Fin LS-5 2010Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2010 SM-sarjan säännöt-Yhteyshenkilö
-Osakilpailut
-Ilmoittautuminen
-Lisenssi
-Osanottomaksut
-Kilpailijanumerot
-Sarjapisteet
-Palkinnot
-Kilpailuformaatti
-Lähetystapa
-Nostovuorot
-Ajajakokous
-Auton tekniset säännöt
-Katsastus
-Turvallisuusohjeet
-Dopingsäännöt
-Mainostussäännöt
Fin LS-5 2010 SM-sarja järjestetään AKK-Motorsport Ry:n luvalla.Fin LS-5 2010Fin LS-5 2010 SM-sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla Autourheilun Sääntökirja 2010:n ja näiden sääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä säännöt ovat määräävät.
Sarjassa ajetaan LS-5 luokan touringautoilla.
Yhteyshenkilö
LS-5 luokan yhteyshenkilö on:
Toni Pernu
Puhelin: 0400 366330
Email: stonde(at)trt-team.com
Osakilpailut 20101. 6.6 UAU (Helsinki)
2. 3.7 EPUA (Ylistaro)
3. 4.7 EPUA (Ylistaro
4. 29.8. KyPak (Tykkimäki)
IlmoittautuminenOsakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa
www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy edellisen viikon torstaina ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-kilpailijanumero
-vähintään 4 lähettimen taajuutta tai, että käyttää 2,4 GHz:n taajuusaluetta.
27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet: 26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,225 MHz.
40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660 – 40,790 MHz.
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
LisenssiKullakin kilpailijalla tulee olla voimassa oleva pienoisautoilun kansallinen lisenssi.
OsanottomaksutOsanottomaksu kussakin osakilpailussa on 25 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 €. Jokaisen osakilpailun järjestäjä tilittää 1 €/osallistuja sarjan yhteyshenkilön ilmoittamalle tilille sarjan yhteispalkintoja varten. Kunkin osakilpailun osanottomaksu peritään kilpailupäivän aamuna ilmoittautumisen yhteydessä.
KilpailijanumerotKilpailijanumerot määritellään aina edellisen kauden sarjatulosten perusteella. Sarjan voittaja saa numeron 1., kakkonen numeron 2. jne. Uudet kuljettajat saavat ilmoittautumisjärjestyksessä aina seuraavan vapaan numeron. Kilpailijanumerot anotaan ennen kilpailuja sarjan yhteyshenkilöltä. Luetteloa kilpailijanumeroista ylläpitää sarjan yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö toimittaa luettelon kilpailijanumeroista kilpailujen järjestäjälle.
Autossa tulee olla kilpailijan numero kolmessa eri paikassa: konepellissä, oikeassa etuovessa ja vasemmassa etuovessa. Numeroita ei saa kiinnittää tuulilasiin eikä sivuikkunoihin.
Numeron tulee olla vähintään 50 mm korkea ja viivan paksuus vähintään 10 mm. Numeropohjan tulee olla suorakulmio, kulmat saa olla pyöristetty. Numeropohjan väri on valkoinen ja numeron väri musta. Osoitteesta
www.akk-motorsport/lajit/pienoisautoilu löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat.
Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessaan ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti.
SarjapisteetSarjassa ajetaan 4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:en parhaan osakilpailun pisteet.
Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan sarjapalkinnot, mikäli vähintään sarjan 3 osakilpailua täyttää kyseisen minimi osallistujamäärän.
Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:
1. Pisteet osakilpailustaTaulukko
Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset luokan yhteyshenkilölle.
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa
www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
PalkinnotJokaisessa osakilpailussa palkitaan A-finaalin kaikki kuljettajat muisto- tai esinepalkinnoilla. Kilpailun järjestäjä hankkii osakilpailun palkinnot.
Viimeisen osakilpailun yhteydessä palkitaan sarjan 3 yhteispisteissä parasta vähintään muistopalkinnoilla. Sarjan yhteyshenkilö hankkii palkinnot.
Kauden päätyttyä AKK-Motorsport palkitsee mitaligaalassaan sarjan 3 yhteispisteissä parasta SM-mitaleilla.
Kilpailuformaatti Kilpailu aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
- 2 kpl ohjattua vapaata harjoitusta a’ 10 minuuttia
- 3- 4 kpl alkueriä a’ 10 minuuttia.
- C-, D- …finaalit 15 minuuttia
- 5 nopeimman harjoittelu 10 minuuttia
- B- finaali 15 minuuttia
- A- finaali 30 minuuttia
Kaksi päiväinen kilpailu
Lauantain kilpailupäivä aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
- 2 kpl ohjattua vapaata harjoitusta a’ 10 minuuttia.
- 4-5 kpl alkueriä a’ 10 minuuttia.
Sunnuntain kilpailupäivä aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
- klo 8-9.00 vapaa harjoitus
- 1 kpl alkueriä a’ 10 minuuttia
- C-, D- …finaalit 15 minuuttia
- 5 nopeimman harjoittelu 10 minuuttia
- B- finaali 15 minuuttia
- A- finaali 30 minuuttia
Vähintään jälkimmäinen ohjatuista vapaista harjoituksista tulee ajaa transponderilla. Vapaat harjoitukset ovat pakolliset. Niissä tarkistetaan mahdolliset radiohäiriöt ja auton kunto. Alkuerien ja finaalien alussa on 3 minuutin lämmittely. Alkuerissä lämmittelyn aikana tavoitteena on, että autot jakautuvat mahdollisimman tasavälein radalle. Kukin kuljettaja voi silloin ajaa mahdollisimman puhtaan ja oman ajon. Alkuerissä on käytössä lentävälähtö ja finaaleissa formulalähtö.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin Fin LS-5 Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Fin LS-5 -ranking löytyy rc10.fi –foorumilta. Sarjan yhteyshenkilö avustaa tarvittaessa eräjakojen muodostamisessa. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
Taulukko 2. Kilpailijoiden jako alkueriin osanottajamäärän mukaan.
Alkuerissä ei ajeta kilpaa toisten kanssa vaan kelloa vastaan. Kukin kuljettaja pyrkii saamaan parhaan tuloksen.
Kuljettajan tulokseksi lasketaan kunkin paras alkuerätulos. Alkuerien tulosten perusteella jaotellaan kuljettajat finaaleihin. A-finaaliin paikan ansaitsee alkuerien tulosten perusteella 5 parasta kuljettajaa. Finaaleista nousevat 3 parasta aina ylöspäin seuraaviin finaaleihin. Alkuerien tulosten perusteella 5 parasta kuljettajaa saavat ajaa ennen
B-finaalia 10 minuutin harjoittelun.
Finaalien välissä tulee olla vähintään 30 minuutin tauko, jotta nousijoilla on aikaa huoltaa autonsa seuraavaa finaalia varten.
Taulukko 3. Kuljettajien jaottelu finaaleihin alkuerätulosten mukaan.
NostovuorotJokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 18 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.
Vapaat harjoitukset: ei käytetä nostajia.
Alkuerät: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat.
5 nopeimman harjoittelu: ei käytetä nostajia.
Nousufinaalit: nousufinaalista pudonneet kuljettajat nostavat seuraavassa nousufinaalissa. Ensimmäisessä nousufinaalissa nostavat A- finaaliin suoraan sijoitetut kuljettajat.
LähetystapaAlkuerissä käytetään lentävää lähtöä.
-Kuulutetaan ”3 minuuttia lähtöön”, jolloin erän kuljettajat saavat lähteä radalle lämmittelemään.
-Kuulutetaan ”1 minuutti lähtöön”, ”30 sekuntia lähtöön”, ”10 sekuntia lähtöön” ja ”Aika käy”, jolloin kello käynnistyy erikseen jokaiselle autolle, kun se ensimmäisen kerran ylittää lähtölinjan.
Kuljettaja ajaa niin kauan, kunnes kuulutetaan ”Kaikki maalissa” tai ”Auto numero NN maalissa”.
Finaaleissa käytetään formulalähtöä.
-Kuulutetaan ”3 minuuttia lähtöön”, jolloin erän kuljettajat saavat lähteä radalle lämmittelemään.
-Kuulutetaan ”1 minuutti lähtöön”, jolloin kukin kuljettaja ajaa autonsa lähtöruutuunsa. Lähettäjä varmistaa, että kukin auto on oikealla paikallaan.
-Kuulutetaan ”30 sekuntia” lähettäjä nostaa lipun ylös. Lähettäjä laskee lipun vaakasuoraan, lähtöön aikaa 15 sekuntia. Lippu laskee maahan ja lähtökäsky äänimerkillä. Lippu jää maahan. Mikäli ei käytetä äänimerkkiä, lähtö tapahtuu, kun lippu laskee maahan ja nousee välittömästi ylös.
Lähtö tapahtuu ajallaan aikataulun mukaan. Jos auto ei ole paikalla, kun lähtöön on aikaa 15 sekuntia ja lippu on vaakasuorassa, lähtee ko. auto varikolta muiden perään.
OhjaajakokousKaikkien osakilpailujen alussa on aina pakollinen ohjaajakokous. Ohjaajakokoukseen on jokaisen kilpailijan osallistuttava. Kokouksessa käsitellään mm. kilpailun kulku, lähtötapa, ajanottolinja, radalle nosto, tulostaulu, radiosäilö, virallinen kisakello, tuomaristo, rangaistukset oikaisusta, varaslähtö, lisämääräykset, yleiset järjestysasiat ym.
LS-5 touringluokan auton tekniset säännötTeknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.
KilpailuluokatLS-5 Asfalttirata-auto/polttomoottori. Touring Saloon kori, mittakaava 1/5, takavetoinen, bensiinimoottori 23 cm3 max. Auton paino polttoainetankki tyhjänä:
-Minimi paino 10.000 g transponderilla
-Maksimi paino 12.000 g transponderilla
KoriFIA:n Super Touring Car, WTCC, BTCC, ETCC, Group N, Super 2000 1/1 rataluokkien esikuvan mukainen EFRA:n luokittelema kori. Efra julkaisee keväällä tulevan kauden korilistan nettisivuillaan osoitteesta
www.efra.se.
Kansallinen poikkeus:
Myös ne korit, joiden Efra- luokitus on jo loppunut, ovat sallittuja.Taulukko 4. Kansallinen korilista 5.4.2010
Tuulilasia ei saa leikata pois. Sivu- ja takaikkunat saa leikata kokonaan pois moottorin jäähdytystä varten. Kuitenkaan etu-, sivu- eikä takaikkunoihin ei saa tehdä pelkkiä aukkoja.
Sivuikkunoita ei saa muotoilla jäähdytysilman ohjaamista varten. Kori tulee olla maalattu ja ikkunat läpinäkyvät. Korin tulee peittää kaikki auton osat. Ainoastaan antenni saa tulla ulos korista.
Koria ei saa leikata eikä muotoilla lämmittämällä. Kaikki koriin tehdyt ilmanottoaukot tulee olla kuten esikuvan mukaisessa autossa.
Alustan etupää tulee varustaa joustavasta materiaalista valmistetulla puskurilla, jonka minimi korkeus on 40 mm.
Joustavan materiaalin minimi syvyys ennen muovista kiinnike puskuria on 35 mm. Korin minimi etäisyys
radasta on 6 mm.
Kaikkia kilpailuihin hyväksyttyjä koreja koskevat seuraavat yleiset takaspoilerisäännöt.
Vain yksittäisellä takasiivellä varustettu spoileri on sallittu
Takaspoileri ei saa ulottua korin kattolinjan yläpuolelle eikä korin takalinjan takapuolelle. Spoileri tulee mahtua laatikkoon kiinitysosineen, jonka mitat ovat 60x60 mm ja pituus korin maksimi leveys.
MoottoriMoottorin tulee olla vetokäynnisteinen, ilmajäähdytteinen, 1-sylinterinen magneettosytytyksellä varustettu 2- tai 4-tahtinen bensiinimoottori. Turboahdin, polttoaineen suihkutus, pyörivät venttiilit eivätkä wankel moottori ole sallittuja. Maksimi sylinteritilavuus 23,0 cm3. Kaasuttimen kurkun maksimi halkaisija on 13 mm.
Sylinterikannen ja sylinterin tulee olla yhtä valua. Ainoastaan avoimet huuhtelukanavat on sallittu. Kanavien poikkileikkauksen tulee olla vakio koko kanavan pituudelta. Sylinterin porttien maksimi lukumäärä on 4. Moottori tulee varustaa ilmansuodattimella.
Akku/paristokäyttöinen sytytysjärjestelmä on kielletty.
Sytytysennakon tulee olla mekaanisesti kiinteä. Vain manuaalinen säätö on sallittua.
Ainoastaan passiivinen sytytysjärjestelmä, jonka ainoa parametri on kierrosnopeus, on sallittu.
Sammutuskytkimen paikka tulee merkitä koriin halkaisijaltaan 20 mm:n puna/valkoisella E-merkillä siten, että kytkin on vaivattomasti havaittavissa.
Kilpailuissa sallitaan vain yksi merkattu moottori. Vaurioituneen moottorin saa korjata tai korvata samanlaisella moottorilla. Vaurioitunut moottori tulee esittää ennen korjausta kilpailun johdolle. Kilpailun johto antaa luvan moottorin korjaukselle tai vaihdolle. Korvattu moottori tulee jättää kilpailun johdolle kilpailun loppuun asti. Kuljettaja joka on saanut luvan vaihtaa moottorin tullaan sijoittamaan lähtöruudukon viimeiseksi hänen ensimmäisessä finaalissaan. Jokainen kuljettaja saa käyttää vain kahta moottoria kilpailun aikana.
Polttoaine ja polttoainejärjestelmäPolttoaineena saa käyttää vain vapaasti yleiseltä huoltoasemalta saatavana olevaa bensiiniä. Ainoa sallittu lisäaine on yleisesti myynnissä oleva 2-tahtiöljy. Erikoispolttoaineet kuten ”racing fuel” on kielletty.
Polttoainejärjestelmän eli polttoainetankin, letkujen ja suodattimien yhteinen maksimi tilavuus on 700 ml.
Mikäli kilpailujen järjestäjä varaa polttoaineet, on kaikkien kilpailijoiden käytettävä sitä.
Polttoaineen hinta saa olla tällöin enintään normaali hankintahinta + 5 %.
Välitankkaus ei ole sallittua kilpailuissa. Autoa ei saa uudelleen tankata radalla eikä varikkosuoralla kilpailun alettua.
Renkaat ja vanteetVanteiden halkaisija 107 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan halkaisija on 136 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan leveys on edessä 75 mm max., takana 80 mm max.
Renkaiden tulee olla mustia kumirenkaita. Rengasprofiili on vapaa. Renkaiden käsittely pito-, puhdistus- tai muilla kemikaaleilla on kielletty kilpailupäivän aikana.Rengaslämmittimien käyttö on sallittu. Solukumirenkaat on kielletty.
ÄänenvaimennusMaksimi melutaso on 81 dB(A) mitattuna 10 metrin etäisyydeltä ja metrin korkeudelta. Pakoputken tulee olla vähintään 3-kammioinen. Kansallinen poikkeus: Autosarjan mukana toimitettava ”sikarilaatikko” äänenvaimennin on sallittu. Korin tule peittää pakoputki poikkeuksena pakoputken pää. Pakoputken pää saa tulla ulos korista 10 mm max.
Koriin saa tehdä pakoputken päätä varten reiän, jonka halkaisija saa olla 20 mm suurempi kuin pakoputken pään ulkohalkaisija. Pakoputken pään sisähalkaisija on 13 mm max. Moottorin ilmansuodattimen rakenne on vapaa.
Muut määräyksetAuto tulee olla varustettu toimivilla jarruilla, joilla tulee voida pitää auto paikallaan moottorin käydessä.
Kaasutin tulee olla varustettu mekaanisella varmistimella, joka palauttaa kaasun tyhjäkäyntiasentoon kaasuttimen ja kaasuservon välisten vipujen vaurioituessa.
Ajosuorituksen aikana vaihteiston välityssuhde tulee olla kiinteä.
Vain takaveto on sallittu.
Autossa saa olla vain kaksi kauko-ohjattavaa toimintoa: ohjaus ja kaasu/jarru.
Litiumpolymeeri vastaanotin akkuja ladattaessa rata-alueella on akut ladattava erikseen niille tarkoitetetussa lataus pussissa.
Muita elektronisia tai hydraulisia toimintoja auton ohjaukseen ei saa olla paitsi auton pysäyttävä ”Failsafe” toiminto ja hydrauliset jarrut.
Kullekin kilpailijalle on sallittu vain yksi auto.
KatsastusKilpailussa tulee olla nimetty katsastuspäällikkö. Hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi.
Auto ja radiolaitteet tulevat aina olla sääntöjen mukaiset.
Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkistuttaa autonsa laillisuus ennen erää.
Ennen ensimmäistä kilpailuerää suoritetaan alkukatsastus.
Erien jälkeen voidaan autoja ottaa katsastukseen pistokoeluontoisesti.
Jokaisesta finaalista kolme (3) ensimmäistä katsastetaan erän jälkeen, muut autot pistokoeluontoisesti.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, kori, takasiiven mitat ja sijainti, jarrut, polttoaine, moottori, äänenvaimennus.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjen vastainen tai kilpailja läiminlyö katsastuksen, tulee kyseinen alkuerä/finaalitulos hylätä kilpailijalta.
Katsastuksessa tulee olla tarvittavat välineet polttoainetankin tyhjennystä ja tilavuuden mittausta varten, auton painon mittausta varten ja siiven sääntöjen mukaisuuden toteamista varten sekä korin mittausta varten.
TurvallisuusohjeetYleisön turvallisuus on ensiarvoisen tärkeä asia. Rata-alue on oltava suljettu yleisöltä. Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. Tarvittaessa yleisö tulee ohjata heille varatuille paikoille. Autojen radalta poispääsy on estettävä kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla.
DopingsäännötPienoisautoillussa on promilleraja 0.
MainostussäännötKaikki tupakka ja alkoholimainokset autossa, kilpailijan ajopuvussa ja muissa varusteissa ovat kielletty.
* 10.6 Sääntöjä muutettu, alkueräjako Rankinglistan mukaan.