Niin, jos palataan aiheeseen..
Servoilla tuntuu olevan se taipumus että viidelläkympillä saa hyvän joko joko vääntää tai on nopea. Kompromissin joutuu tekemään. Taisin jutella kanssasi tuosta servosta Ulvilassa, itsellä on ohjauksessa sekä kaasussa 9451 joista toinen sitten kiireessä kaverille finaaliin ruuvattiinkin. 9451 on speksattu muistaakseni 8-9kg väännölle (ja 0.11sek) mikä itseäni yllättäen oli enemmän kuin riittävä noille HB:n isoille palloille.
Ajoin tuolla laina-autolla johon kävin ostamassa 25 euron Bluebirdin servon. Valitettavasti ne tuntuvat olevan vielä enemmän yksilöitä kuin nuo huokeat Hitecit, sillä tuon edellämainitun kaveri HB:n ohjauksessa oli juuri Bluebirdi. Se oli kohtalaisen nopea ja vääntävä kun taas oma yksilö oli hidas ja hädintuskin jaksoi vääntää renkaat tapista tappiin. Speksit kertoivat kuitenkin 10kg ja 0.13sek. Koitin jopa SubC-kokoisia vastariakkuja sille, ajatuksena että pienen akun jännite laskee rasituksessa. Eipä tuosta ollut apua ja nyt servo odottaa että keksisin mitä sillä teen. Kaverille ruuvattiin tuo 9451 finaaliin siksi, että BB söi akun tyhjäksi noin vartissa, akun vaihto finaalissa ei houkuttanut.
Futabalta löytyy esimerkiksi 3305, joka on vääntävä, mutta kohtalaisen hidas servo. 9405 taas vääntää vähemmän (noin 7 kiloa) mutta on nopea, 0,11sek. Nämä ovat siis molemmat analogisia ja hintaluokassa 50-80 euroa. Jos "parasta" haluaa niin Futaban 9451 (~8-9kg, 0,11sek) tai 9351 (13-14kg, 0,13sek) mutta nämä ovat jo hintaluokassa 120-150eur. Toki kunnon servolla sitten ajaakin pitkään, itseltäni vanha 9450 laukesi neljän vuoden käytön jälkeen .. ja ostin sen vielä käytettynä.
Kannattaa katsoa mitä servoja JR:llä on tarjota, kuten myös Sanwa/Airtronics. Itse en Hitecejä enää osta, mutta osittain kyse on myös henkilökohtaisesta mieltymyksestä.