Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - MarkoH

Sivuja: [1]
1
Oiskohan siinä mitään ideaa, että annetaan FTT-rangingin olla entisellään ja käytetään sitä edelleen epävirallisesti "Suomen kovimpien aktiivisen kuskien määrittämiseen" ja luodaan uusi malli tuohon alkueräasiaan. Uuden alkuerämallin tulee kuitenkin olla sellainen joka on yleisesti hyväksyttävissä ja mikä kohtelee kilpailijoita oikeudenmukaisesti.
Ajatuksia/reunaehtoja:
- Sarjaa aktiivisesti ajavat kuljettajat tulee olla menestysjärjestyksessä
- Kotikisaa ei käytetä lähtötiedoissa
- Ajettuja kisoja pitää olla enemmän kuin kolme tai neljä lähtötiedoissa seurantajakson aikana tai suorituksilla ei ole merkitystä (Esim. yhdellä tai kahdella onnistuneella suorituksella ei anneta paikkaa kuumasta ryhmästä)
- Mielestäni kesäkisat voitaisiin sivuuttaa uudessa mallissa, koska ne tässä taitaa nyt olla se perimmäinen hankauksia aiheuttanut syy
- Mallin tulisi olla mielestäni mahdollisimman yksinkertainen tulkita ja toteuttaa

2
Ihan hyvää pohdintaa FTT-sarjan kehittämiseksi.

Itseä kiehtoo tuo kalenterivuoden sisällä ajettava sarja, joka voisi tuoda uudenlaisen lähestymistavan tähän asiaan: pari kisaa keväällä sisällä, sitten pari kesällä ulkona ja sitten taas yksi tai kaksi kisaa sisällä alkutalvesta. Tuohon vuosikelloon sitten voisi sijoittaa noita meidän rata-autoluokkia halutulla tavalla.

3
Itse kohdistaisin edelleen huomiota tuohon TSS-10-sarjaan ja sen pohdintaan. Itse olen ajanut ensimmäistä täyttä kautta TSS-10-luokkaa ja tähän saakka on tullut ajettua kaikki kauden kisat. Meitä on tehnyt tämän muutama kuski. Itse pidän kilpailukautta aloittelevalle kuljettajalle aika raskaana ja tätä myöten itse nostaisin keskusteluun pohdittavaksi olisiko sarjaa mahdollista jollain muotoa keventää ja jopa laskea kynnystä ottaa osaa sarjaan. Kustannuksetkaan eivät ole ihan pienet 7 kisan ja koko kauden treenauksen osalta.

Yksi lähestymistapa asiaan voisi olla (Tämän ajatuksen on mielestäni jo joku muu nakannutkin ilmaan), että TSS-10-luokassa ajettaisiin erilliset neljän kilpailun talvisarja ja kolmen kilpailun kesäsarja. Tämä pilkkoisi kautta pienempiin osiin, kelkkaan olisi mahdollista hypätä kahdesti vuodessa tai toisen sarjan voisi jopa jättää ajamatta sarjasijoituksen kärsimättä. Tämänmoinen joustavuus voisi olla kuljettajan näkökulmasta katsottuna motivoivaa ja saattaisi keventää myös kilpailullista näkökulmaa kun kausi aloitettaisiin kahdesti vuodessa puhtaalta pöydältä. Tämä toivottavasti ruokkisi myös mm. sitä, että hyvillä sijoilla olevia kuljettajia voisi olla enemmän, jonka myötä uskoisin tyytyväisiä harrastajiakin olevan enemmän.

Mielestäni harrastuksen alussa on paljon opittavaa ja laji on kokonaisuudessaan vaativa, jonka myötä alkupään harrastamisen pääpaino tulisi mielestäni olla motivaatiopuolen huoltamisessa ja valmennuksellisissa asioissa. Sopivissa määrissä järkevästi kilpaileminen luonnollisesti tuo sitten lisähöystöä myös harrastamisen alkuun.

Tämä kommentti lähestyy lajia sellaisesta näkökulmasta missä haetaan ratkaisua:
- Kesäkaudeksi sarjan keskeyttäneiden kuljettajien ongelmaan
- Vain yksittäisiä kisoja ajaneiden kuljettajien ongelmaan
- Kokonaan kotiin jääneiden kuljettajien ongelmaan

Tässä samassa yhteydessä kyllä pitää myös todeta, että meillä on loistava ja taitava nuorten kuljettajien ryhmä, jotka ovat kehittyneet sarjassa reippain askelin eli asiat eivät ole missään nimessä pielessä ja positiivisella puolella on myös paljon muita hyviä asioita. 

4
Olen hiljattain tullut mukaan tähän lajiin, mutta olen saanut aika hyvän startin mukaantulon osalta. Tämän myötä olen saanut aika hyvän näköalapaikan seuratoimintaan ja saan myös tätä myöten seurata sarjan asioita sopivasta näkökulmasta. Tältä pohjalta annan muutaman kommentin avaukseen.

Mielestäni on hyvä näkökulma huolehtia RC-autoyhteisön ja hienojen kilpasarjojen kehittymisestä. Itse uskon myös jatkuvaan kehittämiseen.

Mielestäni paras tapa taata hyvätasoiset sarjat sekä tukea harrastuspohjalta mukana olevia ihmisiä tekemään oma työnsä mahdollisimman hyvin on käydä luonnollista avointa vuoropuhelua asioista suoraan kasvotusten. Muutama kiitoksenkin sana saattaa aina välillä olla avuksi. Tiedän, että mukana olevat kisaamisen mahdollistavat henkilöt tekevät parhaansa ja vilpittömästi.

Itsekin kilpailijana ymmärrän yksittäisten virhetilanteiden aiheuttaman epäoikeudenmukaisuuden, mutta nämä yksittäiset sattumat pitänee vain hyväksyä ja asioiden toistuessa useammin niistä kannattanee käydä vuoropuhelua asianosaisten henkilöiden kanssa. Lisäksi mielestäni tarpeelliset epäoikeudenmukaiset kilpailutilanteet tai sääntötulkinnat tulisi käydä läpi kilpailuorganisaation kanssa välittömästi kilpailun yhteydessä vielä kun kilpailuorganisaatio on pystyssä. Tässäkin tapauksessa pyrkisin huomioimaan tarveharkinnan, kohteliaan käytöksen ja hyvän vuorovaikutuksen perusperiaatteet. Em. kommentit pitävät sisällään sen, että uskon tässäkin asiassa jatkuvaan kehitykseen, joka kumpuaa meistä jokaisesta.

Mikäli nähdään, että jokin osa-alue kilpailutoiminnassa ontuu niin rakentavinta saattaisi olla lähteä viemään asiaa eteenpäin positiivisuuden kautta esim. yhteisten koulutusten, vuorovaikutustilaisuuksien, jne. muodossa.

5
Oulusta käsin myös kiitokset järjestäjille mukavista kilpailuista. Järjestelyt toimivat erinomaisesti ja puitteet olivat erittäin viihtyisät sekä rataprofiili suorastaan nautittava.

Toivottavasti radalle on mahdollista palata myös ensi kaudella kilpailemisen merkeissä!

Sivuja: [1]