M8 krossikuskit alkaa vasta lämpenemään 10 minuutin kohdalla ja sen jälkeen vasta aletaan ajamaan kilpaa...
vaikkei ihan noin karusti pysty asiaa ajallisesti sanomaankaan niin tuossa on hyvin paljon perää.
Polttiskuskit jotka ovat tottuneet ajamaan 45 minuutin finaaleita, lämpeävät aina hieman hitaasti.
Huomaa hyvin monesti eri sähköluokkien finaali starteissa.
Vaikka se ei periaatteessa olekaan kyse ihan lämpeämisestäkään, mutta huomaa omalla kohdalla lähtevänså esim turisti finaalissa ne pari ekaa kierrosta aika rauhassa, ja takaa tullaan hirveällä kuhinalla...
Pitkiin finaaleihin tottuneena on oppinut että kisaa ei voiteta ekalla kierroksella... Sillä yleensä voi vain hävitä.
Tämä endurance kisa opettaa varmasti monelle ajamisesta hyvin paljon... Juuri siitä miten tärkeää on vain tahkota ja tahkota, oli tilanne mikä tahansa.
Tärkeintä keskittyä virheettömään suoritukseen koko ajon ajan.
Ja kun se virhe kuitenkin tapahtuu niin ei missään nimessä saa lähteä yrittämään paikkausta heti seuraavaan mutkaan.
Perus varma suoritus on aina kaikenmittaisissa lähdöissä se tärkein.
Bestläppi ei auta mitään koska sitä jossain vaiheessa seuraa virhe joka maksaa sekunteja... Jonka kiinni kiriminen tarkoittaa yleensä puolisekuntia parempia kierroksia 10kpl putkeen jotta ollaan samassa tilanteessa kuin ennen kaatoa.
Tähän ei tarvita edes pitkää matikkaa ymmärtääkseen että se on mahdotonta jopa kovimmalle kuskille.
Tiputtaa omasta vauhdista sen pari kymppää pois maksimista niin nopeus korvautuu varmuudella joka aina kantaa kisassa kuin kisassa pitkälle.
Ei täysiä alusta loppuun, vaan rauhassa alkuun ja rytmin löydyttyä aivokuolleena tahkoaa tasaisen tappavasti... Maalissa vasta ihmetellään mihin se riitti.
Vasta kun se varmuus on kovalla tasolla ja nopeus alkaa olemaan siellä kärkikahinoissa aina, voi alkaa kontrolloimaan sitä oman syötön määrää tarkemmin, eli puristamaan niitä huippuläppejä silloin kun niitä tarvitaan.
Mutta tosiaan siinäkin tilanteessa pitää olla takaraivossa se varma suorittaminen niin vahvasti että tietää menettävänsä enemmän kuin on mahdollisuus saavuttaa 10 kierroksen täydellä syötöllä.
Kova lopputulo vaatii ajon ilman isoja virheitä ajon alusta loppuun asti... Täyteen tuloksen kädettämiseen riittää yksi mutka, hyppyri tai molla.
Pitkä saarna, mutta liittyy aiheeseen oleellisesti ja ehkä saa joillekin syttymään valon... Ainakin siihen asti kun startti tapahtuu :D