Kaikki alkoi siitä kun joskus kauan sitten pentuna käytiin ajelemassa paikallisen askarteluliikkeen järjestämässä esittelytilaisuudessa TAIMYA:n Lunch Box:lla ja Jeep:lla (sähkö 540 koneilla) ja kiinnostus heräsi. Sillon ei tietenkään itellä ollut tarpeeksi rahaa moiseen ja vanhemmatkin sanoi ettei moinen tule kyseeseen ja se jäi siihen
Kiinnostus ei kuitenkaan koskaan kadonnut täysin, mutta Nikot ja muut lelut ei kuuluneet kyseiseen kategoriaan, ei myöskään enää sähkövehkeet kun kuulin huhupuheita polttomoottorilla varustetuista (Huom, internettiä ei ollut sillon vielä keksittykään).
Koulu loppui -> ammattikoulu -> työelämään, alkoi oikeiden 1:1 jenkkiautojen harrastus ja aikaa kului reilu 20 vuotta lisää aikaa...mutta kiinnostus rc-autoihin kyti siellä taustalla koko ajan.
Sitten yksi kaveri osti ensimmäisen nitrokäyttöisen rc-auton penskoille ( itselleen
) ja kävin vilkasemassa sitä.
Vähän moottorin pärinää ja drag race kisoista ennestään tuttua ihanaa nitron sulotuoksua sieraimiin...nuuhhHHH....AAAAAHHHHHHHHHH ja sitten meikäläistä vietiin...alkoi autojen pikainen kartoitus mitä autoja oli saatavilla ja mistä niitä saa.
Ostin ensin käytetyn Savagen, auto heti palasiksi ja kuluneet osat vaihtoon ja viritysosia tietty myös heti, kuka nyt vakiolla...
Kohta ostin toisen, se oli HB Truckzilla Big Twin, sitten kolmanen Savagen...neljäs, viides...X, SS, XL, jossain kymmenen kohdalla tuli ensimmäinen katupeli eli HPI RS4+, se on edelleen ainoa puhtaasti asfaltille laitteeni. Seuraavaksi taas vähän harvinaisempaa eli uudenveroinen HB Lightning GT löytyi Ebay:sta ja tuli Itävallasta. Heti perään tupla koneilla varustettu HB Lightning GTX2, joka on edelleen vailla muutamaa pikkuosaa ja siksi kasaamatta. Hierottiin kaupoja Australiasta toisesta HB truckzilla Big Twin:sta, mutta valitettavasti tai onneksi suurennetut kuvat paljastivat harvinaisten erikoisosien huonon kunnon.
Sitten olikin jo pakko saada sitä BENSAA, onhan se kuninkuusluokka RC-autoissa...hassua kun oikeissa autoissa se on juuri toisin päin
Vanha totuushan kuuluu :"
Bensalla pestään osat, alkoholin me juomme ja nitrolle me kisaamme... naftalle liikkuu työkoneet"
No juttu jatkuu eli hankin sen ensimmäisen Bensa-auton joka oli/on Nutech XT5 Monsteri ja sillä ajelu toi kaivattua tyydytystä hetken, mutta sitten rupesi tekemään mieli Bajaa...no sellanen piti sitten hommata ja se on nyt työn alla ja valmistunee kesäksi (toivon mukaan).
Bensavehkeet ovat toki hauskoja, mutta nitro vehkeistä en varmaan koskaan pääse irti ja niitä tuntuu tulevan koko ajan lisää...viime kesänä tuli kasattua osista uusi Truckzilla .46 ja lisäksi pari Savagea lisää. Viimeisin on HPI Nitro Monster King Ranskasta, kohtuu harvinainen pikku monsteri, jota valmistettiin jotain vuoden verran.
Kokonaismäärä rupeaa olemaan kai kaikkiaan luokkaa 25 autoa...uusia kasaamattomia on pari kolme, riippu vähän miten osalaatikoita aukoo.
Kotimaiset ja ulkomaiset RC-liikkeet ja tietysti EBAY ovat tulleet erittäin tutuiksi osien metsästyksen myötä. Netin myötä molemmat harrastukset (1:1 ja RC) ovat saaneet uusia ulottuvuuksia ja se mahdollistanut sen että tarvittavan osan voi ostaa mistä päin tahansa maailmaa. Moisesta ei olisi voinut kuvitella edes vilkkaimmassa mielikuvituksessa, kun ensimmäisiä kertoja ajoin sillä maastovihreällä Taimya Jeep:lla koulun pihalla toisen rc-auton yli kolmatta kertaa myyjän huutaessa naama punaisena
Tämä on todella mukava harrastus, mutta jenkkiharras on minulle edelleen se ykkönen, siitä en ole luopunut ja sitä jatketaan, mutta tämä tuo kuitenkin mukavan lisän siihen. Yksi hauskimmista puolista on, että näiden kanssa tuntee itsensä nuoreksi ja mikä kaikkein parasta, näitä ei tarvitse koskaan katsastaa, eikä näitä koske typerät rakentelu säännökset ja lakipykälät
Vaikka näiden rc-autojen kanssa touhuaminen tietty maksaa kohtuu paljon, niin on se silti halvempaa kun oikeiden autojen kanssa