FTT 2008 ohjeisto -keskustelusta akkulistoihin poiminta
...kaikki vanhemmatkin EFRAn listat on vielä voimassa. Vanhojen listojen mukaisilla kennoilla saa ajaa vielä (ainakin) tämän vuoden loppuun asti.
Turvallisuutta ajatellen vanhojen akkulistojen pidennetty salliminen mietityttää.
Keskeisin syy akkulistan täydelliseen uusimiseen oli viimevuoden puolella yleistyneet akkujen pimahdukset ja poksahdukset. EFRAn päätökseen uudesta 2008 akkulistasta liittyi oleellisena turvallisuusnäkökohtana kaikkien vanhojen ja erityisesti onnettomuusalttiutensa osoittaneiden kennojen kieltäminen.
Osa tuotantoeristä nimettiin kielletyiksi, mutta eri puolilla poksahtaneissa kennoissa on ollut muitakin eräkoodeja kuin nuo erikseen kielletyt.
Onko kisapaikkojemme turvallisuutta ajatellen perusteltua ja tarkoituksenmukaista
sallia näin pitkään koko ajan vanhemmiksi käyvät 2007 ja aikaisempien akkulistojen kennot?
Akkurintamalla on tapahtunut selkeää positiivista kehitystä. Kennovalmistajat pantiin tekemään kehitystyötä toisaalta markkinoiden ja jakelutien vahvojen reaktioiden kautta ja toisaalta muuttamalla kennojen speksejä. Omien havaintojemme mukaan kehitystyö on tuottanut hyviä tuloksia ja uusimmat kennot ovat vakaampia ja itsepurkautuminen on sekä hitaampaa että tasaisempaa.
Olisi mielenkiintoista kartoittaa vaikkapa Laukaassa kisaajilta
a) minkä ikäiset akut on käytössä Laukaassa? Monethan ovat pitkittäneet akkujensa vaihtoväliä odoteltaessa uuden listan astumista voimaan.
b) aikooko ajaa kesän kisat nykyisillä akuilla vai tuleeko ottamaan käyttöön kesän aikana uuden listan mukaiset akut?