Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TommyW

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ohjeisto 2013 (2012-)
« : 20.11.13 - klo: 23.14 »
Moro, uudella kuskilla olisi tarve kilpailunumerolle - mistä/keneltä voi numeron anoa, kun FTT-yhteyshenkilöä ei ole?

2
Sähköautot / Vs: World GT
« : 20.10.10 - klo: 12.10 »
Ja näillä kahdella tavalla saadaan milleissä ilmaistuna ihan eri tulos, varsinkin jos Mikon kuvaamassa tavassa takarungon mitta otetaan ihan perästä.
Näin juuri tein, kun näin opastettiin tekemään... Minähän olen näissä hommissa aivan noviisi ja kuuntelen auliisti kokeneempien ohjeita.

Ja opastajana taisin olla minä  :embarrassed: No, "väärässä käsityksessä" itsekin olin oikeastaan siihen saakka, kunnes ymmärsin Vesan käyttämän tavan.

Toisellakin tavalla mitaten saa kyllä auton ajettavaksi, mutta kuten Jarkko mainitsi, syntyy eroja mm-lukemaan.

Meinaan itsekin siirtyä mittaamaan akun alta, jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia.

3
Sähköautot / Vs: World GT
« : 17.10.10 - klo: 11.32 »
No niin, ekat akulliset BSR:n lilac-nakeilla ajettu Myyrin radalla ja enpä huomannut niissä mitään "harrastusta haittaavaa" ominaisuutta. Auto oli loogisen tuntuinen, eikä tehnyt mitään ylimääräisiä kuvioita (poislukien kuskin omat kämmit  :grin:).

Minulla on takana reilun puolen vuoden harrastustauko, joten en pysty vertailemaan BSR:n renkaita Jacon vastaaviin, mutta joku valistuneempi osaa ehkä kertoa mahdollisista eroista.


4
Sähköautot / Vs: World GT
« : 13.10.10 - klo: 20.35 »
Vaikeaa tuntui olevan renkaiden saanti - itse päädyin Jacojen puutteessa ostamaan BSR:n WGT-nakit. Tilasin pyörät Tower Hobbies:lta ja kyllähän ne n. 10 päivää matkasivat, joten Isomyyrin kisan suhteen alkaa tulla kiire.

Hieman jännittää, miten BSR mahtaa toimia suhteessa Jacoon, mutta siihen saanen vastauksen jo tällä viikolla :wink:

5
Sähköautot / Vs: World GT
« : 19.09.10 - klo: 20.31 »
Olen laittamassa rengastilausta sisään - onko esim. Vesalla heittää suositusta siitä, jatkanko viime kauden tapaan Jacon Lilacilla vai ostanko BSR:n nakkeja?

Jacot tuntuivat viime talvena toimivan ihan OK, mutta tarjoaako BSR jotain "vielä enemmän" (kovemman hintansa lisäksi)?

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 14.01.10 - klo: 12.13 »
Lainaus käyttäjältä: jarkko
Miksi muuten TSS-10 luokkaa kutsutaan nimellä "stanu"?  Oikeampi olisi "stock".

stanu = standard = stock?

8
Tulokset / Vs: Alue-8 toisen kilpailun kutsu
« : 12.12.09 - klo: 15.17 »
Oliskos julkaistuna mitään aikatauluhahmotelmaa?

Lähinnä kiinnostaa, mihin aikaan kisat loppuvat...


9
Tulokset / Vs: 5.12. UAU - Kerhokisat Vantaan Rajatorpassa
« : 02.12.09 - klo: 00.26 »
Meinasitko Mikko ajattaa WGT:n finaalit neljällä kuskilla? Vai onko tulossa lisää osanottajia?

Tommi.

10
Sähköautot / Vs: World GT
« : 29.11.09 - klo: 21.04 »
Tänään tuli ajettua Torpassa ekat akut Asson RC10R5:lla ja oli kyllä "sikamageeta"  :grin:

Auto pysyi ihan mukavasti kaistaviivojen välissä "hieman sävelletyllä Las Vegas"-setupilla.

Kiitokset Jarkolle ja Artsille sorvausvinkeistä - viimeksi on tullut sorvattua foameja HMR:n "tolppasalissa" vuonna 1987.

Tuskin maltan odottaa keskiviikkoon saakka  :grin:

11
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 16.11.09 - klo: 23.36 »
Itselleni Xenonit ovat ollet selkeä askel taaksepäin touring-harrastuksessani.

En väitä, etteikö ajotaidoissani olisi hiomisen varaa - enkä liioin väitä, etteikö setuppien vääntämisessäni olisi niin ikään hiomisen varaa, mutta en muista, milloin viimeksi touring-autoilu olisi ollut minulle näin vaikeaa.

Voi olla, että Sorexit olivat liian anteeksiantavat ja opettivat minulle turhan "roiskivan" ajotyylin, mutta itse ainakin elin siinä uskossa, että Sorexeilla autoni toimi varsin mukavasti.

Xenonit sitten ovatkin olleet minulle juuri se toinen äärilaita, Samin ja Jukan edellä mainittuja argumentteja lainaten: auto on rauhaton, pito äkkijyrkkää, käytös anteeksiantamatonta, etc.

Ongelmat varmastikin kasaantuvat juuri Torpan kaltaisella radalla, missä matto "pinnoittuu" Xenoneista - mutta ne nyt vaan sattuvat olemaan ne olosuhteet, joissa itse useiten ajan.

Renkaan näennäinen kestävyys lienee positiivinen ominaisuus, mutta jos vain renkaan pinta säilyy hyvänä rungon (vyö) katketessa - ei tätäkään detaljia liioin pääse hehkuttamaan.

Toivottavasti säädöt autoihin löytyvät ja hauskuus saa jatkua - itse pidän nyt kuitenkin hetken taukoa sähkötouringeista.

PS. Minusta olisi mukava kuulla, miksi juuri tämä rengas valikoitui lajiryhmän tiukassa seulassa viralliseksi FinTrack-renkaaksi? Ilmenikö kattavissa testeissä ominaisuuksia, jotka nostivat sen selkeästi muiden vaihtoehtojen yläpuolelle?


12
Sähköautot / Vs: Tamiya TA-05
« : 11.11.09 - klo: 14.30 »
Kuvan auto on TA05 MS.

Eroina "perus" TA05:een on mm.

- bulkit
- ripustukset hubeineen keikkineen
- hihnat
- iskarin ylätuet
- ohjaus

Eli yhteisiä tekijöitä todella vähän...


13
Sähköautot / Vs: Xray T2R Pro
« : 13.04.09 - klo: 11.37 »
Eipä ole tullut driftingiä kokeiltua, kun harrastamme ihan tätä perinteistä touringia, missä mennään mutkaan "ajovalot edellä" pyrkien siihen, että perä ei irtoa...


14
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 06.04.09 - klo: 17.50 »
Tämä kuullostaa ihan kivalta luokalta - voisin kuvitella itsekin osallistuvani.

Komppaan Jarkkoa ja ihmettelen ääneen, että pitääkö säännöt väkisin keksiä itse, kun nämä asiat on jo valmiiksi pureskeltu?

Säännöt on jo valmiina, hiilettömien ja hiilellisten koneiden osalta myös.

http://www.apexspeed.com/usvintagetransam/rules/index.html

Ja jos vauhdit tuntuu hitailta ulkona, voi rataa muuttaa vastaaman kaluston suorituskykyä.

15
Sähköautot / Vs: Xray T2R Pro
« : 06.04.09 - klo: 17.38 »
Servopukeissa on ohjaustapit, jotka "pakottavat" ne asentoonsa - eli vaihtoehtoja ei juuri ole.

Prikkojakin neuvotaan ohjeissa laittamaan, mutta niiden funktio on tuoda servo lähemmäs ylädekkiä:

"Install servo using 4 identical shims of same thickness between the servo tabs and the mounting posts in order the servo arm does not touch the top deck. There are 3 different thicknesses of the shims."

Mutta eipä tuossa lopulta mitään ongelmaa ollut pienen modauksen jälkeen.

16
Sähköautot / Vs: Xray T2R Pro
« : 06.04.09 - klo: 12.41 »
Kävimme eilen Rajatorpan radalla 7-vuotiaan kuskin kanssa suorittamassa ensiajelut omalla T2R Pro:lla.

Auto hankittiin paikkaamaan pari vuotta ahkerassa käytössä ollut Tamiyan TA05(R). Muita vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut edes mielessä, sillä halusin auton, jossa on kilpa-auton layout + tunnetusti kestävät osat/materiaalit. Itse ajan kilpaa Tamiyan TRF416 WE:lla - hieno auto, mutta omien mielikuvieni perusteella aivan liian "haavoittuvainen" oman pikkupoikani käyttöön.

Odotukset uuden auton suhteen olivat "asiallisen positiiviset", eikä tarvinnut pettyä. Iskän(kin) kokeilemana auto oli todella hyvä ja looginen ajaa, enkä tässä vaiheessa ala hakemaan setuppiin vielä mitään optimointeja.

Setup on mallia "paketti" seuraavin muutoksin/asetuksin:

  • Camber 1,5 ast. joka nurkassa
  • Ulosjousto edessä 26mm akselin päältä mitattuna
  • Ulosjousto takana 25mm akselin päältä mitattuna
  • Maavara edessä n. 5mm
  • Maavara takana n. 5,5mm

Tekniikkana LiPo + "löysä" 13.5T harjaton.

Auton rakentamisesta ei kummemmin raportoitavaa -  ohjeet olivat selkeät ja osat menivät nätisti paikoilleen. Ainoa "outous" oli, että Futaban S9405-servoa käytettäessä otti kääntövarsi ylädekkiin kiinni (liekö auto suunniteltu modernimmalle servolle?). Ratkaisin ongelman "sheivaamalla" servopukeista 1mm pois.

Hauska piirre oli pedanttisen tarkasti lasketut osat: pieniä pidätinruuvejakaan ei ollut yhtään ylimääräistä mukana hukattavaksi - tämä on jotain, mihin ei Tamiya-miehenä ole tottunut :grin:

Yhtä kaikki - ensipuraisun jälkeen on hyvä maku suussa ja uskon, että hyvä maku säilyy pitkään.


17
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä alumiinitankoa?
« : 15.03.09 - klo: 09.33 »
Teen vantteja ja vetareita 1/10-autoon, eli 6mm ja 8-10mm pyörötangot ovat juuri niitä, mitä kaipailen...


18
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä alumiinitankoa?
« : 05.03.09 - klo: 09.36 »
Jep, nyt en tosiaan kaipaa "räkä-alumiinia", vaan sitä ehtaa 7075-T6 - tarkoituksena siis koneistaa muutamia osia.

Kovasti tuntuu olevan kiven alla, Sah-ko:lla ei ole hyllyssä ja sama tilanne parilla muullakin. Ainoa, keltä löytyy, on ThyssenKrupp Aerospace (ex-Apollo Metals), mutta sahausmaksu on todella "rapea", enkä taas lähde itse Vantaalta rautasahan kanssa hakemaan tankoja Mäntästä.

Eli etsintä jatkukoon...  :grin:

19
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä alumiinitankoa?
« : 04.03.09 - klo: 12.33 »
Prisma ja Honkkari eivät taida myydä 7075-T6 alumiinia, jota tuossa alkuperäisessä viestissäni hain...

20
Vapaa keskustelu / Mistä alumiinitankoa?
« : 04.03.09 - klo: 10.24 »
Oliskos kenelläkään kotikoneistaja-kollegalla kuumaa vinkkiä, mistä saisi kohtuuhintaan 7075-T6 alumiinitankoa - 6mm, 8mm ja miksei paksumpiakin?

6082-T6:a saan pelkän materiaalin hinnalla, mutta niissä firmoissa, joiden tiedän myyvän 7075:a, maksaa sahaus melko lailla enemmän kuin itse tuote...

Toivoisin siis ihan konkreettisia vinkkejä mahdollisine osoitetietoineen, en vastauksia tyyliin:"Kysy jostain metallifirmasta..."  :grin:

Tommi.

21
Mulle passaa ainakin yksi finaali, niin pääsee kerrankin "Aahan"  :grin:

Tommi.

22
Yleinen keskustelu / Vs: Mikä on kuvien servo?
« : 02.01.09 - klo: 11.15 »
Moi,

kyseessä on lineaariservo, jota on käytetty aikanaan esim. siivekkeiden ohjaukseen.

Tuote ei ole vuodelta '79, vaan sitä oli myynnissä vielä ainakin vuonna 1991, jolloin itse olin viimeistä vuotta Robbea maahantuoneessa Askartelukeskus Oy:ssä töissä. Mikään hittituote se ei enää tuossa vaiheessa ollut, kun en muista ensimmäistäkään tuollaista myyneeni.

Liitin on ns. "Futaban vanha liitin", josta Futaba luopui jo paljon aikaisemmin, mutta Robben servoissa (jotka käytännössä olivat Futabaa) sitä käytettiin pidempään.

23
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 22.12.08 - klo: 19.42 »
Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)

Eli kynnyskysymys ei ollutkaan se, että piti olla tuo sanwan servo.

Silloinhan tuon kohdan luulisi olevan vastaus.

HRS vaatii Futaban digiservot (jopa muiden merkkien digiservot ovat olleet ongelma)     




No ei nyt aivan noinkaan: tavoitteena oli/on Sanwan servo (koska minulle muodostuneen käsityksen mukaan sellainen oli/on paras sähköturistin ohjaukseen <- tämähän ei ole absoluuttinen totuus, mutta jostain syystä tuntuvat monet nopeat kuljettajat päätyneen ko. valmistajan servoon) HRS-yhteensopivuudella (eli tavoitteena paras radiossani oleva tiedonsiirtonopeus).

Ensimmäisessä postauksessani ei ollut mainintaa HRS-yhteensopivuudesta, sillä itselleni muodostuneen käsityksen mukaan maininta servon digitaalisuudesta riitti kattamaan nämä tarpeet automaattisesti.

24
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 22.12.08 - klo: 18.14 »
Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Vastaus 2. (edelleen vahvasti "servo-aiheinen"  :tongue:): 2,5mm poranterässä näyttää olevan n. 26mm "sileää vartta", joten esim. Biltemasta löytyy a' 1,45€/2kpl -> katkaisu Dremelin laikalla oikean mittaiseksi.

Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen (kommenttia TTKoo:lle): juu, tiedän, että analogiservo ja PPM-moodi ovat yhteensopivia, mutta tavoitteena on nimenomaan HRS-yhteensopivuus (en tiedä, huomaako tasoiseni kuljettaja eroa PPM:n ja HRS:n tiedonsiirtonopeudessa, mutta mieli pysyisi ainakin hyvänä  :wink:)


25
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 22.12.08 - klo: 11.15 »
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:

Tommi, Jyrin kanssa lauantaina pähkäiltiin mistä saatais kestävät hubin saranatapit, koko olisi 2,5mm x 24,5mm. Voisitko sorvata esim. Tamiyan tapeista tai tiedätkö vastaavat?

Tähän vahvasti servoon liittyvään kysymykseen vastaan Jarkolle: tappi ei ole oikein sorvattavaa materiaalia, mutta itse etsisin netistä hakusanoilla 'Round Toolsteel' tai 'HSS Round Bar', tai jotain vastaavaa (eli pikateräs-aihioita - siis samoja, joista poranteriä ja muita leikkaavia kapistuksia tehdään ja pätkäisisin Dremelin laikalla sopivaksi... ...2,5mm poranteräkin varmasti kävisi, mutta "sileää" vartta ei sellaisessa taida olla 24,5mm:ä)

26
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 22.12.08 - klo: 10.45 »
Koska en vielä ehtinyt painaa "Tilaa-nappia" Korvatunturilla, kysyisin, onko ERG-RZ:aa käytettäessä Futaban HRS-moodissa luvassa liekkejä ja savua?

Ja nöyrä toive: ei arvauksia, vaan tietoa - eikä myöskään spekulointia Kuninkuusluokasta, Pienoismalli-lehdestä tai Ola Pedersenistä :grin: Rajaisin myös ulkopuolelle Pienoismallin ensimmäisen päätoimittajan Kari Levelän, samoin lehden alkuperäisen "omistajan" Kaj Gyllenbögelin, RC-kopterit, etc, etc  :grin: :grin:

27
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 19.12.08 - klo: 23.55 »
Joo-o, kiitän kaikkia osallistuneita rakentavasta keskustelusta ja taitanen pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa - eli tilataan Korvatunturilta yksi ERG-WRX... ...ei toivottavasti laske suoritustasoani ihan älyttömästi :grin:

Sami: Futaban 3PK:ssa on servoille hidastustoiminta - otan sen käyttöön, jos muu ei auta :tongue:

28
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 19.12.08 - klo: 11.00 »
 :grin:

Jep - kyllähän mä laitan vaikka Hitecin purjevinssin, jos se hoitaisi hommansa...

Sanwaa ja digitaalista sellaista kyselen siksi, että minulle ovat monet sanoneet sen olevan paras tähän tarkoitukseen...

...vai onko Jarkko K:n viestistä päätellen Sanwassa jokin ongelma kontra Futaba?




29
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 19.12.08 - klo: 00.27 »
Itse olen ainakin ymmärtänyt että WRX olisi digitaalinen ja tuo RZ taas analoginen?  Ainakin tuossa pakista löytyvässä WRX:ssä lukee jotta digital ja pakista löytyvässä RZ:ssa pelkästään "Hyper". Ja oon myös testannu ettei WRX ja RZ rattaat käy keskenään.

Edit. Jos joltain sattuis löytymään ehjiä sulakerattaita jompaan kumpaan niin täälä olisi kiinnostusta...

totta... RZ on analoginen.

No voi kyynel, nyt on joulupukkikin ihmeissään :grin:









30
Sähköautot / Vs: Sanwan servo turistiautoon
« : 18.12.08 - klo: 14.01 »
Thx Jarkko,

onko ERG-RZ niin ikään digitaaliservo => lähinnä haen yhteensopivuutta Futaban HRS:n kanssa?

Tommi.

Sivuja: [1] 2 3 4