No moicca vaan
!
Tässä mun keinoja:
-Sellaisen ajopaikan valinta, ettei lentele mahdottomasti teräviä kiviä. Myrkyllisintä on 16mm murske, sellainen kuin menee vetarin ja tukivarren välistä, niin mikä tahansa kumi repeää. Jos on pakko ajaa toivottomissa paikoissa, niin aja suosiolla kuiviltaan ilman kumeja. Kyllähän ne nivelet aika pitkään kestää sitenkin. Kuminvaihtosulkeisiin, kun vaihdat uudet joka toiselle tankille pitkin kesää, tarvittavalla aikamäärällä hoidat kevyesti nivelten vaihdon.
-Vetokuppien kaikkien ulkoreunojen pyöristys dremelillä + santiksella. Siis sorvattu kupin reuna sekä vetarin tapin urat. Tarkoittaa sitä, että kun kumi saa osumaa kivistä, ei kumin alla ole terävää leikkaavaa reunaa.
-Roiskesuojat tukivarteen kiinni pyörän puolelle vetonivelen eteen. Vähän taitolaji. Vääränmallinen suoja tosin estää edestä tulevat kivet, mutta toimii keräävänä räpylänä niille kiville, mitä vanteen rumpu pyörittelee takakautta. Jossain vaiheessa voin laittaa kuvan omistani, jotka ovat toimineet aika hyvin. Juuri nyt ei ole kamera kotona.
-Kestävän kumin valinta. Tällä hetkellä parhaita lienee Hostilen harmaat kumit (uretaanikumia) tahi SC:n kumit, joita kumpaakaan en vielä ole päässyt koittamaan. Mulla on vielä Hostilen vanhaa luonnonkumista mallia ja nekin on varsin kestävät. SC:n kumit näyttää nekin lujilta.
-Oikeanlainen rasvaus. Rasvaa täytyy kumin sisäpuolella olla myös haitaripoimuissa. Jos ei ole, ne alkavat nirhautua sisäpuolelta. No, vähän marginaalinen asia. Soraradalla kumi menee joka tapauksessa rikki muista syistä aikaisemmin.
-Oikeanlainen ojennus. Haitarin täytyy olla vähän auki, ei lytyssä. Tämä saman sorttinen asia kuin tuo edellinen.
Hemibootseja en ole kokeillut, enkä kokeile. Sellaisten hinnalla (
) saa repullisen pyörivää mallia olevia.
Ja vielä realismia ajatteluun. Suhteutetaanpa tämä asia 1:1 -maailmaan: mikähän vehje kestäisi rällätä 80mm murskeella? "Nothing lasts forever" yrittää DDM puhua kumien ostajille, jotka kuvittelevat, että paras saatavilla oleva tuo asiaan pysyvän autuuden.