrattuna???
O.S. koneet kun on 3 porttisia.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #656 : 02.03.09 - klo: 12.08 »
Ei ole tietoa kummastakaan, en siis voi verrata.

Mitä tohon purkamiseen tulee, niin kyseessähän ei ole mitkään Speedit ja muut joita käsitellään silkkihansikkailla. Kyllä sen verran puhtaat olosuhteet järjestyy etteikö GT autosta (ei pölyä ja jos on niin paineilmalla ensi puhtaaksi) voisi RTR koneen päädyn ottaa auki, katsoa sisään ja sulkea nätisti takaisin kiinni. Vaikka sitten omistajansa valvonnassa tai hän tekee sen itse.
« Viimeksi muokattu: 02.03.09 - klo: 12.14 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #657 : 02.03.09 - klo: 12.26 »
Täysin turhaa.
Ehkäpä kannattaa keskittyä muihin asioihin sääntöjen osalta ennenkuin moottorin purkamisista edes keskustellaan.
Päätylevyn avaaminen ei esim paljasta vielä onko moottoria viilattu.
Eikä riitä kannenkaan poistaminen, vaan kyllä siinä tarvitaan kaikki hilut esille ennenkuin nähdään varmasti onko mitään osaa oikeasti viilattu.
Ja tietysti katsastajilla pitää olla alkuperäiset hilut verrokkina jotta voidaan ihan varmasti väittää onko jotain viilattu vai ei.
Ja vielä kun mietitään päivän kulkua ja aikataulua muutenkin niin aivan samantien voi unohtaa tuon moottori katsastuksen sen tarkemmin.

Ja mitä edelleen noihin portteihin tulee niin ei tarvitse tietää moottoreista mitään jos portteja lähdetään vertailemaan.
Se kun on fakta että portit eivät kerro moottorin tehoista yhtään mitään.
Kukaan asiasta tietävä ei voi sanoa että 7 porttisessa on enemmän tehoa kuin 3 porttisessa.
Näin kun ei vain ole.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #658 : 02.03.09 - klo: 12.32 »
Unohda tuo porttiasia, ei sillä ole merkitystä. Force on tehokas 7-porttinen ja sillä siisti.

Muut asiathan meillä on jo järjestyksessä sääntöjen suhteen. Tämä "viilaus" oli ainoa omalla listallani :)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #659 : 02.03.09 - klo: 12.40 »
Itsehän horisit että porteilla on merkitystä.
Sääntöjä hienosäätää kaverit jotka ymmärtävät ettei tällaisilla asioilla ole merkitystä ja viilaamis touhukin on kyseisessä luokassa aivan turhanpäiväistä kaikinpuolin.

Keskity treenaamiseen ja auton säätämiseen.
Se on tärkeämpää kuin viilauksista viilaaminen.
Sinä tulet perä edellä vastaan, oli moottori viilattu tai ei.
Tätä tosiasiaa pystyt vähentämään vain treenaamalla.
« Viimeksi muokattu: 02.03.09 - klo: 13.00 kirjoittanut *HOKE* »