Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 917247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1950 : 02.08.10 - klo: 09.05 »
Hieno homma että kisat meni hyvin. Olikos kukaan kuvaamassa? En valitettavasti ehtinyt kotiin kun vasta kuudeksi ja sehän oli ihan myöhässä. Oli muutama kalpee naama aamulla, Kankkunen kävi vissiin kylässä kavereilla, ja lähtö venyi ja venyi... Ei mulla siis Kankkusta, näin vain sen Himoksella :lol:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1951 : 02.08.10 - klo: 09.29 »
Ei ollut kuvaajia, valitettavasti. Itse en ehtinyt. Lopuksi otettiin tuo ryhmäkuva ed. sivulla, mutta siitäkin oli muutama jo poistunut paikalta.

Mukavasti oli porukkaa radalla ja ajanotto toimi muillekin kuin kisaajille. He olivat niin reiluja että maksoivat seuralle kannatusmaksun ajanotosta, saman kuin kilpailijat, kiitokset!

Sain kuvan että he nauttivat tapahtumasta myös joten se oli kaikille ns. win-win
Lisäksi heistä oli paljon apua, Tony Raikas (TP10) hoiti tuomarointia ja Ollinmäki (C8) toimi finaaleissa lippumiehenä. Kiitokset vielä näistäkin!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa AnttiL

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1952 : 02.08.10 - klo: 10.17 »
Kiitos kisoista.
Säännöt oli hyvät, oli monenlaista moottoria, rengasta ja "C8" tyylistä koria. Lämpöjen kannalta toi bysmi on parempi kuin protoform mutta ajettavuuteen ei juurikaan eroa. Erinäköiset korit tuo vain vaihtelua radalle.
Juskan kanssa oli kovaa vääntöä kärjessä kisan puoli väliin asti. Juska keskeytti ja samalla alkoi omat ongelmat. Jotain hajosi vaihde kytkin tai molemmat. Viimeiseen asti yritin jatkaa mutta lopulta auto ei enää liikkunut ollenkaan. Vaihteen korjaustakin yritettiin ja radallekin vielä palasin 40min kohdilla mutta parin kierroksen jälkeen auto taas stoppasi ja se oli siinä. Ei vaan tunnu tattarisuon kisat onnistuvan.
Ollinmäelle iso kiitos mekkauksesta ja Kuroselle A-finaalin lähettäjänä.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1953 : 02.08.10 - klo: 11.06 »
Itse asiassa, Pieto voitti tuossa kisailmossa kuvatulla "Warrarilla"

http://rc10.fi/index.php?topic=29512.msg458811#msg458811

Kuva oli enne, ha..  :grin:

Ei ole kori enää ihan samassa iskussa. Onneksi palkintona tuli uusi kori :lol: Nyt pitää suunitella joku hieno väriyhdistelmä.

Korista muuten sen verran vielä että Warrior oli selkeesti nopeempi kuin Audi mutta Audissa selkeesti parempi peräpito. Pitää alustaa säätää että perä tulee perässä eikä vieressä.

Juttelin Jeffin kanssa Ipanemalta - korin mukana tuleva "Gourney-flap" auttaa peräpitoon, en ole tajunnut itsekään sitä ruuvata kiinni..
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1954 : 02.08.10 - klo: 12.03 »
Tosi mahtava päivä kaikin puolin. Tällaista harrastaminen on parhaimmillaan!!

-A-

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1955 : 02.08.10 - klo: 12.19 »
Itse asiassa, Pieto voitti tuossa kisailmossa kuvatulla "Warrarilla"

http://rc10.fi/index.php?topic=29512.msg458811#msg458811

Kuva oli enne, ha..  :grin:

Ei ole kori enää ihan samassa iskussa. Onneksi palkintona tuli uusi kori :lol: Nyt pitää suunitella joku hieno väriyhdistelmä.

Korista muuten sen verran vielä että Warrior oli selkeesti nopeempi kuin Audi mutta Audissa selkeesti parempi peräpito. Pitää alustaa säätää että perä tulee perässä eikä vieressä.

Juttelin Jeffin kanssa Ipanemalta - korin mukana tuleva "Gourney-flap" auttaa peräpitoon, en ole tajunnut itsekään sitä ruuvata kiinni..

Mun Bysmin korissa oli Ipaneman Gourney-läppä kiinni ja kyllä se taitaa vaikuttaa, tai sitten se oli henkistä, kun sitä ylös alas siirtelin kisan kuluessa  :mrgreen:
Liikaa Kyoshoja

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1956 : 02.08.10 - klo: 12.42 »
Tosi mahtava päivä kaikin puolin. Tällaista harrastaminen on parhaimmillaan!!

-A-


Loistavaa, kiiokset! :cool:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1957 : 02.08.10 - klo: 13.04 »
minäkin nautin kisoista todella paljon.. oli Mika järkänny huippu hyvän tapahtuman.  kiitos myös Mika renkaista, käyn tällä viikolla pro shopissa hakee ne hammaspyörät. jotka meni viimeisellä minuutilla b finaalissa. kiitokset kans niille jotka varikolla piditte huolen autoni tankkauksista(siis se punainen Ferrari joka ei aina ollut pyörät maassa :p
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1958 : 02.08.10 - klo: 13.12 »
Kiitti Riku, no panic - sitten kun ehdit. Kiitos.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1959 : 04.08.10 - klo: 19.24 »
Vastaan omalta osaltani tuolla 1/5 rata-autojen puolella esitettyyn kysymykseen:

GT8 perintöä voidaan sitten varmaan katsoa uusiksi ja laittaa "toimikunta" pystyyn niistä jotka vielä ajavat ko. luokkaa vai mitä ?

Tämä kausi on osoittanut sen, että sekä kilpailijoiden, että järjestäjien näkökulmasta alle kymmenen auton sarjaa ei ole järkevää järjestää/ylläpitää.

Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoisin, että GT-autoilu voi paremmin ns. kerhosarjana, kuin nyt pari kautta ajettuna kansallisena sarjana. Syitä tähän en osaa sanoa, enkä lähde arvaamaankaan. Johtopäätöksenä tästä mielipiteeni on, että GT-sarjasta ja autosta en aio luopua kokonaan, mutta myöskään samoissa kisoissa en tule niitä vitosautojen kanssa ajamaan, mikäli kisoja/sarjaa ylipäätään on.

Ehdottaisin, että nyt voisi jo aloittaa pohtimisen, kuinka GT-autoille saataisin aikaan vaikka 3-4 kisan sarja samaan tyylin, mitä oli Mikan järjestämät hienot kisat Tattiksella viime viikonloppuna, se lienee se tapa jolla GT-sarjaa saadaan pidettyä elinvoimaisena. Tuo kyseinen kisa osoitti sen, että kyllä autoja ja kuskeja löytyy, pitää vaan olla oikea kisaformaatti ja riittävän väljät säännöt. Kun otetaan vielä huomioon se, että kuitenkin paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki GT-sarjassa kilpailleet ovat joko Pääkaupunkiseudulta tai tästä läheltä, varmaan kertsikisoillekin löytyy järjestyshalukkuutta.

Ne jotka haluaa panostaa GT-sarjaan tulevana(kin) kautena varmaan ottavat ohjat käsiinsä, minä siirryn tästä vastuutehtävästä kauniisti takavasemmalle, kun sarjapalkinnot on Kouvolan kisan jälkeen jaettu.

Mielipiteitä?
« Viimeksi muokattu: 04.08.10 - klo: 20.17 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1960 : 04.08.10 - klo: 19.47 »
Kiitos paljon Peitsamo (Pekka) -
mielellänihän järkkäilen näitä lähikisoja GT luokkaan yhdessä UAU:n ja sponsorien kanssa, Tattarisuo, kenties Hyvinkää, tämän tyyppisellä kuviolla kuin nyt oli.

Joten pitäkää kamat kuumana GT Open kisoja varten ja lämmitellään niitä sitten kerhoilloissa Tattiksella viikottain/kun sää sallii.

Itsekin ajelen milloin milläkin (TP10, krossi, GT, GTe ..) mutta kisoja vartenhan tuo kalusto on tehtävissä sitten nopeastikin kuten Jarikin (Eklund) osoitti vaikka niitä vehkeitä käyttäisi välillä johonkin muuhun, kuten krossiin, jos auto myös siihen taipuu.Tai sitten ajetaan skabat sillä samalla autolla joka tuli hommattua ihan vaan sen takia että se näytti kaupassa/netissä niin pirun hyvältä vaikka muuten käyttöä lähitienoon parkkiksen lisäksi ei muuten niin olisikaan :smiley:

Kovin vakavaahan tämän ei pitäisi loppujen lopuksi ollakaan, ok  :wink:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa pietro

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1961 : 04.08.10 - klo: 19.59 »
Mä näkisin sut Mika järkkäämässä näitä open kisoja :wink: Oli sen verran hauskat väännöt viimeksikin.
Mikalle vaan ohjat käsiin ja järkkäämään meille gt open sarjaa ens vuodeksi.

Kyllä sarjaan autoja saadaan, kun on väljemmät säännöt niin halukkuuttakin löytyy monelta.

« Viimeksi muokattu: 04.08.10 - klo: 20.04 kirjoittanut pietro »
KYOSHO B-TEAM

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1962 : 04.08.10 - klo: 21.06 »
Mä näkisin sut Mika järkkäämässä näitä open kisoja :wink: Oli sen verran hauskat väännöt viimeksikin.
Mikalle vaan ohjat käsiin ja järkkäämään meille gt open sarjaa ens vuodeksi.

Kyllä sarjaan autoja saadaan, kun on väljemmät säännöt niin halukkuuttakin löytyy monelta.



Kannattaisko kuitenkin katsoa myös sinne kauden 2011 jälkeisiin tunnelmiin. sitten kun on ajettu vuosi kertsikisoi ni mitäs sitten ku haluis ajaa herruudesta...

Et kannattaisko nyt vaan yrittää pitää luokka kasassa ja ylvyttää sitä jollakin keinolla.
Racers Group Finland Team

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1963 : 04.08.10 - klo: 23.08 »
voihan se mestaruuden / herruuden ratkaista yhdessä kisassakin

mutta joo, 2011--> kehitetään sarjaa kertsi/Open kisojen pohjalta jos sille on kysyntää yksittäisten skabojen lisäksi.

Yksittäiset skabat pitää saada "skulaa" ensin, tyyliin 20-30 kisaajaa ja kunnon tapahtuma niin sitten sen jälkeen voidaan alkaa puhumaan sarjasta edes PK-seudulla, luulisin
« Viimeksi muokattu: 04.08.10 - klo: 23.14 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1964 : 04.08.10 - klo: 23.13 »
Tuossa aiemmin otin vaan sen kissan pöydälle, että kun 5-7 nykyistä GT-kuskia on siirtymässä vitosautoihin, pitäs saada aika iso joukko uutta verta mukaan kisoihin, jotta nykyisen muotoinen Kansallinen sarja olisi sekä kilpailijoiden, että järjestäjien kannalta järkevä.

Kun kuitenkin menneet vuodet ovat osoittaneet sen, että tätä uutta verta ei kovin paljon ole ollut, kannattaa ainakin miettiä muita vaihtoehtoja, joilla GT-luokka saadaan pysymään elinvoimaisena. Mielestäni kertsikisasarja-tyyppinen ratkaisu voisi olla yksi vaihtoehto. Jos porukkaa on Kansallisen sarjan pyörittämiseen, niin mikäs sen hienompaa.

Mielestäni hyvät kertsikisat saa aikaiseksi, kun autoja on vähintään kaksi täyttä erää, eli tuollaiset 15-20 kpl. Mikään ei myöskään estä käyttämästä nykyisiä sääntöjä, ainakin pohjana noille kertsikisoille.

Olisi iso sääli jos GT-luokka kuihtuisi kokonaan pois, kuitenkin sille on selvä tilaus ja paikka edullisena ja helppona ratapolttisluokkana. Muistutan nyt vielä, että nämä ovat minun mielipiteitäni, lopullisesti Kansallisen sarjan järjestämisestä päättää AKK yhdessä kilpailunjärjestäjien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 04.08.10 - klo: 23.22 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1965 : 04.08.10 - klo: 23.30 »
voihan se mestaruuden / herruuden ratkaista yhdessä kisassakin

Ihan sama mulle.

Mielipiteeni tulee tässä:
Olis vaan aika huono homma että, nyt kun on tullut paljon uusia kuskeja jättää ajamatta sarja.
Terävin kärki on kuitenkin antamassa paikkansa uusille kuskeille!
Open kisat olisi erittäin hyvä lisä luokalle... uudet kuskit pääsevät koittamaan ja siitä intoutuneena alkavat kiertää sarjaa. Open kisoja ei ollut tällä kaudella vaan keritty/saatu aikaiseksi kuin yhdet vaikkakin tilausta olisi ollut.

Sarjaa kun jatketaan niin mielestäni ei olisi syytää lähteä muokkaamaan sääntöjä kovinkaan paljoa. Nyt olemassa oleva sarja ja sen säännöt ovat mielestäni erittäin toimivat. Moottorisääntö on toiminut erittäin hyvin, siinä on monta moottoria jotka ovat samankulkuisia ja hintaisia. Suurimmat eroavaisuudet taitavat tulla ostopaikoista... toinen ostaa tuolta ja toinen tuolta jne.
Rengas sääntökin on ollut hyvä tänä vuonna ja renkaitakin on ollut saativilla koko kauden. Hobbylinnan Karilla ollut jopa rengasvarasto mukana kisapaikoilla. Korisääntökin on hyvä kun autot näyttää autoilta.
Kuten olen jo aiemmin sanonut niin kaikki ketkä ovat sarjaa oikeasti kiertäneet niin ovat olleet tyytyväisiä sääntöihin.
Jos sääntöjä mieltää muutettavaksi niin kannattaisi miettiä oikeasti hetki... ja sitten vasta aloittaa älämölö!!! ja muutostarpeet on pystyttä perustelemaan!   

Ja mielestäni on ihan turha vierittää kenenkään harteille sitä että, osa GT8 kuskeista on vaihtamassa luokkaa ja sen takia luokka hiipuisi. Se on tilaisuus uusille tuulille, kunhan ei vaan tulis mitään hirmumyrskyä!

Racers Group Finland Team

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1966 : 05.08.10 - klo: 08.54 »
Ei ole tarvetta syytellä ketään, päinvastoin kiitellä kaikkia tähän asti mukana olleita ja tietty niitä jotka ovat jatkossakin. Sekin nyt vaan on ihan luonnollista että porukoilla välineet vaihtuu ja vaihtelee.

Sponsorien/kauppiaiden kautta saadaan kyllä pelivälineet kisapaikoille, kuten renkaat ja varaosat kunhan päivämäärät pannaan riittävän ajoissa kalenteriin. Esim. GT Open 2011 Su 7.8.2011 Helsinki, Tattarisuo.

Kerhoilloissa tapahtuu kulttuurinvaihto ja uusien mukaantulo kuten tähänkin asti.

Itse en ole suuri säännöstelyn fani mutta senhän te tiedättekin. Minusta "aja millä tulet" -tyyppinen toimii riittävän hyvin ja madaltaa osallistumiskysynnystä. Se tuo vaihtelua sopivalla tavalla, koska kyseessä ei ole "hard core" samalla tavalla kuin muut rataluokat ja ajaminenkin on enemmän satunnaista kuin sääntö, edelleen toisin kuin muissa rataluokissa.

Sitten kun meillä on tuo 20-30 aktiivista kuskia (joka tässä taloustilanteessa voi kyllä olla tavoittamattomissa lähes missä tahansa luokassa) niin voidaan alkaa miettimään "spec" ja "open" luokkia, jolloin specissä ajettaisiin tietyillä moottoreilla.

Avoimuudesta meillä on hyviä kokemuksia, viime sunnuntain kisa sekä Tattiksen osakilpailu noin kk sitten, jolloin Riku.F ajoi sallittujen koneiden listan ulkopuolisella koneella eikä siinä ollut mitään ongelmaa.

Avoimuudessa ottaisin myös mallia polttiskrossista, jossa ei ole tarvetta säännöstellä asioita. Jos joku on ylivoimainen niin sitten se on. Seuravalla kerralla joku voi yrittää ylivoimaisuutta samalla kombinaatiolla jos siltä tuntuu. Ei se niin vakavaa ole. Kaikki saavat kuitenkin ajaa paljon ja kaikki osallistujat ovat voittajia, häviäjät ovat kotona. Ja näitä "voittajia" meidän pitää saada radan varteen kisapäivinä mahdollisimman monta, niin kisojen pitäminen on kaikille hauskaa!

Samalla laji kehittyy, ja autot kehittyvät.

Tästä esimerkkinä Kyoshon auto, jonka vaihdelaatikko oli auttamattoman susi 2008. Teimme itse parannukset jotta autot alkoivat kestämään kisakäytössä. Nyt tätä pakettia saa lisävarusteena kaupasta ja mitä ilmeisemmin se tulee vakiovarusteena seuraavassa versiossa.

GT alkaa olee jenkeissä sen verran iso juttu että se alkaa pikkuhiljaa näkymään täällä meilläkin päin. ROAR säännöt ohjailevat GT autojen evoluutiota, uskoisin että koppikorin lisäksi tulevat pysymään autojen & moottorin koko (nykyiset) sekä keppivetoisuus. Siellä ei haluta tehdä tästä rallygame tyyppistä 1-vaihde/hihnavetoluokkaa vaan ajaa krossaripohjaisilla autoilla.

Meillä ajava porukka on niin pieni että käytännössä hommaa tehdään samoilla autoilla, mutta jos joku nyt haluaa ajaa eurotyylisellä rallygame autolla, niin enpä usko että meillä on varaa  rajata tällaista kaveria kisoista pois. Eikä ole tarvekaan, koska monimuotoisuus on tässä se juttu ja luonnollinen evoluutio vie tätä parhaiten eteenpäin eikä itse kirjoitetut tiukat säännöt. Jos porukka alkaa kävellä kisoista ulospäin eikä sisään sen takia että säännöt ovat liian väljät niin sitten niitä voidaan tarvittaessa tiukentaa.
« Viimeksi muokattu: 05.08.10 - klo: 09.02 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1967 : 05.08.10 - klo: 09.34 »
Oma mielipide:
Nykyiset säännöt kansallisessa sarjassa ovat olleet erittäin toimivat, joita ei ehkä kannattaisi muuttaa. Yksityyppirengas + rtr pakettien renkaat toimii loistavasti, ei tartte testata isoa kasaa renkaita jos haluaa parhaan tuloksen. Lisäksi moottori sääntö on tuonut todellisen tasaväkisyyden luokkaan. Monella moottorilla pystyy ajamaan tasaväkisesti kilpaa ja koneet on kestäneet hyvin ja hankintahinnat kohtuulliset!
Se että jos joku on tulossa kisoihin listan ulkopuolisella moottorilla niinkuin rikulla oli Tattiksen kisassa on jees, jos kaikille kuskeille se sopii, ja miksi ei jos kone on saman hintaluokan "perus" mosa, eikä mikään hipo 500€ virimylly. Juuri luokan tasaväkisyys ja kohtuulliset kulut ovat olleet luokan suola! Kertsikisoissa voisi ajaa millä setupilla hyvänsä ja se on ihan jees. Nykyisen formaatin ainut ongelma on ollut kisaajien vähyys.
Vaikka ensi kaudella ajankin luultavimmin isoilla autoilla, aion jättää GT auton hyllyyn, koska sillä kisaaminen on ollut niin nastaa ja jatkossakin aion osallistua kisailuun, jos kisoja järkkäillään.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1968 : 05.08.10 - klo: 09.42 »
Hienoa Turku.
Näistä kun on juteltu niin autot itsessään asettavat rajoituksia jonkin verran, joten hipo myllystä on normikuskin vaikeahko ulosmitata sen enempää hyötyä ulos kuin normimoottorillakaan näillä meidän liukkailla ulkoradoilla. Avain on luotettavuus ja sopiva teho, se on osoitettu. Ihan samalla tavalla kuin krossissa jossa alustan liukkaus säätelee käytettävissä olevia tehoja.
Mutta palataan näihin kisojen myötä, minusta olennaisinta on nyt nauttia harrastamisesta loppukesä! Toivottavasti ei mene ihan sateiseksi vielä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1969 : 05.08.10 - klo: 11.51 »
Samoilla linjoilla ollaan Tommin kanssa. Auto säilyy vaikka iso auto onkin hommattu ja kisoihin osallistutaan jos pystytään. Ja säännöistä sen verran että tänävuonna ne on toiminut ja kilpailut ollut tosi tasaväkisiä, niitä ei silloin kannata paljoa muuttamaan. Aina joku haluaa nöyryyttää muita hipo moottorilla joka tasoittaa huonoa kuskia
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1970 : 05.08.10 - klo: 12.50 »
Todellakin, nykyiset säännöt toimii hyvin, ne luo tasapuoliset ja edulliset puitteet kisaamiselle. Jos kuitenkin totuus on se, että kisoihin ei saada porukkaa kuin kourallinen, kannattanee olla hieman avarakatseinen ja miettiä niitä keinoja, millä porukkaa saadaan viivalle. Ilman kuskeja kun kisaamisesta ei oikein mitään tule.

On totta, että yybermoottorista ei kovinkaan monelle ole hyötyä, koska auto/kuski ei lisävoimaa pysty ulosmittamaan. Aina tietysti tullaan siihen, että mitä sitten pitää rajata ja miksi. On selvää, että mitä suositummaksi kisat tulee, sitä enemmän syntyy voittamisen halua, jolloin on mahdollista, että joku käyttää porsaanreikiä hyväkseen pärjätäkseen. Mutta niinkauan kun pysytään rennoissa kertsikisoissa, en koe asiaa kovin suurena peikkona.

Pääasia tässä jutussa nyt on se, että juttu säilyy mielekkäänä ja elinvoimaisena ja sen kautta voidaan tarjota kilpailemisen/onnistumisen kokemuksia myös uusille kuskeille, sehän tässä alunperinkin oli iso osa tätä juttua.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1971 : 05.08.10 - klo: 13.15 »
Kyseinen moottorisääntö on tällähetkellä mielestäni täydellinen.
Sieltä löytyy hyviä koneita valkattavaks melkeinpä vaan kolikkoa heittämällä.

Jos moottorit vapauttaa niin siellä voi hyvin nopeesti olla O.S. Speed lähtöviivalla.
Esim jos itse ajaisin yhden kisan jonkun laina autolla niin kaapista löytyis samantien uunituore speedi tällähetkellä ilman muuta käyttöä.

Tuskin edes tarvitsee sanoa että siinä koneessa on kulkupuolta enemmän kuin näissä nykyään hyväksytyissä.
Ja tuollaisia koneita nimenomaan löytyy kaapeista niiltä kokeneemmilta kuskeilta.

Eli moottorisäännön kokonaan vapauttaminen ei ole hyvä idea.


Toisaalta jos halutaan vähän väljempää sääntöä niin eihän sekään olisi ongelma sallia hieman pärstäkertoimen mukaan moottori kuin moottori, ja välittömästi kun kyseinen kuski sijoittuu kisassa 5 parhaan joukkoon niin seuraavassa kisassa moottorisääntö on hänen kohdallaan voimassa.
Tai laittaa rajan vaikka 3 parhaan joukkoon sijoittumisen...
Saa vielä kireemmät väännöt aikasiks jos joku siinä viiden kärjen tuntumassa olevista kuskeista laittaa kireemmän koneen.
Ainakin teoriassa on mahdollisesti yhden kisan ajan siinä kärjessä kiusaamassa kunnes moottorisääntö sitten seuraavaan kisaan iskee.

Toisinsanoen voisi sallia kaikki .21 - .28 kokoiset moottorit ainakin sellaisille kuskeille jotka eivät ole kisoissa olleet, tai menestyminen muutenkin jäänyt vähän heikommaks.
Sillon pääsee ajamaan ne joilla tällähetkellä on sääntöjenvastainen kone.
Ei tarvitse panostaa jäsenmaksuihin, lisenssiin ja vielä moottoriin. (UAU jäseneksi kun liityt niin heilahtaa 300e ennenkuin pääsee kisaan edes ilmoittautumaan)
Mielummin maksaa jäsenmaksut ja lisenssin... ajaa sillä moottorilla mikä jo kaapista/autosta löytyy ja mikäli tuppaa ekalla kaudella jopa pientä menestystäkin tulemaan niin sitten on "pakotettu" siirtymään moottorisäännön piiriin.


Äkkiä tulee mieleen... (kuka tästä sitten muka pitää kirjaa)
Ei kukaan, eikä tarvitsekaan.
Senverran vähän kuskeja on että jokainen kyllä tuntee toisensa naamavärkistä ja muistaa monesko on sattunut edellisessä kisassa olemaan.
Muutenkin senverran kentlemanni kaveriluokka on kyseessä että eiköhän se valvonta ja sääntöjenmukaan toimiminen mene ihan itsestään.


Ps: tämä koko idea siksi että on tullut nähtyä tattiksellakin parina pyörähdyskertana kuskeja joilla on GT autoissaan sääntöjenvastaiset koneet... koneet jotka on sattunut olemaan kaapissa tai siirtynyt krossarista/trukista tähän autoon.
Olen aika varma että näitä kuskeja alkais näkymään kisoissa mikäli pääsisivät sillä tämänhetkisellä kalustollaan osallistumaan.
« Viimeksi muokattu: 05.08.10 - klo: 13.22 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1972 : 05.08.10 - klo: 13.25 »
Niinpä tosiaan, tuossa Hoken ajatuksessahan voisi olla ideaa, moottorisääntö koskemaan vaan niitä kuskeja, ketkä on jo kisoissa pärjänneet, esim. TOP5 tjsp. Muut ja etenkin aloittavat kuskit voivat ottaa kaapista sen mosan mikä sieltä löytyy. Taas säästy rahaa, eikä varmaan kenellekkään tullut paha mieli.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1973 : 05.08.10 - klo: 14.23 »
Todellakin, nykyiset säännöt toimii hyvin, ne luo tasapuoliset ja edulliset puitteet kisaamiselle. Jos kuitenkin totuus on se, että kisoihin ei saada porukkaa kuin kourallinen, kannattanee olla hieman avarakatseinen ja miettiä niitä keinoja, millä porukkaa saadaan viivalle. Ilman kuskeja kun kisaamisesta ei oikein mitään tule.

On totta, että yybermoottorista ei kovinkaan monelle ole hyötyä, koska auto/kuski ei lisävoimaa pysty ulosmittamaan. Aina tietysti tullaan siihen, että mitä sitten pitää rajata ja miksi. On selvää, että mitä suositummaksi kisat tulee, sitä enemmän syntyy voittamisen halua, jolloin on mahdollista, että joku käyttää porsaanreikiä hyväkseen pärjätäkseen. Mutta niinkauan kun pysytään rennoissa kertsikisoissa, en koe asiaa kovin suurena peikkona.

Pääasia tässä jutussa nyt on se, että juttu säilyy mielekkäänä ja elinvoimaisena ja sen kautta voidaan tarjota kilpailemisen/onnistumisen kokemuksia myös uusille kuskeille, sehän tässä alunperinkin oli iso osa tätä juttua.

Juuri näin.

Moottorista en sano muuta tässä kohtaa kuin että perus V-specci ei paljon maksa verrattuna nyt esim. listalla oleviin koneisiin ja jos haluaa Speedinsä uhrata rata-ajoon niin siitä vaan. Ei se ole minulta pois. On aina kiva nähdä nopeita autoja ja autojen nopeus on katsojillekin mieleen. Sen verran olen tähän GT hommaan tutustunut viime vuosina että uskallan näin väittää  :grin:

Pidän myös noista muista ajatuksista mitä Peitsamo ja Hoke kirjoittaa edellä.

Käytämme GT8 sääntökirjaa lähtokohtaisesti kisojen pohjana ja sitten joustoa mukaan "sopivasti", ok

edit: Ja vielä kun lisätään se että palkinnot jaetaan "panostaja" ja "sunnuntaikuljettaja" ryhmille sopivasti niin kaikki ovat voittajia ja nauttia yhtä pitkästä kisapäivästä jossa kaikki saavat ajaa yhtä paljon ja kokea kilpailemisen jännitystä & ajamisen hurmaa
« Viimeksi muokattu: 05.08.10 - klo: 14.31 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa pieto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1974 : 05.08.10 - klo: 14.39 »
Kaikki puhuvat asiaa ja kaikki uudet ideat ovat tervetulleet. Mielestäni kummiskin tavoite on se että sarjaa ajettaisiin samalla tavalla kuin ennen AKK:n hyväksymänä. Suurin ongelma taitaa vaan olla se että pitää saada selkeästi lisää autoja lähtöviivalle. Kait kaiken perusidea on se että kulut pysyy mahdollisen pieninä ja kilpailut tasaväkisenä. Tiedän että näitä GT8 autoja löytyy paljon, ne pitää vaan saada parkkis sudittelusta radalle päristelee. Pitäisi varmaan porukalla istua jossain vaiheessa pöydän ääreen ja jutella lajin tulevaisuudesta.
Kyosho GT Racing Art

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1975 : 05.08.10 - klo: 15.16 »
Oma mutu&fiilis on, että avoin sarja olisi helpompi lähteä mukaan kuin nykyinen kansallinen. Toisaalta, vihdoin viimein UAU:n jäsenlomakkeen tänään täyttäneenä ero omalla kohdalla on kapenemaan päin...

Perussäännöissä itsessään ei liene vikaa, mutta aloittaminen on aina vaikeaa.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa pieto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1976 : 05.08.10 - klo: 15.21 »
Kerhokisat on kyllä hyvä järjestää kansallisen sarjan ohella, koska kynnys osallistua kerhokisaan on paljon matalempi. Tätä kautta voitaisiin saada enemmän kuskeja kansallisiin kisoihin. Niin kuin Juska aikasemmin mainitsi niin tämän vuoden säännöt ovat olleet todella toimivat. Turhaan niitä ruvetaan ensi kaudeksi muuttamaan, menee uusilla kuskeilla vaan pakka enemmän sekakaisin. Siis sääntöjä voi tietysti vähäsen muokata mutta en usko että mitään suuria muutoksia kannattaa tehdä.
Kyosho GT Racing Art

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1977 : 05.08.10 - klo: 15.46 »
Juu ei missään nimessä ole tarvetta muokata sääntöjä.
Korkeintaan tuossa moottoriasiassa vähän pistää kuviota joustavammaks aloitteleville kisaajille.

Nimenomaan kisaamista harkitseville homman pitäis olla niin yksinkertaista että ottaa auton kainaloon ja menee kisoihin, ilman että joku sanoo moottorin olevan laiton vaikka se nyt sattuiskin olemaan mikävaan kisapannu.
Ei se ekoja kertoja kisoihin tuleva siitä koneesta kuitenkaan hyödy muuta kuin pääsee ajamaan.

Siellä kärjessä on aina ne samat jätkät kuitenkin... eli heiltä tarttee hommaa rajatakin...
Mutta rajaukseks riittää oikein hyvin se mikä jo nyt on.

Tuskin yhtäkään nyt kisoissa kolmen kärjessä ollutta kuskia olis haitannu tippaakaan jos siihen taakse olis ilmestyny joku ekaa tai tokaa kertaa kisoissa oleva jollain speedillä...
Pah... päinvastoin... kiva että saa lisää sykettä sinne kärkeen eikä vaan samat naamat vetele porukasta kolmella kierroksella ohi.

Siis olettaen että siitä kireemmästä koneesta tosiaan kukaan senverran edes hyötyis että sen siivittämänä olis helpommin siellä kärkikuhinassa.

Poissa pieto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1978 : 05.08.10 - klo: 16.35 »
Nyt ilmoittautumaan Kouvolan kisoihin http://rc10.fi/index.php?topic=49123.0 Ne jotka olivat mukana ensi kertaa Tattiksen kerhokisoissa, niin tuonne vaan jatkamaan.

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä......
Kyosho GT Racing Art

Poissa pieto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1979 : 09.08.10 - klo: 16.48 »
Muistakaa ilmoittautua Kouvolan kisaan. Luulisi enemmän kuskeja tulevan.

GT-8

4  Pekka Kuronen        UAU
7  Juha Menna           TUA
8  Antti Laurinkoski    JärvSRK
9  Peter Erna           UAU
12 Tommi Turku          TAK
?? Jethro Lehtojärvi    TUA

Missä uudet kuskit jotka olivat Tattiksen kerhokisoissa?
Kyosho GT Racing Art