Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 917252 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #660 : 02.03.09 - klo: 12.45 »
Yleensähän asia on näin että viilaus on onnistunut todella hyvin jos et ole tiputtanut tehoa kuin 10%  :lol: Mutta viilattu kone saa enemmän respektiä varikolla ja siellähän se varsinainen mittelöinti otetaankin, puhumattakaan moottorin kannen väristä/muodosta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #661 : 02.03.09 - klo: 13.15 »
Itsehän horisit että porteilla on merkitystä.
Sääntöjä hienosäätää kaverit jotka ymmärtävät ettei tällaisilla asioilla ole merkitystä ja viilaamis touhukin on kyseisessä luokassa aivan turhanpäiväistä kaikinpuolin.

Keskity treenaamiseen ja auton säätämiseen.
Se on tärkeämpää kuin viilauksista viilaaminen.
Sinä tulet perä edellä vastaan, oli moottori viilattu tai ei.
Tätä tosiasiaa pystyt vähentämään vain treenaamalla.

Horisen... jep jep.

No tästä jälkimmäisestä ei liene epäilystä. Yritän kuitenkin nauttia kisaamisesta taitojeni mukaan.

Sääntökeskustelu asia erikseen.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #662 : 02.03.09 - klo: 20.40 »
En nyt halua hämmentää soppaa enkä kauhaa, mutta..

Jos joidenkin koneiden omatoimisesta viilaamisesta voi olla jopa hyötyä niin kyllä se on juuri RTR moottoreiden. RTR moottoreissa on nimenomaan jätetty viimeistelyt vähälle, kustannus syistä, joten jo kulmien pyöristelyllä ja kanavien avartamisella saa ihmeitä aikaiseksi. Jo mm kiertokangen kulmien poisto ja kiillottaminen a) vahvistaa kankea ja b) parantaa polttoaineen/ kaasujen virtausta kammiossa. Ns. paremmissa moottoreissa on nämä viimeistelyt jo tehty ja muutoinkin moottorit on "säädetty" paremmin toimiviksi (en tarkoita nyt neulojen asentoja) ja täten oma remeliporttaus ei varmasti tuota suurtakaan muutosta - ainakaan parempaan suuntaan.

Jos nyt sitten tämän fiilauksen tekee henkilö joka oikeasti jopa tietää asiasta jotain on tulokset taatusti nähtävissä.

Oma ajatus olisi, että näiden sallitujen moottoreiden osista otettaisiin referenssi kuvat ja mitat ja jos kilpailuissa syntyy epäilyksiä olisi koneen koskemattomuus ainakin alustavasti todettavissa helposti. Ja jo ennen kautta voitaisiin sopia, että kauden mestarin tai parhaan kolmen moottorit avattaisiin viimeisen kisan päätteeksi joka tapauksessa.
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #663 : 02.03.09 - klo: 21.24 »
Oma toivomukseni on, että kaikki ajaisivat vakiomoottoreilla, niillä mitä listassa lukee. Tuo viritysasia on hieman hankala. Toisaalta asia on just niin kuin Mikko tuossa edellä totesi, jos jotain moottoria kantsii omatoimivirittää, niin se on just RTR-moottori, eli virityksillä saa jonkinlaista etua tehoihin ja sitä kautta kierrosaikoihin.

Sitten toisaalta. RTR-moottoreiden laatuvaihtelut tuntien voi olla aika uskaliasta tehdä omatoimivirityksiä jos ei ole ihan 110% varma, kuinka asia hoidetaan. Näitäkin osaajia varmaa löytyy ja oikein tehtynä viritetty kone voi olla jopa kestävämpi, mistäpä näitä tietää.

Kolmannekseen on tämä valvonta-asia. Periaatteessa pistokokeen uhka on itsessään melko riittävä pitääkseen virittelijät loitolla, etenkin jos sanktiona on kisasta/sarjasta sulkeminen käryn käydessä. Tämä siis jos viritykset päätetään kieltää. Jotta virityksistä ylipäätään olisi hyötyä, uskoisin sen näkyvän/kuuluvan ulospäinkin?

Totta on myös mitä HOKE mainitsi, eli moottorin katsastaminen kenttäolosuhteissa ei ole ihan mutkatonta, kuten myös referenssin ottaminen ennen kauden alkua, olivatpa ne kuvia tai fyysisiä mittoja.

Vielä rikkana tässä rokassa on järjestäjän ja ennenkaikkea katsastajan velvoite huolehtia sääntöjen noudattamisesta. Mitä tiukempia ja hankalammin valvottavia sääntöjä meillä on, sitä hankalampaa tuota vastuuta on kantaa ja ennenkaikkea onnistua siinä tehtävässä. Valitettavasti peikkona hieman on se, että järjestäjät joutuvat liian tiukan paikan eteen jos monimutkaisia sääntöjä ja niiden valvontamenettelyjä aiotaan laatia.
Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #664 : 02.03.09 - klo: 21.33 »
LS-5 luokassa on myös koneen viilaminen sallittu tiettyyn pisteeseen asti ja 3 kautta kuin sitä olen ajannut niin en muista että olis ollut koskaan semmoista tilannetta että jotain kuskeja vastaan olis ollut jotain epäilyksiä. Joten voin kuvitella että tässäkin porukasta ei kukaan lähde virittämään jos se olis kielettyä ja mikä olis hyvä asia myös.
Jerzi

PS Mielummin puollan semmoista asiaa että yksi tyyppi rengas kuten tuolla turisti puolella.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #665 : 02.03.09 - klo: 21.40 »
Sarjaan ilmoittautuneita:

Mika R     63   (Kyosho GT2)
Peitsamo   6    (Hong Nor DM-1)
HOKE       13
Niko       14
Jerzi      69
Vesku      43   (Hong Nor DM-1 spec)
Juska      33   (Hong Nor DM-1 spec)
Pieto      77   (Kyosho GT2)
Ibubu      7    (Kyosho)
tturku     12   (Hong Nor Ultra GTP-2)
jkort      83   (Kyosho)
InfernoGT  59   (Kyosho GT2)
Moukari    3    (Hong Nor DM-1 spec)
MaukaZ     58   (Kyosho GT1)
Bluebeetle 72   (tod. näk. Hong Nor DM-1)

Olen yrittänyt pitää nenän veden päällä tässä sääntökeskustelussa, ohessa viimeisin päivitys sääntöehdotelmaan
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 22.43 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #666 : 02.03.09 - klo: 21.46 »
LS-5 luokassa on myös koneen viilaminen sallittu tiettyyn pisteeseen asti ja 3 kautta kuin sitä olen ajannut niin en muista että olis ollut koskaan semmoista tilannetta että jotain kuskeja vastaan olis ollut jotain epäilyksiä. Joten voin kuvitella että tässäkin porukasta ei kukaan lähde virittämään jos se olis kielettyä ja mikä olis hyvä asia myös.
Jerzi

PS Mielummin puollan semmoista asiaa että yksi tyyppi rengas kuten tuolla turisti puolella.

Kuten olen edellä jo mielipiteeni ilmaissut niin aivan sama onko moottoreiden viilaaminen sallittu.
Se ei varmasti ratkaise tässä luokassa voittoa jos ihan aikuisten oikeasti ajatellaan.

Yksityyppirengas sääntökään ei oikein toimi.
Luokka kun on niin uusi ettei renkaista ole vielä kokemusta niin paljon että voitaisiin vielä päättää mikä se rengas sitten olisi.
Ehkä kauden jälkeen voi tällaista alkaa miettimään.
Yksityyppi renkaissa pitää ottaa huomioon renkaiden saatavuus, hinta ja toimivuus/kulutuskestävyys.
Vielä ei sellaista kokemusta todellakaan ole että näihin asioihin ihan tosissaaan voisi kantaa ottaa.

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #667 : 04.03.09 - klo: 02.41 »
 :shocked: :shocked: :shocked:    lueskelin edellisen sivun juttuja ja olen mika r kanssa samaa mieltä että pitää lähteä siitä liikkeelle  vakio pannuilla mennään, ja jos joku pataa  viilailee ja tästä jotain hyötyy kilpailussa, niin tietäpähän omalla tunnollaan ettei olutkaan se paras kuski :wink: tollaisen tarkkailu on mielestäni mahdotonta ja turhaa ei kumminkaan f1 luokka ja miljoonat pelissä! minulle pääasia että pääsee ajamaan ja tätäkautta pitämään hauskaa. ei nysvätä pilkkuja. säänöt on toki oltava ja mitä olen lukenut niin hyvältä vaikuttaa. ja mielestäni jos kisoissa havaitaan ns törkeä sääntöjen tahallinen rikkominen niin ei asiaa enää radalle.jos radalla 10 kin kuskia joilla samantapaiset autot niin kyllä nämä 9 muuta huomaavat jos 1 autossa jotain vilunkia on ilman mitään katsastuksiakin. että semmoista  :laugh:

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #668 : 04.03.09 - klo: 03.25 »
mun mielestä jerzin auto pitää hyväksyä, ja viilaaminen sallia.

tai ainakin hyväksyä se 24v vanha vehje, kunnes keksitte jonkun muun kun "ei c-pohjaisia autoja"

onhan niissä pakko olla tehty jotain merkittävästi erilailla kun gt-rtr seteissä.

pelkkä "ei c-pohjaisia" kun ei kerro mitään.

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #669 : 04.03.09 - klo: 08.24 »
mun mielestä jerzin auto pitää hyväksyä.

Perustele?

Kyse ei edelleenkään ole Jerzin autosta tai Jerzistä, vaan siitä, että GT-Sarjaan pyritään saamaan tasavertaiset ja edulliset GT-luokan autot. Johonkin se raja pitää vetää.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #670 : 04.03.09 - klo: 08.53 »
:shocked: :shocked: :shocked:    lueskelin edellisen sivun juttuja ja olen mika r kanssa samaa mieltä että pitää lähteä siitä liikkeelle  vakio pannuilla mennään, ja jos joku pataa  viilailee ja tästä jotain hyötyy kilpailussa, niin tietäpähän omalla tunnollaan ettei olutkaan se paras kuski :wink: tollaisen tarkkailu on mielestäni mahdotonta ja turhaa ei kumminkaan f1 luokka ja miljoonat pelissä! minulle pääasia että pääsee ajamaan ja tätäkautta pitämään hauskaa. ei nysvätä pilkkuja. säänöt on toki oltava ja mitä olen lukenut niin hyvältä vaikuttaa. ja mielestäni jos kisoissa havaitaan ns törkeä sääntöjen tahallinen rikkominen niin ei asiaa enää radalle.jos radalla 10 kin kuskia joilla samantapaiset autot niin kyllä nämä 9 muuta huomaavat jos 1 autossa jotain vilunkia on ilman mitään katsastuksiakin. että semmoista  :laugh:

Jaa tätä mieltäkö Mika oli???
No mika on puhunut rtr koneista kyllä, mutta tuota viilaamisesta hän on kyllä lähinnä ollut vain vastaan ja puhunut jopa katsastamisesta joka kisassa jne.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #671 : 04.03.09 - klo: 08.57 »
mun mielestä jerzin auto pitää hyväksyä.

Perustele?

Kyse ei edelleenkään ole Jerzin autosta tai Jerzistä, vaan siitä, että GT-Sarjaan pyritään saamaan tasavertaiset ja edulliset GT-luokan autot. Johonkin se raja pitää vetää.
Aivan, kuten Peitsamo kirjoitti ja lisäisin vielä kysymyksen wictrolle, eli mihin se raja sitten vedetään jos tämä columbia sallitaan, kuinka vanha C8-luokan auto saa osallistua?

Ja perustele tarkemmin miksi rajoitukseksi ei käy C8 - millä tavoin tuo on huono rajaus?
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #672 : 04.03.09 - klo: 09.25 »
Joo ei tähän autoon juttuun ei sitten sen enempää koska tuolla columbialla ei saa osallistua niin ei saa. Huuto äänestykset voidaan jättää pois.
Mutta sen verran kerron autosta koska se on niin yksilöllinen mitä c8 maailma on tarjonnut vuosien varrella. Eli minä muistan VAIN 2 c8 autoa jotka olivat keppivetoisia ja TUSKIN niitä edes tullaan uusia tekemäänkään enää. Toinen oli ruotsalainen carlson, ja sekin oli todella ihmeelinen, renkaita vaihtamalla siitä tuli krossi auto. Mutta toisiaan tämä columbia, se taisteli tuulimyllyjä vastaan kuin se oli radalla, se ei todellakaan pärjännyt noita hihnavetoisia vastaan ja suuri ongelma oli just tuo kampiaminen muistaakseni oikeaalle.

Jos verrataan tuota columbia esim IGT autoon niin siinä on vain muutama ero.

Servosavberi on rungon pohjassa kiinni.
Iskarit makuasennossa.
Huomattavasti lyhyemmät tukivarret.

Muuten auto on kuin mikä tahansa M8 auto, ja mikä huvittavana viellä se kilpaili -80 luvulla sarjassa GT8 luokassa. ST8 luokan autot oli ne vakio autot jossa ei ollut minkään sortin vaimennusta kuin runko vaimennus.

Joten se että tässä puhutaan C8 autosta on hieman niin ja näin minun mielestä koska auto on todella uniikki rc-maailmassa, ja tähän tietysti lisään tuo carlson auto myös.

En olis ikimaailmassa pärjännyt tällä se on varma mutta olis ollut hauska kurvailla sillä, sen minä myönnään.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #673 : 04.03.09 - klo: 09.42 »

pelkkä "ei c-pohjaisia" kun ei kerro mitään.

.w

Jos C8 ei kerro mitään niin kannattaisko ottaa asiasta selvää.
Kerrotaan nyt vaikka alkuun että C8 kulkee jo ykkös vaihteella kovempaa kuin viimekesän GT:t
Ja vaikka siihen ruuvaisi RTR pannun niin kulkua riitäisi edelleen reilusti.
Vaikea sanoa miten tuollainen vanhus kulkee varsinkaan GT auton renkailla,tuskin mihinkään.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #674 : 04.03.09 - klo: 10.02 »
En olis ikimaailmassa pärjännyt tällä se on varma mutta olis ollut hauska kurvailla sillä, sen minä myönnään.

Jerzi
Laita autosi iskuun Tattiksen kertsikisoja varten - olisihan se hauska myös nähdä kuinka tommonen kulkee...
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #675 : 04.03.09 - klo: 10.23 »
:shocked: :shocked: :shocked:    lueskelin edellisen sivun juttuja ja olen mika r kanssa samaa mieltä että pitää lähteä siitä liikkeelle  vakio pannuilla mennään, ja jos joku pataa  viilailee ja tästä jotain hyötyy kilpailussa, niin tietäpähän omalla tunnollaan ettei olutkaan se paras kuski :wink: tollaisen tarkkailu on mielestäni mahdotonta ja turhaa ei kumminkaan f1 luokka ja miljoonat pelissä! minulle pääasia että pääsee ajamaan ja tätäkautta pitämään hauskaa. ei nysvätä pilkkuja. säänöt on toki oltava ja mitä olen lukenut niin hyvältä vaikuttaa. ja mielestäni jos kisoissa havaitaan ns törkeä sääntöjen tahallinen rikkominen niin ei asiaa enää radalle.jos radalla 10 kin kuskia joilla samantapaiset autot niin kyllä nämä 9 muuta huomaavat jos 1 autossa jotain vilunkia on ilman mitään katsastuksiakin. että semmoista  :laugh:

Jaa tätä mieltäkö Mika oli???
No mika on puhunut rtr koneista kyllä, mutta tuota viilaamisesta hän on kyllä lähinnä ollut vain vastaan ja puhunut jopa katsastamisesta joka kisassa jne.

Ibubu osaa sisälukea ja on tulkinnut minua aivan oikein.

Hoke, keskittyisit sisällön tulkintaan viesteissäni tunteilun sijaan.

Kirjoitin nimenomaan luottamuksesta kuskeihin ja ettei tarkastuksia pitäisi tarvita.
Mutta pistokokein voidaan valvoa jos on tarve - en tosin haluaisi lähteä sille linjalle - koska Pekka sanoi että jos säännöissä jotain lukee niin sitä pitää pystyä myös valvomaan.

Siinä olet täysin oikessa että olen viilaamista vastaan ja niin näyttää tuon poerusteella olevan ibubukin, koska puoltaa viilaamattomia koneita kuten minä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #676 : 04.03.09 - klo: 10.34 »
Sun mieles heittelehtii jatkuvasti.
Sinä nimenomaan olit sitä mieltä että sääntöihin pitää saada että viilaaminen on kielletty.
Sinä olit myös sitä mieltä että moottorit katsastetaan.
Mielestäsi se tarkkailu oli myös mahdollista.

Ibibu totes että tarkkailu on mahdotonta.

Mikäli sääntö laitetaan niin se pitää silloin nimenomaan valvoa.
Ja tasapuolisuuden vuoksi koneet pitää tarkistaa kaikilta.
Tämä taas ei oikein onnistu kenttäolosuhteissa kisapäivänä...
Jokainen tajuaa että kisapäivä on jo nyt pitkä ja tekemistä varsinkin järjestäjillä niin paljon että ei siinä enää mitään moottoreita todellakaan lähdetä tarkastelemaan.
Pekka myös totesi että säännöt pitää pystyä perustelemaan.
No miten tuon moottorisäännön perustelee jos ei se ole oikein valvottavissakaan???
Ja ihan oikeesti... Vaikka edellä annettiinkin ymmärtää että RTR koneen viilaaminen todella tuo tehoa ja hyötyä lisää niin mihinkäs tämä väitös perustuu???
Näyttäkää mulle kesällä yksikin viilattu rtr pannu joka on selvästi nopeampi ja polttoaineen kulutus maksimissaan sama kuin viilaamattoman.
Pitää muistaa että jos tehoja viilataan niin polttoaineen kulutus kasvaa ja taas tankkaus vie niin paljon aikaa ettei auta jos jollain viilatulla koneella saa 3 kymmenystä per kierros pois... tankkauksessa se ero menee pakkasen puolelle.

Tehdään vaikka niin että ajetaan mika 15 minuutin hitti vastakkain...
Tämän jälkeen menet ja vaihdat paikalle samanlaisen viilatun koneen...
Voin lyödä kanssasi vaikka vetoa että et pärjää viilatulla koneella sen paremmin kuin rtr koneella...

Ps: puollan minäkin viilaamattomia koneita...
Mutta sitä en puolla että se laitettaisiin sääntöihin, koska valvonta ei oikeasti toimi.
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 10.40 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #677 : 04.03.09 - klo: 11.10 »
Jos ja kun sääntöihin tulee kielto moottorin osien muokkaamisesta niin, toki pitää olla menetelmät sen valvomiseen.

Mutta eihän sitä nyt missään nimessä pidä, eikä tarvitse "tasapuolisuuden vuoksi" alkaa aukomaan kaikkien moottoreita - miksi ihmeessä? Eihän muissakaan (esim 1:1) luokissa auota kaikkien moottoreta vaikka säännöt sen sallisivat.

Sääntöihin riittänee esim kohta: Mikäli epäillään että moottoria on muokattu suorituskyvyn parantamiseksi on kilpailun tuomaristolla oikeus vaatia moottorin osien tarkistamista kilpailutuloksen hylkäämisen uhalla. Mikäli todetaan, että moottorin komponentteja on muokattu tullaan ko. kilpailun tulos hylkäämään ja ko. kilpailijan koko kilpasarjan jo ansaitut ja mahdolliset tulevat sarjapisteet nollaamaan.

Käytännössähän tätä pykälää tuskin (toivottavasti) tarvitsee ikinä käyttää, mutta sen olemassa olo varmasti ehkäisee vilppiä yrittäviä. Jos sääntöihin ei laitettaisi moottorin muokkauskielto tarkoittaisi se siis, että se on sallittu.

Nyt taas pitää muistuttaa, että näitä sääntöjä tehdään pitkällä tähtäimelle ei vain tulevaa kesää varten. Jos tämä luokka kasvattaa suosiota ja muutaman vuoden kuluttua saavuttaa esim. virallisen SM-arvon niin viritysinto kasvaa varmasti. Toki  näitä sääntöjä kehitetään myös ensi talven aikana, eikä varmasti kaikkea mahdollista osata vielä ottaa huomioon...
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #678 : 04.03.09 - klo: 11.57 »
Lainaan itseäni edelliseltä sivulta ja käsittääkseni ihan samaa mitä Mikko L kirjoittaa, tosin hieman vapaamalla tyylillä.

Mun näkökulma on se, että pitää voida luottaa että kaverit ajaa viilaamattomalla ja alkuperäisosilla varustetulla koneella (lakut poislukien). Ei lainattuja pyttysatseja tai kampuroita, ei viilattuja, kevennettyjä ja kiillotettuja osia.

Jos poikkeuksilla nopeutta esiintyy, niin "pistokokeella" voidaan asiaa tietysti valvoa. Avataan ja katsotaan, se on nopea juttu, 5min kunnon työkaluilla kuten tiedät. Mutta luonnollisesti mielummin on se luottamus, eikä valvonta sinänsä. Itse en haluaisi ajaa kovaa pelko takapuolessa että jää kusetuksesta kiinni.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #679 : 04.03.09 - klo: 11.57 »
Tässä moottorin purku asiassa pistän hanttiin vain ja ainoastaan sen takia että mitä jos kenttäolosuhteissa avattu moottori jollain tavoin kärsii kyseisestä toimenpiteestä...
Ja varsinkin... Jos jonkun kone on avattu ja todettu puhtaaksi (sääntöjen mukaiseksi) mutta tämän jälkeen kyseisen moottorin omistaja keksii sen kärsineen jollain tavoin, eikä moottori hänen mukaansa toimi enää niinkuin ennen purkua.
Miten ihmeessä todistetaan että se ei olisi kärsinyt?
Kuka korvaa nikottelevan moottorin?
Jokainen näiden koneiden kanssa plaraava tietää kyllä miten herkkiä koneet ovat... se ei kummoistakaan pölyä vaadi kun rtr kone saattaa aloittaa mystiset sammumiset tai jotain.
Ja kun nimenomaan... mikäli mielestänne porukalla kasvaa himo viilailla konetta sääntöjen vastaisesti niin aivan yhtälailla kiukuttelu avatusta koneesta on realistinen.

Ajan tällä takaa vain ja ainoastaan katsastuksen ja kisapäivän läpiviemisen helppoutta.
Ja mikäli tuollainen sääntö laitetaan niin katsastajalla on aikamoinen vastuu.
Mitä jos katsastaja tekee pienenkin virheen???
Laillilen kone todetaan viilatuksi???
Katsastuksessa koneeseen pääsee roska jne???

Riskit on mielestäni aivan liian suuret verrattuna siihen hyötyyn mikä viilatulla koneella saavutettaisiin mikäli sitä ei olisi kielletty.

Mielestäni säännöt pitää saada sellaiseksi että katsastajilla/kilpailun järjestäjillä ei ole turhan paljon vastuuta/ylimääräistä tekemistä.
Eikä ole mahdollisuutta kuljettajien ja katsastajien väliseen närään minkään asian suhteen.
Katsastajat ja järjestäjäthän ovat pääsääntöisesti myös itse ajavia...
Tällöin varsinkin jos päätetään jonkun moottori purkaa viilaus epäilyksen vuoksi niin närää saattaa aiheuttaa jo se että kilpakumppani oli päättämässä kyseisen moottorin avaamisesta.
Entä jos katsastaja teki sen ilkeyttään???
Yms yms yms.
Ja kuten on jo muissakin tohinoissa nähty niin seläntakana kyräilyä/pissis tason supattelua esiintyy... jopa herranjumala mini kisoissa.
Aiheuttaa siis turhaa pipon kiristelyä tai vastaavaa.
Ja tätähän ei tähän luokkaan haluta vai mitä?
Siksi siis säännöt mahdollisimman yksinkertaisiksi ja varsinkin yksinkertaisiksi valvoa.
Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #680 : 04.03.09 - klo: 12.03 »
Jos jotain epäillään -
tarkistusta ei tarvitse tehdä kisapäivän aikana, vaan voidaan tarkistaa myöhemmin ja rauhassa, puhtaissa oloissa. Jos kuski on muuttanut koneensa siinä välissä lailliseksi, niin onnittelut hyvästä kusetuksesta jos näin on tapahtunut. Aikamoista rumbaa kuitenkin kusettajalle itselleen. Eikä asiasta tarvitse tehdä numeroa muiden kilpailijoiden (edit typo) edessä, asia voidaan hoitaa taustalla siististi. Ainostaan silloin jos laittomuuksia on tapahtunut, niin siitä tiedotetaan.

Tuskin käytännössä tulee eteen juurikaan tämä edellä kuvattu tilanne.

Ymmärrän kyllä pointtisi.

En silti tiedä miksi pitäisi hyväksyä näinkin radikaalia asia vain sen takia että valvonta on haasteellista.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #681 : 04.03.09 - klo: 12.04 »
Lainaan itseäni edelliseltä sivulta ja käsittääkseni ihan samaa mitä Mikko L kirjoittaa, tosin hieman vapaamalla tyylillä.

Mun näkökulma on se, että pitää voida luottaa että kaverit ajaa viilaamattomalla ja alkuperäisosilla varustetulla koneella (lakut poislukien). Ei lainattuja pyttysatseja tai kampuroita, ei viilattuja, kevennettyjä ja kiillotettuja osia.

Jos poikkeuksilla nopeutta esiintyy, niin "pistokokeella" voidaan asiaa tietysti valvoa. Avataan ja katsotaan, se on nopea juttu, 5min kunnon työkaluilla kuten tiedät. Mutta luonnollisesti mielummin on se luottamus, eikä valvonta sinänsä. Itse en haluaisi ajaa kovaa pelko takapuolessa että jää kusetuksesta kiinni.


Aivan... En minäkään.
Mitenkäs muut?
Aina löytyy joukosta se joka ottaa tietoisen riskin.
Ja mikäli esim kaikkia A finaalin kuskeja ei katsasteta samoin (kuten tehdään esim M8 luokassa), vaan tehdään pistokokeita jne niin mahdollisuus päästä kuin koira veräjästä on olemassa.
Mitäs jos esim joku ajaa aina neljänneksi kisassa viilatulla koneella.
No hän ei voittanut tai saanut palkintoa, mutta jos hän kusetuksen takia on päässyt joka kisassa tälle sijalle niin hän on kauden lopulta erittäin korkealla loppupisteissä...
Hän on kusettanut, mutta koska ei liikkunut epäilyttävän kovaa niin häntä ei olekaan katsastettu.
Kärjessä taas vetelee pari samaa naamaa jotka ajavat täysin laillisilla koneilla, mutta ajavat selvästi kovempaa kuin perässä tulevat...
No jos ei katsastajilla herää epäilys huijaamisesta niin kanssakuljettajilla tasan varmasti herää.
Jos katsastaja ei tarkista kyseisten moottoreita niin nämä epäilevät kanssakuljettajat joko kiukuttelevat/kyräilevät ja siinä vaiheessa epäilyksen kohde on heidän silmissään ties mikä ääshouli jne... tai sitten heidän mielestään tuomarointi on hanurista ja katsastajat puolueellisia tai jotain.

Esimerkkinä tähän toimii erittäin helposti juuri lippulaivassa pidetyt mini kisat joissa minä sain osakseni melkoista kyräilyä vaikka toimin täysin sääntöjen mukaan.
En ollut nostamassa kaikkina nostokertoinani, mutta en myöskään laistanut velvollisuudestani, koska kaveri nosti minun puolestani.
Tämä aiheutti muutamissa kanssakilpailijoissa närää ja he keksivät jopa ettei minun autoani kiiruhdeta nostamaan finaaleiden aikana.... Tämän myös toteuttivat. Ja kyseessä aivan aika ihmisiä joiden lapsia oli mukana kisaamassa tai itse ajoivat.
No tämä johtui näköjään tietämättömyydestä ja täydestä taitamattomuudesta hoitaa asioita.
Osaltaan tästä sai lokaa niskaan tuomaristo myöskin...
He kun eivät kyräilijöiden mielestä hoitaneet hommaa kunnolla vaan antoivat minun toimia heidän mielestään kuin olisin korkeammalla tasolla kuin muut kuljettajat...
Ikävää että tällaista tapahtuu, mutta varmasti ymmärrätte että mikäli tehdään tiukkoja sääntöjä niin vastaavanlainen kyräily saa kyllä reilusti tuulta siipiensä alle ja vastaavanlainen touhu tulee varmasti lisääntymään.
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 12.11 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #682 : 04.03.09 - klo: 12.09 »
Jos poikkeuksilla nopeutta esiintyy, niin "pistokokeella" voidaan asiaa tietysti valvoa. Avataan ja katsotaan, se on nopea juttu, 5min kunnon työkaluilla kuten tiedät. Mutta luonnollisesti mielummin on se luottamus, eikä valvonta sinänsä. Itse en haluaisi ajaa kovaa pelko takapuolessa että jää kusetuksesta kiinni.

Trust is good, control is better.

Myös minä haluaisin uskoa ihmisen "hyvyyteen" tässä asiassa. Usko ja luottamus ovat kuitenkin veteen piirrettyjä viivoja. Jos sääntö on, sitä pitää pystyä valvomaan helposti, luotettavasti ja yksiselitteisesti ja kaiken lisäksi puolueettomasti. Tässä kohdin olen HOKE:n kanssa yhtämieltä.

Minun asiantuntemus ei riitä arvioimaan todellista hyötyä RTR-mottien viilaamisesta. Jos hyötynäkökohta verrattuna riskeihin (polttoainetalous, kestävyys) ei ole merkittävä, asiasta ei kovin paljoa tarvitse vääntää. Sen sijaan jos viritys on tosiasiassa uhka tasapuolisuudelle ja jos se tarkoittaisi sitä, että ilman viritettyä moottoria "ei voi pärjätä", tilanne onkin ihan toinen.

Toivottavasti tulisi muiltakin mielipiteitä tähän asiaan?

Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #683 : 04.03.09 - klo: 12.18 »
Jos nyt ihan aikuisten oikeesti tätä asiaa mietitään niin...
Eiköpähän siellä ole tuttuja naamoja taas kärjessä kun kausi alkaa.
Näitä naamoja joita ei voisi vähempääkään kiinnostaa ruveta viilaamaan moottoreita.
Kyseiset kuskit menevät radalla omaa vauhtiaan jo rtr koneilla eikä siis mitään tarvetta viilaamiselle ole.
Se joka perässä tulevista viilaa moottoriaan, ei moottorin viilauksella varmasti saavuta sellaista hyötyä että hätyyttelisi tätä kärkiporukkaa.

Johan se on nähty ties missä luokissa että ei se teho yms ratkaise voittoa... Osaava kuski vetää vaikka selvästi tehottomammalla koneella silti kierrostolkulla rajumpaa vauhtia.
Esim lippiksen wj kisoissa ari ja jose ajoivat erittäin lussuilla moottoreilla verrattuna valtaosaan kisakavereista... Omaa luokkaa olivat silti...
Ja totesivat myös että tehoa lisäämällä ei heidän vauhtinsa olisi mihinkään kasvanut, vaan ehkä jopa hidastunut vaikeamman hallittavuuden takia.

Suoranopeudella ei kisaa voiteta...
Ja tehosta saavutettava ero näissä autoissa näkyy vain suoranopeudessa.
Vaihteiden ja renkaiden tarjoaman pidon takia lussummallakin koneella auto tulee mutkasta sutien ulos, eli viilauksesta ei hyötyä tässäkään.
Viilaamisella ei saavuteta oikeaa hyötyä joka tulee tankin kestosta.
Ja mikäli hyötyä saavutetaan, on ero edelleen niin marginaalinen että se hyöty karisee yhdellä ajovirheellä tai yhdellä tankkauksella enemmän verrattuna rtr pannulla ajavaan.
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 12.26 kirjoittanut *HOKE* »

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #684 : 04.03.09 - klo: 12.31 »
Mutta jos kuitenkin yrittäisin paikata huonoa sijoitustani virittämällä GXR28SG koneeni esim. USA:ssa (onnistuu postitse). Tai ostaisen siihen valmiiksi viilatun sylttysetin eBaysta. Tai ostan suomen GO techin kautta valmiiksi viritetyn sylttysetin GO moottoriin ? Teenkö väärin ? Onko reilua ?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #685 : 04.03.09 - klo: 12.40 »
Mikäli olet valmis siihen asiaan rahaa upottamaan niin mielestäni ole hyvä.
Kuten totesin... Teholla ja siitä saavutettavalla suoranopeudella ei kisaa voiteta.
Erot tehdään mutkissa ja tankinkestossa.

Edelleen ne samat nimet siellä kärjessä varmasti keikkuvat rtr koneillaan.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #686 : 04.03.09 - klo: 12.44 »
Niin, no sen sitten aika näyttää.

Luulisin viilauksen ammattimaisesti tehtynä vaikuttavan muuhunkin kuin huippunopeuteen.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #687 : 04.03.09 - klo: 12.48 »

pelkkä "ei c-pohjaisia" kun ei kerro mitään.

.w

Jos C8 ei kerro mitään niin kannattaisko ottaa asiasta selvää.
Kerrotaan nyt vaikka alkuun että C8 kulkee jo ykkös vaihteella kovempaa kuin viimekesän GT:t
Ja vaikka siihen ruuvaisi RTR pannun niin kulkua riitäisi edelleen reilusti.
Vaikea sanoa miten tuollainen vanhus kulkee varsinkaan GT auton renkailla,tuskin mihinkään.

Sinä olet niin hyvä ja kerro mikä on C8 autojen minimi paino ja tule sitten tattiksella kokeilemaan nopeuttasi. Väitän että ollaan samoissa nopeuksissa mutta väitän edelleen että nämä uudet leikkikalut kulkevat kovempaa kuin columbiani.
Jerzi

PS 1 kilo on vissiin se autojen ero. Joten en näe mitään järkevää selitystä siihen että vertaat viimevuoden C8 autosi GT luokan autoihin.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #688 : 04.03.09 - klo: 12.51 »

Aivan, kuten Peitsamo kirjoitti ja lisäisin vielä kysymyksen wictrolle, eli mihin se raja sitten vedetään jos tämä columbia sallitaan, kuinka vanha C8-luokan auto saa osallistua?

Ja perustele tarkemmin miksi rajoitukseksi ei käy C8 - millä tavoin tuo on huono rajaus?

Lähinnä tarkoitin, että jos auto mahtuu teidän sääntöihin, niin sillä pitäisi saada ajaa.

Jos C8 kerran on niin ylivoimainen, niin on oltava jotain asioita siinä, mitkä sen ylivoimaiseksi tekee.

Nämä kun keksitte, ja lisäätte, niin peli on selvä. Ja silloin ei C8-autot, joissa on GT-tarra päällä pääse hyppimään silmille.

.w

ps: minä en noista mitään tiedä, kuhan kirjoitin illan ratoksi.  

eli jatkakaa!:P
-Lithium Love Racing-

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #689 : 04.03.09 - klo: 12.52 »
Kyllä nyt taas tää viilausvääntö sais loppua... Ei sillä keskivertokuski saavuta yhtään mitään, niinkuin moni on jo esille tuonut.. Huippujen ei taas tartte viilata, pärjäävät muutenkin ja luotettavuus/polttoainetaloudellisuus koneen ykköskriteerit.

Antakaa niiden viilata jotka haluavat, mahdoton tuota kuitenkin käytännössä on valvoa.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu