Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jani_A

Sivuja: [1]
1

http://en.wikipedia.org/wiki/Wavelength

aallonpituus eli lambda = v(nopeus) / f(taajuudella) = c / 2,4GHz = (300000 km/s) / (2,4G 1/s) = 0,3m / 2,4 = 0,125m.

Suunnilleen tuon 12,5cm ainakin minun vastaanottimessani se johto onkin - hiukan tosiaan valonnopeus on eri siinä johtimessa, eli se varmaan vaikuttaa.

Vastarien antennien mitat on jotain muuta kuin 1 aallonpituus, olisikohan noin 1/8 aallonpituus, kun puhutaan 35mhz laitteista.
Gigaisissa taas osa antennista toimii koaksiaalijohtimena ja vain johtimen kärki, noin 4cm toimii antennina, näin ainakin omassa futabassa.

2
Polttisautot / Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« : 20.10.10 - klo: 19.53 »
Olen pahoillani, en tiennyt materiaaliaalin olevan tärkeää asiassa. Laakerin materiaali on korkealuokkaisissa laakereissa käytettävää punametallia, ei pronssia. Ja laajeneminenhan tapahtuu aina keskipisteestä ulkokehälle, eli tässä tapauksessa kiertokangen alatapin keskipisteestä ulospäin, vai...  :grin:

Juuri suuremmasta kertoimesta johtuen sovite tulee tiukemmaksi, koska laajeneminen tapahtuu joka suuntaan, myös laakerin sisäkehää kohti.


Kyllä mä olen tuota samaa pähkäillyt joskus, mutta käytännössä se laajeneminen tuntuu tapahtuvan vain ulospäin. Joitain laakereita saa vaihdettua, kun lämmittää alumiiniosaa esim kuumailmapuhaltimella. Kun osa on riittävän lämmin, laakeri tipahtaa pienellä kopautuksella pois, mitä ei tapahtuisi jos alumiini laajenisi myös "sisäänpäin".

Noissa halkaisijoissa laajeneminen on myös hyvin pientä. Alumiinissa 6mm reikä laajenee 0C > 200C noin 0.027mm.

3
Polttisautot / Vs: Kiertokanki-kampiakselin väljyys
« : 16.10.10 - klo: 12.58 »
Alalenkin väljyyden arviointi on vaikeaa, koska arviointi tehdään moottorin ollessa kylmä. Silloin välyksetkin ovat suurimmat. Teräksinen kampiakselin tappi, alumiininen kiertokanki ja pronssinen laakeri laajenevat eri tavoin lämmetessään.
Jep. Tuossa tapauksessa koneen lämmetessä alalenkin välys kampiakseliin tulee suuremmaksi, koska pronssin ja alumiinin lämpölaajenemiskerroin on terästä suurempi.

4
Vapaa keskustelu / Vs: Towerhobbies / tilaaminen
« : 26.03.10 - klo: 00.36 »
Saahan kamat sieltä kahdessa päivässä suoraan kotiin, jos on kova hätä. Kerran tosin kesti jopa kolme päivää.  :angry:

5
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 09.01.10 - klo: 16.09 »
Heh, aika halpoja kopioita. Kyllä kinuskit osaa.

http://www.aliexpress.com/product-gs/268444871-rc-cars-wholesalers.html

6
Yleinen keskustelu / Vs: alumiini
« : 02.01.10 - klo: 17.31 »
Romuliikkeistä voi tehdä hyviä löytöjä.

7
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 25.12.09 - klo: 20.27 »

normi kaasulla se on varmaan 3mm auki vaikka pitäisi olla 0,04mm auki.... eikä se mene kiinni päin vaikka irrottaa koko tyhjäkäynti neulan
0.04 tuumaa tarkoittanet, eli 1mm.
Eihän servo tai kaasuvivusto nyt vain mitenkään rajoita sitä kaasuttimen "rummun" liikettä?

Eipä noi niin monimutkaisia ole, etteikö noita tavan harrastaja niitä osaisi avata ja korjata, jossain vaiheessa se kuitenkin tulee eteen kuten Arska jo mainitsikin.

8
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 21.12.09 - klo: 11.59 »
Lainaus
MOTOREX KART LUBE CASTOR 2T

Racing Castor 2-stroke engine oil for karts. Perfect for high RPM go-karts and high-speed motorcycle desert racing applications. Kart Lube Castor 2T can be mixed with alcohol fuels without separating and can be used as 4-stroke engine oil in speedway racing motorcycles.
• Premix use only, 30wt viscosity.
• Exceeds all OEM requirements.

Ei varmaan ihan mönkään mene, jos hakee Storm Motorilta tuota ölppää?!


9
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 20.12.09 - klo: 17.43 »
Niin uutta tämä bensalla pelaaminen, etten muistanut heti sitä että tulpan väristähän sen koneen seoksen näkee.

10
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 20.12.09 - klo: 10.36 »
Pitääkö näissä koneissa säätää neuloja lämpötilojen mukaan?

Toisaalta näissä ei ole niin paljon öljyä mukana kuin nitrovehkeissä, joten bensa ei jäykisty pakkasella niin paljon kuin metukka.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 13.12.09 - klo: 18.54 »
Tuolla on yhdet ohjeet pc:n powerille.

http://www.rc-jakobstad.net/artikkelit/virtalahde.html

Itsellä myös tuollainen käytössä ja ihan hyvin on pelannut, käyttö tosin aika kevyttä.

13
Yleinen keskustelu / Vs: RC-työkalut ja varusteet
« : 13.12.09 - klo: 18.48 »
Sopiihan noihin halpiksiin varmasti myös Dremelin ja Proxxonin terät, joissa taitaa olla yleensä 3.2mm terät.
Ihme hinnoittelua kieltämättä Dremelillä, kun pelkkä joustava akseli maksaa yli 60€! Mutta niillä on usein myynnissä satasella sellasia pakkeja, joissa on itse porakone, teriä ja joustava akseli.

14
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.09 - klo: 22.38 »
Sammy

Tänään tulikin tuo Pico dimensionilta, joten modataan siitä killswitch.

Tuossa hieman siitä diodi step-downista, ettei kukaan luule että olisin ihan hatusta tuon jutun vetänyt.
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=7560965&postcount=9

15
Polttisautot / Vs: Polttoaineen tilaaminen ulkomailta?
« : 07.12.09 - klo: 09.56 »
Yläreunan deliverystä lainattua

Lainaus
Note we cannot ship fuel internationally or to BFPO addresses.

16
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.12.09 - klo: 23.33 »
Onkos kellään kokemuksia tuollaisesta kill switchinä?.

http://www.dimensionengineering.com/PicoSwitch.htm

Lähinnä kiinnostaisi tuon kestävyys viisikennoisen nimh-pakan kanssa. Hpibajafoorumilla huhu kertoi että tuo ei kestäisi välttämättä täydellä akulla, jonka jännite menee 7V huitteille täydellä akulla.

Mutta auttaisiko tuohon, jos laittaisi plussajohdon kanssa sarjaan vaikka yhden diodin laskemaan jännitettä? Jännitteen lasku olisi kai noin 0.7v?

Pico toimii kuitenkin jo 3.5v alkaen

17
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 30.11.09 - klo: 22.40 »
Se Bauhausin aluverkko oli hieman kalliimpaa, eli 250mm x 500mm pala noin 11€.

Olen kasaamassa vaihteistoa ja se 30-hampainen keskimmäinen ratas-"idler gear" tuntuu hieman väljältä. Laakerit menee heittämällä ja mauserilla mitaten toinen laakeripesä on noin 30.1mm ja toinen jopa 30.25mm! 
 
Kuuluuko sen olla noin löysä vai onko se susi? Kysyy nimimerkillä koneistaja. :grin:

18
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.11.09 - klo: 13.07 »
Kiitos hyvistä vastauksista.

Täytyy katsoa mitä kaupasta löytyy. Ehkä kuitenkin askartelen sen siitä aluverkosta, muualle autoon sitten noita outerwearsin kamoja.

19
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.11.09 - klo: 11.54 »
Juuri tuonne moottorin alaosaan ja ajattelin josko laittaisi sellaista aluverkkoa, jota mm bauhausista löytyy.

Tämä (SS) on ihan alkutekijöissään vielä, joten kyllä tässä puuhaa riittää.

20
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.11.09 - klo: 11.19 »
Mitä liimaa siihen moottorin verkkomodiin kannattaisi käyttää? Epoksia löytyy, mutta mahtaako tuo kuitenkaan kestää lämpöä riittävästi.

21
Polttisautot / Vs: kysymyksiä tulpasta
« : 14.11.09 - klo: 20.46 »
.

22
.

Sivuja: [1]