Sekin kannattaa tosiaan miettiä, että ostaako sen halvimman, vai laittaako omalle päälle vähän enempi hintaa. Ei nyt tietenkään tarkoita sitä, että kaiken pitää olla sitä kalleinta ja komeinta, mutta esimerkiksi kypärissä ja saappaissa on hinnalla oikeastikin merkitystä. Myöskin mukavuus paranee yleensä hinnan kasvaessa, myös harttareissa, polkkareissa, kypäristä ja saappaista nyt puhumattakaan.
Mukavoittaa meinaan myöskin sitä omaa ajamista, kun harttarit eivät tökkää jokaisessa ylipitkässä kurkkuun ja polkkarit pysyy edes suurinpiirtein oikeilla paikoillaan myös kaaduttaessa.
Harttareistahan nyt ollaan muutenkin melkolailla muutamaa eri mieltä. Toiset tykkää, toiset ei käytä lainkaan ja jotkut käyttävät vain ''harttarien etuosaa''. Karu totuushan periaatteessa on, että mikäli harttarien olka osat eivät ole ''kelluvat'', riski solisluun murtamiselle kasvaa kokolailla paljon. ''Kelluvalla'' harttarilla näin taas ei pääse käymään.
Myöskin omasta kokemuksesta, monta kylkiluuta murtaneena voin kertoa, että yleensä ne harttarit evät suojaa myöskään kylkiä, mistä ne kylkiluut helpoiten murtuvat, toisaalta suoria iskuja edestä (ja takaa) harttarit kyllä pehmentävät kovasti. Monet ovat kuitenkin sitä mieltä, ihan avoimestikin, että harttarit ovat vain tiellä, ja käyttävät pelkkää rintapanssaria, pelkästään kivisillä radoilla lähinnä kivisuojana. Lähinnä mistä itse kukin tykkää - itse käytän EVS:n hihattomia, kelluvia harttareita.
Myöskin niskatuki on harkitsemisen arvoinen, mikäli meinaa yhtään enempi tosissaan päästellä. Itse ostin niskatuen, kahden sairaalassa vietetyn päivän jälkeen, kun niskat olivat vähän päässeet taittumaan supercross patikossa, enkä ole radalle enää uskaltautunut ilman tukea.
Polkkareissa mukaan tulee myös omat polvet. Toisilla on vain synnynnäisesti heikommat polvet, toisilla taas vahvemmat - toiset ovat polvensa aikanaan rusikoineet huonoon kuntoon. Mikäli omat polvet ovat vähän heikot, kannatta melkeinpä sijoittaa edes jonkinlaisiin polvituellisiin suojiin. Niitäkin saa ihan edukkaasti, kun ei sokeasti vain mene virran mukana ja osta EVS:n tms. titaanitukisia suojia, vaan hakee vähän vaihtoehtoisempaa.
Suolivyö tai alaselän tuki, miten sitä tykkää nimittää on myös ihan mukava olla olemassa. Vaikka se vähän heppoiselta voi tuntuakin, niin sen vaikutus on kyllä ihan selvä. Itselläni kun on tuo selkä aikanaan vähän ottanut kipeää, niin en enää oikeastaan täyttä erää pysty ilman suolivöytä ajamaan, se kuitenkin tukee ihan hyvin. Lisäksi se pehmentää pahimpia kiveniskuja alaselkään ja alavatsaan.
Kyynärit ovat sitten makupide kysymys. Itse en käytä, sillä saavat käteni puutumaan todella pahasti. Toisaalta veli ajelee ''kovilla'' kyynäreillä ja serkku ennen lopettamistaan pehmeillä. Mistä kukin tykkää, kyllähän ne pahimmat iskut pehmentävät.
Saappaat kannattaakin ostaa sitten kerralla kunnolliset, varsinkin mikäli isolla pyörällä ajelee. Halvemmat saappaat kun antavat nilkan pyöriä aikalailla vapaasti, nimim. vasen nilkka ihan pillanpäreiksi, halpojen saappaiden takia. Kalliimmissa saappaissa on nykyään jo todella hyvät tuet nilkoille, ja varsinkin heikkonilkkaisempien kannattaa harkita ihan tosissaan selvää nivellettyä, tuellista saapasta. Ne ovat sitten kyllä jo todella kalliita, mutta pelastavat monilta revenneiltä nivelsiteiltä ja murtuneilta nilkoilta. Kuitenkin 300€ ylöspäin ja jopa vähän allekin saa todella laadukkaita saappaita, joissa on ihan jämäkkä nilkkaosa. Mineillä taitaa nuo saappaat kuitenkin olla vain edessä, joten kannattaa varmaan harkita jotain Mini-mx saappaantapaisia tai sitten lyhyt vartisia katupyöräkenkiä. En tiedä varmaksi, sillä ajan vain isolla pyörällä.
Kypärissä kannattaa myös huomioida paino. Vaikka se vähän voi hassulta kuulostaakin, niin sen oikeasti huomaa ajossa ja ajopäivän jälkeen. Raskaalla kypärällä niskat ovat yleensä ihan tulessa ajojen jälkeen ja ylipitkät tuntuvat niskassa todella pahalta, kun kypärän massa on iso. Kuori materiaalilla ei ole enää nykyään kovinkaan paljon väliä. Ainakaan, mikäli Mx-lehtien kirjoituksia on uskominen. Ainoa ero on siinä, että muovikuorinen kestää yhden kovan iskun, ja sen jälkeen se pitää vaihtaa, kun taas kuitukuorinen saattaa kestää montakin kovaa iskua, riippuen ''tuurista''.
Sekin kannattaa muistaa, että kun kerralla ostaa kunnon suojat, voi olla lähes varma, että ne kestävät vuodesta toiseen, kunhan vain pesee hienhajun pois aina välillä.
Ja joka kerran sitä jaksaa olla tyytyväinen kun on tullut ostettua kunnon varusteet, kun sitä ''maaperää lähtee tutkimaan''.
-Samppa - motocrossia since 6v., totisella harrastelu pohjalla.